Gå til innhold

Hvordan er det vanlig at 12 åringer oppfører seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en sønn på 12 år og lurer på hva dere tenker om oppførselen hans. Er dette normalt for en 12 åring eller ikke?

Han er veldig redd for hva folk tenker om han, at det ser dumt ut at han leker ute fordi folk tror han er mye eldre enn han er (over 180 cm høy). Han hater å stå ute å vente på meg ved søppelkassa mens jeg henter bilen fra garasjen fordi han tenker at folk lurer på hvorfor han står der. Han vil ikke gå inn i min ulåste bil som står utenfor barnehagen (mens jeg henter lillesøster) etter skoletid fordi han er redd for at noen skal tro at han "ungdommen" stjeler bilen. Han sier selv at han har sosial angst (aner ikke hvordan han har hørt om denne diagnosen, ikke noe vi prater om hjemme).

Grunnen til at jeg spør er fordi faren hans har unnvikende personlighetsforstyrrelse og jeg er redd for at sønnen har arvet det. 

Han har blitt mer engstelig det siste året. Han klarer seg helt fint på skolen, læreren sier at han er venner med alle og at han er pratsom og sosial. 

Er det vanlig at man er litt overfølsom for å dømme seg ut og hva andre tenker når man er ungdom? Han har kommet i puberteten.

Anonymkode: 52799...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde bekymra meg litt, men ikke overreager. Virker som han er usikker, overtenker, bruker mye mental energi på hvordan han framstår. 

Ja, puberteten er mye følelser, hormoner og «hvem er jeg for de andre». De fleste faller fint på plass i seg selv etter hvert. Noen kjenner seg veldig fremmed i egen kropp. Særlig de som er tidlig ute. De skal finne seg selv på nytt og rent intellektuelt er de også vendt utover mot hvordan andre ser på en, oppfatter en.  Dette er naturlige prosesser i puberteten, men om dette hemmer hans livsutfoldelse, så bør du kanskje følge med så han ikke isolerer seg. Oppfordre han til å være med venner, delta på lek og fritidsaktiviteter. I den alderen er det mange som slutter med å leke ute som barn, selv om de egentlig har lyst å leke som før. De står i en «ombyggingsfase» og skal reorientere seg. En del får nye interesser.

Dette går mest trolig helt fint, og hormonene roer seg litt etterhvert.  

• Liker 1
Skrevet

Hei! Dette tenker jeg er litt mer grubling og engstelse enn det som er «normalt» . Ettersom det også er psykisk lidelse i familien (far) ville jeg kontaktet psykisk helseteam i kommunen for rask hjelp og behandling 😊 Selv om jeg mener det er mer enn normalt mener jeg ikke å krisemaksimere dette og at sønnen din også vil få unnvikende personlighetsforstyrrelse. Men tidlig og riktig hjelp for å snu negative tanker kan være lurt 😊

Anonymkode: c66d9...27b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en 12år gammel gutt, og han er ikke grublende på samme måte som din sønn. Han hadde aldri hatt sånne tanker.

Jeg tror jeg ville skaffet hjelp utenifra. Om han sier at han har sosial angst, så ville keg tatt det alvorlig. Høres ut som angsten kan bli verre og at dette ødelegger det daglige for han. Høres ut som han og trenger litt mer selvtillitt. Kanskke dere kan snakke med helsesykepleier. 

Anonymkode: eb562...2c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Har en sønn på 12 år og lurer på hva dere tenker om oppførselen hans. Er dette normalt for en 12 åring eller ikke?

Han er veldig redd for hva folk tenker om han, at det ser dumt ut at han leker ute fordi folk tror han er mye eldre enn han er (over 180 cm høy). Han hater å stå ute å vente på meg ved søppelkassa mens jeg henter bilen fra garasjen fordi han tenker at folk lurer på hvorfor han står der. Han vil ikke gå inn i min ulåste bil som står utenfor barnehagen (mens jeg henter lillesøster) etter skoletid fordi han er redd for at noen skal tro at han "ungdommen" stjeler bilen. Han sier selv at han har sosial angst (aner ikke hvordan han har hørt om denne diagnosen, ikke noe vi prater om hjemme).

Grunnen til at jeg spør er fordi faren hans har unnvikende personlighetsforstyrrelse og jeg er redd for at sønnen har arvet det. 

Han har blitt mer engstelig det siste året. Han klarer seg helt fint på skolen, læreren sier at han er venner med alle og at han er pratsom og sosial. 

Er det vanlig at man er litt overfølsom for å dømme seg ut og hva andre tenker når man er ungdom? Han har kommet i puberteten.

Mange ungdommer (på vei inn i puberteten) kan bli stresset/engstelig for div ting. Bare det å bli sett med foreldrene der vennene kan være blir for mye for noen. De vil passe inn og de utvikler seg. Men høres ut som det er litt mer her enn det. Er han veldig engstelig ellers?

Ville tatt en samtale med lege eller helsesøstee og hørt hva de tenker. Kanskje uten barnet første gang.

Anonymkode: 821d1...c21

Skrevet

Hei!

høres ut som en typisk pubertetsgreie. Alt er flaut og kleint og man er livredd for hva andre tenker om en.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som sosial angst. Enig med 27b over, søk råd i og med at dere har psykiske lidelser i familien. En på 12 fortjener å slippe å ha mye slike følelser ❤️

Anonymkode: 28647...8a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en 12år gammel gutt, og han er ikke grublende på samme måte som din sønn. Han hadde aldri hatt sånne tanker.

Jeg tror jeg ville skaffet hjelp utenifra. Om han sier at han har sosial angst, så ville keg tatt det alvorlig. Høres ut som angsten kan bli verre og at dette ødelegger det daglige for han. Høres ut som han og trenger litt mer selvtillitt. Kanskke dere kan snakke med helsesykepleier. 

Anonymkode: eb562...2c9

er din 12 åring kommet i puberteten da? 

Skrevet

Ts her

Takk for svar ☺️ Jeg skal test ut litt forskjellige situasjoner fremover og se hvordan han responderer på det. Feks gå inn i butikken og kjøpe noe alene med cash. Jeg snakket med bestemoren hans om det, og hun mener at det handler om at han er så mye høyere enn jevnaldrende. Han sier også det selv at folk tror han er eldre og det er flaut å gjøre ting feil/leke når man er 16-17 år. Han ser ut som 16/17 både i kropp, ansikt og stemme. Jeg skal også ta kontakt med helsesøster.

Skrevet

Du må utfordre ham på disse vrangforestillingene. Still ham spørsmål slik at han må reflektere og tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 5aede...ce8

• Liker 1
Skrevet

Som sjetteklasselærer synes jeg denne oppførselen høres normal ut. Barna er ekstremt opptatt av å passe inn i denne alderen. Men om du er usikker bør du heller ta det opp med kontaktlæreren hans, hen kjenner sønnen din bedre enn oss på KG :) 

Anonymkode: 9dcac...bb9

Skrevet

Ts her

Takk for svar ☺️ Jeg skal test ut litt forskjellige situasjoner fremover og se hvordan han responderer på det. Feks gå inn i butikken og kjøpe noe alene med cash. Jeg snakket med bestemoren hans om det, og hun mener at det handler om at han er så mye høyere enn jevnaldrende. Han sier også det selv at folk tror han er eldre og det er flaut å gjøre ting feil/leke når man er 16-17 år. Han ser ut som 16/17 både i kropp, ansikt og stemme. Jeg skal også ta kontakt med helsesøster.

Min sønn er på samme alder og litt høyere enn din sønn. Han er av typen som ikke bryr seg mye om hva andre tenker, men jeg har både opplevd, og han har fortalt om, veldig mange situasjoner hvor fremmede behandler han fullstendig upassende for alderen fordi de tror han er eldre. Det er alt fra voksne som forventer annen oppførsel, eldre jenter som flørter, eldre gutter som tror han er jevnaldrende osv.

Jeg er enig med bestemoren til sønnen din om at det kan skyldes høyden. Man behøver ikke ha spesielt sårbar personlighet for å bli påvirket av hvordan andre møter en, når man ser mye eldre ut som gutt i den alderen der. 

Å snakke med helsesøster/ kontaktlærer kan sikkert være ok uansett.

Anonymkode: 939de...09b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei!

Personlighetsforstyrrelser er ikke arvelig, det er en forstyrrelse man pådrar seg i oppveksten (miljø). 

Sønnen din høres veldig selvbevisst ut, ergo; det høres ut som at han har angst

Anonymkode: 1d141...870

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må utfordre ham på disse vrangforestillingene. Still ham spørsmål slik at han må reflektere og tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 5aede...ce8

Dette er ikke vrangforestillinger? Dette er relativt normalt i puberteten, men sønnen til TS er svært selvbevisst - og selvbevissthet er et synonym med angst. Så ts burde være obs på dette og heller fore han med positivitet og motivasjon, evt kan han snakke med helsesykepleier på skolen hvis det er veldig vanskelig, men dette er normalt blant ungdom. De vil passe inn og man skal absolutt ikke skille seg ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Motiver han og mat han med positivitet, ts. Gi han daglige komplimenter og øk selvtilliten hans, det er din oppgave som forelder og svært viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Har to jenter som ingen på noen måte  ville mistenke det minste snev av sosial angst hos (mange venner, vil stå på scenen, drar alene på steder/fritidsaktiviteter/leire der de ikke kjenner noen, høflige mot fremmede voksne),  og også de kan stresse med sånt som det der. «Kan ikke stå og vente på bilen HER»- uforståelig grunn som handler om at noen fremmede/naboer kan stusse. Og ekte stressa, frustrert, helt fra seg.
Og 12-årsalderen= verst på den fronten. Sammenbrudd og grining, helt ut av det blå. 
I den alderen tror jeg normalvarianten for slikt er stor. 

Anonymkode: 732a6...6ed

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...