Gå til innhold

Å bruke ulike sider av en selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke ute etter at noen gir meg noe svar eller fasit eller noe, bare å skrive bort noen tanker :)

Jeg er så stolt over å klare et A4 liv at jeg nesten ikke har ord for det. Jobben min og ansvaret mitt der gjør at jeg føler meg samfunnsnyttig og viktig, selv om jeg i perioder så vidt føler jeg klarer minimumskravet og går rundt som en bedrager der. I tillegg til at jeg for tiden er mye ut og inn av en engstelig side av meg selv som opplever mye kaos og redsel for å feile på jobb, så er jeg mest redd for det å bli gjennomskuet av kollegaer. Den engstelige siden av meg selv er ikke moden nok og sosialt trygg nok for jobben og jeg ser noen ganger ikke løsninger som andre tar for gitt. Tenker at jeg dummer meg ut noen ganger.

Annerledesdager skaper utrolig mye uro hos meg. I dag kommer en dag som har påvirket søvnen og humøret mitt i over en uke. Jeg vet cirka hva jeg skal gjøre i dag, men ikke hvordan det blir. Kjennes ut som en skal ut i krigen, så har prøvd å legge den engsteligheten til side og tenker at jeg må være ganske rasjonell og kynisk i dag for å komme gjennom, bare skru av. Det ville vært løsningen i en situasjon jeg bare har meg selv å takle. Pga jobben kan jeg ikke være slik, så det blir mye bytting frem og tilbake som bare kommer til å resultere i følelseskaos og et usikkert uttrykk kanskje. Det er det motsatte av det man ønsker å være i min jobb. 

I et år nå har jeg klart å være en noenlunde vedvarende versjon av meg selv, med noen mindre dramatiske variasjoner. Det er jeg utrolig glad for. Før det var det et par år som skiller seg helt ut fra de fleste andre år hvor jeg gjennomgående var en helt annen person. Veldig umoden, hensynsløs, ustabil, til dels selvdestruktiv og grunnleggende med suicidal innstilling. Denne personen hadde ikke heller særlig tilknytning til mennesker rundt, ikke familie og ingen. Det er denne jeg er redd skal dukke opp igjen når jeg kjenner at det svinger mye frem og tilbake. Da risikerer jeg å gå ut på togskinner, kanskje kjøre i ruset tilstand og pga risikovillighet og destruktivitet miste livet. Det er overhodet ikke den jeg er, men er som sagt livredd for at den skal dukke opp igjen. Det er ikke en versjon jeg selv velger eller har strategier for å mestre, så det er en skummel tanke. I 2021 dukket denne siden opp ved cirka 3 enkeltepisoder hvor jeg var ganske alminnelig i dagene rundt, men hadde det psykisk dårlig, og da kom denne personen frem. Skummelt. Jeg har prøvd å beskrive dette for en behandler på DPS den gangen men nådde ikke frem med det. Tenker at jeh hadde trengt noen i perioder. Ikke alltid. 

Anonymkode: 463f7...4d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...