AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Min kjære mor har fått kreft og må gjennom behandling. Hvordan kan jeg hjelpe henne best mulig? Hva gjorde dere? Jeg tenker jo selfølgelig drar innom ofte, handle inn mat, hjelpe med mat, vaske o.l. men hva mer? Noe kreftsyke trenger? Spesiell fristende mat? Varmt tøy? Del gjerne erfaringer. Anonymkode: 76eab...e17 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Tilby deg å bli med henne på sykehuset for å få innblikk i behandlingen, og hva legene sier om hennes helsesituasjon. Anonymkode: 90934...3ad 2
Blåjojo Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 Ikke be henne si ifra om det er noe hun trenger hjelp til. Bare gjør det du ser er nødvendig. Mye av favorittmaten kan smake rart under cellegift, så styr unna den. Pass på at hun drikker godt første døgnene etter kur, men også rent generelt. Vær obs på at enkelte får sopp i munnen ved cellegift, og kan derfor få problemer med å få i seg nok mat. Kjøp eller lag luer i myke materialer hun kan bruke om hun mister håret. Vær med henne på sykehuset. Det kan være vanskelig å få med seg all infoen som blir gitt. Snakk også med henne før timen og hør om det er noe hun lurer på. Ha lav terskel for å spørre om det dere lurer på. Ha lav terskel for å oppsøke lege om hun får feber etter cellegift-kur. 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Holder på å sy luer til samme formål nå. Synes bambud er fint å sy luer av, modal også. Eller viskose om du vil sy skaut eller lignende i fast stoff. Er flere gratis symønster på nettet, både lue, turbanlue osv. Anonymkode: 7ea6b...3ca
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 Jeg ville først og fremst spurt hva hun føler at hun har behov for. Har to venner med kreft, og de har behov for å møtes totalt forskjellig. Den ene har det best om man later som om kreften ikke er der, ønsker ikke hjelp til noen ting og bruker heller ukesvis på å male en vegg på egen hånd, og vil ikke ha noen med seg på sykehus. Blir skikkelig bånn i bøtta om man spør hvordan det går. Mens den andre ønsker mye hjelp til alt, har behov for å prate mye om kreften og vil ha med seg følge på sykehuset. Anonymkode: a0e10...75a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min kjære mor har fått kreft og må gjennom behandling. Hvordan kan jeg hjelpe henne best mulig? Hva gjorde dere? Jeg tenker jo selfølgelig drar innom ofte, handle inn mat, hjelpe med mat, vaske o.l. men hva mer? Noe kreftsyke trenger? Spesiell fristende mat? Varmt tøy? Del gjerne erfaringer. Anonymkode: 76eab...e17 Det finner man ut etterhvert. Jeg tenkte jeg skulle fikse og ordne for min far når han fikk kreft men vi slapp aldri til, han var i fornektelse og det måtte vi bare akseptere. Men vi var ofte på besøk og det holdt for han -at vi bare var der liksom. Han var gift da -så mesteparten av byrden fikk kona men det måtte liksom bare bli sånn fordi man ikke kom i posisjon til å gjøre annet. Anonymkode: f67e9...930
Navani Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 Spør henne. Jeg er kronisk syk, og setter pris på å bli spurt. Selv om man er syk er man et menneske som fortjener samme respekt som før. Ingen kan svare for henne, hun vet hvor skoen trykker. Aldri anta, prat heller om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå