Gå til innhold

Velge kjønn på barnet i Kypros

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv tatt forsøk i utlandet etter flere mislykkede forsøk i Norge. Og fikk da mange flere valg, og en helt annen oppfølging. Herunder kjønn.

Med tanke på å velge kjønn takket vi nei. Men jeg kunne like så godt ha takket ja. Så synes det er uproblematisk. 

Anonymkode: 937e8...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør ikke de som utførte 3 offentlige forsøk i Norge screening for endometriose? 

Høres ut som basic undersøkelse når noen ikke blir gravid på vanlig måte.

Anonymkode: 018b4...306

Ikke som vi opplevde. Jeg hadde heller ingen symptomer på det, så det er kanskje derfor det ikke ble oppdaget. Tok en MR og ultralyd og da sa de at jeg ikke hadde tegn på det, så da la jeg det bort. Informerte den nye klinikken om at jeg ikke hadde endo (og hadde vært utredet) fordi jeg trodde jeg var det. Det var den nye klinikken som ba meg ta lapraskopi for å dobbeltsjekke, og den viste mye endometriose.  Det er frustrerende å tenke på at vi kastet bort 3 forsøk i Norge uten at noen sjekket det nærmere. Ts

Anonymkode: eb5f7...a5a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei! Vi valgte å gjennomføre det i Norden da det er flere klinikker som gjør dette litt under radaren. Vi hadde ett forsøk som ikke var vellykket da jeg fikk feil dose / medisin fordi vi ikke visste at jeg hadde endometriose. Litt kjedelig, men sånn er det. Har nettopp hatt en lapraskopi for endometriose nå også skal vi i gang med neste forsøk snart ved samme klinikk 💞

Hei, dere fikk velge kjønn i Norge, under radaren? Min søster er i samme situasjon. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg imot det å velge kjønn, og ville ikke gjort det selv - dersom det ikke ligger medisinsk begrunnelse bak - men ikke mitt sted å dømme hva andre velger. 

Så jeg tenker dere må gjøre det dere mener er rett for dere. 

Anonymkode: 26ed1...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke hen i 4 års alderen uansett nå?

Anonymkode: a3f8e...a5e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir det ikke hen i 4 års alderen uansett nå?

Anonymkode: a3f8e...a5e

Bare hvis vi er i 2028.

Anonymkode: 9a0b3...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 23.56):

Er på forhånd forberedt på å få lignende tilbakemeldinger som en annen gang jeg nevnte dette; «moralsk forkastelig», «dårlig mor», «burde ikke fått barn» osv.. 

Jeg og mannen min har nå brukt opp tre offentlige forsøk og har ikke blitt gravide. Vi må nå bevege oss mot det private. Vi har begge to et spesielt kjønn vi hadde blitt ekstra glade for, selvom lykken uansett hadde vært å bli gravide. 

Vi har hatt samtaler med Medicus, Hausken og en klinikk i Kypros (hvor man kan bestemme kjønn). Disse stedene koster det samme, men i Kypros kommer reiseutgifter i tillegg. Vi vurderer nå dette sterkt siden vi uansett må gå privat. I Kypros er det andre medisiner og man får annen bedøvelse ved egguttak som jeg syns virker ekstremt fristende etter offentlig erfaring. 

Har noen vært borti dette før eller har noen innspill? ❤️

Anonymkode: 79f22...8e1

Før dere bestemmer dere for å velge bort et kjønn, bør dere tenke på hva som er mest viktig for dere. Dersom barnet blir født med misdannelser eller sykdom, kan dere jo i teorien ha valgt bort et friskt barn (embryo) mot et sykt.

Personlig forstår jeg ikke at kjønn er så viktig, alle barn er ulike, uavhengig av kjønn, og den gutten/jenta dere ønsker dere, blir kanskje helt annerledes enn dere så for dere.

Endret av anonym111111
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (5 minutter siden):

Før dere bestemmer dere for å velge bort et kjønn, bør dere tenke på hva som er mest viktig for dere. Dersom barnet blir født med misdannelser eller sykdom, kan dere jo i teorien ha valgt bort et friskt barn (embryo) mot et sykt.

Det kan man jo også ha gjort i det man velger det friske barnet, mot et sykt, i det man tok valg på grunn av kjønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (6 minutter siden):

Personlig forstår jeg ikke at kjønn er så viktig, alle barn er ulike, uavhengig av kjønn, og den gutten/jenta dere ønsker dere, blir kanskje helt annerledes enn dere så for dere.

Glemte uansett å nevne;

da vi gjennomførte forsøk i utlandet testet de for alt av sykdommer som er mulig, noe som ikke gjøres i Norge. Så i det du reiser ut har du allerede eliminert mye av risikoen for et sykt barn. 

(vi valgte som sagt ikke kjønn, men jeg støtter også som sagt de som gjør det) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2023 at 2:01 AM, Guest Spritzx said:

Å få barn slik situasjonen er i verden i dag er uansett uetisk. Å velge kjønnet gjør ikke så mye fra eller til.

Nei. Bedre om vi alle sammen bare dør ut lizzm..

Anonymkode: 47e7e...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (32 minutter siden):

Hei, dere fikk velge kjønn i Norge, under radaren? Min søster er i samme situasjon. Vennlig hilsen

Ikke i Norge, men et annet land i Norden :) 

anonym111111 skrev (16 minutter siden):

Vi tester først og fremst for å kunne se etter kronomsfeil og ønsker et friskt barn, og så kommer eventuelt kjønn i andre rekke. Før vi begynte med dette var jeg nok litt naiv og tenkte at vi kom til å få masse enbryo og kunne velge litt mer - men det viser seg at jeg har få egg. Det aller viktigste for oss er å få et friskt barn :) Dersom vi har to friske embryo av hvert kjønn setter vi inn det vi ønsker oss mest først, men at embryoet er normalt er det aller viktigste for oss nå - uavhengig av kjønnet 💞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Glemte uansett å nevne;

da vi gjennomførte forsøk i utlandet testet de for alt av sykdommer som er mulig, noe som ikke gjøres i Norge. Så i det du reiser ut har du allerede eliminert mye av risikoen for et sykt barn. 

(vi valgte som sagt ikke kjønn, men jeg støtter også som sagt de som gjør det) 

Ts her. Jo mer jeg leser i utenlandske forum og ser litt ut av Norges grenser er det egentlig helt sjokkerende at man ikke tester embryo på samme måte her hjemme. Da tenker jeg ikke på kjønn, men på kromosomfeil og embryoer som aldri kommer til å overleve. Det er helt vanvittig å tenke på at så mange spontanaborter kunne vært unngått ved å eliminere bort embryo som ikke er levedyktig fra start. I utlandet er dette helt vanlig praksis å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke i Norge, men et annet land i Norden :) 

Vi tester først og fremst for å kunne se etter kronomsfeil og ønsker et friskt barn, og så kommer eventuelt kjønn i andre rekke. Før vi begynte med dette var jeg nok litt naiv og tenkte at vi kom til å få masse enbryo og kunne velge litt mer - men det viser seg at jeg har få egg. Det aller viktigste for oss er å få et friskt barn :) Dersom vi har to friske embryo av hvert kjønn setter vi inn det vi ønsker oss mest først, men at embryoet er normalt er det aller viktigste for oss nå - uavhengig av kjønnet 💞

Så bra at fokuset er et friskt barn, og lykke til :) Dere kommer til å elske det barnet dere får over alt på jord, uavhengig av om det blir gutt eller jente❤️

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Vi valgte å gjennomføre det i Norden da det er flere klinikker som gjør dette litt under radaren. Vi hadde ett forsøk som ikke var vellykket da jeg fikk feil dose / medisin fordi vi ikke visste at jeg hadde endometriose. Litt kjedelig, men sånn er det. Har nettopp hatt en lapraskopi for endometriose nå også skal vi i gang med neste forsøk snart ved samme klinikk 💞

Så spennende! Kan jeg spørre hvilken klinikk dere er hos? Synes det er vanskelig å finne informasjon på nett om dette 🤗

Anonymkode: 2944f...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så spennende! Kan jeg spørre hvilken klinikk dere er hos? Synes det er vanskelig å finne informasjon på nett om dette 🤗

Ønsker ikke å dele offentlig da det ikke er direkte lov, men finnes noen smutthull. Søk opp klinikker som utfører pgt-a test i Norden så finner du nok frem ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var i London, der tilbyr alle dette, tror jeg. Om det er et alternativ. Er veldig raskt og rimelig å reise over, og syntes det var veldig fin distraksjon å kombinere dette med å oppleve byen, og kose oss der. Da ble reisingen mer lystbetont. Eneste jeg ikke likte var at egguttak var med narkose, er usikker på om dette er vanlig praksis, eller kun gjelder klinikken vi var oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ønsker ikke å dele offentlig da det ikke er direkte lov, men finnes noen smutthull. Søk opp klinikker som utfører pgt-a test i Norden så finner du nok frem ☺️

Jeg skjønner ☺️ Får håpe jeg klarer å finne frem. Hvordan gikk du frem for å finne «rett» klinikk egentlig? Beklager mange spørsmål, men jeg er så nyskjerrig og har så lyst til å kunne velge kjønn etter fått to stk av samme kjønn, men ønsker nå det andre kjønnet 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var i London, der tilbyr alle dette, tror jeg. Om det er et alternativ. Er veldig raskt og rimelig å reise over, og syntes det var veldig fin distraksjon å kombinere dette med å oppleve byen, og kose oss der. Da ble reisingen mer lystbetont. Eneste jeg ikke likte var at egguttak var med narkose, er usikker på om dette er vanlig praksis, eller kun gjelder klinikken vi var oss. 

Det er vel nesten bare i Norge de ikke har narkose ved egguttak, sedasjon / lett narkose er standard i utlandet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel nesten bare i Norge de ikke har narkose ved egguttak, sedasjon / lett narkose er standard i utlandet :) 

Takk for informasjon (for andre som leser denne tråden - jeg er ferdig 😅)

Jeg ble overrasket, og er også overrasket over avklaringen din. Egguttak var litt ubehagelig, ja. Men det var mye mer ubehagelig å være eksponert på den måten mens man var "borte", selv om man visste man var på et trygt sted. Og timene etterpå var mer krevende enn da jeg kunne rusle rett ut i bilen etter en halvtimes tid (mannen kjørte selvfølgelig), og ta resten av dagen som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...