AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har et barn på 12 år som i perioder har hatt tics, og nå siste md vasker i stykker hendene sine, det ser ut som hendene til en 80 åring. Hen sier at hen aldri føler seg ren, sover med sokker på hendene. Og nå sover fullt påkledd for at ikke kroppen blir skitten. Har tidligere diskutert dette med bv med tics da barnet ikke er mest hos meg, men det ble ikke tatt på alvor. Hen er fortvilet selv. Syns dette er skremmende, hva kan jeg gjøre for og få hjelp? Anonymkode: ee937...7ea
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Dette hørtes virkelig plagsomt ut for hen. For det første så er ikke tics det samme som ocd/tvangslidelse. Men barn som har tics har gjerne en noe større sannsynlighet for også å utvikle en tvangslidelse. Gå til fastlegen og be om henvisning til BUP. Det finnes egne OCD-team som er spesialiserte på behandling for OCD, og det holder med en mistanke for å slippe til og få en vurdering hos dem om dette nevnes i henvisning fra fastlege. Lykke til! Anonymkode: eab1e...98b 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 BUP er veldig gode på dette. Min sønn ble kvitt problemet etter to behandlinger/samtaler. Anonymkode: fec52...a76 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Hvis du bor i nærheten av Mortensrud kan jeg anbefale BUP Oslo syd som har et meget bra OCD team. Anonymkode: 0486e...16d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Zoloft. Fjernet alt av ocd. Hun gikk på det ett år. Anonymkode: da190...564
Hannah80 Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette hørtes virkelig plagsomt ut for hen. For det første så er ikke tics det samme som ocd/tvangslidelse. Men barn som har tics har gjerne en noe større sannsynlighet for også å utvikle en tvangslidelse. Gå til fastlegen og be om henvisning til BUP. Det finnes egne OCD-team som er spesialiserte på behandling for OCD, og det holder med en mistanke for å slippe til og få en vurdering hos dem om dette nevnes i henvisning fra fastlege. Lykke til! Anonymkode: eab1e...98b Jo. Tics kan også være tvangsmessig.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 Hei. Jeg ville bedt om en henvisning til bup. Jeg har selv tourettes og OCD. Hva slags tics har din sønn? OCD er en tilleggsvanske hos mange med tourettes. Tror det er så mange som 40% som har det. På bup er de mest opptatt av tillegsvanskene fordi de gjerne er mer plagsomme enn tourettes. For meg stemmer det godt og jeg har fått god hjelp. Ticsene var verst mellom 10-14 og har avtatt betraktelig. Det gjør det for de fleste med tourettes og nå som voksen er de nesten borte fullstendig. Hva slags tics har din sønn? Anonymkode: 663e5...55c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 Hannah80 skrev (13 timer siden): Jo. Tics kan også være tvangsmessig. Tics kan være tvangspregede i sin natur ja, men det er IKKE det samme som OCD. Men som anonym bruker over skriver så er det en vanlig tilleggsvanske hos mange som har Tourettes syndrom. I motsetning til tics regnes OCD som en kronisk angstlidelse dersom den er ubehandlet, men som kan svinge der man har bedre og dårligere perioder. Men det finnes som sagt svært god behandling for OCD! Anonymkode: eab1e...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå