AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Jeg og samboer har lenge hatt problemer, og jeg tror ikke det kommer til å gå bra… Vi bor i en felles leilighet som vi eier 50/50, men siden jeg gikk inn med mer egenkapital (ca 1 mill til hans 400k), så betaler han ned mer på lånet. Jeg er den av oss som «styrer/har kontroll på» økonomien, så har regnet ut differansen i innbetaling av lån for at det skal være riktig. Spørsmålet er nå: har jeg mulighet til å kjøpe han ut av leiligheten om det går skeis mellom oss? Siden vi kjøpte og fikk innvilget lånet har jeg gått opp 140k i lønn, og har 400k på sparekonto. Kan det holde for å kjøpe ut hans egenandel og ta over lånet vårt? Anonymkode: eabdd...e47
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Ta kontakt med banken du. For det vet kun de Anonymkode: 68101...532 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 Her var det mange relevante opplysninger som ikke var med. Men du må uansett kontakte banken angående dette. Anonymkode: d45a6...2f0 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg og samboer har lenge hatt problemer, og jeg tror ikke det kommer til å gå bra… Vi bor i en felles leilighet som vi eier 50/50, men siden jeg gikk inn med mer egenkapital (ca 1 mill til hans 400k), så betaler han ned mer på lånet. Jeg er den av oss som «styrer/har kontroll på» økonomien, så har regnet ut differansen i innbetaling av lån for at det skal være riktig. Spørsmålet er nå: har jeg mulighet til å kjøpe han ut av leiligheten om det går skeis mellom oss? Siden vi kjøpte og fikk innvilget lånet har jeg gått opp 140k i lønn, og har 400k på sparekonto. Kan det holde for å kjøpe ut hans egenandel og ta over lånet vårt? Anonymkode: eabdd...e47 Det er altfor lite informasjon her til at vi kan svare på det. Som utgangspunkt kan bankene kun låne ut 5 x årsinntekt (fratrukket studielån, kredittkortrammer etc). Så er det også maksbelåning på leiligheten, max 85% av markedsverdi. Så hva er din inntekt, hvor mye gjeld vil du ha på leiligheten, hvor mye gjeld har du ellers. Hva er antatt markedsverdi etc.? Støtter den andre her i å kontakte banken, evt send inn søknad om lån for deg selv så får du en rask avklaring. Og, sjekk med flere banker. Selv om en sier nei kan du være heldig å få ja et annet sted Anonymkode: d50d3...bc6
Taluno Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg og samboer har lenge hatt problemer, og jeg tror ikke det kommer til å gå bra… Vi bor i en felles leilighet som vi eier 50/50, men siden jeg gikk inn med mer egenkapital (ca 1 mill til hans 400k), så betaler han ned mer på lånet. Jeg er den av oss som «styrer/har kontroll på» økonomien, så har regnet ut differansen i innbetaling av lån for at det skal være riktig. Spørsmålet er nå: har jeg mulighet til å kjøpe han ut av leiligheten om det går skeis mellom oss? Siden vi kjøpte og fikk innvilget lånet har jeg gått opp 140k i lønn, og har 400k på sparekonto. Kan det holde for å kjøpe ut hans egenandel og ta over lånet vårt? Anonymkode: eabdd...e47 Er det ett lån på 200 000? eller er det på 5 000 000 ? Har dere 2% EK i leiligheten, eller er det 70% EK? Dere hadde 1,4 ved kjøp, det er stooooor forskjell på om dere kjøpte i sommer, eller om dere kjøpte på 90tallet da. Gjeld? Barn? Bil? Du har 140k mer i lønn nå, er du da oppe i 450 000 i årslønn? eller er du oppe i en million? Alle kan generelt kjøpe ut partner, men det er gitt at man faktisk har råd til det. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå