AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hvordan komme igang med husarbeid og opprettholde orden i heimen når man har adhd? Hjemme hos meg blir det fort rotete uten at jeg helt skjønner hvordan 😅 jeg kan ha nettopp ryddet og vasket alle rom snu meg rundt en gang eller to og det er bombardert igjen 😩. Alle skuffer og skap er full i rot og jeg har ikke skikkelig orden noe sted. Skulle så gjerne hatt det. Bruker ikke medisiner, prøvde litt for noen år siden, men merket ikke noe effekt den gang. Burde jeg kansje prøve på nytt? Eller er det noen enkle knep man kan lære seg for å klare å holde det pent og ryddig rundt seg? Anonymkode: 3964b...91e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Mannen min har ADHD og vi har funnet noen triks som funker for han. Har så få ting som mulig. Altså kun det man trenger og ikke noe mer. For oss innebærer det at alle i huset må ha så få ting som mulig, men for venninnen min holder det at bare hun har få ting i tillegg til det som er felles for alle i familien. Alt vi ikke bruker daglig bor i boder med kasser merket ned på detaljnivå. Det som hentes frem oftest lagres i én bod, og det som hentes fram få ganger i året eller sjeldnere står i en annen. Om vi bare hadde hatt én bod, ville vi nok delt boden i to. Alt har en fast plass, og plassen er merket med lapp hvor det står hva som bor der. Både skuffer, hyller og bokser/kurver. Rotekurv hvor han putter ting han ikke er sikker på hvor bor. Når han skal gjøre husarbeid alene, må alle andre ut av huset og vi får ikke komme tilbake før han sier ifra om at han føler seg ferdig. Når vi gjør husarbeid sammen, konsentrerer han seg fullt om ett rom og må få være i fred. Om han skal ta kjøkkenet og jeg må ha noe derfra, må jeg passe på å hente det ut før han begynner. Det låser seg helt for han så fort noen kommer inn der han holder på. Han må ha gardinene trukket for, TV-en av og kontrollene gjemt for å unngå distraksjoner, haha. Anonymkode: 30aba...ce2 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når han skal gjøre husarbeid alene, må alle andre ut av huset og vi får ikke komme tilbake før han sier ifra om at han føler seg ferdig. Når vi gjør husarbeid sammen, konsentrerer han seg fullt om ett rom og må få være i fred. Om han skal ta kjøkkenet og jeg må ha noe derfra, må jeg passe på å hente det ut før han begynner. Det låser seg helt for han så fort noen kommer inn der han holder på. Anonymkode: 30aba...ce2 Der har du meg, ja. Jeg pleier å reise "hjem til mor" til jul og påske, og da er kjøkkensonen avstengt når det skal lages mat eller bakes. Den beste "hjelpen" er å slippe å se en annen sjel. Og for guds skyld ikke spør "går det bra" e.l. dersom man hører et klang etterfulgt av "Faen!" 😅  Ellers har jeg lite gode råd å komme med. Jeg prøver å utnytte dager der hyperfokusen lander på "husarbeid" til det fulle, og så lever jeg med kaoset resten av tiden. (Det gjør forresten underverker dersom fattern plutselig ringer og sier han er i byen og stikker innom om en times tid. Da faller en tåke fra øynene og jeg ser kaoset, og jeg får et kortvarig energikick. Det hjelper selvsagt ikke på rotet i skuffer og skap, da.) Anonymkode: fc888...fbc 2
lillevill Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Lærte om en metode på tiltok der man rydder med kurver. Feks om du rydder på kjøkkenet, så har du med deg kurvene. en kurv til badet, en til soverommet, en til barna sitt soverom osv. og så legger du alt som ikke hører til på kjøkkenet i den kurven den hører til. og så tar du med deg kurven til det rommet den hører til i. Gjenta prosess på de andre rommene. Endret 27. januar 2023 av lillevill 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 Jo! Han synes også det hjelper å dele en vaske-/ryddeoppgaver inn i trinn. Tar kjøkkenet som eksempel igjen. 1. Putte alle tomflasker på benken i pose. 2. Putte søppel fra benken i pose. 3. Putte oppvask i oppvaskmaskinen, og det som er igjen i vasken. 4.  Putte matvarer fra benken i skuffene. 5. Sette brødrister o.l. fra benken inn i skapet. 6. Tørke over benken. 7. Tørke over koketoppen. 8. Tørke over splashboard. For meg ville alt gått som én og samme oppgave, altså rydde benken, men ved å dele det opp i deloppgaver unngår han å bli frustrert og lei seg hvis han ikke får til å gjøre alle delene. Selv om benken ikke er strøken så har han fortsatt gjort del 1-4, for eksempel.  Anonymkode: 30aba...ce2 1 1
Gjest kira87 Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen min har ADHD og vi har funnet noen triks som funker for han. Har så få ting som mulig. Altså kun det man trenger og ikke noe mer. For oss innebærer det at alle i huset må ha så få ting som mulig, men for venninnen min holder det at bare hun har få ting i tillegg til det som er felles for alle i familien. Alt vi ikke bruker daglig bor i boder med kasser merket ned på detaljnivå. Det som hentes frem oftest lagres i én bod, og det som hentes fram få ganger i året eller sjeldnere står i en annen. Om vi bare hadde hatt én bod, ville vi nok delt boden i to. Alt har en fast plass, og plassen er merket med lapp hvor det står hva som bor der. Både skuffer, hyller og bokser/kurver. Rotekurv hvor han putter ting han ikke er sikker på hvor bor. Når han skal gjøre husarbeid alene, må alle andre ut av huset og vi får ikke komme tilbake før han sier ifra om at han føler seg ferdig. Når vi gjør husarbeid sammen, konsentrerer han seg fullt om ett rom og må få være i fred. Om han skal ta kjøkkenet og jeg må ha noe derfra, må jeg passe på å hente det ut før han begynner. Det låser seg helt for han så fort noen kommer inn der han holder på. Han må ha gardinene trukket for, TV-en av og kontrollene gjemt for å unngå distraksjoner, haha. Anonymkode: 30aba...ce2 Tusen takk for den lista her!! Den skal jeg jammen meg vise til mannen her, for det er noe jeg ikke klarer å kommunisere frem, men det er akkurat sånn jeg vil ha det når jeg gjør husarbeid 😄
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 17 minutter siden, kira87 said: Tusen takk for den lista her!! Den skal jeg jammen meg vise til mannen her, for det er noe jeg ikke klarer å kommunisere frem, men det er akkurat sånn jeg vil ha det når jeg gjør husarbeid 😄 Bare hyggelig!!  Anonymkode: 30aba...ce2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 Haha! Jeg skulle rydde i dag, men så fikk jeg plutselig lyst til å lage snøhule istedenfor, så da endte det med at jeg dro på trening 😂 Har gitt opp det der og akseptert rotet. Anonymkode: 056ac...966 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Jeg har laget detaljerte lister til min samboer som har ADHD i Google Keep. De er inndelt i rom og oppgaver man huker av (f. eks Bad - vaske vask, vaske do, vaske dusj). Han er supergod til å gjøre husarbeid hvis han følger disse. Anonymkode: a3d7b...930 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når han skal gjøre husarbeid alene, må alle andre ut av huset og vi får ikke komme tilbake før han sier ifra om at han føler seg ferdig. Når vi gjør husarbeid sammen, konsentrerer han seg fullt om ett rom og må få være i fred. Om han skal ta kjøkkenet og jeg må ha noe derfra, må jeg passe på å hente det ut før han begynner. Det låser seg helt for han så fort noen kommer inn der han holder på. Han må ha gardinene trukket for, TV-en av og kontrollene gjemt for å unngå distraksjoner, haha. dette stemmer med mange jeg kjenner som har adhd eller add. Anonymkode: 4cff6...962
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 Min venninne med ADHD ble en racer på husarbeid da hun begynte å studere når hun var 40+ Hun ble så urolig av studiene at hun kastet seg over rydding når hun skulle lese/skrive. Det ble helt ryddig hos henne, og hun greide ta bachelor. Anonymkode: 9bf88...3a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Hun her er fantastisk! Hun lærer om om ulike organiseringspersonligheter og hvordan rydde og organisere hjemmet etter om en er mer visuell, foretrekker mer mikro eller makrosystemer og mye annet. Hun har selv adhd, men er til hjelp for så mange. Er også en egen Clutterbug Facebook-gruppe, og hun har en nettside hvor en kan ta en enkel test for å se hvilken stil en passer best inn med.  Hun har lært meg enormt mye. Nå fant jeg bare linken til en av videoene med adhd i fokus, men hun har masse annet også. Det handler om å finne systemer som er naturlig for en, som en kan vedlikeholde. Det som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for deg, og ulike medlemmer av husstanden kan ha ulike måter å gjøre ting på som kan gi utfordringer.  Jeg bor selv alene, og jeg prøver å vaske opp fortløpende. Nekte meg selv å ha en haug med rene klær i sofaen eller annet sted for bretting. (Denne var hard, men er nå inne) Ha en dag i uken hvor jeg skal gå over ting, pluss ta ting fortløpende. Jeg bruker mye bokser, kurver og annet for det passer med min stil. Hos meg er det aldri bombet, jeg blir for stresset av det, men det er så absolutt steder jeg burde gått igjennom og fått organisert bedre. Hun her snakker om det å ha steder å legge ting der det er naturlig. En må ha et sted å legge nøkler, post, henge opp jakke, sette fra seg sko osv når en kommer inn, om ikke blir det lagt overalt. De tingene en bruker i hverdagen må plasseres sånn at det er lett å få tak i de, men også rydde de bort. Jeg har f.eks en boks i skapet på badet der jeg har ansiktskrem for dag og natt, deo, renseservietter, og tannkrem. Kan bare ta den ut, bruke av og sette rett inn i skapet igjen. Bind står i annen liten boks rett ved toalettet på en hylle der. En kurv i gangen på toppen av skoskapet til post. Nøkler går på siden i en skuff i gangen så de ikke flyter over. For noen er det best å ikke se tingene, andre trenger å ha ting fremme for å ikke glemme dem. Anbefaler veldig å se noen videoer her, og prøve litt ut. En trenger ikke kjøpe masse greier, en kan bruke det en har for å prøve, og om en vil kjøpe noe etterhvert så kan en selvsagt det. En må naturlig nok også sortere og kaste/gi bort det en ikke trenger. Det er vanskelig for alle å ha orden i for mange ting.  Prøv å ikke være for hard med deg selv, samtidig som du kan gjerne jobbe med noen få ting om gangen som du kan få et system på.   Anonymkode: f60d2...010 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 lillevill skrev (23 timer siden): Lærte om en metode på tiltok der man rydder med kurver. Feks om du rydder på kjøkkenet, så har du med deg kurvene. en kurv til badet, en til soverommet, en til barna sitt soverom osv. og så legger du alt som ikke hører til på kjøkkenet i den kurven den hører til. og så tar du med deg kurven til det rommet den hører til i. Gjenta prosess på de andre rommene. Dette har jeg sett og prøvd! Problemet nå er alle kurvene som står rundt omkring AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min venninne med ADHD ble en racer på husarbeid da hun begynte å studere når hun var 40+ Hun ble så urolig av studiene at hun kastet seg over rydding når hun skulle lese/skrive. Det ble helt ryddig hos henne, og hun greide ta bachelor. Anonymkode: 9bf88...3a4 Det gjorde jeg også! Skrubbet vinduer, vasket inni kjøkkenskuffer, reorganiserte klesskap, og lignende. Og det er akkurat det som er problemet. For jeg leste jo ikke mye, og jeg brukte mye mindre tid på bacheloren, og det gjenspeilet seg i karakterene... Jeg hadde jo heller ikke klart holde fokuset igjennom forelesninger. Anonymkode: 8afad...b64
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 17.57): Jeg har laget detaljerte lister til min samboer som har ADHD i Google Keep. De er inndelt i rom og oppgaver man huker av (f. eks Bad - vaske vask, vaske do, vaske dusj). Han er supergod til å gjøre husarbeid hvis han følger disse. Anonymkode: a3d7b...930 Google Keep er gull Anonymkode: 3ca01...4a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå