Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2002 #1 Skrevet 27. oktober 2002 Hei! Har nettopp fått vite at jeg er gravid.Det jeg lurte på er om man kan sjekke om barnet er friskt el. ikke? Hørte noe om at kun de som hadde arvelige gen i familien(de som hadde søsken med downs osv. kunne sjekke seg),men ikke oss andre.Stemmer dette? Kunne gjerne tenkt meg og tatt en sånn prøve visst det er mulig. For det andre: hvor tidlig kan en sjekke om det blir en gutt el. jente? Noen som vet? Kristin
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2002 #2 Skrevet 28. oktober 2002 Hei! Jeg er ingen expert på dette men kjønnet kan du få vite når du går til ultralydsundersøkelse (Uke 18 tror jeg). Her vil de også kunne avsløre en del misdannelser osv. Fostervannsprøve får du hvis du er over en viss alder (er det 38 mn tro?) eller om man har sykdom / downs i familien.
Gjest motorrypa Skrevet 28. oktober 2002 #3 Skrevet 28. oktober 2002 på ultralyden kan man se downs og ryggmargsbrokk og noen andre ting også er ikke helt sikker. ja også kjønnet da, men det kommer jo litt ann på hvordan babyen ligger. vi klarte ikke å se kjønnet da vi var på ultralyden. ultralyden er rundt uke 18. men prøv å ikke engste deg for noe som sikkert ikke er noe annet enn i ditt hode. ikke for å være ekkel, men de fleste gravide opplever litt angst i forbindelse med graviditet å det høres ut som om du er en av oss. så prøv å glede deg heller.
Ann Forup Skrevet 28. oktober 2002 #4 Skrevet 28. oktober 2002 heisa normalt kan man se kønnet på barnet omkring 18-20 uge når man skal til ultralyd, men det er ikke altid at babyen ligger sådanne til at det ses, min lille knotte lå blyg med korslagte ben så vi så det ikke før i 24 uge da havede han flyttet på sig.. man kan på ultralyd se om barne mangler et ben eller en arm og kløvet ryg, og vand hovede, altså meget store fejl... downsyndrom kan ses på fostervands prøven og kvinder over 38 får tilbudet om fostervandsprøve for da er risikoen større, men skal dertil siges at man kan også miste foster ved en fostervandsprøve ved ikke hvor stor en prosent del som mister men ved det er en del..... hvis du er veldig nervøs for arveligesygdomme som du ikke behøver anderledes end de er i din familie eller din kærestes, så snak med din læge om der er mulighed for at blive testet, måske du kan få det på oslo akutten ( privat klinik) men da må man ryste op med en masse lommeuld, bruger den klinik selv og er meget tilfreds med behandlingen... men synes ikke du skal være nervøs overhovede bare nyd din gradivitet... lykke til :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå