Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får besøk av slektninger fra USA på sensommeren/begynnelsen av høsten i år, og de har veldig lyst til å se de norske fjordene blandt annet. De skal bo hos oss under majoriteten av oppholdet, men vi bor like utenfor Oslo så jeg har foreslått for dem at de under Norgesferien burde bruke noen av  feriedagene på vestlandet for å se fjordene.

De selv mente at de ville bruke 2-3 dager på vestlandet + 2 dager kjøring tur retur fra oss.

De lurte på hvilke steder jeg hadde å anbefale de, men jeg er ikke så godt kjent på vestlandet selv. Har kun vært i Bergen, Stavanger og i Haugesund, men ikke sett fjordene slik de etterspør. Eneste jeg har hørt om er et bra syn er Geirangerfjorden.

Så spørsmålet blir:

1. Hva bør man få med seg og hvor?

2. Lønner det seg å bruke bil?  og med det feks kunne se 2 ulike fjorder på en dag? (Fortsatt at avstanden mellom A og B ikke er på mange timer)

3. Hvor bør man overnatte?

4. Annet?

Skrevet

Ta fly til Ålesund. Det er en koselig by i seg selv. Derfra går det turistbusser som viser Geiranger, Trollstigen osv.

Det er masse fine fjorder og noe av det mest norskeste. 

• Liker 2
Skrevet

Ville kjørt Vestlandet fra bergen og oppover. Da kan de ta ferge over sognefjorden. Så kan de få oppleve olden, loen, stryn og geiranger, og ende opp i ålesund. 

Bergen - stryn tar rundt 5 timer. Er campingplasser flere plasser fra førde og oppover. Ellers er vel hotel alexandra regnet som et flott sted å overnatte. Loen har også taubane og via ferrata om de er ekstra spreke. 

Anonymkode: 74590...960

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville sendt dem med tog over fjellet til Bergen. Deretter leiebil og reiserute som beskrevet av Anonymkode: 74590...960

Da får de med seg det fineste Vestlandet har å by på.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk Hurtigruta?

Fly til Bergen og båten til ålesund eller Trondheim. Og fly til Oslo.

Dumt å kaste bort flere dager bare på kjøring

Anonymkode: a75f3...e89

Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

Vi får besøk av slektninger fra USA på sensommeren/begynnelsen av høsten i år, og de har veldig lyst til å se de norske fjordene blandt annet. De skal bo hos oss under majoriteten av oppholdet, men vi bor like utenfor Oslo så jeg har foreslått for dem at de under Norgesferien burde bruke noen av  feriedagene på vestlandet for å se fjordene.

De selv mente at de ville bruke 2-3 dager på vestlandet + 2 dager kjøring tur retur fra oss.

De lurte på hvilke steder jeg hadde å anbefale de, men jeg er ikke så godt kjent på vestlandet selv. Har kun vært i Bergen, Stavanger og i Haugesund, men ikke sett fjordene slik de etterspør. Eneste jeg har hørt om er et bra syn er Geirangerfjorden.

Så spørsmålet blir:

1. Hva bør man få med seg og hvor?

2. Lønner det seg å bruke bil?  og med det feks kunne se 2 ulike fjorder på en dag? (Fortsatt at avstanden mellom A og B ikke er på mange timer)

3. Hvor bør man overnatte?

4. Annet?

Hei :) 

Jeg ville definitivt kjørt bil, kollektiv transporten på Vestlandet er latterlig. 

1. Hva med å kjøre Oslo - Sogndal - Nordfjord- (Geiranger) - Oslo. Da får de med seg Sognefjorden som er Norges lengste, og Nordfjord for å oppleve Loen/Olden (isbre)/ Stryn. Det er også mulig å kjøre til Geiranger fra Stryn (ca 1,5 time) på vei til Østlandet igjen. Da kan de få sett 3 fjorder om de orker/har lyst:) 

2. Jeg vil si det lønner seg å ta bil. Mye mer frihet!

3. Det er mange plasser å overnatte, kommer helt an på budsjett. Jeg personlig ville overnattet på unike hoteller/tretopphytter/fyrtårn. Mange kule overnattingssteder som er helt unike og en stor del av opplevelsen. :) 

4. ville sjekket ut Helene Mo på Instagram, hun har veldig mange fine tips fra hele Norge, men mye vestland og nord Norge :)

Anonymkode: 58487...c5b

Skrevet

Hvis jeg skal anbefale noen strekninger/steder nå det være: Hellesylt-Geiranger med bilferge (tar 1 time tror jeg). 
Trollstigen. 
Sæbø-Union Øye for å se Hjørundfjorden. 

Alt dette kan lett oppleves med Ålesund som baseby og leiebil. 

Anonymkode: 008e9...d88

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Som over. Hold dere til Møre og Romsdal. Da får dere sett mest av det spektakulære. Åndalsnes rett ved Trollstigen har også via ferrata, samt Romsdalen (togbane går gjennom også).

Anonymkode: 008e9...d88

Skrevet

Jeg ville gjort det minst mulig komplisert, og tatt en "Norway in a nutshell"-tur, og kanskje kombinert med en ekstra overnatting eller to i Bergen. Da får de med seg Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Bergensbanen og Flåmsbana. 

Skrevet
Ullvott skrev (4 timer siden):

Jeg ville gjort det minst mulig komplisert, og tatt en "Norway in a nutshell"-tur, og kanskje kombinert med en ekstra overnatting eller to i Bergen. Da får de med seg Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Bergensbanen og Flåmsbana. 

Enig !  Fra Flåm kan du ta expressbåt  ut hele Sognefjorden helt til Bergen, eller du kan stoppe underveis i Sogndal el. Balestrand f.eks.  

Det andre høres heseblesende ut hvis man har 4-5 dg. til rådighet totalt.  Fly gjerne tilbake fra Bergen.

Anonymkode: 50dfe...879

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ullvott skrev (4 timer siden):

Skulle foreslå det samme! Denne turen kan tas fra Oslo, så logistikken blir veldig enkel.

Endret av Gekko
  • Liker 1
Skrevet

Dersom de skal ta buss må dere huske å sjekke ut tilbudet for de aktuelle datoene.

Det er vanskelig nok å komme seg rundt resten av året, men i skoleferiene og på skolefrie dager er mye av det tilbudet som faktisk eksisterer nede for telling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...