Gå til innhold

Hvordan håndtere depresjon når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har mange ganger prøvd å slanke meg. Det går bra i starten, men til slutt når jeg et punkt hvor jeg blir så deprimert at jeg får selvmordstanker osv.

Så det ender opp med at jeg tar en pause for å få opp humøret, og pausen bare strekker og strekker seg helt til jeg er på samme sted som da jeg startet med slankingen.

Det er en evig ond sirkel: Deppa pga vekta -->trøstespiser-->deppa pga at jeg spiste usunt-->nå må jeg slanke meg-->starter opp med slanking-->går ned i vekt--> men blir bare mer og mer deprimert--> ender opp med å gi opp --> så er jeg i starten igjen (deppa pga vekta).

BMI på ca 45 så det er ikke bare litt ekstra det er snakk om.

Anonymkode: 5fd24...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, vi snakker om en faktisk depresjon - ikke bare lei og litt nedfor? Og dette skjer flere ganger?

Da ville jeg definitivt oppsøkt noe hjelp. Snakka med fastlegen? Hvordan er din mentale helse sånn vanligvis i hverdagen?

Anonymkode: b1682...482

Skrevet

Tja den mentale helsa er vell sånn passe, kanskje litt apatisk/likegyldig til ting. Men prøver å skjule det.

Ser som regel mørkt på fremtiden og livet, har vært sånn i allefall 20 år. Men det er kun når jeg prøver å slanke meg at det virkelig blir ille.

Anonymkode: 5fd24...2ae

Skrevet

Det virker som at spisingen din er direkte knyttet til følelsene dine, og DET må du gjøre noe med. Ofte er trøstespising like mye "kjede seg-spising", eller i nærheten av å få en quick-fix (som dopavhengighet).

Noen tips, bare velg ut det som kan være gjennomførbart for deg:

- Kast alt av kosemat, ikke kjøp nytt. Det hjelper bare å ikke ha det du trøstespiser på lett tilgjengelig!

- Finn noen å prate med om dette, enten det er en terapeut, en venn eller en kjæreste. Eller til og med et forum med folk som oppmuntrer hverandre!

- Når de vonde følelsene kommer, som du vet de gjør, prøv å "catche" deg selv når du får imulsen til å trøstespise - og prøv å kanalisere denne trangen inn i noe annet! For eksempel; tegn (om så bare krusseduller), strikk, gå en tur. Generelt, prøv ut noe nytt!

- Om du MÅ trøstespise: Prøv å erstatte det du trøstespiser med noe sunnere (dog litt kjedeligere). Snack på en agurk, gulrøtter. Om du bare trenger å ha noe i munnen: Tygg på isbiter, eller kjøp en smokk! Det høres teit ut, men for noen funker dette faktisk! 
- Gjør mer self-care med deg selv som ikke har med mat å gjøre: Lag litt "spa" til deg selv hjemme, kjøp noe fint til deg selv når du klarer x antall dager uten trøstespising, klipp deg eller farg håret i en ny stil, dra på faktisk spa en dag!
- Vær snill med deg selv, også når du sprekker. Husk at hver trøstespising ikke er "å falle tilbake", men en helt ny hendelse. Og så prøv igjen neste dag :)

Poenget er å forutse det du gjør, og "avlære" vanen din.
Masse lykke til!

Skrevet
Apage skrev (Akkurat nå):

Det virker som at spisingen din er direkte knyttet til følelsene dine, og DET må du gjøre noe med. Ofte er trøstespising like mye "kjede seg-spising", eller i nærheten av å få en quick-fix (som dopavhengighet).

Noen tips, bare velg ut det som kan være gjennomførbart for deg:

- Kast alt av kosemat, ikke kjøp nytt. Det hjelper bare å ikke ha det du trøstespiser på lett tilgjengelig!

- Finn noen å prate med om dette, enten det er en terapeut, en venn eller en kjæreste. Eller til og med et forum med folk som oppmuntrer hverandre!

- Når de vonde følelsene kommer, som du vet de gjør, prøv å "catche" deg selv når du får imulsen til å trøstespise - og prøv å kanalisere denne trangen inn i noe annet! For eksempel; tegn (om så bare krusseduller), strikk, gå en tur. Generelt, prøv ut noe nytt!

- Om du MÅ trøstespise: Prøv å erstatte det du trøstespiser med noe sunnere (dog litt kjedeligere). Snack på en agurk, gulrøtter. Om du bare trenger å ha noe i munnen: Tygg på isbiter, eller kjøp en smokk! Det høres teit ut, men for noen funker dette faktisk! 
- Gjør mer self-care med deg selv som ikke har med mat å gjøre: Lag litt "spa" til deg selv hjemme, kjøp noe fint til deg selv når du klarer x antall dager uten trøstespising, klipp deg eller farg håret i en ny stil, dra på faktisk spa en dag!
- Vær snill med deg selv, også når du sprekker. Husk at hver trøstespising ikke er "å falle tilbake", men en helt ny hendelse. Og så prøv igjen neste dag :)

Poenget er å forutse det du gjør, og "avlære" vanen din.
Masse lykke til!

Støtter denne!

Skrevet

Dette er som å lese om meg selv. Jeg er en trøste spiser. Alt av følelser har jeg håndtert med å spise. Har slutta nå, men nå går det ut over psyken og kroppen. Får smerter bla i nakken. Prøver å stå i det, men det er ikke lett. 

Anonymkode: 86d4b...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...