AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Fortvilet situasjon. Søsteren min har for 1 år siden ca. blitt forlatt av mann og sitter alene med 3 barn under 7 år (psykiske problemer hos eks). Har hjulpet veldig mye til med barna, hentet i barnehage og sfo 2 ganger i uken og jeg og sambo har hatt barn i helger osv. Søsteren min er helt utbrent og virker deprimert. Nå er jeg gravid, har nettopp fortalt det til henne. Hun reagerte med å begynne å gråte og redd hun ikke får noe avlasting mere. Det stemmer jo. Hva skal jeg si? Naturlig for oss å få barn nå. Har alltid ønsket oss barn og jeg er 31. Anonymkode: 38310...41c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Hvorfor kan dere ikke avlaste henne når dere får barn selv? Anonymkode: aa363...7fa 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan dere ikke avlaste henne når dere får barn selv? Anonymkode: aa363...7fa Fordi å ha et barn er en fulltidsjobb for de fleste. Anonymkode: 5da99...f53 11 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Søsteren din må finne flere måter å få avlastning på. Man kan ikke kun lene seg på en person. Det er nok et upopulært alternativ, men som siste nødløsning kan man se på mulighetene for avlastningshjem via bvt. Anonymkode: 5da99...f53 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortvilet situasjon. Søsteren min har for 1 år siden ca. blitt forlatt av mann og sitter alene med 3 barn under 7 år (psykiske problemer hos eks). Har hjulpet veldig mye til med barna, hentet i barnehage og sfo 2 ganger i uken og jeg og sambo har hatt barn i helger osv. Søsteren min er helt utbrent og virker deprimert. Nå er jeg gravid, har nettopp fortalt det til henne. Hun reagerte med å begynne å gråte og redd hun ikke får noe avlasting mere. Det stemmer jo. Hva skal jeg si? Naturlig for oss å få barn nå. Har alltid ønsket oss barn og jeg er 31. Anonymkode: 38310...41c Rett og slett dårlig gjort av deg å prioritere deg selv og ikke henne. Anonymkode: 5a82c...606
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Jeg er ikke noen ekspert på dette og har ikke erfaring med det, så vanskelig å gi råd. Men en ting er i alle fall, at jeg synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet for å få barn! Kan forstå søsteren din også i forhold til at alle følelser man får knyttet til noe, er gyldige. Hvis hun virker deprimert og synes egen situasjon er vanskelig, så kan du jo i det minste prøve å oppfordre henne til å snakke med lege/psykolog om dette. Anonymkode: a0b78...2be 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Kanskje hun kan spørre andre etter hjelp? Dere må jo få starte egen familie selv om hun er alenemor. Det er svært urimelig av hun å bli lei seg for dette. Hun burde vært glad på dine vegne. Sjekk opp i om det er noen tiltak i kommunen hun bor i hun eventuelt kan fra hjelp fra og eventuelt søke barnevernet om avlastning. Anonymkode: 0fea4...344 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Hva med foreldrene dine eller besteforeldrene på fars side? Det må være tøft å ha tre under sju alene, så skjønner det er godt med hjelp. Men det er jo veldig selvsentrert å ikke forsøke å gratulere en gang. Du kan jo ikke la være å få barn fordi du skal ta deg av hennes… Hvis hun er helt alene og desperat, kanskje hun kan be om avlastning hos kommunen? Prøve å finne en barnevakt i nærområdet? Dere kan jo forsøke å avlaste litt frem til baby kommer likevel? Ha de to største på overnattinger, og hente litt i barnehage og slikt. Etter baby kommer kan i alle fall sjuåringen delta litt i stell osv, etter første barselstid. På sikt blir jo sjuåringen barnevakt til deres barn. Kanskje. Anonymkode: fce0b...420 4 2 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rett og slett dårlig gjort av deg å prioritere deg selv og ikke henne. Anonymkode: 5a82c...606 🙄🤣
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Her må søster gjøre egne tiltak. Man kan faktisk ikke forvente at andre skal stille opp 24/7. Om hun er alene med 3 barn og sliter kan hun kontakte barnevernet for veiledning vedrørende avlastningshjem, Weekendfamilie, etc. Om hun ikke allerede går til psykolog burde hun starte ASAP og bedre egen mentale helse og ta ansvar. Livet er tøft innimellom, men man med barn har en ikke luksusen til å rulle over og lene seg på andre, skylde på andre eller gi familie dårlig samvittighet for å sette seg selv først.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rett og slett dårlig gjort av deg å prioritere deg selv og ikke henne. Anonymkode: 5a82c...606 Å prioritere barnet sitt, er ikke det samme som å prioritere seg selv vel. Synes ikke TS virker egoistisk, for hvorfor skal hun og kjæresten ha mindre rett til å få og passe på et barn enn søsteren? Generelt bør man tenke seg godt om før man får barn nettop fordi man som foreldre tar på seg et stort ansvar. Det er ingen andre som har hovedansvaret. Det er jo veldig uheldig når det skjer ting i ettertid som psykiske problemer hos en av foreldrene. Men man kan jo ikke forvente at andre rundt seg skal legge fra seg viktige ting og drømmer i livet sitt, som å få egne barn. Jeg vet ikke hva som er riktig løsning for TS's søster her. Hvis hun har det vondt så må det jo tas på alvor. Kanskje det fins andre som er villige til å hjelpe her. Og TS bør støtte henne, men synes det blir feil å vente at hun skal måtte legge sine viktigste ønsker i livet til side for å hjelpe. Fordi alles ønsker er like viktige, TS sine inkludert. Anonymkode: a0b78...2be 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor kan dere ikke avlaste henne når dere får barn selv? Anonymkode: aa363...7fa Det er da ikke hennes ansvar å være avlaster for søsteren sine barn.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor kan dere ikke avlaste henne når dere får barn selv? Anonymkode: aa363...7fa Kommer til å avlaste innimellom. Men ikke på fast basis. Vet ikke hvordan baby jeg får heller. Ta Anonymkode: 38310...41c 1 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å prioritere barnet sitt, er ikke det samme som å prioritere seg selv vel. Synes ikke TS virker egoistisk, for hvorfor skal hun og kjæresten ha mindre rett til å få og passe på et barn enn søsteren? Generelt bør man tenke seg godt om før man får barn nettop fordi man som foreldre tar på seg et stort ansvar. Det er ingen andre som har hovedansvaret. Det er jo veldig uheldig når det skjer ting i ettertid som psykiske problemer hos en av foreldrene. Men man kan jo ikke forvente at andre rundt seg skal legge fra seg viktige ting og drømmer i livet sitt, som å få egne barn. Jeg vet ikke hva som er riktig løsning for TS's søster her. Hvis hun har det vondt så må det jo tas på alvor. Kanskje det fins andre som er villige til å hjelpe her. Og TS bør støtte henne, men synes det blir feil å vente at hun skal måtte legge sine viktigste ønsker i livet til side for å hjelpe. Fordi alles ønsker er like viktige, TS sine inkludert. Anonymkode: a0b78...2be Tror det var ironi...... Anonymkode: f72c0...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Du trenger ikke si så mye. Du får barn når det passer deg og kan ikke vente fordi din søster har vært uheldig. Gratulerer med graviditeten! Din søster ser vel dette selv etterhvert også. Anonymkode: 5818a...221 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fordi å ha et barn er en fulltidsjobb for de fleste. Anonymkode: 5da99...f53 Passer barna til søsteren min fremdeles, selv om vi har fått baby. Anonymkode: e55d3...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Ikke urimelig av dere og ikke urimelig av henne å bli lei seg heller. Bare en vanskelig situasjon. Høres ut som hun trenger psykologisk hjelp, og mer avlastning/hjelp enn dere kan gi uansett. Her må nok resten av familien stille opp inntil videre. Hun kan alltids koble på barnevernet, de tilbyr jo avlastning og psykologisk hjelp til foreldre i vanskelige situasjoner. Anonymkode: 0bee0...ff4 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 TS, dette er urimelig av søsteren din. Hun er sannsynligvis langt nede. Hun kan ikke basere seg kun på familie, hun må få avlastning via kommune/barnevern hvis det trengs - og sannsynligvis behandling for depresjonen? Anonymkode: 7fd97...e9a 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rett og slett dårlig gjort av deg å prioritere deg selv og ikke henne. Anonymkode: 5a82c...606 Eh, hallo? Skal hun sette sitt eget liv på vent på grunn av søsteren? Synes heller det er dårlig gjort av søsteren å tenke på seg selv, fremfor å unne søsteren sin dette. Anonymkode: a7d2c...f70 2
Nymerïa Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 Du skal ikke si noe, søsteren din er urimelig, samtidig så skjønner du jo selv at hun har det vanskelig. Jeg hadde latt denne ligge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå