Gå til innhold

Arbeidsgiver har brukt bildet mitt i en reklamekampanje

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden tok jeg et bilde av et produkt levert av min arbeidsgiver. Bildet ble tatt i arbeidstiden, men dette er ikke del av mine arbeidsoppgaver. Jeg tok det bare fordi det var et fint bilde, og så delte jeg det på min private instagram og Facebook.

Nå har arbeidsgiver brukt dette bildet i en verdensomspennende reklamekampanje. Bildet har fått masse oppmerksomhet og har blitt delt tusenvis av ganger. De har ikke spurt meg om å få bruke bildet. De har heller ikke kreditert meg. Dette er et internasjonalt firma og jeg vet ikke engang hvordan de ble klar over bildet.

Er dette greit?

Anonymkode: 2c173...7dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, overtramp. Siden det er ditt bilde som du har tatt så kan du nå fakturere dem ganske greit for å ha stjelt det og brukt det. Ville spandert på meg en time med advokat (om du ikkr har det gjennom fagforening feks). 

Anonymkode: 46d54...720

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wow, overtramp. Siden det er ditt bilde som du har tatt så kan du nå fakturere dem ganske greit for å ha stjelt det og brukt det. Ville spandert på meg en time med advokat (om du ikkr har det gjennom fagforening feks). 

Men hvor mye penger er det eventuelt snakk om? Det skal jo dekke denne advokaten... Dessuten er jeg redd for hva det vil gjøre med forholdet til arbeidsgiver. De er ikke så veldig hyggelige...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er ikke så veldig hyggelige...

Tror ikke jeg hadde orket å styre med det da

Anonymkode: f414f...afb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For en stund siden tok jeg et bilde av et produkt levert av min arbeidsgiver. Bildet ble tatt i arbeidstiden, men dette er ikke del av mine arbeidsoppgaver. Jeg tok det bare fordi det var et fint bilde, og så delte jeg det på min private instagram og Facebook.

Nå har arbeidsgiver brukt dette bildet i en verdensomspennende reklamekampanje. Bildet har fått masse oppmerksomhet og har blitt delt tusenvis av ganger. De har ikke spurt meg om å få bruke bildet. De har heller ikke kreditert meg. Dette er et internasjonalt firma og jeg vet ikke engang hvordan de ble klar over bildet.

Er dette greit?

Høres veldig rart ut. Hvis de kopierer fra Instagram, vil det ikke bli dårligere kvalitet sammenlignet med om du deler filen? Sikker på at det er ditt bilde og ikke ett som ligner? 

Ring jusbus for råd. Det er gratis. 

Anonymkode: 51c5d...3fb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres veldig rart ut. Hvis de kopierer fra Instagram, vil det ikke bli dårligere kvalitet sammenlignet med om du deler filen? Sikker på at det er ditt bilde og ikke ett som ligner? 

Ring jusbus for råd. Det er gratis. 

Anonymkode: 51c5d...3fb

Ja, helt sikker på at det er mitt bilde. Det er veldig spesielt/lett gjenkjennelig. Bildet er delt på bedriftens sosiale medie-kanaler, men ikke som en deling. Om dere skjønner? De har lastet det ned og så delt det, som om de tok det selv. Det er i tillegg på bedriftens internasjonale hjemmeside, der jeg nå...

Pengene er egentlig ikke det verste, men de kunne i det minste kreditert meg! Jeg er hobbyfotograf og forsøker å bygge opp en profil på IG. Da er det surt å se at bildet får slik respons på deres sider...

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det slik at så lenge bildet er tatt i arbeidstiden så er det arbeidsgiver som eier rettighetene selv om det er tatt med privat kamera. Det eneste de gjør er å kreditere fotografen.   Kan det være likt i følge din kontrakt? 

Anonymkode: 1883b...92a

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss er det slik at så lenge bildet er tatt i arbeidstiden så er det arbeidsgiver som eier rettighetene selv om det er tatt med privat kamera. Det eneste de gjør er å kreditere fotografen.   Kan det være likt i følge din kontrakt? 

Jeg er servicetekniker, så bilder og markedsføring er ikke nevnt i arbeidskontrakten min. Vi har en reklameavdeling hvor alle tjener mye mer enn meg...

• Liker 6
Skrevet

Det er såklart ikke greit, og er brudd på copyrighten din. Ville faktisk krevd en heftig sum siden det brukes i reklame og får oppmerksomhet. Dokumenter alt.

Anonymkode: 9fcf2...3a5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skulle likt å sett hjemmelen de har til å lage sånne avtaler 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, helt sikker på at det er mitt bilde. Det er veldig spesielt/lett gjenkjennelig. Bildet er delt på bedriftens sosiale medie-kanaler, men ikke som en deling. Om dere skjønner? De har lastet det ned og så delt det, som om de tok det selv. Det er i tillegg på bedriftens internasjonale hjemmeside, der jeg nå...

Pengene er egentlig ikke det verste, men de kunne i det minste kreditert meg! Jeg er hobbyfotograf og forsøker å bygge opp en profil på IG. Da er det surt å se at bildet får slik respons på deres sider...

Du ville uansett ikke fått noen følgere om de hadde kreditert deg. Snakker av erfaring.

Anonymkode: 5ca66...805

• Liker 5
Skrevet

@TBergh har du noen råd å komme med?😊

Anonymkode: 77722...6e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har da jobbet for mang et firma som har hatt slike hjemler. Noen firmaer får man ikke ha med privat telefon. I andre bryter man konfidensialitet ved å ta bilder av arbeidsplass osv. Som oftest har firmaer føringer for hvordan deres profil utad skal se ut, og dette er noe de ofte har brukt en del penger på ( lanseringer, reklamekampanjer osb) Så det du gjorde var i  grunn å legge ut noe som er deres, selv om DU hadde tatt det. Ja det er deres eiendom. De kan så klart velge at dere må legge fra dere telefonen i et skap i garderoben, så ødelegger du for alle. 

Anonymkode: 57551...0c2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På instagram kan man jo dele som man vil. Det er vanlig høflighet med #regram @ab.....7dd, ja. Men bildet er jo instagram/offentlighetens sitt i det det legges ut der. 

Det er jo akkurat som at alle avisene bruker kjendisenes bilder fra Instragram hver jul og slik - det er allemannseie. 

Men, i og med at du ønsker oppmerksomheten, da ber du dem bare merke med regram, så har du løst det. Det koster dem ingenting å rette opp i det. 

Anonymkode: 2dbec...84b

• Liker 3
Skrevet

Du tok et bilde i arbeidstiden, jeg tror du stiller dårligere av den grunn.

Tok du bildet med en mobil eller kamera som er arbeidsgivers, stiller du nok enda svakere.

Alt jeg produserer på jobb, uansett om det er noe jeg spontant finner på, eller det er en planlagt og pålagt oppgave, er jobbens eiendom (jobber med utvikling i det offentlige, så det er klart spesifisert i arb.avtale).

Hvordan du lisensierte bildet på siden du la det ut på, har også en effekt. Ser du skriver det var en "sosial medie-kanal", og som kjent er EULA-er der klare på hvem som eier det som lastes opp, men det er en liten avsporing. For den sier stort sett at aktøren som leverer SoMe-plattformen eier innholdet.

Om noe, er det sannsynlig plattformeier som har en sak mot arb.giver. Dette kan være relativt juridisk komplekst, særlig når både arbeidsavtaler og AML, men også bruksregler/EULA for SoMe-plattformen og annet spiller inn.

Noen sider har regler som sier at alt du laster opp blir pålagt å følge en svært åpen/gratis lisens (MIT, GPL, Creative commons og diverse har ulike regler og rettigheter).

Anonymkode: 68569...85d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi signerer avtaler på at bilder kan bli tatt på arbeidsplassen, og at alle bilder tatt her kan brukes fritt av bedriften. De har innimellom fotograf på stedet. 

Vi har selvfølgelig retningslinjer på hva slags bilder vi har lov å ta og dele. Det kunne faktisk ikke falt meg inn å dele noe fra arbeidsplassen i mine private kanaler. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For om jeg forstår det rett, så er dette ikke et personvernspørsmål; bildet er av en ting/et produkt. Det har klart noe å si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På instagram kan man jo dele som man vil. Det er vanlig høflighet med #regram @ab.....7dd, ja. Men bildet er jo instagram/offentlighetens sitt i det det legges ut der. 

Det er jo akkurat som at alle avisene bruker kjendisenes bilder fra Instragram hver jul og slik - det er allemannseie. 

Men, i og med at du ønsker oppmerksomheten, da ber du dem bare merke med regram, så har du løst det. Det koster dem ingenting å rette opp i det. 

Avisene bruker ikke lenger bilder fra instagram? De linker til den aktuelle instagramsiden...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi signerer avtaler på at bilder kan bli tatt på arbeidsplassen, og at alle bilder tatt her kan brukes fritt av bedriften. De har innimellom fotograf på stedet. 

Vi har selvfølgelig retningslinjer på hva slags bilder vi har lov å ta og dele. Det kunne faktisk ikke falt meg inn å dele noe fra arbeidsplassen i mine private kanaler. 

Dette er jo rimelig naturlig i mine øyne. Det jeg gjør i arbeidstiden tilhører arbeidsplassen.

Vi har mange regler rundt deling, eierskap og mer til, hvor mange hensyn kommer inn. Men bunnlinjen er at arbeidsgiver bestemmer, selv om det er jeg som utvikler/produserer. Naturligvis, som sagt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...