AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Opplever dere at sjefen ofte er irritert / behandler deg med ‘silent treatment’ / gir deg dårlig samvittighet om du f eks må takke nei til vakter eller blir syk? tilkallingsvakter ikke får lov å si nei til vakter, selv om de egt IKKE er forpliktet til å si ja? at man ilegges dårlig samvittighet om man som student vil hjem på juleferie f eks? at det føles som man får ufortjent mye kritikk? jeg jobber ihvertfall livet av meg i perioder, men likevel er det ofte ingen skryt og bare kritikk for den ene tingen man kanskje gjorde feil eller ikke rakk å gjøre (F EKS at man ikke ble ferdig å fylle inn 3 paller med varer som ble levert forsinket den dagen) Har jobbet i dagligvare bare et halvår og har ikke noe å sammenligne med, så lurer på hvor vanlig dette er eller om det er bare min arbeidsplass som er ‘giftig’ 🥲 Anonymkode: ddadd...05e 1 1
Madah Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 (endret) Min erfaring er at det er mange dårlige sjefer i yrker som ikke krever utdanning slik som butikkyrket. Dette kombinert med at man er ganske så erstattelig som butikkmedarbeider fører nok til at man blir dårlig behandlet. Endret 26. januar 2023 av Madah 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Etter å ha lest utallige tråder på KG så virker det som dårlige sjefer kommer i alle yrker. Anonymkode: c95d6...1e3 2
Bålkaffe Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Opplever dere at sjefen ofte er irritert / behandler deg med ‘silent treatment’ / gir deg dårlig samvittighet om du f eks må takke nei til vakter eller blir syk? tilkallingsvakter ikke får lov å si nei til vakter, selv om de egt IKKE er forpliktet til å si ja? at man ilegges dårlig samvittighet om man som student vil hjem på juleferie f eks? at det føles som man får ufortjent mye kritikk? jeg jobber ihvertfall livet av meg i perioder, men likevel er det ofte ingen skryt og bare kritikk for den ene tingen man kanskje gjorde feil eller ikke rakk å gjøre (F EKS at man ikke ble ferdig å fylle inn 3 paller med varer som ble levert forsinket den dagen) Har jobbet i dagligvare bare et halvår og har ikke noe å sammenligne med, så lurer på hvor vanlig dette er eller om det er bare min arbeidsplass som er ‘giftig’ 🥲 Anonymkode: ddadd...05e 1: Ja, har opplevd det og det er totalt et "sjefen" sitt problem, ikke mitt eller ditt problem. 2: Tilkallingsvakter er ikke forpliktet til å si ja, så om de presses til å si ja, bør dette enten tas videre oppover i systemet eller meldes til Arbeidstilsynet. 3: Det har jeg ikke opplevd, men dette spiller inn i nummer 1: Det er et sjefen sitt problem, ikke ditt problem. Sjefen din, om det er hen som står for alt dette her, er den som er giftig og hen skaper en giftig arbeidsplass for sine ansatte. Er det stor gjennomtrekk av ansatte der, forteller det noe om hvor giftig den arbeidsplassen er. Starter det nye og slutter det mange hele tiden, så er det ingen god arbeidsplass. Jeg skulle ønske at jeg kunne si at det ikke er normalt, men denne typen holdninger er gjennomsyra i arbeidslivet og det er ikke ofte man møter på arbeidsplasser, uansett yrke, hvor disse holdningene ikke er.... 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har en sjef som behandler oss som hunder. Overvåket blir vi også. Rekker vi ikke å tømme panterommet eller gjøre ferdig en pall i løpet av vakta, så er det bare å holde seg hjemme dagen etter, for da er det så dårlig stemning dagen etter at det gjør vondt. Burde vært strengere lover knyttet til det å være ledere i butikk. Anonymkode: ad4ec...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Bålkaffe skrev (5 timer siden): 1: Ja, har opplevd det og det er totalt et "sjefen" sitt problem, ikke mitt eller ditt problem. 2: Tilkallingsvakter er ikke forpliktet til å si ja, så om de presses til å si ja, bør dette enten tas videre oppover i systemet eller meldes til Arbeidstilsynet. 3: Det har jeg ikke opplevd, men dette spiller inn i nummer 1: Det er et sjefen sitt problem, ikke ditt problem. Sjefen din, om det er hen som står for alt dette her, er den som er giftig og hen skaper en giftig arbeidsplass for sine ansatte. Er det stor gjennomtrekk av ansatte der, forteller det noe om hvor giftig den arbeidsplassen er. Starter det nye og slutter det mange hele tiden, så er det ingen god arbeidsplass. Jeg skulle ønske at jeg kunne si at det ikke er normalt, men denne typen holdninger er gjennomsyra i arbeidslivet og det er ikke ofte man møter på arbeidsplasser, uansett yrke, hvor disse holdningene ikke er.... Oh yes, noen jobber kun en måned før de er borte igjen.. Anonymkode: ddadd...05e 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en sjef som behandler oss som hunder. Overvåket blir vi også. Rekker vi ikke å tømme panterommet eller gjøre ferdig en pall i løpet av vakta, så er det bare å holde seg hjemme dagen etter, for da er det så dårlig stemning dagen etter at det gjør vondt. Burde vært strengere lover knyttet til det å være ledere i butikk. Anonymkode: ad4ec...3ec Sist jeg ble ferdig med tre paller alene og var fornøyd med dagens innsats, ble jeg møtt av «Det var tomt for salt i hylla. Den sto på topphylla.» Og at da hadde jeg ikke arbeidet kjapt nok. Skikkelig kjipt å hele tiden får den «ikke bra nok» når man har stått på med livet som innsats liksom! Anonymkode: ddadd...05e 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Opplever dere at sjefen ofte er irritert / behandler deg med ‘silent treatment’ / gir deg dårlig samvittighet om du f eks må takke nei til vakter eller blir syk? tilkallingsvakter ikke får lov å si nei til vakter, selv om de egt IKKE er forpliktet til å si ja? at man ilegges dårlig samvittighet om man som student vil hjem på juleferie f eks? at det føles som man får ufortjent mye kritikk? jeg jobber ihvertfall livet av meg i perioder, men likevel er det ofte ingen skryt og bare kritikk for den ene tingen man kanskje gjorde feil eller ikke rakk å gjøre (F EKS at man ikke ble ferdig å fylle inn 3 paller med varer som ble levert forsinket den dagen) Har jobbet i dagligvare bare et halvår og har ikke noe å sammenligne med, så lurer på hvor vanlig dette er eller om det er bare min arbeidsplass som er ‘giftig’ 🥲 Anonymkode: ddadd...05e Ja mye av dette er helt vanlig. Anonymkode: b6750...4e4
Reign Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Opplever dere at sjefen ofte er irritert / behandler deg med ‘silent treatment’ / gir deg dårlig samvittighet om du f eks må takke nei til vakter eller blir syk? tilkallingsvakter ikke får lov å si nei til vakter, selv om de egt IKKE er forpliktet til å si ja? at man ilegges dårlig samvittighet om man som student vil hjem på juleferie f eks? at det føles som man får ufortjent mye kritikk? jeg jobber ihvertfall livet av meg i perioder, men likevel er det ofte ingen skryt og bare kritikk for den ene tingen man kanskje gjorde feil eller ikke rakk å gjøre (F EKS at man ikke ble ferdig å fylle inn 3 paller med varer som ble levert forsinket den dagen) Har jobbet i dagligvare bare et halvår og har ikke noe å sammenligne med, så lurer på hvor vanlig dette er eller om det er bare min arbeidsplass som er ‘giftig’ 🥲 Anonymkode: ddadd...05e Jobber med ufaglærte har stort sett elendige ledere. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 Har jobbet mange år i dagligvare, og dette er helt vanlig. Anonymkode: db7fc...c91
Kitty Odis Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 (endret) Jeg har hatt to sjefer i min første butikkjobb. Er noen historier å fortelle om den første. Det var ikke engang en arbeidsplass. Baksnakking, mobbing, usystematisk og ikke noe respekt i det hele tatt. Jeg lurte alltid på hvordan butikken kunne overleve. Ofte feil pris i hylla som førte til kundeklager, og mye matsvinn. Jeg satt i kassa hele vakten. Tødde ikke si noe for sjefen var veldig humørsvingete. Hun var sint og misbrukte alltid makten sin. Folk som begynte å jobbe før fikk mindre vakter enn folk som startet senere eller som ikke har fast avtale. Fordi hun likte noen bedre. Het urettferdig. Mer enn100-vis dårlige ting å fortelle om. Snakket også om bruk av hasj på jobben. Det finnes tillitsvalgt som skaper troa på systemet, og ansatte som står på. Saken ble tatt opp på alvor, og hun ble flyttet til annen sted, men ikke lederstilling. Hun takket nei, og er bare spøkelser i bedriften nå (har ikke fått sparken, men har heller ikke jobb). Det er helt vanlig at det finnes ulver overalt, men ikke alle er ulver. De lederne jeg har nå er opptatt av å skape et godt og trygt arbeidsmiljø. De viser oss at å skape et godt arbeidsmiljø er ledernes ansvar, og alle skal bidra til. Ansatte som trives gjør en god jobb. Det er ikke en perfekt arbeidsplass. Alltid noe hull, men vi har et godt samarbeid. Får ikke skjeft av dem, men vi prøver å finne ut hva problemet er og løse det sammen. De jobber hele tiden på gulvet. Fyller på varer og tar kundene i kassa. Det er leder som kommer fra gulvet og jobber virkelig. Jeg kan ikke bare stå og jobbe for lønna. Trivsel er viktig for meg, og jeg ville tatt det opp med tillitsvalg hadde jeg vært deg (og flere på jobben din som ser situasjonen det samme). Endret 30. januar 2023 av Kitty Odis
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 sjefen ofte er irritert / behandler deg med ‘silent treatment’ / gir deg dårlig samvittighet om du f eks må takke nei til vakter eller blir syk? 1. Har opplevd å bli tvunget til å jobbe selv om jeg har sagt nei, har også opplevd å få beskjed om at «da kan vi bare stenge butikken» hvis ikke jeg kan osv. Har også opplevd å bli satt opp på nesten bare kveldsvakter bare fordi han likte nyere ansatte bedre. Opplevde spesielt at jeg ble satt opp på vakter jeg likte mindre etter at jeg sa opp. 2. Hadde ingen tilkallingsvikarer men har opplevd å bli presset til å jobbe. Både ved å gi meg dårlig samvittighet, ved å bestikke folk osv. 3. ja vi ble tillagt dårlig samvittighet dersom vi ønsket ferie, eller ikke orket å jobbe 5 helger på rad. 4. Ja der jeg jobbet var det kun fokus på alt vi ikke klarte og fikk til. Men sjefen tenkte ikke på at det faktisk kan være mange grunner til at ting ikke blir gjort. Vi fikk f.eks klager på å ikke ha tatt imot varelevering og fylle på varer derifra selv om dette var noe vi «vanlige» ansatte aldri hadde fått beskjed om å gjøre. Og de gangene vi ikke rakk å gjøre ting fordi det var unormalt mange kunder, fikk vi bare beskjed om å jobbe mer effektivt. Fikk også beskjed om at «den og den klarer det, så da bør du også det» Men det var absolutt ingen som klarte å gjøre alt som ble forventet innen det skulle stenge. Det bare så sånn ut fordi enkelte slurvet med arbeidsoppgavene og fordi sjefen favoriserte enkelte Vi hadde også et medarbeidermøte en gang som kun handlet om alt vi var for dårlig på. Anonymkode: c1f27...79e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 Nei til alle🤷♀️ Jobbet i samme butikk i 13 år, siden jeg var 18 altså. Ikke opplevd noe av det du nevner der. Har hatt 4 forskjellige kjøpmenn i den perioden, og alle har vært like forståelsesfulle enten det gjelder egen eller barns sykdom, sykehustimer, studenter som skal hjem eller på øve til eksamen osv. Sjefene har ikke vært sjefete, men hjelper oss og vi er alle et stort team😊 vært veldig heldig jeg sikkert! Anonymkode: 62c2e...e62
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 Det var ikke sånn i den dagligvarebutikken jeg jobbet i. Der var det hyggelig stemning og vi hjalp hverandre hvis vi hadde mulighet til det. Tenker du bør prøve å finne en annen tilsvarende jobb. Det er gode sjanser for å finne noe bedre enn det der i hvert fall. Anonymkode: 10cb6...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå