Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er veldig sårt for meg å dele, så jeg håper jeg kan få vennlige tilbakemeldinger :) 

Jeg sliter med at samboer drikker mye. Jeg syns det er skikkelig ubehagelig og føler ofte at jeg ikke orker mer av det. Det er ikke snakk og verken vold eller dårlig oppførsel fra hans side, det er bare det at jeg syns det er skikkelig ubehagelig og vondt.

Jeg har tidligere levd med en alkoholiker i ti år, og det var først da det ble slutt at han innså at han hadde et problem og søkte hjelp. Min nåværende samboer drakk ikke så mye da vi møttes og flyttet sammen, men etter ca. åtte måneder begynte han å drikke daglig.  Han drikker alt fra tre til fem enheter per dag, og i helger mye mer, rundt 7-8. 

Jeg har tatt det opp med ham nylig, og det satt langt inne, for nå har vi bodd sammen i snart tre år. Han mente at det bare var en del av personligheten hans og at han ønsket og håpte at jeg kunne godta ham som han er. 

Han har tidligere hatt problemer med alkohol og har i perioder drukket ekstremt mye, som opptil en flaske sprit flere ganger i uka. Det er flere i den nærmeste familien hans som har slitt med rus, både piller og alkohol.

Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg har jo ikke lyst til å gå fra ham, men jeg syns det er så vondt å ha det sånn. Det minner meg mer og mer om det andre rusfylte forholdet jeg levde i ... Og det er jo ikke bra for helsa hans heller. Håper på noen gode synspunkter på saken, eventuelt tips til hva jeg kan gjøre med dette.

På forhånd tusen takk.

Anonymkode: 512c3...1e3

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter åtte måneder så turte han å vise sin riktige side. Gå fra han, du kan ikke forandre han. 

Anonymkode: 9dc76...ec9

• Liker 21
Skrevet

Beklager å si at han sannsynligvis har et problem. Det er opptil deg om du blir. Det kan vel funke hvis vi ser bort ifra at du synes det er vondt, men det er en fare for at det vil bli verre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Pass på deg selv, og søk hjelp :klem: 

• Liker 1
Skrevet

Trist situasjon . Du må til syvende og sist tenke på deg selv , din fysisk og psykisk helse. Du skriver ikke om dere har barn , jeg håper at dere ikke har det  og her er det du må tenke deg litt om : Hva om du blir gravid nå , du har sikkert lyst til å stifte familie , er det så bra for et barn å måtte oppleve en far som ikke innser sine alkoholproblemer ?

Hva med deg , dette gjør det ikke godt, du må ta et oppgjør . Be han søke hjelp hvis han ønsker at dere kan forsette sammen . Du må kreve det , dette forholdet gjør deg ulykkelig og han har et problem som du ikke kan hjelpe han med . Han trenger ekspertise på området for å klare å redusere/ stoppe drikkingen .

Du må snakke rett fra hjerte, si hva du mener , si hvilke endringer du ønsker og så må han velge mellom å være samen med deg eller alene med drikkingen sin …Det er viktig å gjøre det , da dette holder på ødelege deg, gir deg angst. Masse lykke til .

Anonymkode: 6f97a...3f1

• Liker 1
Skrevet

Er i liknende situasjon som deg :( Han begynte noen få måneder etter at vi flyttet sammen for 3 år siden. Han drikker 6 av 7 dager sånn ca. (har vært 7 av 7 også). Fra et par øl til noen drinker, eller i helgene flere og og halvannen flaske vin. Helt harmløs og stort sett alltid i godt humør. Han gir/tilbyr meg også alkohol, men forbinder ikke alkohol med kos lenger. Vet ikke hvor lenge jeg orker dette livet. 

Anonymkode: cf299...341

• Hjerte 2
Skrevet

Samme problem her. Største ulempen er at vi eier bolig og har småbarn sammen. Han her er i perioder. Han skjerper seg ofte når han får beskjed, også varierer det hvor lenge det holder. Skulle ønske det aldri hadde gått så langt. Anbefaler deg å dra nå, før du er viklet for langt inn (mtp bolig og barn). 

Anonymkode: 9708e...3fc

• Liker 1
Skrevet

Be han velge mellom deg og flaska.

Har vært i dine sko og det blir ikke bedre hvis han ikke velger bort alkohol, det blir verre!

Anonymkode: 11907...9bf

Skrevet

Er det deg og samlivet som gjør at han føler trang for å drikke? Hvordan har dere det ellers?

Pussig at du går fra den ene tørstingen til den andre.

Anonymkode: 1d831...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rarere ting har skjedd 

Anonymkode: 91db5...480

• Liker 4
Skrevet

Han vet han har et avhengighetsproblem, men han vil ikke innrømme det eller gjøre noe med det. Derfor sier han til deg at han håper du kan akseptere ham for den han er.

Den han er nå er en alkoholiker.

Han er ikke der at han innrømmer det, og da er det ikke noe du kan gjøre. Han må selv innse sin alkoholavhengighet, at den ødelegger livet hans. Før han gjør det og velger å ta imot hjelp til årsaken bak avhengigheten vil ingenting skje, annet enn at problemet vil bli verre.

Jeg ville flyttet fra ham, for du kaster bort livet på en mann som ikke innrømmer rusproblemene sine og derfor heller ikke er motivert til å skaffe seg hjelp til å slutte.

Dropp ham, ts, og søk hjelp for din egen del. Ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi det ofte er et mønster ved slike menn man kan kjenne igjen. Viktig for deg å bli trygg nok på deg selv slik at du både kan unngå forhold med slike menn i fremtiden og slik at du kan sette gode grenser for deg selv fremover.

Anonymkode: f2767...3ab

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobber han ikke? 

Anonymkode: ff6b0...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber han ikke? 

Anonymkode: ff6b0...207

Jeg svarte Ts over her. Min har hjemmekontor på fast basis. Det gjør at han sjelden må ut av huset på morgonen, og kan da "kose seg" på kveldene. 

Anonymkode: cf299...341

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det deg og samlivet som gjør at han føler trang for å drikke? Hvordan har dere det ellers?

Det er den som drikker som velger å drikke!! Valget om å drikke har ingenting med TS eller samlivet deres å gjøre. Ikke forsøk å legg skylden for hans valg om å drikke på TS. 

Det er ingenting som er pussig med at TS har funnet to av "samme sort". Det er helt klassisk. TS kan finne ut hvorfor hun velger å være partner med menn som prioriterer andre ting, som alkohol, over henne. Hvis hun ikke finner ut av det, er sannsynligheten for at hun ubevisst velger en ny alkoholiker meget stor. 

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!

Dette er veldig sårt for meg å dele, så jeg håper jeg kan få vennlige tilbakemeldinger :) 

Jeg sliter med at samboer drikker mye. Jeg syns det er skikkelig ubehagelig og føler ofte at jeg ikke orker mer av det. Det er ikke snakk og verken vold eller dårlig oppførsel fra hans side, det er bare det at jeg syns det er skikkelig ubehagelig og vondt.

Jeg har tidligere levd med en alkoholiker i ti år, og det var først da det ble slutt at han innså at han hadde et problem og søkte hjelp. Min nåværende samboer drakk ikke så mye da vi møttes og flyttet sammen, men etter ca. åtte måneder begynte han å drikke daglig.  Han drikker alt fra tre til fem enheter per dag, og i helger mye mer, rundt 7-8. 

Jeg har tatt det opp med ham nylig, og det satt langt inne, for nå har vi bodd sammen i snart tre år. Han mente at det bare var en del av personligheten hans og at han ønsket og håpte at jeg kunne godta ham som han er. 

Han har tidligere hatt problemer med alkohol og har i perioder drukket ekstremt mye, som opptil en flaske sprit flere ganger i uka. Det er flere i den nærmeste familien hans som har slitt med rus, både piller og alkohol.

Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg har jo ikke lyst til å gå fra ham, men jeg syns det er så vondt å ha det sånn. Det minner meg mer og mer om det andre rusfylte forholdet jeg levde i ... Og det er jo ikke bra for helsa hans heller. Håper på noen gode synspunkter på saken, eventuelt tips til hva jeg kan gjøre med dette.

På forhånd tusen takk.

Anonymkode: 512c3...1e3

Been there, jeg slo opp...orker ikke slike folk......

Anonymkode: 00f7a...df8

Skrevet

Han HAR et alkoholproblem. Om han drakk en flaske sprit om dagen før, så ER han jo alkoholiker. Selv om han drikker mindre nå. Dette er ikke normale mengder for en ikke-alkoholiker.

Han vil ikke ha hjelp? Da kommer det til å fortsette slik. Mest sannsynlig kommer han til å øke på slik at han er oppe i en spritflaske om dagen igjen.

Vil du bo med en alkoholiker?

Anonymkode: e3065...a3e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

flytt. nå.

Anonymkode: 969a1...c0b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så du er sammen med alkoholiker nr 2.

Selv hadde jeg gått fra fyren første gang jeg så han drikke på en vanlig onsdag.

Rusmisbrukere er ikke kjærestemateriale. 

Du må gå litt i deg selv, og se på hvorfor du føler dette er noe du kan være sammen med. De fleste ser ned på slike mennesker. De er syke, og trenger behandlig og oppfølging.

Anonymkode: 35d5e...048

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk fordi: man kan drikke på seg psykiske sykdommer( Korschkows sykdom, bare Google), og han kan snu om søvnmønsteret, min vekte meg på natta...og ble sur...

Skrevet

Korschakows sykdom*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...