AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hei! Før jeg spør, detter overhodet ikke ment til å komme ut som et ''frekt'' spørsmål, men er genuint nysgjerrig. Gjennom den tiden jeg har møtt jenter som er ingeniører eller studere ingeniør så er majoriteten av dem byggingeniør. Har møtt en håndfull som er elektronikk, material og noen til og med nano, men majoriteten er bygg. Hvorfor har det seg slik at veldig mange jenter som velger ingeniør velger bygg? Anonymkode: 39034...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Tror 90% av alle elektroingeniører jeg kjenner har gått elektro på vgs, og så videre på høyskolen. Det er ikke mange kvinnelige elektrikere, så da blir det vel få elektroingeniører? På vvs er det en del damer da? Iallefall i vårt firma. Anonymkode: 51e59...c80
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Da jeg studerte for 15-10 år siden var nanoteknologi på NTNU en av sivilingeniørlinjene mange kvinner studerte. Samme med industriell økonomi-linjen. Anonymkode: 90988...470
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Hus har noe med hjem og interiør å gjøre. Det finnes mange dyktige kvinner ingeniører rundt om kring, og mange dårlige. Det å være en teknisk ingeniør i f. Eks elektronikk starter allerede tidlig på gutterommet. Ikke bare en interesse som kommer senere i livet når man skal ta et tilfeldig skolevalg. Så det er få jenter som bygger radioer, kretskort og forsterkere på jenterommet. De som ikke gjør det, og har den grunninteressen fra barndommen. Blir dårlige ingeniører, selv om de har et vitnemål det står ingeniør på. Men som nevnt, det finnes slike dyktige kvinnelige ingeniører også. Selv om det er langt i mellom dem. Anonymkode: d0526...0bc
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men som nevnt, det finnes slike dyktige kvinnelige ingeniører også. Selv om det er langt i mellom dem. Anonymkode: d0526...0bc Hva i alle dager har du røyka? Jeg jobber med mange drivende dyktige ingeniørdamer fra ulike fag på tunge tekniske oppgaver innen ulike disipliner. Anonymkode: 5721b...c22 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Kvinnelig elkraftsingeniør her! 👋🏻👋🏻 av over 30 i klassen var vi to damer 😅 det kryr ikke av oss akkurat. Men jeg skulle veldig gjerne ønske flere jenter fikk opp øynene for elektro, for det er et veldig spennende (pin intended😆) fagfelt 💡 Anonymkode: 54f2e...8e7 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvinnelig elkraftsingeniør her! 👋🏻👋🏻 av over 30 i klassen var vi to damer 😅 det kryr ikke av oss akkurat. Men jeg skulle veldig gjerne ønske flere jenter fikk opp øynene for elektro, for det er et veldig spennende (pun intended😆) fagfelt 💡 Anonymkode: 54f2e...8e7 Rettet skrivefeilen min 😆 Anonymkode: 54f2e...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Flere jenter innenfor bygg, va, maskin, teknologi, dataing, osv. Både under studiet og i firmaene jeg har jobbet i så har det vært ca 50/50 jenter og gutter (blant de yngre vell og merke), unntatt på elektro og brann, der er det fortsatt flest mannfolk. Hvorfor det gir inntrykk av at det er flere jenter på bygg enn øvrige ingeniørfag vet jeg ikke, tilfeldigheter kanskje? Anonymkode: 0f1f6...6a5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 De fleste ingeniører jeg jobber med er byggingeniører, så da er det også flest jenter på bygg. Men det er både jenter både på brann, va og elektro Anonymkode: 04841...848 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Mariningeniør🙋♀️ Anonymkode: 49e87...77f 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kvinnelig elkraftsingeniør her! 👋🏻👋🏻 av over 30 i klassen var vi to damer 😅 det kryr ikke av oss akkurat. Men jeg skulle veldig gjerne ønske flere jenter fikk opp øynene for elektro, for det er et veldig spennende (pin intended😆) fagfelt 💡 Anonymkode: 54f2e...8e7 Her og 👋 Gikk siv.ing. elkraft og vi var 20% jenter i klassen for en god del år siden. Ser det er stor forskjell på hvor opptatt forskjellige bedrifter er av å rekruttere jenter. Første stedet jeg jobbet var vi faktisk flertall av kvinnelige Elkraftingeniører. Så begynte jeg et sted der jeg var første kvinne som var ansatt på elektroavdelingen noen sinne. Etter hvert ville de ansette flere kvinner fordi de ser det er bra for miljøet og jobben som gjøres å ha folk med forskjellig bakgrunn og innfallsvinkel. Så de har ansatt flere dyktige damer. Og kan skrive under på at kvinnene ikke gjør en dårligere jobb enn mennene. En trenger slett ikke ha sittet og koblet radioer på barnerommet for å bli en god ingeniør. Det er spennende jobb som en kan tilpasse interessene men som det er en stor fordel å kunne kommunisere godt på tvers av fagdisipliner og avdelinger og samarbeide for å få gode resultat. Kunnskap om energisystemer er nøkkel for fremtiden og vil alltid være brukt for. Da jeg studerte var det flest jenter på kjemi og data. Anonymkode: e4048...14f 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Mariningeniør🙋♀️ Anonymkode: 49e87...77f Her også😉 Ønsker meg ikke flere damer på jobben, det blir bare drama Anonymkode: 91b88...288
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 Kjenner en del byggingeniører, og det er en del kvinner der ja Har vært tillitsvalgt i NITO, så kjenner en god del ingeniører. Må si at av ingeniør-retningene så er mitt inntrykk at det er bioingeniør og bioteknologi hvor det er majoritet av kvinner. Og det er flere innenfor andre retninger enn bygg. Kjenner flere innenfor geo, HMS, logistikk, kjemi, material, og veldig mange som er innenfor ulike retninger av IT. Og industriell design, energi og miljø og fornybar energi har også blitt stadig mer populært. Kjenner dog ikke kvinner som har gått kybernetikk eller nautikk. Anonymkode: 2305a...0e0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her også😉 Ønsker meg ikke flere damer på jobben, det blir bare drama Anonymkode: 91b88...288 Heh. Jeg jobber med hovedsakelig menn rundt 60 og det er ikke dramafritt hos oss, for å si det mildt 😆 Vet ikke om det har så mye å si, det er mest individavhengig tror jeg. Anonymkode: 49e87...77f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her også😉 Ønsker meg ikke flere damer på jobben, det blir bare drama Anonymkode: 91b88...288 jeg er IT ingeniør i et mannsdominert miljø og det er jaggu meg drama så det holer med disse gutta også... Anonymkode: 85231...2f4 2
Gjest EmKay Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 (endret) Prosess- og petroleumsingeniør her ✋ Jobber innen eiendomsbransjen dog, og har faktisk møtt på veldig få byggingeniører. De jeg kjenner personlig som er ingeniører er innen hms, subseateknologi, energi, kjemi eller geofag. Endret 27. januar 2023 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei! Før jeg spør, detter overhodet ikke ment til å komme ut som et ''frekt'' spørsmål, men er genuint nysgjerrig. Gjennom den tiden jeg har møtt jenter som er ingeniører eller studere ingeniør så er majoriteten av dem byggingeniør. Har møtt en håndfull som er elektronikk, material og noen til og med nano, men majoriteten er bygg. Hvorfor har det seg slik at veldig mange jenter som velger ingeniør velger bygg? Anonymkode: 39034...bbd Mindre og enklere matematikk på bygg enn de andre ingeniørretningene. Anonymkode: 1b8eb...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #18 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mindre og enklere matematikk på bygg enn de andre ingeniørretningene. Anonymkode: 1b8eb...3a1 Kilde? Kvinnelig maskiningeniør her 🙋🏼♀️ Anonymkode: 0e4fb...82d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Skrevet 28. januar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Mindre og enklere matematikk på bygg enn de andre ingeniørretningene. Anonymkode: 1b8eb...3a1 Er du sikker? Matten på mariningeniør var veldig enkel. Slapp unna både integraler og derivasjon, som jeg hater. Anonymkode: 91b88...288
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kilde? Kvinnelig maskiningeniør her 🙋🏼♀️ Anonymkode: 0e4fb...82d Derivasjon var jo elsk! Litt vrient i starten, men ellers artig (syns nå jeg). Integraler kan nok noenlunde være litt mer vrient. Dette er da fra en realfagskurset jeg gikk, men syns det var litt artig at han skrev *hint*. Men følg reglene, så går det nok=)! Anonymkode: 39034...bbd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå