Gå til innhold

Lavt jern uten symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har visst ferritin på 11 nå, som er litt under «grensa». Det er ikke første gang, og blir helt sikkert ikke siste. Går på tilskudd noen måneder, kommer opp mot kanskje 30, før jeg slutter. Men, jeg har aldri hatt noen merkbare symptomer på jernmangel (sist jeg hadde 12, var også transferritin og noen andre relevante prøver litt for lavt, men ikke HB).

Er det mulig at kroppen min bare er slik? At den har det ok med lavere jern enn «regelen sier»? Hater tilskudd, for blir så hard i magen. Kjenner motivasjonen for å ta er liten når jeg uansett ikke kjenner noe til denne jernmangelen.

Anonymkode: cc0eb...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært nede i 5 på jern. Det er lite

Anonymkode: f4012...129

Skrevet

Jernmangel leder til slutt til lav blodprosent. Når man får det blir man skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 7fa56...477

Skrevet

Hvor gammel er du? Hadde selv lave jernnivåer uten og merke det, droppet tilskudd. Men etter noen år så jobbet kroppen på høygir og jeg møtte nesten veggen! I stedet for bare tilskudd burde en kansje finne årsaken?

En skal være forsiktig med og tenke "aaah, går sikkert fint". Når kroppen gir etter og ilke klarer og kompansere lenger så viø en merke det.

Jernmangelen skyldtes store mensblødninger som jeg enda har men i mindre grad enn i tenårene til ca 25år. Sjonglerte mellom mamge p-piller før blødningene ble normale. Pr. Idag er det maange år siden jeg fikk påvist mangel. 

Anonymkode: 49ddf...b27

Skrevet

Tenk på blodprosenten som brukskontoen, og ferritin som oppsparte midler. Og at brukskontoen blir automatisk fylt opp med det du trenger. Tjener du mindre enn du bruker i en periode, så bruker du av de oppsparte midlene. Hvis du har mye oppsparte midler, så kjenner du det ikke og alt går som vanlig. Har du lite oppsparte midler, så vil du få et varsel om at du må kutte i utgiftene dine fordi du er snart tom. 

Kroppen vil jobbe for å opprettholde normal blodprosent så lenge den har et godt jernlager (ferritin). 

Den beste måten å få i seg mer jern på er å spise mer animalsk og kutte kaffe, te og planter som inneholder mye fytinsyre. Animalsk jern er en veldig mye bedre kilde enn jern fra planter.

Planter som inneholder mye fytinsyre og bør kuttes ned på ved jernmangel: 

Food Proportion by weight (g/100 g)
Min. Max.
Sesame seeds flour 5.36 5.36
Hulled Hemp Seed[22] 4.5 4.5
Pumpkin seed 4.3 4.3
Beans, pinto 2.38 2.38
Linseed 2.15 2.78
Brazil nuts 1.97 6.34
Sunflower seeds 1.60
Tofu 1.46 2.90
Almonds 1.35 3.22
Soy protein concentrate 1.24 2.17
Soy beverage 1.24 1.24
Soybeans 1.00 2.22
Buckwheat 1.00 1.00
Walnut 0.98 0.98
Chia seeds 0.96 1.16
Peanut 0.95 1.76
Oat meal 0.89 2.40
Brown rice 0.84 0.99
Maize (corn) 0.75 2.22
Hazelnut 0.65 0.65
Chickpeas 0.56 0.56
Avocado fruit 0.51 0.51
Chestnuts[34] 0.47
Lentils 0.44 0.50
Whole wheat bread 0.43 1.05
Oat 0.42 1.16
Wheat 0.39 1.35
Coconut 0.36 0.36
Wheat flour 0.25 1.37
Spinach 0.22 NR
New potato 0.18 0.34
Polished rice 0.14 0.60
Wheat germ 0.08 1.14

Altså: sesamfrø, hampfrø, gresskarfrø, pintobønner, linfrø, paranøtter, solsikkefrø, tofu, mandler, soya, bokhvete, valnøtter, chiafrø, peanøtter, havre, ris, mais, hasselnøtt, kikerter, avocado, kastanje, linser, hvete, kokosnøtt, spinat, potet

Anonymkode: e0724...d77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært nede i 5 på jern. Det er lite

Anonymkode: f4012...129

Eh, ja.. men hva var relevansen her? 🤔Merka du ikke den mangelen mener du?

Hvor gammel er du? Hadde selv lave jernnivåer uten og merke det, droppet tilskudd. Men etter noen år så jobbet kroppen på høygir og jeg møtte nesten veggen! I stedet for bare tilskudd burde en kansje finne årsaken?

En skal være forsiktig med og tenke "aaah, går sikkert fint". Når kroppen gir etter og ilke klarer og kompansere lenger så viø en merke det.

Nærmer meg 40. Vet årsaken nå, det er rett og slett at jeg ikke får i meg nok jern gjennom kosten. Men ja, det er helt sant, det vil jo gå fint helt til det ikke går fint. 

Tenk på blodprosenten som brukskontoen, og ferritin som oppsparte midler. Og at brukskontoen blir automatisk fylt opp med det du trenger. Tjener du mindre enn du bruker i en periode, så bruker du av de oppsparte midlene. Hvis du har mye oppsparte midler, så kjenner du det ikke og alt går som vanlig. Har du lite oppsparte midler, så vil du få et varsel om at du må kutte i utgiftene dine fordi du er snart tom. 

Kroppen vil jobbe for å opprettholde normal blodprosent så lenge den har et godt jernlager (ferritin). 

Takk for et godt bilde, det var faktisk overraskende enkelt og virkningsfullt. Må vel bare ta tak da 🙈

Skrevet

Jernopptak fra fordøyelsen styres av det jernregulerende hormonet hepcidin. Det er ikke sånn at bare vi spiser jern, så øker jernnivået i kroppen. Har vi for høyt hepcidin-nivå, vil ikke jernnivået øke, uansett hvor mye jernmangel vi har. Kroppen produserer hepcidin for å hindre opptak av jern.

Er det noen som har fått målt hepcidin-nivået i forbindelse med jernmangel?

Anonymkode: a30b6...16c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har visst ferritin på 11 nå, som er litt under «grensa». Det er ikke første gang, og blir helt sikkert ikke siste. Går på tilskudd noen måneder, kommer opp mot kanskje 30, før jeg slutter. Men, jeg har aldri hatt noen merkbare symptomer på jernmangel (sist jeg hadde 12, var også transferritin og noen andre relevante prøver litt for lavt, men ikke HB).

Er det mulig at kroppen min bare er slik? At den har det ok med lavere jern enn «regelen sier»? Hater tilskudd, for blir så hard i magen. Kjenner motivasjonen for å ta er liten når jeg uansett ikke kjenner noe til denne jernmangelen.

Kan du ha cøliaki? Det var slik det ble oppdaget hos meg, kroppen tok ikke opp næringsstoffer. 

Anonymkode: c5daa...d3e

• Liker 1
Skrevet

På sikt så vil du kunne få problemer med langvarig jernmangel. Til de som henviser til frø osv som jernkilder; antinæringsstoffer i plantemat gjør at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre visse næringsstoffer, dvs kroppen klarer ikke bruke det optimalt. Jern er en av dem. 

Så ha ikke-prosessert kjøtt som kilde i tillegg, og kombiner plantekilder med mat rikt på cvitamin. Særlig er viltkjøtt rikt på jern. 

Anonymkode: 79cf6...254

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan du ha cøliaki? Det var slik det ble oppdaget hos meg, kroppen tok ikke opp næringsstoffer. 

Anonymkode: c5daa...d3e

Nei 😊 Altså, jeg er ikke ute etter en forklaring/årsak (fordi jeg vet), og ser i ettertid at startinnlegget mitt kunne leses som at dette er et hyppig problem. Det er det ikke, bare at det skjer flere ganger over de siste 20 årene - men jeg merker det aldri selv. Ingen symptomer. Ligger lavt «alltid», men stort sett over grensa. Derfor lurte jeg på om det kanskje kunne være slik at noen bare trenger mindre jern enn andre. 

Sist var…4 år siden? Og at den er havna under grensa nå har en forklaring verken jeg eller legen er i tvil om (det snakka vi litt om i forkant, fordi det var en grunn til at han ville sjekke i utgangspunktet). Men han har likevel ikke nevnt det etterpå (glemt? Drukna i andre ting når jeg har vært der? Det var jo ikke alarmerende lavt liksom..), så tenkte kanskje jeg kunne slippe unna hele greiene og bare fortsette å overse det. At det ikke var så farlig.

Føles litt teit å spørre, så derfor spurte jeg heller KG enn han 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei 😊 Altså, jeg er ikke ute etter en forklaring/årsak (fordi jeg vet), og ser i ettertid at startinnlegget mitt kunne leses som at dette er et hyppig problem. Det er det ikke, bare at det skjer flere ganger over de siste 20 årene - men jeg merker det aldri selv. Ingen symptomer. Ligger lavt «alltid», men stort sett over grensa. Derfor lurte jeg på om det kanskje kunne være slik at noen bare trenger mindre jern enn andre. 

Sist var…4 år siden? Og at den er havna under grensa nå har en forklaring verken jeg eller legen er i tvil om (det snakka vi litt om i forkant, fordi det var en grunn til at han ville sjekke i utgangspunktet). Men han har likevel ikke nevnt det etterpå (glemt? Drukna i andre ting når jeg har vært der? Det var jo ikke alarmerende lavt liksom..), så tenkte kanskje jeg kunne slippe unna hele greiene og bare fortsette å overse det. At det ikke var så farlig.

Føles litt teit å spørre, så derfor spurte jeg heller KG enn han 🙈

Hvis du som oftest er over grensa, selv om det er i nedre del av referanseverdiene, så er det jo ikke noe problem. Jeg kan ha høye verdier av jern nå og da, men som oftest ikke. Hadde du hatt for lave verdier hele tiden, så hadde du nok kjent det. Men siden det bare er her og der og du mest har normale verdier, så er det nok derfor du ikke merker symptomer. 

Skrevet

Jeg var nede på 6 uten noen symptomer. Legen tok blodprøver for alt i forbindelse mistanke om allergi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du som oftest er over grensa, selv om det er i nedre del av referanseverdiene, så er det jo ikke noe problem. Jeg kan ha høye verdier av jern nå og da, men som oftest ikke. Hadde du hatt for lave verdier hele tiden, så hadde du nok kjent det. Men siden det bare er her og der og du mest har normale verdier, så er det nok derfor du ikke merker symptomer. 

Ja, jeg har aldri ment at dette er noe problem generelt - faktisk lurte jeg jo på om det var mindre av et problem enn man får inntrykk av. Så akkurat nå, ligger jeg som sagt på 11, og lurte på om det kanskje egentlig var «ok».

Men det var vel en lite lur tanke som dukket opp, for som noen sa så vil det gå fint helt til det ikke gjør det. Nivået er sannsynligvis stadig synkende, så skal prate med legen neste gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På sikt så vil du kunne få problemer med langvarig jernmangel. Til de som henviser til frø osv som jernkilder; antinæringsstoffer i plantemat gjør at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre visse næringsstoffer, dvs kroppen klarer ikke bruke det optimalt. Jern er en av dem. 

Så ha ikke-prosessert kjøtt som kilde i tillegg, og kombiner plantekilder med mat rikt på cvitamin. Særlig er viltkjøtt rikt på jern. 

Ingen her som har henvist til frø som jernkilder. Motsatt. ;) Jeg advarte TS mot å spise frø, nøtter, belgfrukter, linser og korn hvis man har lite jern fordi disse inneholder mye fytinsyre som hemmer opptak av jern. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen her som har henvist til frø som jernkilder. Motsatt. ;) Jeg advarte TS mot å spise frø, nøtter, belgfrukter, linser og korn hvis man har lite jern fordi disse inneholder mye fytinsyre som hemmer opptak av jern. 

Sorry, jeg leste det innlegget for fort! Haha, bra! Jeg var nemlig veganer i mange år og lærte dette the hard way. Selv når kombinert med c vitamin-rik mat.
Blodprøver bra, så derfor koblet jeg ikke symptomene. Men så begynte jeg å spise animalsk igjen, og erfarte at hem-jern var noe helt annet ja :ler:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...