Gå til innhold

40.000 kr for speidertur. Nå snakker vi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabogutten skal til Sør Korea på speidertur til sommeren. Det koster 40.000kr! 
Rike land skal betale ekstra for at fattigere land skal betale mindre, men likevel.

Hvor i all verden tar folk pengene fra? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0528c...d88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en opplevelse! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Rike land skal betale ekstra for at fattigere land skal betale mindre, men likevel.

Vår speidergruppe begynte å spare for mange år siden. De subsidierer en god del av billetten. 

Anonymkode: 0a995...c65

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tviler sterkt på at det er hva hver enkelt må betale.

Det normale i speidergrupper er at en jobber mot større reiser over flere år. Det er mål i speideren å være inkluderende, og et alternativ fritidsaktivitet som ikke skal koste skjorta.

Er gjerne sponsormidler, innsamlede midler, jobber speiderne har gjort, vaffelsalg osv over tid. Kommunale midler. Statsstøtte.

Egenandel på tur/leir pleier å ligge på en liten brøkdel av hva det koster.

Anonymkode: 0eff4...15a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Herlig! Naturen setter sikkert stor pris på at de tar den flyturen #ironi

Anonymkode: ba531...bee

• Liker 1
Skrevet

Det er vel det det koster per hode, men mye er nok dekket inn via jobbing,salg etc.

I utgangspunktet er det jo ganske billig med tanke på hva de får. De skal jo være der i 3 uker, skal de ikke det om jeg ikke tar feil?

Skulle jeg booket en flybillett til Korea, vil jeg tippe det koster mellom 10-15000. 

Anonymkode: d6205...447

Skrevet

Ja, det er et godt stykke over hva mitt budsjett tillater. 😅 Høres ut som en spennende tur, og opplevelser for livet.

Anonymkode: 22012...1e1

Skrevet

Oj, det var sykt dyrt, jeg har aldri brukt så mye penger på en ferie i mitt liv, selv ikke tre ukers ferie med hele familien (på tre).

Hadde vært helt uakseptabelt å betale, og enda mer uakseptabelt når man «betaler mer for å sponse andre»

Anonymkode: fea0e...1ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arbeid kanskje? Selge egg og sånn? 

Hørtes sikkert mer interessant ut ved å ikke opplyse om dugnadsarbeid

Skrevet

Flott opplevelse. Antar at de har samlet inn penger via dugnad og slikt også. 40 000 kroner for tre uker i Korea er jo en god pris det. Har man ikke råd, så drar man ikke. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er viktig å huske på at dette skal dekke absolutt alt i tre uker. Reise, opphold, mat, alt. Det er ikke en vanlig speidertur. Det er et tilbud som en speider får bare én gang i speiderkarrieren sin fordi det foregår hvert fjerde år og er bare for speidere mellom 14 og 18. Dette vet man om når man begynner i speideren så det er mulig å begynne å spare i flere år i forveien. Når det er sagt er det helt åpenbart at mange ikke kan bruke 40 000 på dette samme hvor lenge de sparer så det er helt klart en opplevelse for de privilegerte. Vår speidergruppe pleier å ha kanskje 2-5 speidere med på dette hver gang det skjer. De forbereder seg lenge i forveien og er med på aktiviteter i forbindelse med dette og jeg tror det er en aldeles fantastisk opplevelse som jeg er glad finnes selv om de fleste ikke har råd til dette. Jeg er den første til å rope opp om økonomisk ekskluderende aktiviteter og brudd på gratisprinsippet på skolen, men synes likevel dette er greit. Speideren er i seg selv en av de aller rimeligste fritidsaktivitetene med stort fokus på inkludering og å holde foreldrenes utgifter lave.

• Nyttig 2
Skrevet
Arkana skrev (34 minutter siden):

Det er viktig å huske på at dette skal dekke absolutt alt i tre uker. Reise, opphold, mat, alt. Det er ikke en vanlig speidertur. Det er et tilbud som en speider får bare én gang i speiderkarrieren sin fordi det foregår hvert fjerde år og er bare for speidere mellom 14 og 18. Dette vet man om når man begynner i speideren så det er mulig å begynne å spare i flere år i forveien. Når det er sagt er det helt åpenbart at mange ikke kan bruke 40 000 på dette samme hvor lenge de sparer så det er helt klart en opplevelse for de privilegerte. Vår speidergruppe pleier å ha kanskje 2-5 speidere med på dette hver gang det skjer. De forbereder seg lenge i forveien og er med på aktiviteter i forbindelse med dette og jeg tror det er en aldeles fantastisk opplevelse som jeg er glad finnes selv om de fleste ikke har råd til dette. Jeg er den første til å rope opp om økonomisk ekskluderende aktiviteter og brudd på gratisprinsippet på skolen, men synes likevel dette er greit. Speideren er i seg selv en av de aller rimeligste fritidsaktivitetene med stort fokus på inkludering og å holde foreldrenes utgifter lave.

Dette!

jeg kjenner til 4 stk som har vært med på jamboree (speiderturen det er snakk om her). Av de fire speiderene, gikk ei i samme gruppe som meg, resten var fra samme krets. Krets kan sammenlignes med fylke. Dette er en tur man sparer lenge til, de som ikke er med, har ett annet rimeligere alternativ i gruppa si. 

• Liker 1
Skrevet

For 40 år siden dro en fra min speidertropp på jamboree til Asia, det ble sponset av den lokale Lions-klubben. Det kan godt være rotary eller andre er involvert her. Og hvis ikke, flott at foreldrene har råd da! Naboene mine drar på ferier til Japan, Korea, Sør-Amerika og Sør-Afrika, de turene koster nok 40 000,- pr pers de også, jeg eller du har da ingen ting med det? Det er snakk om en 3-ukers tur, selvsagt ikke noe man regner med de fleste speidere har råd til, det er ikke akkurat obligatorisk med en slik tur.

Anonymkode: fc5e2...238

• Liker 2
Skrevet

Sånne turer sparer man til over flere år. Det er heller ikke i regi av speidergruppa, men speidernes landsforbund. Jeg har ett barn som reiste som 18 åring, for en fantastisk opplevelse han hadde og for ett samhold han fant. Han var den eneste fra sin speidergruppe som reiste den gangen, men reiste i en gruppe på 15 speidere fra hele landet. 

Anonymkode: 78dcf...e43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er vel det det koster per hode, men mye er nok dekket inn via jobbing,salg etc.

I utgangspunktet er det jo ganske billig med tanke på hva de får. De skal jo være der i 3 uker, skal de ikke det om jeg ikke tar feil?

Skulle jeg booket en flybillett til Korea, vil jeg tippe det koster mellom 10-15000

Anonymkode: d6205...447

De melder seg ikke på som gruppe, men enkeltpersoner (for å ikke skape press). så jo naboen betaler 40.000kr 

Skrevet

De lokale speidergruppene er ikke involvert i world jamboree. De dekker ingenting av kontingenten og det er heller ikke dugnad, jobbing, salg eller annen form for pengeinnsamling. Dette er noe hver enkelt speider kan melde seg på på egen hånd og det er ikke noe de gjør som gruppe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...