Majer Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Det er typisk at misnøyen først kommer når man selv blir påvirket av nedgangstider. Dagens situasjon har vi hatt i fryktelig mange år. Det er flott at vi endelig har en helseminister som ikke skjuler situasjonen, enten det er med vilje eller ikke. Høie prøvde hele tiden å få ting til å virke bedre enn de var. Endret 27. januar 2023 av Majer 9 2
Drizzt Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Majer skrev (2 timer siden): Det er typisk at misnøyen først kommer når man selv blir påvirket av nedgangstider. Dagens situasjon har vi hatt i fryktelig mange år. Det er flott at vi endelig har en helseminister som ikke skjuler situasjonen, enten det er med vilje eller ikke. Høie prøvde hele tiden å få ting til å virke bedre enn de var. Hva? Norge har nå fått sin verste helseminister noensinne som en del av sin verste regjering noensinne. Kutter på vikarbruk og synes det er greit at sykehusene gir mindre behandling til pasientene. Mangler fullstendig forståelse for situasjonen og behovene til pasienter og helsepersonell. Tenker kun ''kutt, kutt, kutt'' uten å ta i betraktning konsekvensene av å kutte mer i et allerede rasert og sterkt nedprioritert helsevesen. Samtidig tjener staten uanstendig grovt på eksport av gas og strøm. Når helseministeren vil kutte i vikarbruk på sykehusene og nekte pasienter behandling der, så har hun erklært seg uegnet for stillingen. Det er ikke snakk om noen luksusspisested som kan kutte på vikarer og ikke servere fancy mat til kundene, men det er snakk om folks helse og forsvarlig helsebehandling - noe staten er forpliktet til å levere. Endret 27. januar 2023 av Drizzt 21 5 4
Majer Skrevet 27. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2023 Drizzt skrev (37 minutter siden): Hva? Norge har nå fått sin verste helseminister noensinne som en del av sin verste regjering noensinne. Kutter på vikarbruk og synes det er greit at sykehusene gir mindre behandling til pasientene. Mangler fullstendig forståelse for situasjonen og behovene til pasienter og helsepersonell. Tenker kun ''kutt, kutt, kutt'' uten å ta i betraktning konsekvensene av å kutte mer i et allerede rasert og sterkt nedprioritert helsevesen. Samtidig tjener staten uanstendig grovt på eksport av gas og strøm. Når helseministeren vil kutte i vikarbruk på sykehusene og nekte pasienter behandling der, så har hun erklært seg uegnet for stillingen. Det er ikke snakk om noen luksusspisested som kan kutte på vikarer og ikke servere fancy mat til kundene, men det er snakk om folks helse og forsvarlig helsebehandling - noe staten er forpliktet til å levere. Jeg tenker det er bra vi kutter i vikarer. Pasienter kommer til å lide her og nå, men det er lurt med ansatte som er kjent på en avdeling. Et mareritt å skulle lære opp vikarer om pasientgruppen og rutiner når det allerede er hektisk på jobb. Å bruke vikarer er som å tette et ødelagt skrog med plugger istedenfor å gjøre noe med selve skroget. Manglende vikarer vil gjøre situasjonen i helsevesenet så ille at man blir tvunget til handling. Man har klart å komme seg unna i altfor mange år. Regjeringen viderefører de blå sine ostehøvelkutt. Istedenfor å gjøre noe med ledelsen kutter man jevnt over overalt. Fungerer dårlig i praksis. 8
Drizzt Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Majer skrev (2 timer siden): Jeg tenker det er bra vi kutter i vikarer. Pasienter kommer til å lide her og nå, men det er lurt med ansatte som er kjent på en avdeling. Et mareritt å skulle lære opp vikarer om pasientgruppen og rutiner når det allerede er hektisk på jobb. Å bruke vikarer er som å tette et ødelagt skrog med plugger istedenfor å gjøre noe med selve skroget. Manglende vikarer vil gjøre situasjonen i helsevesenet så ille at man blir tvunget til handling. Man har klart å komme seg unna i altfor mange år. Regjeringen viderefører de blå sine ostehøvelkutt. Istedenfor å gjøre noe med ledelsen kutter man jevnt over overalt. Fungerer dårlig i praksis. Når man kutter på vikarsiden, så lider pasienter som står uten behandling. ''Det er lurt med ansatte som er kjent på en avdeling'' er ganske tullete så lenge sykehuset ikke ansetter noen og mange vikarer har jobbet i disse avdelingene fra før. Løsningen på pengemangel for sykehusene er ikke å kutte vikarene og la pasientene forbli ubehandlet. Skal man først kutte på vikarer, må sykehusene ha penger og som prioritet å ansette mange nok i store nok faste stillinger. Men det skal kuttes enda mer på et allerede ribbet helsevesen og å nekte pasienter behandling er et u-land verdig. Slik Norge har blitt med denne regjeringen. Regjeringen viderefører sitt egett ostehøvelkutt og det passer utmerker godt med venstresidens hat mot vikarer i alle former og alle bransjer. Samtidig skal man spare penger i en sektor som er i knestående. Mens pengene renner inn i Oljefondet. Forstå det den som kan, men denne regjeringen er den farligste Norge har hatt på veldig mange tiår. Endret 27. januar 2023 av Drizzt 10 1
Gjest GP950mAh Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 Drizzt skrev (11 minutter siden): Regjeringen viderefører sitt egett ostehøvelkutt og det passer utmerker godt med venstresidens hat mot vikarer i alle former og alle bransjer. Samtidig skal man spare penger i en sektor som er i knestående. Mens pengene renner inn i Oljefondet. Forstå det den som kan, men denne regjeringen er den farligste Norge har hatt på veldig mange tiår. Vi har ekstraordinært høye nntekter fra olje, gass og strømeksport nå, men på lengre sikt vil staten faktisk mangle penger for å få budsjettet til å gå opp, da er det å legge ned overflødige tilbud fornuftig. Alternativet er enda flere skatte og avgiftsøkninger.
Pantoten Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 Altså, vi er vel mange som har visst lenge at det ikke akkurat var flust med ressurser i helsevesenet? Det har vel mange steder gått fra vondt til mye verre. Hilsen, Hadde sommerjobb på sykehjem for 15 år siden 4
Anonio Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 1 hour ago, Drizzt said: Når man kutter på vikarsiden, så lider pasienter som står uten behandling. ''Det er lurt med ansatte som er kjent på en avdeling'' er ganske tullete så lenge sykehuset ikke ansetter noen og mange vikarer har jobbet i disse avdelingene fra før. Løsningen på pengemangel for sykehusene er ikke å kutte vikarene og la pasientene forbli ubehandlet. Skal man først kutte på vikarer, må sykehusene ha penger og som prioritet å ansette mange nok i store nok faste stillinger. Men det skal kuttes enda mer på et allerede ribbet helsevesen og å nekte pasienter behandling er et u-land verdig. Slik Norge har blitt med denne regjeringen. Regjeringen viderefører sitt egett ostehøvelkutt og det passer utmerker godt med venstresidens hat mot vikarer i alle former og alle bransjer. Samtidig skal man spare penger i en sektor som er i knestående. Mens pengene renner inn i Oljefondet. Forstå det den som kan, men denne regjeringen er den farligste Norge har hatt på veldig mange tiår. Man bør kutte ned på vikarbruken og ansette flere folk i faste, sikre stillinger. Vikarbruken i norsk helsevesen har jo vært helt hinsides. 11 2
Drizzt Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 GP950mAh skrev (3 timer siden): Vi har ekstraordinært høye nntekter fra olje, gass og strømeksport nå, men på lengre sikt vil staten faktisk mangle penger for å få budsjettet til å gå opp, da er det å legge ned overflødige tilbud fornuftig. Alternativet er enda flere skatte og avgiftsøkninger. Det er begrenset hvor mye man kan ta hensyn til ''på lengre sikt''. Folk lever og dør her og nå. Næringsliv raseres her og nå. Istedet for å være en regjering for ''på lengre sikt'', må Støre og hans ministre forstå at de ikke får makta igjen og at de har først og fremst ansvar for oss som lever og dør her og nå. 1
Einus Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Fatter ikke hvorfor de skulle kutte ut fritt sykehusvalg. En nabo(65) fikk operert skulderen sin ved fritt sykehusvalg. Nå begynner høyre skulderen å bli vond. Etter konsultasjon hos lege fikk han beskjed om ett og et halvt års ventetid. Forrige gang ventet han i en og en halv måned. Men dette har arbeiderpartiet fjernet. Et parti for folket. Vedkommende har stemt arbeiderpartiet siden av var 18 år gammel. Nå er han drittlei hele arbeiderpartiet. 7 3
Drizzt Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 Einus skrev (6 minutter siden): Fatter ikke hvorfor de skulle kutte ut fritt sykehusvalg. En nabo(65) fikk operert skulderen sin ved fritt sykehusvalg. Nå begynner høyre skulderen å bli vond. Etter konsultasjon hos lege fikk han beskjed om ett og et halvt års ventetid. Forrige gang ventet han i en og en halv måned. Men dette har arbeiderpartiet fjernet. Et parti for folket. Vedkommende har stemt arbeiderpartiet siden av var 18 år gammel. Nå er han drittlei hele arbeiderpartiet. Ap sluttet å være et parti for folket for mange år siden. Hvis det i det hele tatt noensinne har vært det. Fritt sykehusvalg, fritt skolevalg, fritt andre valg. Ap har veldig imot ordene fritt og valg. Ganske udemokratisk, men folk stemmer og stemmer Ap ... ubegripelig hvorfor. 6 2 2
Mauken Skrevet 27. januar 2023 #11 Skrevet 27. januar 2023 Anonio skrev (2 timer siden): Man bør kutte ned på vikarbruken og ansette flere folk i faste, sikre stillinger. Vikarbruken i norsk helsevesen har jo vært helt hinsides. Enig. Poenget er ikke at man skal kutte i vikarbruken, men vikarbyrå bruken. Kompetansen som nå er i vikarbyrå trengs på sykehusene. I dag må sykehusene leie inn denne kompetansen til 2,5 ganger prisen for en ansatt siden man ikke klarer å rekruttere sykepleiere til sykehus. Siden det ble tydelig at sykehusene skulle kutte i bruk av vikarbyrå , har mange ønsket å komme tilbake til sykehusene -og dette er viktig! Det jeg tror Kjerkhol glemmer er incentivet som fikk sykepleierne til å gå fra sykehus til vikarbyrå, nemlig bedre lønn og større påvirkning på egen arbeidstid. Dette må det jobbes med for beholde kompetansen i sykehusene. 2 2
Gjest GP950mAh Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 Drizzt skrev (26 minutter siden): Det er begrenset hvor mye man kan ta hensyn til ''på lengre sikt''. Folk lever og dør her og nå. Næringsliv raseres her og nå. Istedet for å være en regjering for ''på lengre sikt'', må Støre og hans ministre forstå at de ikke får makta igjen og at de har først og fremst ansvar for oss som lever og dør her og nå. Politikernes jobb er ikke å bare tenke på her og nå, men også langsiktig og de langsiktige konsekvensene av valgene de tar. Næringslivet vil fortsette å ha problemer om politikerne fortsetter å pøse inn penger i det offentlige som vil føre til ytterligere inflasjon og renteøkninger, og fremtidige generasjoner vil måtte rydde opp i rotet.
Rastebenk Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Jeg kan ikke fatte hvorfor de ikke kan få inn et enormt lass med helsefagarbeidere (tidligere kalt hjelpepleiere) i norske sykehus. Nå driver sykepleiere med bachelor på med alt fra påkledning og matservering til hårvask og sengeskift. Jeg husker selv at det var jeg som sykepleier som skulle bytte ut vanlige gardiner med julegardiner på sengeposten i desember 😳 Det var også vi som tørket støv oppå skap og hyller da renhold hadde fått det innvilget å ikke vaske noe over skulderhøyde 🤯 Det er ikke rart at 20 % av sykepleierne slutter i løpet av 5 år etter utdanningen, at gjennomsnittlig arbeidsavgang er 58 år og at det er estimert en sykepleiermangel på 15 000 i 2030. De jobber seg jo spent i hjel med oppgaver som andre med langt kortere utdanning kan utføre. Noen påstår at dette ønsket sykepleierne selv, men det er det dummeste jeg har hørt. Jeg har vært sykepleier i 20 år og har alltid lurt på hvor de stødige, kunnskapsrike og omsorgsfulle hjelpepleierne ble av. Endret 27. januar 2023 av Rastebenk 7 3
Gunillapersson Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 Når jeg har måttet betale for privatleger for å få diagnosert di minste latterligste enkleste ting , og ha måttet ta med barna mine en gang i året til polen for full skikkelig sjekk og riktig diagnostikk uten å vente mangen måneder for alt. Så er det faktisk gale her. Ikke noe å skryte av. Legene i polen sa ja der ser dere hva dere får for det som er gratis! Skikkelig behandling må man betale for! Da betaler man også for leger med bedre utdanning innen det man trenger hjelp for!
Drizzt Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Politikernes jobb er ikke å bare tenke på her og nå, men også langsiktig og de langsiktige konsekvensene av valgene de tar. Næringslivet vil fortsette å ha problemer om politikerne fortsetter å pøse inn penger i det offentlige som vil føre til ytterligere inflasjon og renteøkninger, og fremtidige generasjoner vil måtte rydde opp i rotet. Politikernes jobb er ikke å tenke på det langsiktige og ignorere hva som skjer her og nå. Da må de heller vente noen tiår for fremtiden å komme og stille til valg da. Hva hjelper det å spare på mat og ferskt vann på skipet hvis skipet fylles med vann og synker om kort tid? Eller som en person som nekter å spise maten sin fordi han må spare den til fremtiden om 20 år. Om 20 år er han utsultet og ganske så død og trenger ikke mat. 2
Mauken Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 Gunillapersson skrev (2 minutter siden): Når jeg har måttet betale for privatleger for å få diagnosert di minste latterligste enkleste ting , og ha måttet ta med barna mine en gang i året til polen for full skikkelig sjekk og riktig diagnostikk uten å vente mangen måneder for alt. Så er det faktisk gale her. Ikke noe å skryte av. Legene i polen sa ja der ser dere hva dere får for det som er gratis! Skikkelig behandling må man betale for! Da betaler man også for leger med bedre utdanning innen det man trenger hjelp for! Ehhh, spesialisering foregår på offentlige sykehus. Hvor tror du at den bedre utdanningen foregår? Ventetidene har lite med utdanningssted og mye mer ressurser å gjøre. 2
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 Drizzt skrev (7 timer siden): Hva? Norge har nå fått sin verste helseminister noensinne som en del av sin verste regjering noensinne. Kutter på vikarbruk og synes det er greit at sykehusene gir mindre behandling til pasientene. Mangler fullstendig forståelse for situasjonen og behovene til pasienter og helsepersonell. Tenker kun ''kutt, kutt, kutt'' uten å ta i betraktning konsekvensene av å kutte mer i et allerede rasert og sterkt nedprioritert helsevesen. Samtidig tjener staten uanstendig grovt på eksport av gas og strøm. Når helseministeren vil kutte i vikarbruk på sykehusene og nekte pasienter behandling der, så har hun erklært seg uegnet for stillingen. Det er ikke snakk om noen luksusspisested som kan kutte på vikarer og ikke servere fancy mat til kundene, men det er snakk om folks helse og forsvarlig helsebehandling - noe staten er forpliktet til å levere. Jeg håper dette fører til flere hele og faste stillinger i helsevesenet. Kanskje må en periode med total katastrofe til for å få bort vikarbruk og til økt grunnbemanning. Husker argumentet med tvungen lønnsnemnd under streiken i skolen var "fare for liv og helse". Det samme argumentet bør brukes for å få på plass nok faste ansatte.
Frottis Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 Rastebenk skrev (6 minutter siden): Jeg kan ikke fatte hvorfor de ikke kan få inn et enormt lass med helsefagarbeidere (tidligere kalt hjelpepleiere) i norske sykehus. Nå driver sykepleiere med bachelor på med alt fra påkledning og matservering til hårvask og sengeskift. Jeg husker selv at det var jeg som sykepleier som skulle bytte ut vanlige gardiner med julegardiner på sengeposten i desember 😳 Det var også vi som tørket støv oppå skap og hyller da renhold hadde fått det innvilget å ikke vaske noe over skulderhøyde 🤯 Det er ikke rart at 20 % av sykepleierne slutter i løpet av 5 år etter utdanningen, at gjennomsnittlig arbeidsavgang er 58 år og at det er estimert en sykepleiermangel på 15 000 i 2030. De jobber seg jo spent i hjel med oppgaver som andre med langt kortere utdanning kan utføre. Noen påstår at dette ønsket sykepleierne selv, men det er det dummeste jeg har hørt. Jeg har vært sykepleier i 20 år og har alltid lurt på hvor de stødige, kunnskapsrike og omsorgsfulle hjelpepleierne ble av. Stemmer dette er det jo bidrag til løsning! (Endelig en som kommer med forslag til løsning, ikke bare klager). Da må hjelpepleiere tåle at sykepleiere sier «jeg kan ikke bruke tiden min på å skifte gardiner, koke kaffe osv», noe jeg oppfatter at mange hjelpepleiere/ansatte her på KG synes er helt forferdelig. Men det får dere tåle! 3
Frottis Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 Drizzt skrev (7 timer siden): Hva? Norge har nå fått sin verste helseminister noensinne som en del av sin verste regjering noensinne. Kutter på vikarbruk og synes det er greit at sykehusene gir mindre behandling til pasientene. Mangler fullstendig forståelse for situasjonen og behovene til pasienter og helsepersonell. Tenker kun ''kutt, kutt, kutt'' uten å ta i betraktning konsekvensene av å kutte mer i et allerede rasert og sterkt nedprioritert helsevesen. Samtidig tjener staten uanstendig grovt på eksport av gas og strøm. Når helseministeren vil kutte i vikarbruk på sykehusene og nekte pasienter behandling der, så har hun erklært seg uegnet for stillingen. Det er ikke snakk om noen luksusspisested som kan kutte på vikarer og ikke servere fancy mat til kundene, men det er snakk om folks helse og forsvarlig helsebehandling - noe staten er forpliktet til å levere. At ikke alt nåværende regjering foreslår er så bra får så være. Men forholdene ved sykehjem osv var akkurat like dårlige for feks to år siden som de er i dag så kom ikke å skyld på nåværende regjering for det. Kom heller med forslag til forbedring. 1
Rastebenk Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Frottis skrev (37 minutter siden): Stemmer dette er det jo bidrag til løsning! (Endelig en som kommer med forslag til løsning, ikke bare klager). Da må hjelpepleiere tåle at sykepleiere sier «jeg kan ikke bruke tiden min på å skifte gardiner, koke kaffe osv», noe jeg oppfatter at mange hjelpepleiere/ansatte her på KG synes er helt forferdelig. Men det får dere tåle! Alle yrker er betydningsfulle og det burde ikke være noen konkurranse. Jeg tenker at man må omfavne yrker som ikke krever bachelor. Jeg tror man hadde fått mange flere ut i jobb dersom ikke "alle" jobber krevde bachelor eller master. Det å koke kaffe og lage fristende matbrett for f eks kreft- og slagpasienter, hjelpe dem med en ordentlig hårvask, smøre bein og få på støttestrømper kan bety enormt mye for livskvaliteten. Av og til betyr det nok også mer for pasienten, enn at sykepleieren tar blodgass eller blodkultur nr 100. Per dags dato så rekker sykepleierne knapt nok innom alle pasientene sine. Jeg har selv opplevd å stå alene med 11 pasienter på kveldsvakt. I lengden orker man faktisk ikke å legge listen for egen yrkesutøvelse så skammelig lavt, da bytter man heller jobb før man blir spist opp. Inn med matverter, inn med hjelpepleiere osv! Endret 27. januar 2023 av Rastebenk 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå