Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Min venn er så glad i kattepusen sin, og kvier seg for å ta bort manndommen hans. Men jeg har hørt at nesten alle guttekatter som har baller driver og pisser ned huset. Stemmer dette? Han vil at de skal bli fjernet selv, men det er sikkert en guttegreie . Selv liker jeg ikke at han står med rompa i trynet mitt (katta ja) og ballene er like store som huet hans. Men det var ikke poenget heller, er det riktig det jeg har hørt?
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Nei, det stemmer ikke. Innekatter vil nesten alltid markere inne dersom de ikke er kastrert, siden det er det eneste alternativet de har. Men katter som går både ute og inne vil vanligvis holde seg til å markere utendørs. De fleste hannkatter har også en periode i puberteten hvor de markerer på alt og alle, men dette går over etterhvert. Selv har jeg en ukastrert hannkatt som er en engel og aldri har markert inne, ikke engang da han var innekatt i puberteten. Også finnes det hannkatter (og hunnkatter) som aldri slutter å markere inne, selv når de er kastrert... Endret 19. desember 2005 av Varg-Menja
Gjest Hallo Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Det er en fordel å kastrere katten før den har fått "lært seg" å markere. Det vil si før den er 8-10 måneder gammel. Man har i allefall bedre odds for å ikke få en katt som markerer inne dersom han kastreres uansett alder. Det er også viktig å ta med i beregningen hvor mange hjemløse katter en ukastrert katt lager... Mange tragiske skjebner der i gården...
Shagya Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Neida, ikke alle ukastrerte hannkatter markerer. Noen markerer overalt, andre bare èn bestemt plass i huset, mens andre aldri markerer noe som helst. Men, det han kan merke om han fortsetter å ha en viril hannkatt, er at den begynner å bli rastløs, den tenker på damer hele døgnet, og den hyler, jamrer seg og skriker og er umulig å være i hus med. Dette behøver heller ikke skje, det finnes ukastrerte hannkatter som er rolige som engler, mens andre er hormonbomber som virkelig kan gjøre livet surt for en, og begynner de slik kan de også bli deprimerte om de ikke får parret seg. Eller, den kan begynne å spraye oppetter veggene. Hvorfor ønsker han å beholde katten ukastrert ? Er dette en rasekatt han vil avle på ? Hvis ikke er det ingen grunn til å ikke kastrere. Å slippe en ukastrert hannkatt ut vil også ofte føre til store og ville slåsskamper, avrevne ører, haltende bein og den kan finne på å reise vekk fra hjemmet sitt, fordi den streifer. Dette kan du jo fortelle vennen din, og høre hva han mener da
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Veldig enig med Shagya her. Hvorfor vil ikke vennen din kastrere katten? Ja, en ukastrert vil ha større sannsynelighet for å markere , også inne. Men det trenger ikke skje nei. Men mye viktigere er de andre gevinstene ved å kastrere: -mindre utsatt for skader i slosskamper. I lengden blir det veldig dyrt med veterinærbesøk for ukastrerte katter! -Smittefare: katter som er ukastrerte er mye mer i kontakt med andre katter gjennom slosskamper og parringsakten. Selv om man vaksinerer er ikke dette en 100% beskyttelse. Dessuten er det sykdommer som det ikke finnes noen vaksine mot, bla katte-hiv. Denne smitter gjennom blod og spytt, dvs i slosskamper og og gjennom parring. Katteaids er dødelig. -testosteron fører til aggresiv adferd. Jeg ville selv aldri hatt en ukastrert hannkatt igjen, siden jeg har opplevd aggresivitet fra ukastrerte katter. -ansvar for kattens status og de hjmløse kattene her i landet. Hannkatteierne er akkurat like stor skyld i at det er kattungeoverflod her i landet. Det er naivt å legge skylda over på hunnkatteierne, siden den ukastrerte hannkatten kan parre en hjemløs hunnkatt. Akkurat som det må både en mann og kvinne til for å lage barn i menneskeverdenen, så må det både en hunn og en hann til for å lage kattunger. Det er uansvarlig å ikke kastrere hannkatten sin. -hensyn til naboer: jeg liker ikke å bli vekka av katteslagsmål i nabolaget fordi noen ikke gidder å kastrere kattene sine...! Og jeg er en katteelsker! Det finnes mange som ikke liker katter i utgangspunktet, de blir iallefall ikke positivt innstilt til katter hvis den ukastrerte nabohannkatten har pissa ned døra deres. Det er ikke så vanskelig å ta litt hensyn til omgivelsene, og å kastrere katten sin er et av tiltakene man kan gjøre. Og det er riktig som det sies at mange katter ikke legger av seg vanen med å markere selv etter de er kastrert hvis de har gått ukastrerte i lang tid. Derfor er det lurt å kastrere tidlig, gjerne før kjønnsmodning. Hannkatter kan bli kjønnsmodne fra 5-6 mnds alder, og de aller fleste veterinærer kastrerer så tidlig. Håper vennen din tar til vettet og kastrerer katten sin snart, ingen grunn til å vente!
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2005 #6 Skrevet 20. desember 2005 han er bare ufattelig treig, og jeg føler jeg ikke kan komme dit og kreve at ballene skal av! Men hvis han ikke har begynt å markere ennå, er det stor fare for at han vil pisse ned alt og alle som noen nevnte da hvis ballene fyker snart? Er ikke noe spesiell katt, han er jo skjønn men ikke spesiell og han bor midt i byen, så er sikkert mange damepuser å voldta også
Gjest Varg-Menja Skrevet 21. desember 2005 #7 Skrevet 21. desember 2005 og han bor midt i byen, så er sikkert mange damepuser å voldta også ← Voldtekt og voldtekt... Har du noen gang sett katter parre seg? Det er vel heller en sado-masochistisk orgie hvor hunnkatten har regien, dersom man først skal tillegge dyr mennesklige følelser...
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #8 Skrevet 21. desember 2005 SOm om det hørtes så mye bedre ut :D Sadokatter! Jaja, han har jo lærhalsbånd med pigger på, så hvem vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå