Gå til innhold

Søndagskoler lov ,regulering, regler de må følge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, beklager for dårlig norsk :). Situasjonen er litt sånn, jeg kommer fra landet X og våres lille samfunn har etablert en søndagskole. De fleste barn som besøker skolen er under 10 år gamle. Noe få medlemmer har tatt kontrol over skolen og de har startet å presse lærerne å skrive karakterer fra første klasse. De skriver karakterer som D og F i tillegg barna som presterer dårlig fortsetter ikke i neste året. Så f.ex. dattera mi er 8 år gammel og hun fikk ikke lov å fortsette i fjerde klasse så må hun vare fortsatt i tredje. Ja det er sant at det er ikke ekte skole, men skolen egentlig har påvirkning over hvordan hun føles. Også hun har venner og hvis hun ikke fortsetter i neste året blir kan hun ikke fortsete med sine venner. 

Er det noe lov som regulerer søndagsskolene? Hvordan kan en søndagskole skrive karakterer til barn som er 6-7-8 år gamle? Er det lov til alt dette ? Hva kan jeg gjøre ? Dattera mi vil egentlig fortsette med sine venner.

Anonymkode: 13ff6...211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres spesielt ut. Jeg har gått på søndagsskole og min mor har ledet søndagsskole, men det har aldri vært karakterer. 

Usikker på om vi snakker om det samme, men min søndagsskole var kristendomsopplæring. https://www.sondagsskolen.no/

Skrevet

Takk for svar. Det er ikke  https://www.sondagsskolen.no/. Det handler om en konkrete land søndagskole, skall vi kalle det "Xlandia søndagskole" og hovedmålen til dette skole er å undervise språket og kulturen i Xlandia. Problemen er at de tar det for serios og egentlig starter å stresse barnet mitt. Også opprinnelige ideen var ikke det å ha noe Elite type undervisning men å gjøre det tilgjengelig, desverre rektoren til skolen har gått i en sånn Elite skole type retning.

Er det ikke noe regelverk som regulerer ting som å ikke bruke karakterer for så små barn. Også at du kan ikke bae si til dem , du er ikke god nok så du må gjenta 3dje klasse?

• Hjerte 1
Skrevet

Dette er jo helt privat og frivillig.  Har ingenting med skolesystem i Norge å gjøre. Tanken er god, men vil det ikke bli stressende for unger å gå på skole hele uken I tillegg til søndag. Kan ikke sammenlignes med søndagsskole som er en liten time i kirke/bedehus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Det er ikke  https://www.sondagsskolen.no/. Det handler om en konkrete land søndagskole, skall vi kalle det "Xlandia søndagskole" og hovedmålen til dette skole er å undervise språket og kulturen i Xlandia. Problemen er at de tar det for serios og egentlig starter å stresse barnet mitt. Også opprinnelige ideen var ikke det å ha noe Elite type undervisning men å gjøre det tilgjengelig, desverre rektoren til skolen har gått i en sånn Elite skole type retning.

Er det ikke noe regelverk som regulerer ting som å ikke bruke karakterer for så små barn. Også at du kan ikke bae si til dem , du er ikke god nok så du må gjenta 3dje klasse?

Det finnes regelverk for bruk av karakterer i vanlig skole, i alle fall. Barn i barneskole skal ikke ha karakterer, mens man i ungdoms- og videregående skal ha karakterer.

jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Barneombudet for å forhøre deg nærmere om dette med tanke på søndagsskoler.

Anonymkode: 79dba...c63

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...