AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Går i parterapi for å rydde opp i kaoset som min fremtidige eksmann laget da han var utro. Jeg har et voldsomt sinne mot han, og forstår ikke hvorfor han var utro mange ganger, når han daglig fortalte meg at han var så fornøyd med meg og vårt sexliv. Dette snakket jeg om i timen hos terapeuten, og fortalte om alle konfrontasjonene jeg hadde med han, der han løy til meg og sa at han OVERHODET IKKE var utro og likevel knullet og flørtet med andre damer. Etter at jeg fortalte om de forskjellige episodene med andre damer, henvendte jeg meg til terapeuten for å få bekreftelse på at jeg hadde rett i at det han har gjort mot meg er grovt svik. Jeg spurte: "Er det ikke grusomt å gjøre noe sånt mot sin partner?" Da svarte hun ingenting. Hun var helt stille og svarte meg ikke. Hun var veldig opptatt av at min mann ikke skulle hakkes mer på, for det var ubehagelig for han, sa hun. Hva tenker dere? Anonymkode: b6990...ba2 1
Gjest Bieter Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Jeg tenker at du ønsker bekreftelse fra en tredjepart om at det er ok å være sint, og at det ikke er en bra tendens å ha. Om noe gjør deg sint, så har du all rett å reagere og handle slik du mener er riktig. Du trenger ikke en tredje person til å fortelle deg at du har rett, det vet du allerede at du har. Ikke let etter aksept fra andre der du allerede vet svaret. Du er autoriteten i eget liv som bestemmer hva som er riktig for deg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Bieter skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at du ønsker bekreftelse fra en tredjepart om at det er ok å være sint, og at det ikke er en bra tendens å ha. Om noe gjør deg sint, så har du all rett å reagere og handle slik du mener er riktig. Du trenger ikke en tredje person til å fortelle deg at du har rett, det vet du allerede at du har. Ikke let etter aksept fra andre der du allerede vet svaret. Du er autoriteten i eget liv som bestemmer hva som er riktig for deg. Jeg ønsket bekreftelse på at det å være utro slik som han har holdt på er en grusom handling. Ts Anonymkode: b6990...ba2 4
Gjest Bieter Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg ønsket bekreftelse på at det å være utro slik som han har holdt på er en grusom handling. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Hvorfor det? Hvorfor er ikke din egen dømmekraft bra nok?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Bieter skrev (Akkurat nå): Hvorfor det? Hvorfor er ikke din egen dømmekraft bra nok? Jeg synes det var merkelig at hun ikke bekreftet at det er helt jævlig å være utro i åresvis mot sin kone. Da hun endelig åpnet munnen, var det for å spørre hvordan det gikk med han som måtte høre på at jeg snakket stygt om han og utroskapen. Ts Anonymkode: b6990...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsket bekreftelse på at det å være utro slik som han har holdt på er en grusom handling. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Terapeuten gjør det helt rett. Ønsker du bekreftelser på at mannen var en kødd så får du alliere deg med en venninne. Sammen kan dere overkjøre mannen så mye dere klarer og ønsker. Anonymkode: 86992...c7c 17 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Såvidt jeg har skjønt, så er mye av poenget med parterapi at man får inn en nøytral tredjepart, for å gjøre det lettere for de to partene i forholdet å ordne opp i ting. Hvis hun sier seg enig med deg nå, så blir dere i praksis to mot en. Jeg skjønner så godt ønsket om/behovet for den bekreftelsen utenfra på din opplevelse. Noe med følelsen av å være gal/at problemet ligger hos deg hvis bekreftelsen uteblir? Samtidig har Bieter et poeng; du som autoritet i ditt eget liv bestemmer hva som er riktig for deg. Den følelsen av at det han gjorde var galt, vil være der selv hvis alle andre sier at han er uskyldig. Ser nå mens jeg skriver at hun spurte hvordan det var for ham... Jeg får nesten inntrykk av at hun tror han er uskyldig. Anonymkode: f6853...4d4 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det var merkelig at hun ikke bekreftet at det er helt jævlig å være utro i åresvis mot sin kone. Da hun endelig åpnet munnen, var det for å spørre hvordan det gikk med han som måtte høre på at jeg snakket stygt om han og utroskapen. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Du kommer aldri til å få en sånn bekreftelse fra en parterapeut. Spør deg selv hva jobben til terapeuten er. Er det å bli med på ditt lag og straffe mannen din med å dømme han og få han til å føle seg som en dritt? Eller er det å hjelpe dere begge to å få et ryddig brudd? Hvordan skal hun få til jobben sin om hun gjør seg til fiende av den ene parten? Anonymkode: 69272...c23 15 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Hun spør han fordi hun vil han skal si hva han tenker om det han har gjort mot deg. Anonymkode: ef71f...095 11 5
svartkatt Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Selvfølgelig er hn nøytral. Dere går jo der begge to. Terapeuten er ikke der for å velge side, men for å hjelpe dere begge to. 17
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Dessuten, det er oftest en årsak bak utroskap. Grunn nr 1 er manglende oppmerksomhet over tid. Tror de fleste terapeuter har kommet dit at det er en plausibel årsak å være utro når partneren ikke har gjort sitt for å vedlikeholde seksuallivet kombinert med utallige avvisninger. Anonymkode: 86992...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dessuten, det er oftest en årsak bak utroskap. Grunn nr 1 er manglende oppmerksomhet over tid. Tror de fleste terapeuter har kommet dit at det er en plausibel årsak å være utro når partneren ikke har gjort sitt for å vedlikeholde seksuallivet kombinert med utallige avvisninger. Anonymkode: 86992...c7c Spar meg 🤮 Anonymkode: 2680b...30a 11 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Såvidt jeg har skjønt, så er mye av poenget med parterapi at man får inn en nøytral tredjepart, for å gjøre det lettere for de to partene i forholdet å ordne opp i ting. Hvis hun sier seg enig med deg nå, så blir dere i praksis to mot en. Jeg skjønner så godt ønsket om/behovet for den bekreftelsen utenfra på din opplevelse. Noe med følelsen av å være gal/at problemet ligger hos deg hvis bekreftelsen uteblir? Samtidig har Bieter et poeng; du som autoritet i ditt eget liv bestemmer hva som er riktig for deg. Den følelsen av at det han gjorde var galt, vil være der selv hvis alle andre sier at han er uskyldig. Ser nå mens jeg skriver at hun spurte hvordan det var for ham... Jeg får nesten inntrykk av at hun tror han er uskyldig. Anonymkode: f6853...4d4 Denne spekulasjonen finnes ikke logisk. En parterapeut er ikke en dommer, skyldspørsmålet er helt irrelevant for henne. Hun skal hjelpe partene med å samarbeide. Da må hun i praksis bry seg om begge to. Anonymkode: 69272...c23 6 1
Tunique Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 svartkatt skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig er hn nøytral. Dere går jo der begge to. Terapeuten er ikke der for å velge side, men for å hjelpe dere begge to. Nettopp 3
Fremmed fugl Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det var merkelig at hun ikke bekreftet at det er helt jævlig å være utro i åresvis mot sin kone. Da hun endelig åpnet munnen, var det for å spørre hvordan det gikk med han som måtte høre på at jeg snakket stygt om han og utroskapen. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Husk at parterapi er et litt merkelig konsept, og enn bransje uten regulering som bygger på et syltunt faglig grunnlag. Hva egentligen denne terapeuten prøver å oppnå med dette... er noe annet enn hva hun faktisk gjør... hun mister terapeutisk allianse med deg, uten noen fordel i forhold til den mann. Mannen vet at han har sviktet deg, og fortjener å høre det. Han tåler fint å høre det fra terapeuten. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dessuten, det er oftest en årsak bak utroskap. Grunn nr 1 er manglende oppmerksomhet over tid. Tror de fleste terapeuter har kommet dit at det er en plausibel årsak å være utro når partneren ikke har gjort sitt for å vedlikeholde seksuallivet kombinert med utallige avvisninger. Anonymkode: 86992...c7c Han sier selv han er sexavhengig og at det er grunnen til utroskapen. Vi hadde daglig sex så han hadde ikke så mye å klage på der. Ts Anonymkode: b6990...ba2 1 1 1
NiceOrNothing Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ønsket bekreftelse på at det å være utro slik som han har holdt på er en grusom handling. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Parterapeuter er nøytrale . De finner ikke syndebukker . Men prøver finne løsninger 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Forstår at du ønsket mer empati og støtte fra terapeuten Anonymkode: 90687...18d 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg ønsket bekreftelse på at det å være utro slik som han har holdt på er en grusom handling. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Dette må du heller lete etter i individuell terapi, eller helst lette hjertet til venninner. En individuell terapeut for deg vil ikke nødvendigvis gi deg den bekreftelsen. De kan være opptatt av hva dette gjorde med deg, og hva du kan gjøre for å komme forbi det og leve livet ditt best mulig. Om du er ute etter den ‘gud så jævlig - han er en drittsekk!’ reaksjonen så er ikke det hva terapi er til for. Be heller en god venninne til å dele en flaske rødvin. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes det var merkelig at hun ikke bekreftet at det er helt jævlig å være utro i åresvis mot sin kone. Da hun endelig åpnet munnen, var det for å spørre hvordan det gikk med han som måtte høre på at jeg snakket stygt om han og utroskapen. Ts Anonymkode: b6990...ba2 Selvsagt ikke. Tror du må tenke litt på hva som er hensikten med parterapi. Vedkommende er ikke der for å være dommer og bøddel. Men for å hjelpe dere to til å snakke sammen og lytte til hverandre. En parteraut som ikke forholdt seg nøytral ville vært elendig i jobben sin. Anonymkode: 6be5e...e7b 12
Gjest theTitanic Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Går i parterapi for å rydde opp i kaoset som min fremtidige eksmann laget da han var utro. Jeg har et voldsomt sinne mot han, og forstår ikke hvorfor han var utro mange ganger, når han daglig fortalte meg at han var så fornøyd med meg og vårt sexliv. Dette snakket jeg om i timen hos terapeuten, og fortalte om alle konfrontasjonene jeg hadde med han, der han løy til meg og sa at han OVERHODET IKKE var utro og likevel knullet og flørtet med andre damer. Etter at jeg fortalte om de forskjellige episodene med andre damer, henvendte jeg meg til terapeuten for å få bekreftelse på at jeg hadde rett i at det han har gjort mot meg er grovt svik. Jeg spurte: "Er det ikke grusomt å gjøre noe sånt mot sin partner?" Da svarte hun ingenting. Hun var helt stille og svarte meg ikke. Hun var veldig opptatt av at min mann ikke skulle hakkes mer på, for det var ubehagelig for han, sa hun. Hva tenker dere? Anonymkode: b6990...ba2 Du vet selv svaret på spørsmålet ditt. Det ER grusomt å gjøre mot partner. MEN med det spørsmålet ber du terapeuten ta ditt parti mot ham. Det gjør ikke en nøytral person. Du burde heller spurt : hvordan kan vi få slutt på utroskapen og de vonde følelsene rundt dette? Mitt perspektiv: du kaster penger ut av vinduet på terapien. Du kalle rham din fremtidige eksmann; og det er det han burde være. En eks. Det han har gjort er ikke tilgivelig og sviket hans kan ikke gjøres ugjort. Ergo kan dine vonde følelser heller ikke forsvinne, i beste fall bare bli svakere med tiden. Det spiller ingen rolle hva du og han har gjort av dårlige ting mot hverandre; forholdet har ingen verdi lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå