AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Har en venninne som har blitt en dårlig venninne, rett og slett avbryter andre når de snakker, alltid skal ha en bedre/verre opplevelse (typisk noen hadde skikkelig hodepine forrige uke, ja da hadde hun enda verre). Hun kommenterer ikke andres suksess eller det de får til annet enn én gang der og da, spør aldri hvordan det går på jobb eller med det nye prosjektet. Hvis noen har noe å dele så venter hun til de er ferdig å snakke så hun kan snakke selv, ofte bare skifter hun tema. Vi bestemte oss for å snakke med henne om det, og da ble gikk hun rett i forsvar og sa at vi vet ikke hvordan det er å ha hennes diagnose og at det ikke er så lett med sosiale koder og regler da. Ingen av oss har det så vi følte oss litt parkert der. Hun kalte oss dårlige og at vi hadde liten forståelse. Jeg synes hun oppfører seg som en egoistisk drittunge som ikke unner andre å lykkes uten å bli sjalu og usikker på de, men det sa jeg ikke.. Anonymkode: d0ee0...d5d
PM75 Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 En diagnose er ikke en unnskyldning for ikke å bry seg om eller gratulerer andre med å lykkes. Men kanskje hun trenger å trene litt på det. Jeg tenker at du som venninne hjelper henne med å si hva som forventes. Gi henne litt tid, så kanskje hun klarer å endre seg på dette området. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Hva mener du med bokstavdiagnose? Anonymkode: a1c70...ffe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med bokstavdiagnose? Anonymkode: a1c70...ffe Adhd feks Anonymkode: 5a442...ea8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en venninne som har blitt en dårlig venninne, rett og slett avbryter andre når de snakker, alltid skal ha en bedre/verre opplevelse (typisk noen hadde skikkelig hodepine forrige uke, ja da hadde hun enda verre). Hun kommenterer ikke andres suksess eller det de får til annet enn én gang der og da, spør aldri hvordan det går på jobb eller med det nye prosjektet. Hvis noen har noe å dele så venter hun til de er ferdig å snakke så hun kan snakke selv, ofte bare skifter hun tema. Vi bestemte oss for å snakke med henne om det, og da ble gikk hun rett i forsvar og sa at vi vet ikke hvordan det er å ha hennes diagnose og at det ikke er så lett med sosiale koder og regler da. Ingen av oss har det så vi følte oss litt parkert der. Hun kalte oss dårlige og at vi hadde liten forståelse. Jeg synes hun oppfører seg som en egoistisk drittunge som ikke unner andre å lykkes uten å bli sjalu og usikker på de, men det sa jeg ikke.. Anonymkode: d0ee0...d5d Jeg vil gjerne vite hva diagnosen heter? Anonymkode: a218c...635
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Stesøsteren min er sånn, uten diagnoser. Hun er rett og slett hva man kaller selvsentrert og egoist. Det nytter ikke å si noe for da blir man omtrent halshogd og flådd. Best å unngå, så godt som man bare kan. Anonymkode: 4c009...3f7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Alt sånn kan jo ikke skyldes på en diagnose. Jeg har selv adhd, og ja, innimellom så kan jeg avbryte folk når jeg blir veldig ivrig. Men jeg blir fort obs på det selv, da trekker jeg meg pent tilbake og beklager og ber de fullføre det de skulle si Anonymkode: ba654...6d3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Det er ikke diagnosen hennes som gjør hun slik, det er dårlig selvtillit. Anonymkode: 4740b...9d8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Det der har ikke noe med diagnose og gjøre. I min familie, er det mange med diagnoser, og ingen er sånn. Anonymkode: 33a7f...e88
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vil gjerne vite hva diagnosen heter? Anonymkode: a218c...635 Sikkert Asperger… som går igjen her hele tiden noe feiler noen men de ikke klarer å sette fingeren på hva. Anonymkode: b5604...dc1
Gjest Bieter Skrevet 27. januar 2023 #11 Skrevet 27. januar 2023 Tenker du er dønn ærlig og gir henne en siste jsanse til å ta seg sammen, men når noen har bestemt seg for å være ego, så er det ikke noe man kan gjøre. Hun har vel funnet ut at hun kan slippe unna med å late som om det er diagnosen sin skyld, og lever godt med det. Da er det bare kutte ned eller kutte ut tiden man bruker på henne
Carrot Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 Vel, det virker litt uvitende å kalle en sykdom for "en bokstavdiagnose" i utgangspunktet, så virker det umodent å samle en hel vennegjeng for å "snakke med" en som garatnert vil føle det som et angrep, og til sist - dere er kanskje verdens beste venner selv som søtter denne vennen på den måten dere selv ønsker bli støttet?? bare en tanke.. og neida, en diagnose er ingen unskyldning til å oppføre seg ugreit, men det KAN være en forklaring på at noen ikke klarer lese og følge den normen eller forventningen andre har til en.. Forståelse osv går begge veier.. 2 2
lillevill Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 1. Hun ønsker å bli forstått av dere i at hun sliter med sosiale koder. Hun ønsker ikke å bli satt krav til fordi hun ikke greier å "henge med" på kodene som dere kan fra natur av. 2. Hun er ung og umoden og kanskje ikke så god på relasjoner. Vanskelig å si om hun er ego og slem, eller bare drita dårlig på empati pga denne diagnosen sin. Dere kjenner henne best. Prøv å håndter det med så mye omsorg og empati som dere kan, husk at det er ikke lett å ha en diagnose eller å alltid være utafor.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 Er hun en dårlig venninne med bokstavdiagnose?? Anonymkode: dd44d...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå