Gå til innhold

Er så redd for krig😭

Gjessst

Anbefalte innlegg

Hva tror dere kommer til å skje fremover? Er så redd for krig i Norge at tenker omtrent ikke på noe annet

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjessst skrev (11 minutter siden):

Hva tror dere kommer til å skje fremover? Er så redd for krig i Norge at tenker omtrent ikke på noe annet

Hvem skal starte en ny krig og invadere oss? Russerne? De har verken personell eller utstyr til en storstilt invasjon av Norge - et NATO-land med hypermoderne våpen og et samlet NATO i ryggen. Det blir ingen krig her. Forhåpentligvis vil leveranser av moderne vestlige stridsvogner til Ukraina være nok til å presse Putin til å forstå at han ikke kan vinne en krig mot et samlet Vesten, og på den måten presse fram fredsforhandlinger i nær framtid. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjessst skrev (43 minutter siden):

Det kan bli atomangrep. Vi må være forberedt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (1 time siden):

Hvem skal starte en ny krig og invadere oss? Russerne? De har verken personell eller utstyr til en storstilt invasjon av Norge - et NATO-land med hypermoderne våpen og et samlet NATO i ryggen. Det blir ingen krig her. Forhåpentligvis vil leveranser av moderne vestlige stridsvogner til Ukraina være nok til å presse Putin til å forstå at han ikke kan vinne en krig mot et samlet Vesten, og på den måten presse fram fredsforhandlinger i nær framtid. 

Ja, det blir vi alle fall fortalt. Uansett er det mye annet som kan slå feil i en krig. Jo lengre dette drar seg ut, jo farligere er det. Det kan være at Russland fyrer av en atombombe i Ukraina men stråling treffer et NATO-land. Det kan være at Russland ønsker å skremme Nato land ved å fyre av en bombe på et tomt mål. Det kan være at Russland med en feiltagelse fyrer av en bombe på et NATO territorie. Det kan være at Russland blir så presset og vannet ut at de tar dårlige valg. Eller så kan det hende at de vinner over Ukraina og beveger seg videre. Jeg tror Russland tester grenser. Sånn jeg ser det er vi allerede i krig. Vi pøser inn våpen, noe som gjør oss deltagere av krigen. Ikke nok med det så er vi er på vei mot et økonomisk krasj som vi allerede kan se på de høye prisene. Jeg er enig i at, Russland alene ikke kan vinne over vesten. Men de kan slå seg sammen med andre land, som for eksempel Kina?
For at dette skal ende godt må det startes med fredsforhandlinger. Jeg prøver å ikke være negativ, men det er alt for mange «hvis» i en krig. Vi må bare håpe på det aller beste. Håpe på at, alle land ruster ned, at det blir fredsforhandlinger. 

Og jeg håper du har rett og en del av meg tror det også. At dette blir en kjapp afære, at Russland tar til takke og trekker seg ut. Den kan jo hende. 

Endret av Purplemain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (1 time siden):

Tror ikke det er så mye forberedelser man kan gjøre ved et atomangrep, bortsett fra å søke tilflukt i et atomsikkert rom.. som så også si nesten ikke eksisterer noen plass.. mulig jeg tar feil der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjessst skrev (2 timer siden):

Men må bare legge til noe også. Det beste rådet jeg kan gi er å prøve å ikke sjekke nyhetene så ofte :) Du får ikke gjort noe fra og til! Prøv å nyt livet og skjer det noe så får du vite om det. Og forhåpentligvis har vi folk på toppen som kan løse dette på en fredelig måte. Det er også mye skremselspropaganda som blir pumpet ut hele tiden.. spesielt ang atomvåpen. Jeg skjønner det er stressende. Jeg tenker også det er ganske vilt at vi er på det punktet vi er nå.. men dette kan også ende uten en storkrig. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Akryl said:

På å dø ut mener du? 

Jeg må innrømme jeg ikke tenker så mye på tenk hvis om, men heller lever livet som jeg har resten av det fremover. 

Endret av Peanut
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går an å forutse fremtid når man har et enormt land med 146 millioner innbyggere som for det meste fremstår så desinformert at det virker som de lager sine egne eventyrfortellinger om hva som skjer i verden og hvordan ting henger sammen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for en krig som involverer Norge direkte er ikke særlig sannsynlig. Det jeg sier er at jeg altså ikke tror det blir atomkrig. Såpass stor tillit har jeg til en relativt gal mann som Putin. 

Og hvis det blir krig i Norge, rent hypotetisk, hva er du redd for? Å dø, enorme smerter, at dine nærmeste skal oppleve dette? Jeg er ikke nevneverdig redd for å dø i hvert fall, men tenker heller at vi kanskje må ta mer risiko etter hvert, vurdere å gå mer aktivt inn i Ukraina med vestlige styrker. I hvert fall noe å vurdere om denne krigen ikke tar slutt iløpet av dette året. Så får det bare smelle, om Putin svarer med atomvåpen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purplemain skrev (2 timer siden):

Ja, det blir vi alle fall fortalt. Uansett er det mye annet som kan slå feil i en krig. Jo lengre dette drar seg ut, jo farligere er det. Det kan være at Russland fyrer av en atombombe i Ukraina men stråling treffer et NATO-land. Det kan være at Russland ønsker å skremme Nato land ved å fyre av en bombe på et tomt mål. Det kan være at Russland med en feiltagelse fyrer av en bombe på et NATO territorie. Det kan være at Russland blir så presset og vannet ut at de tar dårlige valg. Eller så kan det hende at de vinner over Ukraina og beveger seg videre. Jeg tror Russland tester grenser. Sånn jeg ser det er vi allerede i krig. Vi pøser inn våpen, noe som gjør oss deltagere av krigen. Ikke nok med det så er vi er på vei mot et økonomisk krasj som vi allerede kan se på de høye prisene. Jeg er enig i at, Russland alene ikke kan vinne over vesten. Men de kan slå seg sammen med andre land, som for eksempel Kina?
For at dette skal ende godt må det startes med fredsforhandlinger. Jeg prøver å ikke være negativ, men det er alt for mange «hvis» i en krig. Vi må bare håpe på det aller beste. Håpe på at, alle land ruster ned, at det blir fredsforhandlinger. 

Og jeg håper du har rett og en del av meg tror det også. At dette blir en kjapp afære, at Russland tar til takke og trekker seg ut. Den kan jo hende. 

Kina er svært lite tjent med å være en aktiv part på russisk side mtp eksport. Kinesisk økonomi ville vært ille ute.

Kina er i likhet med Russland et skummelt land, men de er neppe dumme nok til å risikere så mye. Da må for eksempel Taiwan bli en utløsende faktor, at Kina kommer på kant med vesten angående Taiwan.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Purplemain said:

Her ser du grunnen til at Kina ikke kommer til å gå til krig mot vesten.

image.png.c34b2410df1382cdbc5c54fbc599bf24.png

Ta bort vestlig eksport fra Kina, så er landet konkurs på en uke. De har ikke spart penger sånn som Russland, og markedet i Kina er allerede ille ute.

Kina bryr seg om Kina, ikke Russland.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les Dagbladet i hvert fall. De elsker å lage overskrifter som skremmer. 

hold deg unna nyheter 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, norw said:

Kina er svært lite tjent med å være en aktiv part på russisk side mtp eksport. Kinesisk økonomi ville vært ille ute.

Kina er i likhet med Russland et skummelt land, men de er neppe dumme nok til å risikere så mye. Da må for eksempel Taiwan bli en utløsende faktor, at Kina kommer på kant med vesten angående Taiwan.

Både Russland og Kina har jobbet mot å bli mer selvstendige der de ville klare seg uten vesten, for de vet at fiender av vesten lett blir sanksjonert. De har derfor foreberedt seg på at en dag ville komme, der de blir sanksjonert av vesten. Derfor har ikke Russland gått i kne av sanskjonene slik som mange i vesten har trodd de ville. De har vært forberedt

Kina vet at de er nestemann om Russland går ned, så de har høy insentiv til å kjempe på Russland sin side om ting eskalerer. I motsetning til USA som har militære baser spredd rundt i hele verden, så holder Kina seg hovedsaklig innenfor egne grenser og driver ikke proxykriger og involverer seg ikke i andre land sine affærer i særlig grad. Det er morsomt når folk sier Kina er skumle, de som i minst grad blander seg inn i andre land sin politikk. Da burde du være mye mer redd for USA som støtter militære grupper i mange land, og som i høy grad involverer, sanksjonerer og presser andre land. De har også militære baser i Norge, noe som setter press på at Norge følger amerikansk vilje.

Skal sies at USA allerede ypper med Kina og ønsker å eskalere konflikten der. Dersom du for eks googler china, taiwan og washington post kan du se hvor mye de presser på. Det er stor propagandakampanje gående i USA der de fremstiller Kina som en ond stor skurk som de må ta opp kamp med. De klager på Kina sitt forhold til Taiwan samtidig som de okkuperer en del av Cuba med sin amerikanske uønskede militærbase der de torturer fanger https://en.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay_Naval_Base. De sanksjonerer, okkuperer og torturerer, samtidig som de forsøker diktere hva andre land skal og skal ikke gjøre.

I tillegg til dette har både Kina og Russland mange allierte rundtom i verden, inkludert land som ser på vesten som overkjørende, egoistiske militærmakter som involverer seg i deres egne land og skaper ustabilitet og uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bieter skrev (27 minutter siden):

Kina vet at de er nestemann om Russland går ned, så de har høy insentiv til å kjempe på Russland sin side om ting eskalerer. I motsetning til USA som har militære baser spredd rundt i hele verden, så holder Kina seg hovedsaklig innenfor egne grenser og driver ikke proxykriger og involverer seg ikke i andre land sine affærer i særlig grad. Det er morsomt når folk sier Kina er skumle, de som i minst grad blander seg inn i andre land sin politikk. Da burde du være mye mer redd for USA som støtter militære grupper i mange land, og som i høy grad involverer, sanksjonerer og presser andre land. De har også militære baser i Norge, noe som setter press på at Norge følger amerikansk vilje.

Involverer ikke Kina seg inn i andre land sine affærer? HAHAHAHAAHAH. Spør Australia, India, Vietnam, Taiwan og en rekke andre stilllehavsland om det. Der er det ikke bare økonomiske og handelssanskjoner, men også militære krenkelser av hav-og landområder flere ganger i året fra Kinesisk side. Ikke nok med det, men de forsøkte og å legge press på vestlige land da de begynte å sende militært utstyr til Ukrainia.

Innlegget ditt har jeg forøvrig lest før. Over alt på konspiratoriske plattformer der folk ikke følger med på nyheter, men på "oppsummeringer" av nyheter med klare politiske føringer. Bare vås med andre ord.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (1 time siden):

Både Russland og Kina har jobbet mot å bli mer selvstendige der de ville klare seg uten vesten, for de vet at fiender av vesten lett blir sanksjonert. De har derfor foreberedt seg på at en dag ville komme, der de blir sanksjonert av vesten. Derfor har ikke Russland gått i kne av sanskjonene slik som mange i vesten har trodd de ville. De har vært forberedt

Skal sies at USA allerede ypper med Kina og ønsker å eskalere konflikten der. Dersom du for eks googler china, taiwan og washington post kan du se hvor mye de presser på. Det er stor propagandakampanje gående i USA der de fremstiller Kina som en ond stor skurk som de må ta opp kamp med. De klager på Kina sitt forhold til Taiwan samtidig som de okkuperer en del av Cuba med sin amerikanske uønskede militærbase der de torturer fanger https://en.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay_Naval_Base. De sanksjonerer, okkuperer og torturerer, samtidig som de forsøker diktere hva andre land skal og skal ikke gjøre.

I tillegg til dette har både Kina og Russland mange allierte rundtom i verden, inkludert land som ser på vesten som overkjørende, egoistiske militærmakter som involverer seg i deres egne land og skaper ustabilitet og uro.

USA er ikke et skummelt land for oss her på berget, men en viktig alliert og det viktigste NATO-landet. USA har en viktig rolle i ulike verdenshjørner, trår til mot terrororganisasjoner som IS og Al Qaida, hindret Taliban i Afghanistan osv.

Jeg står fast ved at Kina neppe vil risikere å miste eksporten til vesten, og handel generelt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (2 timer siden):

Kina vet at de er nestemann om Russland går ned, så de har høy insentiv til å kjempe på Russland sin side om ting eskalerer

Hva baserer du denne logikken på? Jeg tenker helt motsatt. Dersom Kina joiner Russland vil de iallefall bli sanksjonert og på den måten gå ned. Det er større sjanse for at de ikke blir berørt om de sitter stille i båten. 

Hva skal de tjene på å joine Russland egentlig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke Kina har noen interesse av storkrig, det forstyrrer og ødelegger økonomien. Tipper Xi har brukt en del stygge ord på kammerset de siste 11 månedene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å være redd, ts. Bare se her inne hvor mange krigshissere det er på forumet. Ingen grunn til å sove for godt om nettene dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (12 timer siden):

Om det blir atomangrep, så er vi ferdig hele hurven. Ikke noe å forberede seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 27.1.2023 den 0.12):

Nei, det kan det ikke. Putin er kanskje ond, men han ønsker ikke å dø, eller at hele familien hans skal dø. Kina vil nok heller ikke stå og se på at Putin bruker atomvåpen, hvis det skulle bli aktuelt. Noe det altså ikke blir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...