Gå til innhold

Fyring og trekk


Snuppelure

Anbefalte innlegg

Hvordan var nå dette igjen?

Jeg har en gammel vedovn i stuen. Den er ca 2m høy sund og i støpejern.

Den har to luker medspjel, nede og oppe.

Hvordan brukes disse i kombinasjon mest effektivt/riktig for å oppnå maksimal effekt?

Etter utallige diskusjoner her i huset vil jeg gjerne høre hva KGs kunnskapsrike skare mener om tema :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en et spjeld der du legger inn ved, og et høyere oppe? Eller er det et i "askerommet" og et der du legger inn ved? Om det er spjeld i askerommet er dette for bruk ved fyring av koks eller kull. Spjeld der du legger inn ved er lurt å åpne for å få bedre fyr, når du har god fyr lukker du det nesten igjen, kanskje helt igjen om ovnsdøra ikke er helt tett ellers. Spjeltet oppe åpner man når man har fått fyr, det hjelper til for å forbrenne røyken mer fulstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverste dør er til å putte inn ved. Nederste er der jeg tar ut asken ja.

Forstår jeg deg rett dersom jeg ved opptenning skal åpne nederst og lukke øverst. Og når jeg får god fyr bytte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den nederste er under det "nivået" veden ligger på når den brenner ville jeg ha åpna den bare akkurat så lenge det tok å få fyr i ovnen. Den øverste kan du da bruke til å regulere med, åpner du mer forbrenner du mer effektivt, men får mer varme, men bruker også mer ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å huske på at man ikke fyrer slik at man får masse sot og gørr i pipa, som kan gi grobunn for pipebrann.. Man skal vel strengt tatt ikke fyre med trekken mye eller helt igjen, den skal være såpass åpen at det brenner/knitrer godt i veden. Men fyringstips finner du sikkert på nettet, enten hos feiermestere eller brannvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...