Gå til innhold

Katten min tisser på ting når den blir fornærmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blant annet på skoene i gangen og dyna mi som jeg har vasket flere ganger. Og dette gjør han vær gang jeg har vært litt streng i stemmen hvis han har gjort noe han ikke får lov. Jeg kjefter ikke, men blir litt streng i stemmen.

vanlig at de gjør dette?

Anonymkode: db017...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd det med en tidligere katt jeg hadde. Men det var sjeldent den gjorde det da. Har ikke noe godt råd egentlig. Den går kanskje å gjør dette på samme sted som før? Er den renslig ellers? 

Anonymkode: 5218b...625

Skrevet

Er den kastrert eller sterilisert, TS? Hvis ikke bør du bestille time og få gjort dette nå.

Anonymkode: a7f1a...83e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har opplevd det med en tidligere katt jeg hadde. Men det var sjeldent den gjorde det da. Har ikke noe godt råd egentlig. Den går kanskje å gjør dette på samme sted som før? Er den renslig ellers? 

Jeg har noen råd likevel. Hvis katten også tisser andre steder uten at det skyldes kjefting, så er det trolig en grunn til det. Den katten jeg hadde kunne finne på å tisse andre steder. Jeg var ganske ung og sløv med å rengjøre doen hans. Dette var nok grunnen til dette. Katter er renslige dyr. Så det er ihvertfall viktig at katten har tilgang til ren do. Og få fjernet lukt fra der den allerede har tisset, slik at den ikke går samme sted igjen. Et annet råd er å sette doen hans der den ofte tisser, feks i gangen ved skoene. Og gradvis flytte doen vekk fra gangen og tilbake til der den skal stå. Flytte doen litt hver dag. Dyner og sengetøy + annet den har tisset på bør vaskes rent med eddik for å få bort lukt. 

Skrevet

Tenker den blir redd, jeg. Hvorfor være streng i stemmen? Det skjønner ikke en katt. Hva er det den gjør som gjør deg sint? Heller jobbe med å unngå at disse tingene skjer. 

Anonymkode: e63b1...d40

• Liker 2
Skrevet

Det handler ikke om at den er "fornærmet". Enten har den et fysisk problem (f.eks UVI) eller så tisser den fordi den blir utrygg når du kjefter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er den kastrert eller sterilisert, TS? Hvis ikke bør du bestille time og få gjort dette nå.

Anonymkode: a7f1a...83e

Det er han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker den blir redd, jeg. Hvorfor være streng i stemmen? Det skjønner ikke en katt. Hva er det den gjør som gjør deg sint? Heller jobbe med å unngå at disse tingene skjer. 

Anonymkode: e63b1...d40

Får prøve å høres litt mindre streng ut. Er jo egentlig ikke sint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er renslig ellers ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er bare litt sånn nei med litt streng stemme, men så er han så søt at det blir kosestemme rett etterpå. Men jeg kan jo bare ta han vekk fra det han holder på med. Han klatrer på skap og henger i gardinene 😸 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er bare litt sånn nei med litt streng stemme, men så er han så søt at det blir kosestemme rett etterpå. Men jeg kan jo bare ta han vekk fra det han holder på med. Han klatrer på skap og henger i gardinene 😸 

Å bare ta de bort fra situasjonen funker som regel best. Gi masse masse ros og kos når pus gjør det som er bra, slik som å bruke klorestokk. Ang å klatre på skap, katter elsker å være i høyden, så jeg hadde prøvd å tilrettelegge så den faktisk kan komme seg opp i høyden. Her har vi et stort klorestativ som står ved vitrineskapet, på toppen har vi lagt et fleecepledd. Pus er oppå der veldig mye, det er også hennes trygge sted om det kommer besøk feks (er ikke alltid hun er så glad for det). 

Anonymkode: e71a0...b09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å bare ta de bort fra situasjonen funker som regel best. Gi masse masse ros og kos når pus gjør det som er bra, slik som å bruke klorestokk. Ang å klatre på skap, katter elsker å være i høyden, så jeg hadde prøvd å tilrettelegge så den faktisk kan komme seg opp i høyden. Her har vi et stort klorestativ som står ved vitrineskapet, på toppen har vi lagt et fleecepledd. Pus er oppå der veldig mye, det er også hennes trygge sted om det kommer besøk feks (er ikke alltid hun er så glad for det). 

Anonymkode: e71a0...b09

Da skal jeg gjøre det. Takk for tips 😊👍

Skrevet

Min var alltid sånn hvis han var sur for noe. Dette gjorde så det var vanskelig for meg å skille mellom dette når han faktisk ble syk. Han fikk nyresvikt og jeg kunne kanskje oppdaget det før hvis ikke han var en som tisset for å vise irritasjon. 

Jeg ville tatt en urinprøve og blodprøve for sikkerhetsskyld. En ting du må være nøye med da er at de ikke tar en vanlig blodprøve men en UTVIDET blodprøve, fordi man kan ikke se de aller tidligste tegnene på en enkel blodprøve. 

Jeg tok blodprøve av han såpass tidlig at det kunne ha vært oppdaget før hvis dyrlegen tok en utvidet blodprøve med en gang. Så det var 2 faktorer som gjorde at dette ikke ble oppdaget tidlig nok. Det var at han var en "tisser" og de tok en bortkastet blodprøve. Jeg stolte jo på at de gjorde det riktige. 

Jeg oppdaget ikke dette før han begynte å gå ned masse i vekt og kaste opp. På samme tidspunkt begynte han å tisse adskillig mye mer også. Men når det har gått så langt så er det ikke noe som kan hjelpe lenger. 

Anonymkode: 7b7eb...3b8

• Hjerte 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du allerede har hatt pus inne til full helsesjekk med utvidet blodprøve i fall han har nyresvikt, så kan du jo prøve å bruke kattespråk i stedet for ord.
Jeg lager en kort og høylytt shh-lyd som minner om fresing hvis kattene virkelig gjør noe dumt, som feks krangler så busta fyker (skjer innimellom når de leker og plutselig blir litt overivrige), klatrer i gardiner eller smyger seg opp på en stol for å bli lang i nesa på mat som står på bordet.
Hvis de gjør noe som er litt smådust, som feks å sitte på spisebordet, klore i gardinene, eller andre småting jeg til dels klarer å lære dem av med å gjøre, så bruker jeg en brummelyd som katter generelt bruker som advarsel. Jeg lager lyden så dyp jeg får den, med en nnnnnn eller mmmmm-fasong på munnen.

Det har fungert godt på alle våre katter, men jeg har også gjort det fra dag én, så det kan hende du ikke får like god effekt av det, men det er verdt et forsøk.

• Hjerte 1
Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Hvis du allerede har hatt pus inne til full helsesjekk med utvidet blodprøve i fall han har nyresvikt, så kan du jo prøve å bruke kattespråk i stedet for ord.
Jeg lager en kort og høylytt shh-lyd som minner om fresing hvis kattene virkelig gjør noe dumt, som feks krangler så busta fyker (skjer innimellom når de leker og plutselig blir litt overivrige), klatrer i gardiner eller smyger seg opp på en stol for å bli lang i nesa på mat som står på bordet.
Hvis de gjør noe som er litt smådust, som feks å sitte på spisebordet, klore i gardinene, eller andre småting jeg til dels klarer å lære dem av med å gjøre, så bruker jeg en brummelyd som katter generelt bruker som advarsel. Jeg lager lyden så dyp jeg får den, med en nnnnnn eller mmmmm-fasong på munnen.

Det har fungert godt på alle våre katter, men jeg har også gjort det fra dag én, så det kan hende du ikke får like god effekt av det, men det er verdt et forsøk.

Ja han har vært på full undersøkelse. Fant ikke noe galt. Skal gjøre det 😺👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja han har vært på full undersøkelse. Fant ikke noe galt. Skal gjøre det 😺👍

Minya skrev (1 time siden):

Skal prøve 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...