AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hvorfor velger noen å beholde et barn som ikke var planlagt mot fars ønske? Og i tillegg presterer å bli sint når barnefar ikke tar nok ansvar når barnet blir født. Dette har skjedd med en venninne av meg, to ganger. Hun har lurt to menn til å få barn med henne, løy om at hun gikk på prevensjon fordi hun ønsket barn med disse mennene. Verken far nr. 1 eller 2 ville ha barn med henne, men hun valgte å beholde. Han første forsvant og har aldri hatt noe med barnet å gjøre. Far nr. 2 ble i 3 år, men ga til slutt opp forholdet. Han har kun 20% samvær med barnet fordi HUN pushet på at hun skulle ha barna fast. Nå klager hun til meg omtrent hver eneste dag over hvor skuffet hun er over denne far nr. 2 for at han ikke stiller opp nok. Jeg er så lei av å høre på det og klarer snart ikke være vennen hennes lengre. Jeg er jo ikke engang enig med henne. Når jeg prøver å si noe positivt om denne faren eller sier henne imot, blir hun så sint at jeg ikke våger annet lengre enn å jatte med. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er jeg urimelig? Har hun "rett" til å klage over faren? Og hvorfor velger damer å få barn med menn som ikke vil ha barn med dem? Jeg forstår virkelig ikke tankegangen her.. Anonymkode: 684b0...dde 11
Topsi Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor velger noen å beholde et barn som ikke var planlagt mot fars ønske? Og i tillegg presterer å bli sint når barnefar ikke tar nok ansvar når barnet blir født. Dette har skjedd med en venninne av meg, to ganger. Hun har lurt to menn til å få barn med henne, løy om at hun gikk på prevensjon fordi hun ønsket barn med disse mennene. Verken far nr. 1 eller 2 ville ha barn med henne, men hun valgte å beholde. Han første forsvant og har aldri hatt noe med barnet å gjøre. Far nr. 2 ble i 3 år, men ga til slutt opp forholdet. Han har kun 20% samvær med barnet fordi HUN pushet på at hun skulle ha barna fast. Nå klager hun til meg omtrent hver eneste dag over hvor skuffet hun er over denne far nr. 2 for at han ikke stiller opp nok. Jeg er så lei av å høre på det og klarer snart ikke være vennen hennes lengre. Jeg er jo ikke engang enig med henne. Når jeg prøver å si noe positivt om denne faren eller sier henne imot, blir hun så sint at jeg ikke våger annet lengre enn å jatte med. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er jeg urimelig? Har hun "rett" til å klage over faren? Og hvorfor velger damer å få barn med menn som ikke vil ha barn med dem? Jeg forstår virkelig ikke tankegangen her.. Anonymkode: 684b0...dde Tja, høres jo ikke ut som det var uplanlagt fra mors side. Forøvrig synes jeg det som blir feil er ikke å beholde barnet,.Men å bli gravid med vilje mot fars ønske i utgangspunktet. Men dette viser med all tydelighet at hvis menn ikke vil ha barn må de "kle på den" 10 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Menn som ikke vil ha barn må bruke kondom. Anonymkode: 66fc0...83e 22 5
Queen94 Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Det er jo alltid en sjans for å bli gravid når man har sex, da er begge parter like «skyldige» men når hun lurer menna er det mer hennes feil. Men hvis disse mennene ikke ønsket barn kunne de ha brukt kondom? Syntes hun kan takke seg selv og være glad far til nr.2 holdt ut i 3 år og har 20% samvær. Så du burde egentlig være ærlig og si du er lei av alt det negativet, og ønsker ikke å høre på. Si vi er nå voksne så nå må vi nesten begynne å oppføre oss som voksne. 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Tja, høres jo ikke ut som det var uplanlagt fra mors side. Forøvrig synes jeg det som blir feil er ikke å beholde barnet,.Men å bli gravid med vilje mot fars ønske i utgangspunktet. Men dette viser med all tydelighet at hvis menn ikke vil ha barn må de "kle på den" Nei, i dette tilfellet var det ikke uplanlagt. Lurer bare generelt på hvorfor noen kvinner beholder barnet mot fars ønske, men fremdeles forventer at de skal stille opp. Anonymkode: 684b0...dde 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Hvordan vet du at venninnen din planla å bli gravid med disse mennene? Er det noe du vet eller er det noe du antar fordi hun har blitt uplanlagt gravid to ganger? 🤷♀️ Dersom hun med viten og vilje har lurt disse mennene fordi hun ønsket seg barn så er det jo ikke innafor, men bunnlinja her er at menn også må ta ansvar og pakke inn p*kken dersom de ikke ønsker å bli far. Så enkelt, og så vanskelig, er det faktisk. Anonymkode: ae14c...374 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Synes du godt kan si hva du synes om situasjonen, hvis hun ikke ønsker å høre på det så kan hun slutte å klage til deg. Anonymkode: 0300c...540 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, i dette tilfellet var det ikke uplanlagt. Lurer bare generelt på hvorfor noen kvinner beholder barnet mot fars ønske, men fremdeles forventer at de skal stille opp. Anonymkode: 684b0...dde Fordi man er to om det å lage barn. Og det er for barnet sitt beste at begge er delaktige på lik nivå i oppdragelsen. Anonymkode: 0300c...540 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du at venninnen din planla å bli gravid med disse mennene? Er det noe du vet eller er det noe du antar fordi hun har blitt uplanlagt gravid to ganger? 🤷♀️ Dersom hun med viten og vilje har lurt disse mennene fordi hun ønsket seg barn så er det jo ikke innafor, men bunnlinja her er at menn også må ta ansvar og pakke inn p*kken dersom de ikke ønsker å bli far. Så enkelt, og så vanskelig, er det faktisk. Anonymkode: ae14c...374 Dette er noe jeg vet fordi hun innrømte til meg at hun aldri har gått på prevensjon og at menn får bruke kondom hvis de "er så redd for å få barn". Mannen min er kompis med far nr. 2, og da hun ble gravid sa han at hun hadde lovet han at hun gikk på prevensjon. De var jo kjærester og man tror jo at man kan stole på kjæresten sin. Ellers er jeg jo selvsagt enig i at menn må bruke kondom hvis de ikke vil ha barn. Men det er vel ikke så vanlig at man bruker kondom når man er i et fast forhold med en person man stoler på? Eller i alle fall tror man kan stole på. Anonymkode: 684b0...dde 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Hvorfor har du en venninne som har løyet om prevensjon til menn to ganger? VET du at hun har gjort det? Det er moralsk forkastelig, selvsagt. Men når en kvinne vel er gravid så kan ikke mannen gjøre noe. Hvis menn ikke vil ha barn, må de ta ansvar selv. Kondom eller sterilisering. Alle vet at 1) ingen prevensjonsmidler er 100%, 2) mange kvinne roter med prevensjon (uten å ønske å lure noen), og 3) noen kvinner lyver fordi de ønsker å bli gravide/beholde mannen/kapre annen/whatnot. Har aldri skjønt at menn tør å ligge med noen uten kondom, med mindre det ikke er krise for dem hvis hun skulle bli gravid. Anonymkode: bb46f...868 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi man er to om det å lage barn. Og det er for barnet sitt beste at begge er delaktige på lik nivå i oppdragelsen. Anonymkode: 0300c...540 Absolutt, men nå snakker jeg om å ta avgjørelsen om å beholde et barn når man vet at faren ikke ønsker/ikke kommer til å være delaktig i barnets liv. Det er da ikke det beste for et barn å ha en far som ikke ønsker barnet, eller som stikker av. Om ikke annet er det bare veldig skadelig for barnet. Og da føler jeg egentlig at det er et ganske egoistisk valg. Anonymkode: 684b0...dde 1
Trolltunge Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har ikke planlagte barn, men kan likevel ikke svare på spørsmålet. De fleste av oss gjør jo ikke slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du en venninne som har løyet om prevensjon til menn to ganger? VET du at hun har gjort det? Det er moralsk forkastelig, selvsagt. Men når en kvinne vel er gravid så kan ikke mannen gjøre noe. Hvis menn ikke vil ha barn, må de ta ansvar selv. Kondom eller sterilisering. Alle vet at 1) ingen prevensjonsmidler er 100%, 2) mange kvinne roter med prevensjon (uten å ønske å lure noen), og 3) noen kvinner lyver fordi de ønsker å bli gravide/beholde mannen/kapre annen/whatnot. Har aldri skjønt at menn tør å ligge med noen uten kondom, med mindre det ikke er krise for dem hvis hun skulle bli gravid. Anonymkode: bb46f...868 Hvorfor driver flere her og stusser på hvordan ts VET?? Jeg vet også om ei som gjorde det med vilje og hun sa det rett ut til meg og ei annen vennine at hun løy om prevensjon og ble gravid med vilje(hun var 18 på det tidspunktet). Så det skjer det. Hun var riktig nok amerikansk (vi var i usa på utveksling), men skjer nok her i Norge også. Anonymkode: 47d16...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du en venninne som har løyet om prevensjon til menn to ganger? VET du at hun har gjort det? Det er moralsk forkastelig, selvsagt. Men når en kvinne vel er gravid så kan ikke mannen gjøre noe. Hvis menn ikke vil ha barn, må de ta ansvar selv. Kondom eller sterilisering. Alle vet at 1) ingen prevensjonsmidler er 100%, 2) mange kvinne roter med prevensjon (uten å ønske å lure noen), og 3) noen kvinner lyver fordi de ønsker å bli gravide/beholde mannen/kapre annen/whatnot. Har aldri skjønt at menn tør å ligge med noen uten kondom, med mindre det ikke er krise for dem hvis hun skulle bli gravid. Anonymkode: bb46f...868 Se innlegget over ditt for svar på dette. Jeg er kun fremdeles venninnen hennes fordi hun ikke har noen andre. Hun har brent mange broer og pusher alle som ikke deler samme meninger som henne unna. Jeg blir nok dessverre nødt til å gjøre det samme snart. Er absolutt enig med deg i mye. Men mest når det dreier seg om menn som ikke er i et fast forhold, men ligger med forskjellige damer. Anonymkode: 684b0...dde 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor driver flere her og stusser på hvordan ts VET?? Jeg vet også om ei som gjorde det med vilje og hun sa det rett ut til meg og ei annen vennine at hun løy om prevensjon og ble gravid med vilje(hun var 18 på det tidspunktet). Så det skjer det. Hun var riktig nok amerikansk (vi var i usa på utveksling), men skjer nok her i Norge også. Anonymkode: 47d16...4e5 Ikke sant! Det er nok ikke så uvanlig som folk flest tror. Anonymkode: 684b0...dde
Crazydoglady Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor velger noen å beholde et barn som ikke var planlagt mot fars ønske? Og i tillegg presterer å bli sint når barnefar ikke tar nok ansvar når barnet blir født. Dette har skjedd med en venninne av meg, to ganger. Hun har lurt to menn til å få barn med henne, løy om at hun gikk på prevensjon fordi hun ønsket barn med disse mennene. Verken far nr. 1 eller 2 ville ha barn med henne, men hun valgte å beholde. Han første forsvant og har aldri hatt noe med barnet å gjøre. Far nr. 2 ble i 3 år, men ga til slutt opp forholdet. Han har kun 20% samvær med barnet fordi HUN pushet på at hun skulle ha barna fast. Nå klager hun til meg omtrent hver eneste dag over hvor skuffet hun er over denne far nr. 2 for at han ikke stiller opp nok. Jeg er så lei av å høre på det og klarer snart ikke være vennen hennes lengre. Jeg er jo ikke engang enig med henne. Når jeg prøver å si noe positivt om denne faren eller sier henne imot, blir hun så sint at jeg ikke våger annet lengre enn å jatte med. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er jeg urimelig? Har hun "rett" til å klage over faren? Og hvorfor velger damer å få barn med menn som ikke vil ha barn med dem? Jeg forstår virkelig ikke tankegangen her.. Anonymkode: 684b0...dde Det er vell ganske opplagt hvorfor hun her beholder barnet. Det var jo planlagt eller i hvertfall ønsket fra hennes side. (sånn helt uavhengig av om det hun har gjort er rett eller ikke). Og selvsagt kan du si det til henne. Det er jo sant. Det er både dårlig gjort det hun har gjort og det har ført med seg mer eller mindre forutsigbare reaksjoner fra fedrene. Som venn tre her man ikke å jatte med å bare være støttende. Det er faktisk å gjøre både deg selv og din venninne en bjørnetjeneste. Du kan støtte henne i situasjonen hun står i, men samtidig si at det der har du forårsaket selv, 2 ganger. Jeg gidder ikke sitte å høre på den skitpraten der. Selvfølgelig vil de ikke ha noe med dette å gjøre. Du lurte dem selv om du viste de ikke ville ha barn. 🤷 hva forventer du? Jeg er din venn, jeg er her for deg, men det der gidder jeg ikke å høre mer av. Jeg kan forstå at du er sliten/lei/at fet er mye til deg, men det er ikke du som er offeret her. Du valgte dette selv. Klag gjerne på at du er sliten osv om du trenger å ventilere litt, men ikke snakk dritt om andre som du har lurt, fordi de ikke stiller opp i ettertid. Samtidig så sliter jeg med å forstå hvorfor folk som ikke vil ha barn er seksuelt aktive uten å være meget påpasselig. Sier ikke at det er dems sin skyld om dem blir lurt, men graviditet kan jo faktisk skje selv når det ikke er planlagt og man bruker prevensjon. Og det barnet blir jo en uskyldig part av noen andres manglende ansvarsfølelse. Og hvorfor er man i det hele tatt sammen med noen som vil ha barn om man selv ikke vil ha barn/ikke vil ha barn med den man er sammen med? At forholdet ryker skjønner jeg. Men hva har barnet gjort for å fortjene at foreldrene er fraværende? Og neida, mor som gjør sånt er absolutt ikke noe bedre. Det er skikkelig dårlig gjort, både ovenfor kjæreste og barn. Men er folk så korttenkte? Skjønner man ikke at barn kan bli ett resultat av at man er seksuelt aktiv med partner av motsatt kjønn? Bryr de seg ikke? Prater man ikke om sånt? Har de ingen plan? Ingen tanker om hvordan de skal sikre seg om de absolutt ikke ønsker barn, planlagt eller uhell? Endret 26. januar 2023 av Crazydoglady 1 1
Crazydoglady Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Absolutt, men nå snakker jeg om å ta avgjørelsen om å beholde et barn når man vet at faren ikke ønsker/ikke kommer til å være delaktig i barnets liv. Det er da ikke det beste for et barn å ha en far som ikke ønsker barnet, eller som stikker av. Om ikke annet er det bare veldig skadelig for barnet. Og da føler jeg egentlig at det er et ganske egoistisk valg. Anonymkode: 684b0...dde Jeg kan forstå at folk beholder(uplanlagte barn). Det er ikke gøy å ta abort, man er full av hormoner, oppdager det sent etc. Men som du spurte om i hovedinnlegget så tenker jeg man må/bør ha litt forståelse for manglende involvering. Samtidig så synes jeg det er ganske råttent av voksne seksuelt aktive mennesker å ikke ta ansvar for ett barn de har vært med på å laget, spesielt der de selv ikke har gardert seg mot graviditet etter beste evne. Fordi da er det en risk man tar og lar noen andre lide for det fordi man ikke gidder å ta seg sammen å gjøre det man må. Til og med menn som ønsket seg barn og var pådriver til det som plutselig "ombestemmer seg" etter ett års tid fordi det var slitsomt og går fra partner og barn og lar partner ta hele jobben. Fy fader ass, mye usmakelige folk. 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Crazydoglady skrev (1 minutt siden): Jeg kan forstå at folk beholder(uplanlagte barn). Det er ikke gøy å ta abort, man er full av hormoner, oppdager det sent etc. Men som du spurte om i hovedinnlegget så tenker jeg man må/bør ha litt forståelse for manglende involvering. Samtidig så synes jeg det er ganske råttent av voksne seksuelt aktive mennesker å ikke ta ansvar for ett barn de har vært med på å laget, spesielt der de selv ikke har gardert seg mot graviditet etter beste evne. Fordi da er det en risk man tar og lar noen andre lide for det fordi man ikke gidder å ta seg sammen å gjøre det man må. Til og med menn som ønsket seg barn og var pådriver til det som plutselig "ombestemmer seg" etter ett års tid fordi det var slitsomt og går fra partner og barn og lar partner ta hele jobben. Fy fader ass, mye usmakelige folk. Enig. Har man seg, tar man konsekvensene av det Anonymkode: 2bbda...30a 2 5
Amossa Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor velger noen å beholde et barn som ikke var planlagt mot fars ønske? Og i tillegg presterer å bli sint når barnefar ikke tar nok ansvar når barnet blir født. Anonymkode: 684b0...dde Jeg kjenner også ei som beholdt barnet, selv om barnefaren tydelig sa i fra om at han ikke var i en livssituasjon hvor han praktisk ikke ville kunne være en tilstedeværende far for barnet. At å beholde barnet ville bety at hun ble alenemor, og uten en som stilte opp. Hun valgte allikevel å få barnet. Grunnen var at hun nærmet seg alderen der hun ikke ville kunne bli mor. Hun løy bevisst til barnefaren da hun sa at han ikke behøvde å tenke på prevensjon. I tillegg løy hun på alderen sin. Jeg synes du skal si til venninnen at dette var hennes valg. At hun tok en risiko for at barnefar ikke ville stille mer opp som far enn å betale bidrag. Hun har ingen grunn til å klage.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Absolutt, men nå snakker jeg om å ta avgjørelsen om å beholde et barn når man vet at faren ikke ønsker/ikke kommer til å være delaktig i barnets liv. Det er da ikke det beste for et barn å ha en far som ikke ønsker barnet, eller som stikker av. Om ikke annet er det bare veldig skadelig for barnet. Og da føler jeg egentlig at det er et ganske egoistisk valg. Anonymkode: 684b0...dde Det er da bare én mulig årsak til å gjøre noe sånt, det er jo selvsagt fordi hun selv ønsker barnet. Nei det er ikke skadelig, for å sitere Hedvig Montgomery «Å ha én god, kjærlig og omsorgsfull forelder er alt et barn trenger, to er en bonus.» Anonymkode: 7fa56...200 4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå