AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hei har mange ganger prøvd å slanke meg. Det går bra i starten, men til slutt når jeg et punkt hvor jeg blir så deprimert at jeg får selvmordstanker osv. Så det ender opp med at jeg tar en pause for å få opp humøret, og pausen bare strekker og strekker seg helt til jeg er på samme sted som da jeg startet med slankingen. Det er en evig ond sirkel: Deppa pga vekta -->trøstespiser-->deppa pga at jeg spiste usunt-->nå må jeg slanke meg-->starter opp med slanking-->går ned i vekt--> men blir bare mer og mer deprimert--> ender opp med å gi opp --> så er jeg i starten igjen (deppa pga vekta). BMI på ca 45 så det er ikke bare litt ekstra det er snakk om. Anonymkode: 5fd24...2ae
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Altså, vi snakker om en faktisk depresjon - ikke bare lei og litt nedfor? Og dette skjer flere ganger? Da ville jeg definitivt oppsøkt noe hjelp. Snakka med fastlegen? Hvordan er din mentale helse sånn vanligvis i hverdagen? Anonymkode: b1682...482
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Tja den mentale helsa er vell sånn passe, kanskje litt apatisk/likegyldig til ting. Men prøver å skjule det. Ser som regel mørkt på fremtiden og livet, har vært sånn i allefall 20 år. Men det er kun når jeg prøver å slanke meg at det virkelig blir ille. Anonymkode: 5fd24...2ae
Apage Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Det virker som at spisingen din er direkte knyttet til følelsene dine, og DET må du gjøre noe med. Ofte er trøstespising like mye "kjede seg-spising", eller i nærheten av å få en quick-fix (som dopavhengighet). Noen tips, bare velg ut det som kan være gjennomførbart for deg: - Kast alt av kosemat, ikke kjøp nytt. Det hjelper bare å ikke ha det du trøstespiser på lett tilgjengelig! - Finn noen å prate med om dette, enten det er en terapeut, en venn eller en kjæreste. Eller til og med et forum med folk som oppmuntrer hverandre! - Når de vonde følelsene kommer, som du vet de gjør, prøv å "catche" deg selv når du får imulsen til å trøstespise - og prøv å kanalisere denne trangen inn i noe annet! For eksempel; tegn (om så bare krusseduller), strikk, gå en tur. Generelt, prøv ut noe nytt! - Om du MÅ trøstespise: Prøv å erstatte det du trøstespiser med noe sunnere (dog litt kjedeligere). Snack på en agurk, gulrøtter. Om du bare trenger å ha noe i munnen: Tygg på isbiter, eller kjøp en smokk! Det høres teit ut, men for noen funker dette faktisk! - Gjør mer self-care med deg selv som ikke har med mat å gjøre: Lag litt "spa" til deg selv hjemme, kjøp noe fint til deg selv når du klarer x antall dager uten trøstespising, klipp deg eller farg håret i en ny stil, dra på faktisk spa en dag! - Vær snill med deg selv, også når du sprekker. Husk at hver trøstespising ikke er "å falle tilbake", men en helt ny hendelse. Og så prøv igjen neste dag Poenget er å forutse det du gjør, og "avlære" vanen din. Masse lykke til!
Embla Othea Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Apage skrev (Akkurat nå): Det virker som at spisingen din er direkte knyttet til følelsene dine, og DET må du gjøre noe med. Ofte er trøstespising like mye "kjede seg-spising", eller i nærheten av å få en quick-fix (som dopavhengighet). Noen tips, bare velg ut det som kan være gjennomførbart for deg: - Kast alt av kosemat, ikke kjøp nytt. Det hjelper bare å ikke ha det du trøstespiser på lett tilgjengelig! - Finn noen å prate med om dette, enten det er en terapeut, en venn eller en kjæreste. Eller til og med et forum med folk som oppmuntrer hverandre! - Når de vonde følelsene kommer, som du vet de gjør, prøv å "catche" deg selv når du får imulsen til å trøstespise - og prøv å kanalisere denne trangen inn i noe annet! For eksempel; tegn (om så bare krusseduller), strikk, gå en tur. Generelt, prøv ut noe nytt! - Om du MÅ trøstespise: Prøv å erstatte det du trøstespiser med noe sunnere (dog litt kjedeligere). Snack på en agurk, gulrøtter. Om du bare trenger å ha noe i munnen: Tygg på isbiter, eller kjøp en smokk! Det høres teit ut, men for noen funker dette faktisk! - Gjør mer self-care med deg selv som ikke har med mat å gjøre: Lag litt "spa" til deg selv hjemme, kjøp noe fint til deg selv når du klarer x antall dager uten trøstespising, klipp deg eller farg håret i en ny stil, dra på faktisk spa en dag! - Vær snill med deg selv, også når du sprekker. Husk at hver trøstespising ikke er "å falle tilbake", men en helt ny hendelse. Og så prøv igjen neste dag Poenget er å forutse det du gjør, og "avlære" vanen din. Masse lykke til! Støtter denne!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Dette er som å lese om meg selv. Jeg er en trøste spiser. Alt av følelser har jeg håndtert med å spise. Har slutta nå, men nå går det ut over psyken og kroppen. Får smerter bla i nakken. Prøver å stå i det, men det er ikke lett. Anonymkode: 86d4b...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå