AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hei, jeg er grunnskolelærer student 1-7 Jeg skal velge første valgfag og har lyst å velge engelsk, fordi det er ettertraktet på arbeidsmarkedet og jeg personlig syns det er viktig med gode engelsklærere på barneskolen, jeg selv har aldri hatt en god engelsk lærer og har mistet masse grunnleggende. Jeg syns engelsk er vanskelig men er kjempe motivert for å mestre engelsk emne 1 og 2, men hvor høyt er nivået? Og noen tips til hva jeg bør bruke tiden fremover på, da begynner jeg med engelsk om et år. Noen erfaringer? tilhører usn Anonymkode: 5ecf9...6b4
Nordic99 Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Hei! Spurte søskenbarnet mitt; hun går 5-10 ved USN. - Dette fikk jeg til svar: Hvis ikke du har noe forkunnskap med det grammatiske kan det bli vanskelig + at du bør forstå engelsk godt, og være ganske god på å snakke og skrive engelsk. ALT er på engelsk, men vi har engelsk med 1-7 så er ikke noe forskjell på linjene. - Når du velger engelsk så skal du ha to engelsk emner samtidig, så det er 4 eksamener, 2 i hvert emne - begge har en portefølje eksamen også er det muntlig eksamen i emne 2 og en skriftlig grammatikk eksamen i emne 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Nordic99 skrev (4 minutter siden): Hei! Spurte søskenbarnet mitt; hun går 5-10 ved USN. - Dette fikk jeg til svar: Hvis ikke du har noe forkunnskap med det grammatiske kan det bli vanskelig + at du bør forstå engelsk godt, og være ganske god på å snakke og skrive engelsk. ALT er på engelsk, men vi har engelsk med 1-7 så er ikke noe forskjell på linjene. - Når du velger engelsk så skal du ha to engelsk emner samtidig, så det er 4 eksamener, 2 i hvert emne - begge har en portefølje eksamen også er det muntlig eksamen i emne 2 og en skriftlig grammatikk eksamen i emne 1 Har søskenbarnet ditt noen tips til hva jeg bør gjøre frem til jeg skal ta det som valgfag? Det er uaktuelt å velge bort engelsk, jeg kan evt ta engelsk i 6 semester istedenfor 4 for å få bedre tid på meg. Begynt å lese engelsk/jobbe med grammatikk daglig. Anonymkode: 5ecf9...6b4
Nordic99 Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har søskenbarnet ditt noen tips til hva jeg bør gjøre frem til jeg skal ta det som valgfag? Det er uaktuelt å velge bort engelsk, jeg kan evt ta engelsk i 6 semester istedenfor 4 for å få bedre tid på meg. Begynt å lese engelsk/jobbe med grammatikk daglig. Anonymkode: 5ecf9...6b4 Direkte sitert fra chat med hun =)! - Jeg har ikke hatt så mye engelsk enda, men definitivt fortsette å jobbe med grammatikken som er hovedfokus for emne 1. Emne 2 har fokus på det litterære, så lese mye og bli kjent med ulike sjangre i den litterære verdenen. Også er det selvfølgelig viktig å være glad i og interessert i språk og generelt det å lese og skrive for det er heeeelt sykt mye lesing
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Nordic99 skrev (1 minutt siden): Direkte sitert fra chat med hun =)! - Jeg har ikke hatt så mye engelsk enda, men definitivt fortsette å jobbe med grammatikken som er hovedfokus for emne 1. Emne 2 har fokus på det litterære, så lese mye og bli kjent med ulike sjangre i den litterære verdenen. Også er det selvfølgelig viktig å være glad i og interessert i språk og generelt det å lese og skrive for det er heeeelt sykt mye lesing Er portefølje eksamen individuell eller i grupper? Tilhører hu Drammen? Anonymkode: 5ecf9...6b4
Nordic99 Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er portefølje eksamen individuell eller i grupper? Tilhører hu Drammen? Anonymkode: 5ecf9...6b4 Individuelt, og hun tilhører USN-Porsgrunn
Eplekakepåpizza Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Sorry at jeg hiijacker innlegget ditt men hvordan er matten på GLU 1-7? Føler du at den er veldig vanskelig? Jeg har 3 i snitt i P matte (privatist). Føler matten kommer til å være min største utfordring hvis jeg går GLU neste år.
Nordic99 Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Eplekakepåpizza skrev (21 minutter siden): Sorry at jeg hiijacker innlegget ditt men hvordan er matten på GLU 1-7? Føler du at den er veldig vanskelig? Jeg har 3 i snitt i P matte (privatist). Føler matten kommer til å være min største utfordring hvis jeg går GLU neste år. Vet ikke med 1-7, men søskenbarnet mitt hadde matte også (igjen 5-10). Fra hva hun fortalte og jeg så fra oppgavene hennes vil jeg sagt at nivået lå på R1. Har selv hatt R2, men var mye der som ikke strakk seg til R2, blant annet enhetssirkel (og regne på den) var ikke med. Så tror nivået vil ligge på rundt R1 +-, iallfall fra 5-10. Muligens litt lavere på 1-7? Nå vet ikke jeg helt hvor langt lærerutdanning strekker seg, men vet at på ungdomskolen kan man ha T-matte om man ønsker det, og der er det litt ligninger med ukjente, derivere osv. Så å kunne et steg opp fra det vil jeg se er nødvendig (R1-nivå-ish).
Nordic99 Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Eplekakepåpizza skrev (26 minutter siden): Sorry at jeg hiijacker innlegget ditt men hvordan er matten på GLU 1-7? Føler du at den er veldig vanskelig? Jeg har 3 i snitt i P matte (privatist). Føler matten kommer til å være min største utfordring hvis jeg går GLU neste år. + faktisk ei litta funfact. Kjenner en som hadde P på videregående, men tok T som privatist og nå tar R1, R2 og Fysikk 1 (realfagskurs). Hun syns R1, R2 var ''lettere'' i den stand at det var mer regning og ikke så mye lesing og forståelse av oppgaver. Mye mer mønstergjenkjenning og formelhusking. - Noe som jeg også syns var artig, professoren jeg hadde en gang i tiden var i samme bås. Han var ekstremt dyktig i matte generelt, men gjorde fort slurvefeil i oppgaver som anga tekst, som for eksempel sannsynlighet. Syns det var litt artig og se på, samt ''endelig'' kunne ta han på noe, haha. Stort sett så var han plettfri i matte, helt til det kom til tekstoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Eplekakepåpizza skrev (31 minutter siden): Sorry at jeg hiijacker innlegget ditt men hvordan er matten på GLU 1-7? Føler du at den er veldig vanskelig? Jeg har 3 i snitt i P matte (privatist). Føler matten kommer til å være min største utfordring hvis jeg går GLU neste år. Vi har nettopp begynt med matten og den er litt heavy, klassen før oss hadde strykprosent på 50% på den nasjonale deleksamen. Den eksamen har gjort at flere har mistet studieretten sin og får ikke fullføre lærerutdanningen, så ville absolutt jobbet godt med matte før du begynner med matematikk emne 1 på lærerutdanningen. Dette gjelder GLU 1-7, nasjonal del eksamen gjelder for begge Anonymkode: 5ecf9...6b4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg er grunnskolelærer student 1-7 Jeg skal velge første valgfag og har lyst å velge engelsk, fordi det er ettertraktet på arbeidsmarkedet og jeg personlig syns det er viktig med gode engelsklærere på barneskolen, jeg selv har aldri hatt en god engelsk lærer og har mistet masse grunnleggende. Jeg syns engelsk er vanskelig men er kjempe motivert for å mestre engelsk emne 1 og 2, men hvor høyt er nivået? Og noen tips til hva jeg bør bruke tiden fremover på, da begynner jeg med engelsk om et år. Noen erfaringer? tilhører usn Anonymkode: 5ecf9...6b4 Bruk tiden på å øve deg litt i ordklasser. De som slet mest på engelsk 1 var de som sleit med å ha god forståelse og lett skille mellom preposisjon og adverb. Mye av ordklasser har like egenskaper på engelsk og norsk. Å kunne ordklasse e godt er direkte relevant for mange av oppgavene som har gått igjen i siste års eksamener, pluss at det er veldig relevant for setningsanalyse og trykk/uttale (for eksempel når foreleser sier at det er forskjell i trykk på verbet "present" og substantivet "present" - kan du alle ordklasene så henger du mye bedre med fra start. Anonymkode: 8bd01...13e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): klassen før oss hadde strykprosent på 50% på den nasjonale deleksamen. Anonymkode: 5ecf9...6b4 Oi, det var veldig høyt. Kan det være fordi nåværende inntakk fraviker matte kravet som gjaldt før? Slik at mange med dårlig matte kompetanse fører til en økning i stryk prosenten? Men hva var det de sa var spesielt vanskelig med deleksamen? Anonymkode: 978b2...0ea
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 Jeg synes at folk som ikke er flinke i engelsk ikke bør bli engelsklærere. Du sier selv at du ikke behersker det grunnleggende, gjør noe annet! Du kan ikke lese deg til å bli flink i engelsk på så kort tid, spesielt når du ikke har bedre kompetanse i norsk. Kravene til lærere i dag virker skremmende lave. Anonymkode: 2b678...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kravene til lærere i dag virker skremmende lave. Anonymkode: 2b678...3ae Og likevel er det veldig få som søker. Hvilken krav er det du vil ha??? Anonymkode: 978b2...0ea
Matas Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Og likevel er det veldig få som søker. Hvilken krav er det du vil ha??? Anonymkode: 978b2...0ea Selvsagt er det få som søker. Hvem vil ta en seksårig utdannelse og ende med begynnerlønn på såvidt over 500.000 for 45 timers jobb i uka, tvungen avspasering, minimal påvirkning på egen arbeidshverdag, stor sannsynlighet for å bli utsatt for vold og hets? Lønna er like høy for en treårig bachelor. Man må rett og slett tenke nytt rundt hele yrket, hvis ikke ender man opp med å utdanne masse dårlige lærere, folk som faktisk ikke kan fagene sine, men som likevel av en eller annen grunn ønsker å undervise. Anonymkode: 2b678...3ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå