Gå til innhold

Dere med kantine på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en helt fantastisk kantine! Vi betaler 600,- i måneden. Hver dag er det to varmretter anrettet på tallerken, av restaurantkvalitet – en med kjøtt eller fisk og en vegetarvariant. I tillegg er det en salatbar der man kan plukke det man liker fra ca 10 ulike ingredienser og 3 ulike hjemmelagde dressinger. I tillegg har vi duggferskt brød med et stort utvalg pålegg, alt fra servelat til laks, roastbiff, ulike oster og egg, samt en yoghurtbar, en smoothiebar og dagens grøt og dagens suppe + et rikt utvalg drikke. I tillegg er de ansatte superhyggelige, og ekstremt dyktige. Av og til spiller de høy musikk i området der vi plukker mat, som jeg synes er gøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke idioti om du har råd til det, og kjøper noe som er bra for deg. Idioti ville vært hvis du hadde lite penger, og spiste deg mett på kaker og kaffe. Jeg faster og spiser ikke før om ettermiddagen. Drikker bare vann uten kullsyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 19.22):

Fort gjort å bli feit av å stappe i seg «salat» etc i kantina hver dag. 

Anonymkode: 3a234...39b

Da har du for mye dressing på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å kjøpe mat i kantina. Før brukte jeg 36kr dagen, men maten er så lav kvalitet. Prosessert og ultraprosessert mat ig salatbar med råvarer av svært lav kvalitet. Lite rene råvarer. Sluttet å kjøpe mat i kantina i slutten av november og har gått ned 10 kg. Kommer aldri til å kjøpe mat der igjen. 

Anonymkode: a9b88...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke kantine, men lager egne matpakker basert på hva jeg har laget tidligere.
Slipper dermed stresset av en kantinekø, finne en plass å sitte, spise fort og så gå tilbake til området man jobber.
I tillegg så får jeg vesentlig bedre mat og absolutt alt jeg da spiser liker jeg. Er jo jeg selv som har valgt alle ingrediensene.
Sparer også masse penger i det lange løp og får da et riktig avbrekk fra jobb i lunsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har kantine med god kvalitet, der det er mulig å sette sammen et sunt måltid, så den bruker jeg med god samvittighet, selv om det koster 50 kroner per dag. Salatbaren har alltid et utvalg som er fristende, der man finner både proteinkilder og grønnsaker med mye fiber. Eks brokkolisalat, bakte rødbeter, squash og aubergine, blomkålsalat, quinoa, bønner og kikerter, falafel. Noen av dem ligger i dressinger, så jeg klarer ikke å kaloriberegne dem, men helse er mer enn kalorier.

På en tidligere arbeidsplass tilbød kantinen kun brødmat, og så salatbar som besto av kinakål, mais og agurk. Den brukte jeg ikke. Det var billig, men ikke verd det.

Anonymkode: 0d6f1...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier, får en såing si ingen rabatt o kantinen.  En brukbar salat koster mellom 90 og 100 kr. 

Et yrke som blir utnyttet sånn til de grader. Ikke rart det er masse flukt fra yrket.

Anonymkode: 9be05...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 29.1.2023 den 5.04):

Da har du for mye dressing på

Problemet er at det de legger frem i salatbarene, ofte er prosessert. De har stekt og bakt og marinert ting, så selv uten at man har en eneste dråpe dressing på selv, får man likevel i seg masse, masse fett. I tillegg til at proteinkildene ofte er dårlige, som kjøttboller, osv. 

Jeg har jobbet mange steder med kantine, fra ulike firma, og samtlige steder har det altså vært umulig å få satt sammen en salat uten å bli påtvunget marinade og olje osv. 

Anonymkode: 81a9d...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemet er at det de legger frem i salatbarene, ofte er prosessert. De har stekt og bakt og marinert ting, så selv uten at man har en eneste dråpe dressing på selv, får man likevel i seg masse, masse fett. I tillegg til at proteinkildene ofte er dårlige, som kjøttboller, osv. 

Jeg har jobbet mange steder med kantine, fra ulike firma, og samtlige steder har det altså vært umulig å få satt sammen en salat uten å bli påtvunget marinade og olje osv. 

Må ikke velge disse tingene da. Selv velger jeg alltid masse ulike grønnsaker, alltid protein (kylling, tunfisk, kikerter, linser) og noe fett trenger man også for et fullverdig måltid (velger sunn fettkilde). 

Anonymkode: 0d9bf...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt fratatt bidrag fra selskapet vårt i kantinen i «disse tider». 
Uansett pleier jeg å ha med brødmat hjemmefra og unner meg da godt brød og godt pålegg som brie, spekeskinke, litt ekstra god salami osv. så jeg synes det er greit å spise på kontoret egentlig. 

Anonymkode: 5b88e...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som sykepleier, får en såing si ingen rabatt o kantinen.  En brukbar salat koster mellom 90 og 100 kr. 

Et yrke som blir utnyttet sånn til de grader. Ikke rart det er masse flukt fra yrket.

Ro ned bæret nå. Du har en trygg sikker jobb med bra betalt

Anonymkode: fe6f6...858

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det går an å fravelge disse tingene og likevel få en god salat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne salatdiskusjonen er tåpelig. Jeg slanker meg og går stadig ned i vekt, selv med salatbar med fetaost og dressing. Jeg tar heller litt av det, sammen med egg, salatgrønt og skinke, og holder meg mett lengre, enn å pine meg gjennom dagen på kalorifattig(og også nokså næringsfattig) mat for så å gå på en smell senere på kvelden. I vår salatbar kan jeg ikke komme på noe som er ultraprossesert bortsett fra kjøpedressingene. 

Anonymkode: ff9d3...5c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 23.33):

Rart at det er så mange feite som spiser «salat» da. Om de gjør så kloke valg som du påstår.

Det er fordi mange overvektige spiser sunt sammen med andre, men det de vil på hjemmebane og når ingen ser. Det har ingenting med kantinemat å gjøre.

Anonymkode: fb94f...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du måtte passe på å klage litt i en tråd om lunsj på jobb 🙄 bytt hvis det er så forferdelig da vel. 

Hos oss er det 15 kr dagen, brødmat hver dag og suppe eller annen lettvinn mat to dager i uka. 

Anonymkode: ab1a6...d6c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Må ikke velge disse tingene da. Selv velger jeg alltid masse ulike grønnsaker, alltid protein (kylling, tunfisk, kikerter, linser) og noe fett trenger man også for et fullverdig måltid (velger sunn fettkilde). 

Anonymkode: 0d9bf...6e4

Hele poenger mitt var at JO, det må man.. Det ER ikke masse ulike grønnsaker, kylling, osv osv å velge mellom. 

Det er knapt en eneste ubehandlet grønnsak i salatbaren på jobb, og i går var eneste proteinet kalkunkjøttboller - som glinset av fett. Tomatbåtene lå og fløt i lake sammen med mozarella. Agurkene lå og fløt i marinade. osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hele poenger mitt var at JO, det må man.. Det ER ikke masse ulike grønnsaker, kylling, osv osv å velge mellom. 

Det er knapt en eneste ubehandlet grønnsak i salatbaren på jobb, og i går var eneste proteinet kalkunkjøttboller - som glinset av fett. Tomatbåtene lå og fløt i lake sammen med mozarella. Agurkene lå og fløt i marinade. osv. 

Men det gjelder jo ikke ALLE kantiner. Hos oss er salatbaren ganske clean. Fetaosten ligger for seg selv, om vi har det denne dagen. Vi har MASSE ulike grønnsaker som kun er kuttet opp ute noe form for fett eller dressing på. Av proteiner er det ALLTID bønner eller kikerter i tillegg til kylling eller skinke UTEN fett. I tillegg har vi flere fettreduserte dressinger/dressinger uten fett. Så her er det fult mulig å velge sunt fra salatbaren, selvom det også er usunne alternativer til de som foretrekker det.

Min salat er somregel ALLTID masse ubehandlede (selvsagt kuttet da) grønnsaker, kikerter eller bønner, 1 egg, litt pasta, kanskje litt fetaost og basalmicoeddik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 11.27):

Sykepleieryrket er godt betalt tatt i betraktning at det kun er en bachelorutdanning. Dere får dessuten automatisk overtids-og helgetillegg, noe folk i mange andre yrker kan se langt etter. 
Og hvorfor ikke bare ha med niste?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellah skrev (7 timer siden):

Men det gjelder jo ikke ALLE kantiner. Hos oss er salatbaren ganske clean. Fetaosten ligger for seg selv, om vi har det denne dagen. Vi har MASSE ulike grønnsaker som kun er kuttet opp ute noe form for fett eller dressing på. Av proteiner er det ALLTID bønner eller kikerter i tillegg til kylling eller skinke UTEN fett. I tillegg har vi flere fettreduserte dressinger/dressinger uten fett. Så her er det fult mulig å velge sunt fra salatbaren, selvom det også er usunne alternativer til de som foretrekker det.

Min salat er somregel ALLTID masse ubehandlede (selvsagt kuttet da) grønnsaker, kikerter eller bønner, 1 egg, litt pasta, kanskje litt fetaost og basalmicoeddik. 

Den er neppe så «clean» som du tror. Noe må man jo dynke salatbaren i for at den skal holde seg fresh.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...