AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har lyst på steik, mange år siden, så litt usikker på hva jeg ønsker. Håper noen har tips. Svinesteik? Jeg er ute etter mør, god og enkel steik. Gjerne så lite jobb som mulig, gjerne om noe er litt ferdig? Svor, overhode ikke viktig. Mør og smak er viktig. Er ikke en biffelsker, så ønsker tynne skiver. Er alene, så det går ikke så mye. Vil gjerne lage for å kunne fryse i skiver til senere til enkle middager og evt til pålegg. Steik med klassisk tilbehør som gr.saker, brunsaus og poteter. Tips til hva jeg kjøper og hva jeg gjør med den? Anonymkode: 0fa0d...067
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Du må jo bestemme det for hvilken type steik du ønsker deg da. Det er jo stor forskjell på svinestek og oksestek i smak - men begge fungerer med klassisk tilbehør. Når du vet hva du vil ha, finner du oppskrift på nett. Selv bruker vi ofte langtidssteking (gjerne i stekepose) for okstestek o.l. Anonymkode: 9dfc1...fb9
visp Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Surret skinkestek er billigst og godt. Brun i endel smør så den får stekeskorpe. Bruk en jerngryte om du har (ellers fungerer en kjele sikkert). Tilsett så en dl vann og legg lokket på med en liten glippe. La den stå på plata på litt mindre enn middels temperatur til temperaturen er 75 grader (steketermometeret i skinka- men google temp. for jeg kan huske feil). Tilsett vann om det minker underveis. Dette tar ca 2-3 timer om jeg ikke husker feil. Ved oppvarming senere så pakker du litt folie rundt det du skal ha og varmer litt i ovn. Frys ned (men jeg har ikke prøvd det selv til dette bruket). Kok ut gryta etterpå og bruk dette i sausen. Siden du er én så blir dette en bedre måte å tilberede på, for små steiker kan bli litt tørre i ovn.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Jeg lager ofte svinestek! Gjør det veldig enkelt, skjærer gulrøtter i staver, og hakker litt rødløk og legger i ildfast form med litt vann, Gnir steken inn med salt og pepper, og hvitløk, stikker i steketermometer, legger oppå grønnsakene og setter inn på 120grader i 3-ish timer. Restene brukes til lapskaus 😁 Anonymkode: 74db4...23c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå