Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe i en av de fire store i Oslo? Gjerne skriv hva du har i lønn, hvilken stilling du har og erfaringen din generelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke de nedlagt? Har ikke hørt et ord om de på nærmere 10 år….

Anonymkode: 54432...fa8

Det sier nok mest om deg. 

Anonymkode: d377e...db6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De største ingeniørfirmaene kalles også de 4 store. (cowi, multi, nor og sweco) 

Anonymkode: 607bc...abf

Nå er det jo strengt tatt fem store rådgivende ingeniørfirma. Du glemte Rambøll. Derfor er ikke tittelen til å ta feil av.

Anonymkode: bb6ae...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber internt i en av de fire store og har 500.000kr i lønn med fagskoleutdanning og et par år med relevant erfaring.

Jeg stortrives og elsker jobben min. Setter stor pris på at selskapet arrangerer mye sosialt for oss ansatte. De bryr seg om oss og mulighetene er mange.

Anonymkode: 10199...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i samme bygg som en av de. De ansatte løp rundt i profesjonelle klær, samtlige brukte Pride keycard-bånd rundt halsen, og alle så veldig seriøse/ivrige ut. 

Anonymkode: 89fd9...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kuppe tråden litt og spørre om noen har jobbet både på Oslo- kontor og i en mindre by? 

Jeg jobbet i Oslo for mange år siden. Det var fine år, bratt læringskurve og høyt faglig miljø. Mange unge, nyutdannede. Det krevde selvsagt en del ekstra jobbing osv, så jeg skiftet jobb da jeg fikk barn. 

Nå har jeg flyttet og vurderer å søke meg til en av de fire store. Men er redd det er som i Oslo, at jeg har blitt for gammel🙈 Og også litt usikker på om arbeidspresset er like høyt. 

Anonymkode: 4f497...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta som førsteårs manager i revisjon for tre år siden. Gikk ut med 790k pluss bonus. Arbeidspresset var brutalt, og lønna sto ikke i stil med mengden jeg jobba. Slik var det stort sett alle fem årene jeg var der. Fordelen er at du lærer særdeles mye, bygger gode nettverk både internt og eksternt. I tillegg er du svært ettertraktet i arbeidsmarkedet når du velger å dra. Det er også mye flinke folk rundt deg i alle fagdisipliner, som gir deg mange å lære av.

Hadde aldri hatt jobben jeg har i dag som er godt betalt, betydelig bedre work/life balance enn tidligere og fullt av spennende arbeidsoppgaver, uten tiden i Big4.

Anonymkode: b7ca2...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slutta som førsteårs manager i revisjon for tre år siden. Gikk ut med 790k pluss bonus. Arbeidspresset var brutalt, og lønna sto ikke i stil med mengden jeg jobba. Slik var det stort sett alle fem årene jeg var der. Fordelen er at du lærer særdeles mye, bygger gode nettverk både internt og eksternt. I tillegg er du svært ettertraktet i arbeidsmarkedet når du velger å dra. Det er også mye flinke folk rundt deg i alle fagdisipliner, som gir deg mange å lære av.

Hadde aldri hatt jobben jeg har i dag som er godt betalt, betydelig bedre work/life balance enn tidligere og fullt av spennende arbeidsoppgaver, uten tiden i Big4.

Beklager kanskje dumt spørsmål. Du jobbet i big4 i fem år, men var førsteårs manager? Hva vil manager si, og hvorfor bare førsteårs når du var der i fem år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, esmer said:

Beklager kanskje dumt spørsmål. Du jobbet i big4 i fem år, men var førsteårs manager? Hva vil manager si, og hvorfor bare førsteårs når du var der i fem år? 

Big4 har satte hierarki, eller gradssystem som man oppnår etterhvert som man jobber der. Stigen ser som regel slik ut: associate, senior associate, manager, senior manager, director og til slutt partner. Jeg ble manager etter fem år (som er normert), jobba litt lenger og slutta. Primært kun for å få managertittelen på CVen før jeg slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Big4 har satte hierarki, eller gradssystem som man oppnår etterhvert som man jobber der. Stigen ser som regel slik ut: associate, senior associate, manager, senior manager, director og til slutt partner. Jeg ble manager etter fem år (som er normert), jobba litt lenger og slutta. Primært kun for å få managertittelen på CVen før jeg slutta.

Takk for svar, det ble mye klarere! Kan jeg spørre hva du fikk i lønn som associate, som jeg regner med er lønnen "rett fra skolebenken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, esmer said:

Takk for svar, det ble mye klarere! Kan jeg spørre hva du fikk i lønn som associate, som jeg regner med er lønnen "rett fra skolebenken"?

Fikk 420k pluss overtid når jeg begynte i 2014 rett fra skolebenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk 420k pluss overtid når jeg begynte i 2014 rett fra skolebenken.

Kunne jeg spørre hvilken grad, universitet og snitt kom du inn med? 

Takk på forhånd for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2023 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

Jobbet i de fire store før. Byttet til de tre små nå.

Anonymkode: 88271...cd7

Kinesiske eiere?

Anonymkode: 986e3...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Btw said:

Kunne jeg spørre hvilken grad, universitet og snitt kom du inn med? 

Takk på forhånd for svar. 

Hadde over B-snitt fra en av de tre skolene som det ansettes flest fra (NHH, BI, CBS).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...