AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Det er populært å hevde at alt handler om kosthold når man skal ned i vekt. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Folk tenker trening som 3 dager i uken med høyintens styrke eller kardio. Mange trener disse få timene per uke og tenker at de har gjort sitt, for andre har de ikke økonomi eller ressurser til treningsstudio og velger å droppe det og heller fokusere 100% på kosthold. Har lest litt tråder her inne, og flere skriver at de må ned til typ 1200 kcal per dag for å gå ned i vekt. Et veldig lavt inntak som ligger ned på basalforbrenningsnivå hos de fleste. Men tenk litt på hvor bedagelige vi har blitt i dag kontra tidligere tider. Og da snakker jeg om få tiår. Folk har robotstøvsuger, robotgressklipper, vi tar heisen, vi kjører overalt. I butikken går alle med handlevogner. Vi har rulletrapper på kjøpesenter, og rullebånd på flyplasser. Vi har et arsenal av hjelpemidler som gjør at vi ikke trenger å løfte en finger knapt i hverdagen. Og dermed blir trening og aktivitet sett på som noe vi må "motivere oss til" når folk fikk mye av dette gratis før. Jeg tastet inn "rolig gange 4,8 km/t" i en av disse kalorikalkulatorene. Med min vekt så utgjør 4 timers rolig gange 800 kalorier. Det er godt under tiden besteforeldrene mine var på beina i løpet av en dag. Men det utgjør mye i et kaloriregnskap. Men før i tiden så man ikke på dette som "trening". Det å bevege seg hele dagen var bare hverdagen. Inaktivitet var begrenset til kveld og søvn. Når folk prater så iherdig om at alt handler om kalorier ut og inn. Vel, mye av svaret ligger her. Vi sitter oss feite. Anonymkode: 933b1...c0b 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Jeg forstår hva du mener, og jeg er delvis enig. Men det handler jo om kcal inn vs. forbrent. Så går du ikke ned i vekt underrapporterte du kcaloriinntaket eller overrapporterer energibruket. Mest sannsynlig en kombinasjon. Men det er klart at med mer bevegelse vil du kunne spise mer, så her har man absolutt muligheten til å justere. Mitt inntrykk er at mange her på KG som vil ned i vekt ikke ønsker å øke energinivået og må dermed legge seg veldig lavt på kalorier inn. Anonymkode: 81cd1...ce3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Mitt problem er at når jeg er mer i aktivitet, feks trener flere ganger i uka, så øker appetitten veldig. Mer enn det jeg økte i forbrenningen. Så det er lettere å være nøye med kaloriene når man trener mindre. Jeg er feks på en liten slankekur hver januar (for å gå ned de 3-4kiloene jeg går opp i løpet av høst og jul), og i slankeperioden har jeg et opphold i trening, nettopp fordi det er mye lettere for meg å slanke meg da. Så det er jo komplekst dette. Men å få inn den lavintensive bevegelsen i hverdagen er jo bare positivt, også for rygg og ledd. Anonymkode: 61d18...bcf 3
Crazydoglady Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er populært å hevde at alt handler om kosthold når man skal ned i vekt. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Folk tenker trening som 3 dager i uken med høyintens styrke eller kardio. Mange trener disse få timene per uke og tenker at de har gjort sitt, for andre har de ikke økonomi eller ressurser til treningsstudio og velger å droppe det og heller fokusere 100% på kosthold. Har lest litt tråder her inne, og flere skriver at de må ned til typ 1200 kcal per dag for å gå ned i vekt. Et veldig lavt inntak som ligger ned på basalforbrenningsnivå hos de fleste. Men tenk litt på hvor bedagelige vi har blitt i dag kontra tidligere tider. Og da snakker jeg om få tiår. Folk har robotstøvsuger, robotgressklipper, vi tar heisen, vi kjører overalt. I butikken går alle med handlevogner. Vi har rulletrapper på kjøpesenter, og rullebånd på flyplasser. Vi