Gå til innhold

Er sivilingeniørlinjen Fysmat på NTNU den mest respekterte utdanningen i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er  sivilingeniørlinjen Fysmat på NTNU den mest respekterte utdanningen i Norge? Vet det er en del studier med høyere opptakskrav, men det er vel stort sett studier som kun er puggefag og hvor det ikke kreves spesielt mye intelligens for gjennomføre eller få gode karakterer. 

Anonymkode: 76093...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sagt fysmat er oppi der, men skal sies at du ikke behøver å være ultraintelligent for å gjennomføre et fysikk-studie. Krever også en god del fantasi. Men om du skal ta det på et generalisertnivå vil jeg nok si at en del i Norge ville slitt med å gjennomføre Fysmat på nominert tid.  Ville også argumentert for at nano, robotikk og kyb, kjemi, arkitekt, elektroingeniør (siv.ing) også er oppi der. 
Det studiet du får mest respekt er nok tittelen, uavhengig av hva du blir innenfor tittelen. De fleste vet ikke egentlig hva en sivilingingeniør gjør. Sikkert gjort noen målinger på det, men å si du er en sivilingeniører i fysikk / fysiker og si at du er sivilingeniør i robotikk og kybernetikk høres begge ganske høyt oppe. 

Om du vil gå direkte etter respektert utdannelse ville jeg blitt lege eller advokat, de kommer også ofte ut i målinger som høyest respektert. Er også det yrket mennesker flest vet hva dreier seg om, og det å fullføre legestudiet er ikke bare ''å lese'', legen jeg har nå gikk 2 år på siv.ing før han byttet til medisin. Han syns medisin var muligens hakket mer krevende, du skal vite hvordan alt i kroppen fungere og henger sammen.

Anonymkode: ddf94...5c6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du vil gå direkte etter respektert utdannelse ville jeg blitt lege eller advokat, de kommer også ofte ut i målinger som høyest respektert. Er også det yrket mennesker flest vet hva dreier seg om, og det å fullføre legestudiet er ikke bare ''å lese'', legen jeg har nå gikk 2 år på siv.ing før han byttet til medisin. Han syns medisin var muligens hakket mer krevende, du skal vite hvordan alt i kroppen fungere og henger sammen.

Forstå meg rett. Man må bruke mange timer på å lese og pugge for å komme seg gjennom medisin og og jussen. Jeg sier bare at det ikke kreves stor evne til forståelse. I jussen er vel det bevisst. Selvsagt ønsker man å lage lovene slik at folk flest kan forstå dem. Det er jo den eneste måten man kan sikre at folk følger lovene og at de aksepterer rettsavgjørelsene. 

Det er jo noe annet med fysikk og matematikk. Man kan ikke bare vedta at det skal være enklest mulig. Naturen er som den er. 

Når det kommer til medisin så må jo også forholde seg til naturen, men de trenger et mye lavere forståelsesnivå enn matematikere og fysikere. En lege trenger ikke forstå kroppen på atomnivå. Satt på spissen så holder det vel å pugge seg til navn på kroppsdeler, hvilke sykdommer som har hvilke symptomer og hvilke behandlinger man bør utføre. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det kommer til medisin så må jo også forholde seg til naturen, men de trenger et mye lavere forståelsesnivå enn matematikere og fysikere. En lege trenger ikke forstå kroppen på atomnivå. Satt på spissen så holder det vel å pugge seg til navn på kroppsdeler, hvilke sykdommer som har hvilke symptomer og hvilke behandlinger man bør utføre. 

TS

Der har du nok rett i mye av det du sier, men husk også at Fysikk og Matte på universitetsnivå, altså; bachelor / master handler ikke direkte mye om egne "evner", heller en skriftlig argumentasjon for at materialet du skal løse / blir presentert stemmer overs med regler og lover. Der du lærer deg å pugge formler og anvendte de til en viss grad. - Men ja, om du trakter til rå hjernekraft vil som regel realfagsveier vinne, og spesielt fysikk. Fysikk er generelt vanskelig for en del, ikke p.g.a konseptene eller lovene er ekstremt avanserte, heller at det kreves flere ferdigheter enn kun rå intelligens for å være en flink fysiker. 

Men som nevnt ovenfor, de fleste vet ikke hva studie går ut på; heller kommer de ikke til å investere tid til å finne ut av det. Folk flest vet jo ikke engang hva R-matte går ut på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller studert det på grunnlag av egen interesses, kontra å tilfredsstille et samfunnsøye. Om du har en lidenskap for å forstå hvordan ting fungerer og liker vitenskapelige eksperimenter og matematikk, samt har et aktivt fantasiliv (som noen nevnte ovenfor) ville jeg gått for fysikk. - Men er for spesielt interesserte (ikke vondt ment), men du får nok å bryne deg på. - Samt ville jeg tenkt på hva du har lyst til å jobbe med i etterkant?  - Tatt fra NTNU; Mer enn en tredjedel av de tidligere studentene arbeider i forskningsinstitutter eller konsulentfirma. Omtrent en fjerdedel er ansatt i industri mens en av ti arbeider i oljeselskap. Andre bransjer som tidligere studenter er ansatt i er bank og finans, universitet og høgskole, samt offentlig forvaltning.

Fysikk åpner mange spennende veier, men husk at det er et krevende studie! Så ville for all del visst hva jeg bryner meg på, har ikke så mye kjennskap der selv, men vet om en som har studert der, og ikke forvent samme karakterer som du fikk i fysikk 1+2. Iallfall ikke med like lite innsatts (slik jeg har forstått).

Samt; om drømmen din er å forske. Husk at Norge er bare en bitteliten klump i en stor kake. Slik jeg har forstått er den akademiske veien veldig hard, spesielt i høyere nivåer. 

Endret av Nordic99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Forstå meg rett. Man må bruke mange timer på å lese og pugge for å komme seg gjennom medisin og og jussen. Jeg sier bare at det ikke kreves stor evne til forståelse. I jussen er vel det bevisst. Selvsagt ønsker man å lage lovene slik at folk flest kan forstå dem. Det er jo den eneste måten man kan sikre at folk følger lovene og at de aksepterer rettsavgjørelsene. 

Det er jo noe annet med fysikk og matematikk. Man kan ikke bare vedta at det skal være enklest mulig. Naturen er som den er. 

TS

Du er klar over at fysmat er et ingeniørstudie? Det er forøvrig heller ikke slik at alle som studerer fysikk fordyper seg i partikkelfysikk, du har som regel ett bacheloremne og ett masteremne innen det. 

Selv om du formulerer deg forferdelig dårlig virker det som du forsøker å formidle at du mener siving/fysikk/matte-studier er mer komplekse, det stemmer nok. Det som er krevende med studier som medisin er at det er en mye større mengde stoff som skal læres. 

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kastanjefrø said:

Du er klar over at fysmat er et ingeniørstudie?

Selvsagt. Jeg skriver jo at det er sivilingeniørlinjen både i overskriften og åpninginnlegget. Sivilingeniørstudiene på NTNU er blant de tyngste studiene i Norge og min mening er at fysmat er den tyngste linjen av alle sivilingeniørstudiene. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt. Jeg skriver jo at det er sivilingeniørlinjen både i overskriften og åpninginnlegget. Sivilingeniørstudiene på NTNU er blant de tyngste studiene i Norge og min mening er at fysmat er den tyngste linjen av alle sivilingeniørstudiene. 

TS

Prøver du å sikte til et intelligensdiplom? Så å si alle siv.ing linjene er krevende, vet om flere som hadde fysmat på 2-plass og heller valgte robotikk og kybernetikk fordi de så på det som mer krevende og utfordrende. 
De fleste kommer ikke til å bry seg hva du har en master i; ingeniør er ingeniør for de fleste. De kommer tvert i mot til å bli irriterte om du kommer til å påpeke konstant "etter min mening er dette Norges tyngste studie, der de kun mest intelligente kan gjennomføre". 
De fleste jeg kjenner som har studert fysmat har endt opp som konsulent som veldig mange andre siv.inger fra NTNU, men bare en hardere vei. Igjen kommer ingen til å bry seg hva du tok graden i. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Du skriver opp og ned om hvor dyptgående innsikt de må ha om atomer, men det er såvidt jeg ser ikke obligatorisk å ha partikkelfysikk engang. De må ha ett innføringsemne i kvantefysikk. Mao, ikke særlig grundig innsikt i atomer og atomfysikk sammenlignet med både rene fysikere og kjemikere. En siving kan åpenbart betydelig mye mindre fysikk enn en fysiker. 

Det er nok vanskeligere å få A/B på nanofagene om du går nano, men sett under ett er åpenbart alle siving studiene på NTNU respekterte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Prøver du å sikte til et intelligensdiplom? Så å si alle siv.ing linjene er krevende, vet om flere som hadde fysmat på 2-plass og heller valgte robotikk og kybernetikk fordi de så på det som mer krevende og utfordrende. 
De fleste kommer ikke til å bry seg hva du har en master i; ingeniør er ingeniør for de fleste. De kommer tvert i mot til å bli irriterte om du kommer til å påpeke konstant "etter min mening er dette Norges tyngste studie, der de kun mest intelligente kan gjennomføre". 
De fleste jeg kjenner som har studert fysmat har endt opp som konsulent som veldig mange andre siv.inger fra NTNU, men bare en hardere vei. Igjen kommer ingen til å bry seg hva du tok graden i. 

Det er jo det jeg sier!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo det jeg sier!

TS

Det var definert til konsulentjobb, å få konsulentjobb trenger du kun siv.ing tittel som regel, eller en del år på baken som ingeniør. Der du har lært veldig mye bredt og ''unødvendig'' for en konsulentjobb, som for eksempel å fordype deg i sorte hull. Men støtter det Kastanjefrø nevner, er generelt vanskelig å sammenligne. Og som de andre har nevnt ovenfor. 

På lik linje som en fysiker ikke vil ha mye forståelse om overvåking og styring av dynamiske systemer som en robotikkingeniør vil ha. Hva man definerer som vanskelig blir deretter subjektivt, noen syns fysikk er veldig lett, i henhold til at de har et aktivt fantasiliv kombinerte med gode logiske ferdigheter, andre liker regn logikk og retter seg for eksempel mot dataingeniør / informatikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går kjemi (ingeniør), og jeg kan ikke si at jeg føler meg så spesielt mye smartere enn andre. For meg er kjemi morsomt og spennende, mens en dataingeniør-linje hadde tatt drepen på meg. 

Tror rett og slett folk er forskjellige. Det som er enkelt for meg, kan være vanskelig for deg, og omvendt. 

Men ja, det har nok rykte på seg for å være høyt oppe og at da er man sinnsykt smart om man går en slik linje. Får ofte høre 'wow' når jeg sier hva jeg studerer, og noen tror nok at det er fullstendig high tech og kvantefysikk fra mandag til fredag 😅

Anonymkode: 6443c...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Jeg setter lege høyere enn fysmat. For fysmat kunne jeg gått, men lege ville jeg ikke klart. Når det kommer til å forstå og vanskelighet ville jeg satt fysikk på UiO høyere. Sagt litt flåsete så skal siving bare bruke fysikken, mens de på UiO skal forstå den. Jeg byttet fra UiO til NTNU fordi NTNU er lettere. 

Anonymkode: 96b4a...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Jus handler mye om forståelse og tolkning og bruke kjønn. Ikke bare pugging... Er egentlig ganske lite pugging. 

Anonymkode: 1f7c7...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...