har et arsenal av hjelpemidler som gjør at vi ikke trenger å løfte en finger knapt i hverdagen. Og dermed blir trening og aktivitet sett på som noe vi må "motivere oss til" når folk fikk mye av dette gratis før. Jeg tastet inn "rolig gange 4,8 km/t" i en av disse kalorikalkulatorene. Med min vekt så utgjør 4 timers rolig gange 800 kalorier. Det er godt under tiden besteforeldrene mine var på beina i løpet av en dag. Men det utgjør mye i et kaloriregnskap. Men før i tiden så man ikke på dette som "trening". Det å bevege seg hele dagen var bare hverdagen. Inaktivitet var begrenset til kveld og søvn. Når folk prater så iherdig om at alt handler om kalorier ut og inn. Vel, mye av svaret ligger her. Vi sitter oss feite. Anonymkode: 933b1...c0b Det er jo ikke feil, men mer aktivitet betyr at man kan/trenger å spise mer. Det er nok med på å gjøre ting enklere. En annen ting er jo at mer tid i ro fort fører til at man lettere kjedespiser etc. Mens mer aktivitet fort fører til at man er litt mer opptatt og har mindre tid til å kjede seg/tenke på mat/gå å snoke i skapene. Aktivitet gjør også at man føler seg bedre, får bedre søvn, kropp/forsøyelse fungerer bedre osv. Nødvendig, nei. Men stort sett mye lettere å ha greit med aktivitet ila en dag. Uansett hvordan man får gjennomført denne aktiviteten.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Crazydoglady skrev (5 minutter siden): Det er jo ikke feil, men mer aktivitet betyr at man kan/trenger å spise mer. Det er nok med på å gjøre ting enklere. En annen ting er jo at mer tid i ro fort fører til at man lettere kjedespiser etc. Mens mer aktivitet fort fører til at man er litt mer opptatt og har mindre tid til å kjede seg/tenke på mat/gå å snoke i skapene. Aktivitet gjør også at man føler seg bedre, får bedre søvn, kropp/forsøyelse fungerer bedre osv. Nødvendig, nei. Men stort sett mye lettere å ha greit med aktivitet ila en dag. Uansett hvordan man får gjennomført denne aktiviteten. Dette er viktig. Man kan presse ut en 30 min styrkeøkt på senteret, så er det gjort og så kjører man hjem. Men å gå, selv om det selvfølgelig ikke har samme treningseffekt, tar tid. Å gå fram og tilbake til butikk/avtaler/besøk tar bort fokus på mat. Eller gå en tur bare for å gå en tur. Jeg bruker i underkant av time på en liten distanse på 5 km. Klart at løper jeg samme distanse på halvparten av tiden, og kommer høyere opp i puls som er bedre for helsen. Men jeg forbrenner like mye, og har også mindre tid på matfokusering den timen jeg går. Og jeg tror ikke på det at aktivitet nødvendigvis øker appetitt. Mange spiser av kjedsomhet og å sitte og kjempe mot "sult". Distraherer man seg så merker i hvert fall jeg at denne sultfølelsen kommer og går. Det er lettere å gi etter for den når man er i nærheten av mat. Anonymkode: 933b1...c0b 3
Crazydoglady Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er viktig. Man kan presse ut en 30 min styrkeøkt på senteret, så er det gjort og så kjører man hjem. Men å gå, selv om det selvfølgelig ikke har samme treningseffekt, tar tid. Å gå fram og tilbake til butikk/avtaler/besøk tar bort fokus på mat. Eller gå en tur bare for å gå en tur. Jeg bruker i underkant av time på en liten distanse på 5 km. Klart at løper jeg samme distanse på halvparten av tiden, og kommer høyere opp i puls som er bedre for helsen. Men jeg forbrenner like mye, og har også mindre tid på matfokusering den timen jeg går. Og jeg tror ikke på det at aktivitet nødvendigvis øker appetitt. Mange spiser av kjedsomhet og å sitte og kjempe mot "sult". Distraherer man seg så merker i hvert fall jeg at denne sultfølelsen kommer og går. Det er lettere å gi etter for den når man er i nærheten av mat. Anonymkode: 933b1...c0b Gjelder hvertfall veldig for meg, og skal jeg gjette utifra observasjoner av en del andre så tror jeg nok ikke det er bare meg det gjelder for. Pluss lite dagslys, mye stillesitting osv påvirker veldig hvordan vi føler oss, søvn m.m. i negativ forstand. Og hvordan vi føler oss påvirker i stor grad unødig matinntak/hva vi spiser og hvor mye. Mens positiv aktivitet, frisk luft og naturlig lys gjør det samme i motsatt retning. Jeg spiser litt mer mat når jeg trener mye/er veldig aktiv (det er forsåvidt bevist), men jeg snavler/småspiser mye mindre. Og jeg spiser ikke så mye mer at det overgår det fysiske aktiviteten. Ett annet aspekt er at kroppen er mye mer villig til å slippe overflødig vekt om man spiser godt nok. Så å legge seg litt over basalbehovet også heller klemme inn 3-4-500 kalorier brent på div aktivitet ila dagen er stort sett både lettere og mer effektivt. I tillegg til at man slipper å risikere å få i seg for lite av det man trenger, med alt det kan føre med seg. Det vil også være mye lettere å nedgangen gående til man er fornøyd, uten at det stoppet opp og man må finne på nye måter å sjokkere kroppen på, og lettere å holde vekten i fremtiden, både fordi det er helt uproblematisk å holde "dietten", fordi det er ikke en diett, man kan spise normale mengder mat. Og fordi kroppen ikke har gått i nødmodus, slik at man slipper å legge på seg x antall kg om man begynner å spise igjen. Nødmodus er jo fullt reverserbart, men det vil jo komme på noen kg igjen før det går seg til. Også vil man føle seg mye bedre, holde seg friskere osv når kroppen får dekt grunnleggende behov av både makro og mikro. 1
Fremmed fugl Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Er selfølgelig enn god erfaringsbasert grunn til fokus på inntak av energi som fokus. Men enig om at man glemmer bort å utforske muligheten til økt forbruk. Du har en genetisk utfordring med overspising. 40 kg overvekt, og blir tungpustet av å gå en etasje i trapp. Det 6 år siden du sist løpte. I starten så er det å spise mye mindre so. Er nøkkelen. Du har etter at du fikk barn fått andre rutiner. Veier nå 10 kg mer enn du hadde ønsket. Er på treningssenter 3 timer i uken. Men ellers ikke så mye fysisk aktivitet. Har ikke problem med å være en del mer fysisk aktiv skjønner du etter å ha snakket med partner. Her kan du nok med å både øke intensitet og volum på aktivitet løse problemet. Men å spise mindre: - Kan du gjøre når du har en skade - Sparer penger - Sparer litt tid Har man lett å få vektproblemer bør man etter mitt skjønn lære seg å bruke begge verktøy. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Fremmed fugl skrev (5 minutter siden): Er selfølgelig enn god erfaringsbasert grunn til fokus på inntak av energi som fokus. Men enig om at man glemmer bort å utforske muligheten til økt forbruk. Du har en genetisk utfordring med overspising. 40 kg overvekt, og blir tungpustet av å gå en etasje i trapp. Det 6 år siden du sist løpte. I starten så er det å spise mye mindre so. Er nøkkelen. Du har etter at du fikk barn fått andre rutiner. Veier nå 10 kg mer enn du hadde ønsket. Er på treningssenter 3 timer i uken. Men ellers ikke så mye fysisk aktivitet. Har ikke problem med å være en del mer fysisk aktiv skjønner du etter å ha snakket med partner. Her kan du nok med å både øke intensitet og volum på aktivitet løse problemet. Men å spise mindre: - Kan du gjøre når du har en skade - Sparer penger - Sparer litt tid Har man lett å få vektproblemer bør man etter mitt skjønn lære seg å bruke begge verktøy. Ok - ta det første eksemplet ditt: fedme. Dersom man ikke har en hinsides BMI som typ 600 lb Life, men en fungerende norsk person med en fedme som ikke er et for stort hinder i hverdagen. Denne personen har en muskuløs kropp! Det krever muskler å bevege denne kroppen. Liten aktivitet som husarbeid er praktisk talt styrketrening når man er så stor. Å bare fokusere på kosthold i en vektnedgang vil spise av muskelmassen. Da er det bedre å utnytte dette potensialet, og fokusere på å opprettholde styrken med trening og aktivitet, i tillegg til den viktigste jobben som gjøres med kosthold. Anonymkode: 933b1...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Hverdagsaktivitet er undervurdert Anonymkode: f4ce1...143 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 Jeg er helt enig med deg. Dette er bare min høyst personlige og uvitenskapelige oppfatning, men likevel: Jeg går stort sett dit jeg skal. Støvsuger selv, bærer maten hjem fra butikken, tar trappene fremfor heisen. En haug med småting som faktisk utgjør en del over en vanlig dag. Tar gjerne en skitur, trener litt vekter eller det jeg føler mest for et par-tre ganger i uka. Spiser det meste, både sunt og usunt, men i mindre porsjoner av det siste. Jeg har ingen restriksjoner, dietter eller forbudte matvarer. De jeg kjenner som strever mest med å gå ned i vekt, er de som gjør det veldig vitenskapelig og veldig komplisert for seg selv. Enten skal de trene noe de ikke liker to ganger om dagen, eller ikke i det hele tatt. De bruker bilen fremfor å gå en meter, for det er ikke trening og dermed ingen vits. Maten er ekstrem i en eller annen ny retning annenhver måned, og til slutt tar alt så mye tid og energi at de gir opp for en stund, før det er i gang med et nytt uoverkommelig prosjekt. Jeg forteller hvordan jeg holder meg på et helt vanlig treningsnivå og har en helt normal BMI når noen er interessert i å høre om det, men det når liksom ikke inn at det kan være så enkelt som å gå til jobben og å spise helt vanlig mat. Jeg tror vi lever i litt ekstreme tider, hvor man helst ikke skal kunne gjøre noe uten å lene seg på en ny ekspert. Da er det lett å glemme hverdagsaktiviteten og det som er godt nok. Perfeksjon er aldri positivt i mine øyne. Anonymkode: f4840...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #11 Skrevet 27. januar 2023 Du er nok inne på noe. I dag holder ikke så mange på med "gratis" trening som å gå eller sykle til jobb. Heis i stedet for trapper. Når vi treffer gjengen er det vin og øl i stedet for tur. Vi er fornøyd med en styrkeøkt på 40min x 2 i uken. Det er mange som ikke en gang er aktiv 30min hver dag. Og aktiv er ikke å støvsuge, det er å gå tur med puls eller annen trening i 30 min HVER dag! Ellers tror jeg kosthold har mye å si, spesielt fordi det ble populært å spise flere måltider per dag, x 6. Det er lett å miste litt telling på kaloriene da. Og man tenker på mat mye av dagen og jeg tipper det er lett å ta feil valg. For en bar er jo "bare" en bar. Men mange inneholder feks 250 kalorier. Mellommåltider skal gjerne være et eple, en gulrot e.l. altså noe med lite kalorier. Ellers er det mye snakk om sunt fett og at der er viktig. Nøtter som mellommåltid. Men det er veldig mye kalorier i olje, nøtter osv. Sunt er det nok, men kaloriene forsvinner ikke av den grunn. Og sist, men ikke minst, porsjonene er mye større nå enn før! Anonymkode: d2e28...896 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 det er litt for lettvint å bare fastslå at vi beveger oss mindre i dag. Det er ikke nødvendigvis sant: https://forskning.no/trening-overvekt/beveger-vi-oss-mindre-enn-for/441062 https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190 Anonymkode: e456b...2cd
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): det er litt for lettvint å bare fastslå at vi beveger oss mindre i dag. Det er ikke nødvendigvis sant: https://forskning.no/trening-overvekt/beveger-vi-oss-mindre-enn-for/441062 https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190 Anonymkode: e456b...2cd Ja dette mener jeg å ha hørt også. Det samme med sukker som man visst spiste myyye mer av per person årlig før når folk flest var slankere, enn nå. Anonymkode: 61d18...bcf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): det er litt for lettvint å bare fastslå at vi beveger oss mindre i dag. Det er ikke nødvendigvis sant: https://forskning.no/trening-overvekt/beveger-vi-oss-mindre-enn-for/441062 https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190 Anonymkode: e456b...2cd Denne forskningen spriker i alle retninger. Det fokuseres på "stillesittende jobber" feks. Men ikke å bevege seg til og fra denne jobben. Eller aktivitet utenom jobben. At hverdagslivet til besteforeldrene mine var grunnleggende mer aktivt er bare realiteten. Jeg trener kanskje mer enn de gjorde, men det er bevisst trening for å kompensere for et stillesittende liv. Ellers forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig å forske i hjel grunnen til en fedmeepidemi når vi som individer kan gjøre så utrolig mye selv for å forhindre overvekt. Vi "eier" våre kropper. Ja, vi har kanskje noe ulike genetiske utgangspunkt, eller sårbarheter, men vi er likevel autonome individer. Vi har faktisk et valg når det gjelder å spise sunnere og bevege oss mer. Jeg opplever en stadig ansvarsfraskrivelse når det gjelder egen helse. Og det er synd fordi det ligger så utrolig mye mestringsfølelse i å tenke at man kan bevisst velge, og at overvekt ikke bare er noe som er utenfor vår kontroll. Vi er ikke slaver av "X-faktoren" (fra artikkelen din) Anonymkode: 933b1...c0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 21.11): Det er populært å hevde at alt handler om kosthold når man skal ned i vekt. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Folk tenker trening som 3 dager i uken med høyintens styrke eller kardio. Mange trener disse få timene per uke og tenker at de har gjort sitt, for andre har de ikke økonomi eller ressurser til treningsstudio og velger å droppe det og heller fokusere 100% på kosthold. Har lest litt tråder her inne, og flere skriver at de må ned til typ 1200 kcal per dag for å gå ned i vekt. Et veldig lavt inntak som ligger ned på basalforbrenningsnivå hos de fleste. Men tenk litt på hvor bedagelige vi har blitt i dag kontra tidligere tider. Og da snakker jeg om få tiår. Folk har robotstøvsuger, robotgressklipper, vi tar heisen, vi kjører overalt. I butikken går alle med handlevogner. Vi har rulletrapper på kjøpesenter, og rullebånd på flyplasser. Vi har et arsenal av hjelpemidler som gjør at vi ikke trenger å løfte en finger knapt i hverdagen. Og dermed blir trening og aktivitet sett på som noe vi må "motivere oss til" når folk fikk mye av dette gratis før. Jeg tastet inn "rolig gange 4,8 km/t" i en av disse kalorikalkulatorene. Med min vekt så utgjør 4 timers rolig gange 800 kalorier. Det er godt under tiden besteforeldrene mine var på beina i løpet av en dag. Men det utgjør mye i et kaloriregnskap. Men før i tiden så man ikke på dette som "trening". Det å bevege seg hele dagen var bare hverdagen. Inaktivitet var begrenset til kveld og søvn. Når folk prater så iherdig om at alt handler om kalorier ut og inn. Vel, mye av svaret ligger her. Vi sitter oss feite. Anonymkode: 933b1...c0b Mmmm, vel, de spiste jo helt anderledes bare for få år siden. Nå drikker folk brus på ukedagene og spiser godteri i uka. Helt utenkelig bare noen tiår tilbake. Hverdagsmaten: enkel husmannskost. Bare å gå på Nrk og kikke på noen eldre fjernsynskjøkkenepisoder. Ikke spiste folk annenhver time eller enorme måltider heller. Null junkfood. Fantes ikke en eneste husmor som "trente", slik vi tenker på trening i dag. Likevel var de fleste slanke. De vasket kanskje huset og holdt seg i bevegelse store deler av dagen, men jeg tror nok det er kostholdet i hovedsak som gjorde dem slankere enn hva vi er i dag. Anonymkode: 8d2a0...720 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Denne forskningen spriker i alle retninger. Det fokuseres på "stillesittende jobber" feks. Men ikke å bevege seg til og fra denne jobben. Eller aktivitet utenom jobben. At hverdagslivet til besteforeldrene mine var grunnleggende mer aktivt er bare realiteten. Jeg trener kanskje mer enn de gjorde, men det er bevisst trening for å kompensere for et stillesittende liv. Ellers forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig å forske i hjel grunnen til en fedmeepidemi når vi som individer kan gjøre så utrolig mye selv for å forhindre overvekt. Vi "eier" våre kropper. Ja, vi har kanskje noe ulike genetiske utgangspunkt, eller sårbarheter, men vi er likevel autonome individer. Vi har faktisk et valg når det gjelder å spise sunnere og bevege oss mer. Jeg opplever en stadig ansvarsfraskrivelse når det gjelder egen helse. Og det er synd fordi det ligger så utrolig mye mestringsfølelse i å tenke at man kan bevisst velge, og at overvekt ikke bare er noe som er utenfor vår kontroll. Vi er ikke slaver av "X-faktoren" (fra artikkelen din) Anonymkode: 933b1...c0b Fascinerende hvordan anonyme bedrevitere på KG alltid har et bedre svar enn forskerne som faktisk forsker på disse tingene. Det er ikke bevist at vi beveger oss mindre, og vi spiser heller ikke mer. Likevel har vi en fedmeepidemi. Ekspertene omtaler det som fedmemysteriet og fedmegåten, men du har svaret!! Det er jo fantastisk! Du skulle jo vært nominert til Nobelprisen i medisin!!! Forskerne har identifisert 100 ulike årsaker til fedme, og 1000 dna-varianter som disponerer for fedme. Forskningen på tarmfloraens betydning for fedme er kun i startgropa. Kalorier ut og inn er for enkelt: https://forskning.no/overvekt-energi-mat/finnes-det-en-x-faktor-bak-fedmeepidemien/441036 https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269 https://www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551 Vi spiser ikke mer: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utviklingen-i-norsk-kosthold/ https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513 VI beveger oss ikke mindre: https://forskning.no/overvekt-trening/vektokningen-i-befolkningen-skyldes-ikke-mindre-fysisk-aktivitet/1864101 https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190 Anonymkode: e456b...2cd
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fascinerende hvordan anonyme bedrevitere på KG alltid har et bedre svar enn forskerne som faktisk forsker på disse tingene. Det er ikke bevist at vi beveger oss mindre, og vi spiser heller ikke mer. Likevel har vi en fedmeepidemi. Ekspertene omtaler det som fedmemysteriet og fedmegåten, men du har svaret!! Det er jo fantastisk! Du skulle jo vært nominert til Nobelprisen i medisin!!! Forskerne har identifisert 100 ulike årsaker til fedme, og 1000 dna-varianter som disponerer for fedme. Forskningen på tarmfloraens betydning for fedme er kun i startgropa. Kalorier ut og inn er for enkelt: https://forskning.no/overvekt-energi-mat/finnes-det-en-x-faktor-bak-fedmeepidemien/441036 https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269 https://www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551 Vi spiser ikke mer: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utviklingen-i-norsk-kosthold/ https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513 VI beveger oss ikke mindre: https://forskning.no/overvekt-trening/vektokningen-i-befolkningen-skyldes-ikke-mindre-fysisk-aktivitet/1864101 https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190 Anonymkode: e456b...2cd Jeg har ikke "svaret". Jeg bidrar med én faktor som kan være en forklaring, og et råd om å bevege seg mer burde ikke fordre til et så aggressivt forsvar som det du kommer med. Det er ikke en oppfordring til en motediett eller et, restriktivt kosthold. Fokus på mer aktivitet er sunn fornuft, og bør ikke være så betent. OG jeg erkjenner at jeg har bestemmelsesrett over min kropp. Jeg vet at jeg får mindre hverdagsaktivitet "gratis" enn det besteforeldrene mine gjorde. Forskningen du linker til er i stor grad basert på kvalitativ analyse, dvs selvrapportering. Og selvfølgelig vil mange si at de skjønner ikke hvorfor de har gått opp i vekt/ikke klarer å gå ned i vekt "fordi jeg spiser lite og trener". Denne forskningen overvåker ikke disse individene 24/7 eller tar reelle medisinske undersøkelser av energiforbruket deres. Og om man bare skal unnskylde egen overvekt med en X-faktor, hvilken nytteverdi har det? På individnivå. Anonymkode: 933b1...c0b 1
Djerv2020 Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 21.11): Det er populært å hevde at alt handler om kosthold når man skal ned i vekt. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Folk tenker trening som 3 dager i uken med høyintens styrke eller kardio. Mange trener disse få timene per uke og tenker at de har gjort sitt, for andre har de ikke økonomi eller ressurser til treningsstudio og velger å droppe det og heller fokusere 100% på kosthold. Har lest litt tråder her inne, og flere skriver at de må ned til typ 1200 kcal per dag for å gå ned i vekt. Et veldig lavt inntak som ligger ned på basalforbrenningsnivå hos de fleste. Men tenk litt på hvor bedagelige vi har blitt i dag kontra tidligere tider. Og da snakker jeg om få tiår. Folk har robotstøvsuger, robotgressklipper, vi tar heisen, vi kjører overalt. I butikken går alle med handlevogner. Vi har rulletrapper på kjøpesenter, og rullebånd på flyplasser. Vi har et arsenal av hjelpemidler som gjør at vi ikke trenger å løfte en finger knapt i hverdagen. Og dermed blir trening og aktivitet sett på som noe vi må "motivere oss til" når folk fikk mye av dette gratis før. Jeg tastet inn "rolig gange 4,8 km/t" i en av disse kalorikalkulatorene. Med min vekt så utgjør 4 timers rolig gange 800 kalorier. Det er godt under tiden besteforeldrene mine var på beina i løpet av en dag. Men det utgjør mye i et kaloriregnskap. Men før i tiden så man ikke på dette som "trening". Det å bevege seg hele dagen var bare hverdagen. Inaktivitet var begrenset til kveld og søvn. Når folk prater så iherdig om at alt handler om kalorier ut og inn. Vel, mye av svaret ligger her. Vi sitter oss feite. Anonymkode: 933b1...c0b Takk, endelig noen som sa dette! Folk som sier mat er kilo, trening er gram… har aldri helt forstått det - der spørs jo helt hvordan du trener! Hvis du trener beinhard intervalltrening type løpe/bootcamp en time kan du fort brenne 6-700 kalorier. Om du går noen timer forbrenner du faktisk ganske masse. Her på vestlandet går vi i tillegg mye oppover når vi går på tur i fjellene, noe som bidrar ekstra til å forbrenne kcals. Selvsagt spiller det absolutt mest rolle hva du trykker i deg av mat i løpet av døgnet, men det er ikke slik at trening ikke hjelper på vekta. 1
Djerv2020 Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 Djerv2020 skrev (Akkurat nå): Takk, endelig noen som sa dette! Folk som sier mat er kilo, trening er gram… har aldri helt forstått det - der spørs jo helt hvordan du trener! Hvis du trener beinhard intervalltrening type løpe/bootcamp en time kan du fort brenne 6-700 kalorier. Om du går noen timer forbrenner du faktisk ganske masse, selv brenner jeg gjerne 450 kalorier på 2 timer. Her på vestlandet går vi i tillegg mye oppover når vi går på tur i fjellene, noe som bidrar ekstra til å forbrenne kcals. Selvsagt spiller det absolutt mest rolle hva du trykker i deg av mat i løpet av døgnet, men det er ikke slik at trening ikke hjelper på vekta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå