AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hei! Jeg er en kvinne i 20 årene og liker å feste! Det jeg legger merke til på fester er at det alltid er en eller annen kvinne som «oversharing» deler for mye av livet sitt.. jeg forstår at noen vil bli hørt og av og til av fremmede personer, men opplever selv at det er ubehagelig når de deler at de feks har blitt voldtatt og slått og mer traumaer osv.. når jeg ikke kjenner til disse kvinnene.. forstår at alkoholen kan gjør at folk åpner seg mer men for meg er jeg ute for å ha en god time og kose meg, ikke høre på andres traumaer.. føler meg frekk når jeg trekker meg tilbake fra disse kvinnene, men drar ikke på fest for og høre om slikt og bli brukt som psykolog.. andre som opplever slikt? Anonymkode: 94734...370 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Jeg har opplevd det mye på fest og overalt egentlig. Jeg har ifølge venner øyne som ser allvitende ut, og en slags "aura" som gjør at folk fort får tillit til meg, og jeg har opplevd at folk jeg overhodet ikke kjenner kommer og betror seg til meg om alt mulig. Jeg har opplevd mye selv i livet, og når jeg er ute og koser meg ønsker jeg å gjøre akkurat det. Jeg vil verken prate om mine vonde opplevelser eller høre andres vonde opplevelser da. Klart om det hadde vært en veldig nær venninne som trengte det, men ikke fremmede. Det har imidlertid skjedd så mange ganger at jeg forstår at det er noe med hva jeg utstråler som medfører dette, og derfor har jeg med årene forsøkt å virke mindre tilgjengelig for betroelser. Likevel skjer det innimellom. Var for en stund siden på tur, ogsatt ved et bord alene. En kvinne spurte om å få sette seg ned, og få minutter senere fortalte hun meg en vondt historie som hun sa hun aldri har fortalt noen, men det var noe ved meg som... Forferdelig slitsomt! Det er ikke bare å si "Beklager, dette er jeg ikke interessert i." når noen forteller noe sårt heller. Det blir så ufint. Anonymkode: 5b53b...4ad 1 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har opplevd det mye på fest og overalt egentlig. Jeg har ifølge venner øyne som ser allvitende ut, og en slags "aura" som gjør at folk fort får tillit til meg, og jeg har opplevd at folk jeg overhodet ikke kjenner kommer og betror seg til meg om alt mulig. Jeg har opplevd mye selv i livet, og når jeg er ute og koser meg ønsker jeg å gjøre akkurat det. Jeg vil verken prate om mine vonde opplevelser eller høre andres vonde opplevelser da. Klart om det hadde vært en veldig nær venninne som trengte det, men ikke fremmede. Det har imidlertid skjedd så mange ganger at jeg forstår at det er noe med hva jeg utstråler som medfører dette, og derfor har jeg med årene forsøkt å virke mindre tilgjengelig for betroelser. Likevel skjer det innimellom. Var for en stund siden på tur, ogsatt ved et bord alene. En kvinne spurte om å få sette seg ned, og få minutter senere fortalte hun meg en vondt historie som hun sa hun aldri har fortalt noen, men det var noe ved meg som... Forferdelig slitsomt! Det er ikke bare å si "Beklager, dette er jeg ikke interessert i." når noen forteller noe sårt heller. Det blir så ufint. Anonymkode: 5b53b...4ad Uff jaa jeg snakker selv ikke om mine vonde ting for jeg går ikke ut for det men får og kose meg. vil heller ikke sitte der i timer å høre om andres vonde hendelser 😕 Skal jo være i fest og kos modus ikke deppa modus Anonymkode: 94734...370 4 2
Kaneel Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er en kvinne i 20 årene og liker å feste! Det jeg legger merke til på fester er at det alltid er en eller annen kvinne som «oversharing» deler for mye av livet sitt.. jeg forstår at noen vil bli hørt og av og til av fremmede personer, men opplever selv at det er ubehagelig når de deler at de feks har blitt voldtatt og slått og mer traumaer osv.. når jeg ikke kjenner til disse kvinnene.. forstår at alkoholen kan gjør at folk åpner seg mer men for meg er jeg ute for å ha en god time og kose meg, ikke høre på andres traumaer.. føler meg frekk når jeg trekker meg tilbake fra disse kvinnene, men drar ikke på fest for og høre om slikt og bli brukt som psykolog.. andre som opplever slikt? Anonymkode: 94734...370 Ja typisk ustabile kvinner kan godt ha fin fasade men det kommer frem! Bare å onde seg unna. Selv drikker jeg ikke alkohol så får med meg alt 😂 2
Kaneel Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er en kvinne i 20 årene og liker å feste! Det jeg legger merke til på fester er at det alltid er en eller annen kvinne som «oversharing» deler for mye av livet sitt.. jeg forstår at noen vil bli hørt og av og til av fremmede personer, men opplever selv at det er ubehagelig når de deler at de feks har blitt voldtatt og slått og mer traumaer osv.. når jeg ikke kjenner til disse kvinnene.. forstår at alkoholen kan gjør at folk åpner seg mer men for meg er jeg ute for å ha en god time og kose meg, ikke høre på andres traumaer.. føler meg frekk når jeg trekker meg tilbake fra disse kvinnene, men drar ikke på fest for og høre om slikt og bli brukt som psykolog.. andre som opplever slikt? Anonymkode: 94734...370 Ja typisk ustabile kvinner kan godt ha fin fasade men det kommer frem! Bare å onde seg unna. Selv drikker jeg ikke alkohol så får med meg alt 😂 1
Kaneel Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Pass på å sette punktum å stoppe samtalen før den kommer så alt for langt 4
Curiousine Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er en kvinne i 20 årene og liker å feste! Det jeg legger merke til på fester er at det alltid er en eller annen kvinne som «oversharing» deler for mye av livet sitt.. jeg forstår at noen vil bli hørt og av og til av fremmede personer, men opplever selv at det er ubehagelig når de deler at de feks har blitt voldtatt og slått og mer traumaer osv.. når jeg ikke kjenner til disse kvinnene.. forstår at alkoholen kan gjør at folk åpner seg mer men for meg er jeg ute for å ha en god time og kose meg, ikke høre på andres traumaer.. føler meg frekk når jeg trekker meg tilbake fra disse kvinnene, men drar ikke på fest for og høre om slikt og bli brukt som psykolog.. andre som opplever slikt? Anonymkode: 94734...370 Skjønner det veldig godt, jeg trekker meg unna selv. Jeg opplevd noe selv som jeg ikke liker å dele verken edru eller beruset. Jeg drar ut for å ha det gøy ikke for å høre om andre sine traumer som får meg til å tenke på hva jeg selv opplevde. Jeg flytter meg som regel ganske fort vekk fra personen/personene da. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Det høres sikkert rart ut, men slik utlevering kan faktisk være en måte å håndtere skam på. Noen isolerer seg med skammen sin og snakker ikke med noen om det, mens andre er som denne personen du beskriver og driver å snakker om det til alle som vil (og ikke vil) høre. Anonymkode: d23ed...e26 11 2 2
Søgni Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Les om såkalt "trauma dumping". Det kan sikkert kalles forskjellige ting, og diskuteres i det uendelige, men det jeg liker med denne måten å forstå dette på, er at det fokuserer på hva det gjør med mottakeren og hvorfor det kan være ugreit for andre at noen deler traumer i alle mulige situasjoner. 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Oversharing er en vanlig respons på traumer og rammer begge kjønn. Du kan for eksempel reagerer med å si "Det må være vondt å ha gått gjennom dette, jeg anerkjenner følelsene dine men jeg er ikke rette person å snakke med dette om/det er ikke rette situasjon å snakke om disse tingene, du vil nok få bedre hjelp til å prosessere om du tar det med en psykolog. Beklager så mye men kan vi bytte tema/beklager så mye men jeg må gå bort å se hvordan det går med venninnen min" Andre ganger syns jeg det er fint å rose personen og inspirere til styrke å si noe som "det er så urettferdig at dette har skjedd med deg og skjer med så mange kvinner. Det er derfor det er viktig å engasjere seg i feminisme og sette ned foten for menn som oppfører seg dårlig!" da får man sporet over fra en sorgfull samtale til mer girl power og ender med at man skåler, heier på hverandre og glemmer det vonde. Anonymkode: 430e9...638 6 1
Myml1 Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Så lei av det der! Har selv kptsd, noe som de aller ferreste vet om. Jeg går i hvertfall ikke på fest for å prate om det. Blir slitsomt for meg som sliter med mitt å skulle ta innover meg andres traumer, som Også kan være mye mindre betydelige enn mine egne, men jeg kan jo ikke akkurat sitte der å si at det som blir fortalt til meg er mindre vondt en det jeg bærer på (selv om jeg har litt lyst). For alle opplever jo traumene sine som vondt, så jeg kan ikke undergrave dems følelser, men ved at de forteller meg de her tingene blir jeg trigget og får mine traumer mer i minnet, å da er kvelden ødelagt. Jeg er ikke personen de bør si det til, men allikevel utstråler jeg visst noe som får folk til å tro at jeg ønsker å lytte 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 Myml1 skrev (11 timer siden): Så lei av det der! Har selv kptsd, noe som de aller ferreste vet om. Jeg går i hvertfall ikke på fest for å prate om det. Blir slitsomt for meg som sliter med mitt å skulle ta innover meg andres traumer, som Også kan være mye mindre betydelige enn mine egne, men jeg kan jo ikke akkurat sitte der å si at det som blir fortalt til meg er mindre vondt en det jeg bærer på (selv om jeg har litt lyst). For alle opplever jo traumene sine som vondt, så jeg kan ikke undergrave dems følelser, men ved at de forteller meg de her tingene blir jeg trigget og får mine traumer mer i minnet, å da er kvelden ødelagt. Jeg er ikke personen de bør si det til, men allikevel utstråler jeg visst noe som får folk til å tro at jeg ønsker å lytte Er enig i at det kan være vanskelig å vite hvordan man skal reagere når andre plutselig dumper en haug med vond informasjon på en. Samtidig er det lov til å anerkjenne deres følelser, for så å trekke seg unna situasjonen. Når det er sagt synes jeg det er utrolig dårlig å bedømme at andres traumer er «mindre ille» og dermed «må påvirke» andre mindre. Man opplever ting forskjellig, og jeg synes det er en utrolig dumt ting å sammenligne traumer. Selv om det du har opplevd kanskje er «verre», betyr ikke det at andre ikke har det vondt og ikke påvirkes av det som har skjedd dem! Anonymkode: 61bd7...e54 9
Syngemann Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 Her blir det ofte noe sånn som her : Bryter av - Du, Jeg er lei meg for at det skjedde med deg.. (Som jeg mener og føler) Anerkjenner ordentlig, en klem hvis hen vil ha det.. Så skifter jeg tema til noe random. Hvis hen ikke tar hintet unskylder jeg meg og går, om så på do. Da har jeg i hvertfall anerkjent/tatt hen alvorlig - uten å ha blitt dratt helt ned i kjelleren, som det kan ta en stund å komme opp av. 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 Det her var litt interessant lesning synes jeg. Dette er motsatt av hva jeg føler. Noen av oss kan synes det er en tilitserklæring når en person betror seg med noe personlig. Jeg synes det kan være fint å forsøke å støtte et menneske som trenger det, det gir meg noe tilbake og jeg har faktisk aldri reagert med å ønske å trekke meg unna eller skifte samtaleemne. Anonymkode: 43cf0...8f7 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det her var litt interessant lesning synes jeg. Dette er motsatt av hva jeg føler. Noen av oss kan synes det er en tilitserklæring når en person betror seg med noe personlig. Jeg synes det kan være fint å forsøke å støtte et menneske som trenger det, det gir meg noe tilbake og jeg har faktisk aldri reagert med å ønske å trekke meg unna eller skifte samtaleemne. Anonymkode: 43cf0...8f7 Så fint for deg. Andre kan oppleve å bli retraumatisert hvis en har opplevd noe traumatisk selv. Det er ingenting terapeutisk som kommer ut av slike samtaler. Nå snakker jeg om trauma dumping som ts beskriver,og ikke ventilering og eller støttesamtaler med venner. Det er kanskje mer det du tenker på? Traumatisk dumping er å "dumpe" traumatiske opplevelser på bekostning av andre, gjerne i en kontekst som er upassende, da situasjonen passer seg ikke, eller at man ikke har opparbeidet en god nok relasjon til vedkommende. Man blir for personlig, for kjapt. En støttesamtale er ofte en dialog mellom to mennesker hvor man gir og tar seg imellom. Trauma dumping som man kaller det er enveis på bekostning av den andre, som kan oppleve å bli "tatt som gissel". Tonen kan være hard og repeterende og sette mottaker i fight or flight mode. Det er lite hyggelig når det skjer. Heldigvis finnes det flere teknikker en bruke. Noen går ut på avledning, grensesetting osv.Det er helt menneskelig å trauma dumpe, men en har lov til å ta vare på seg selv og grensesette. Anonymkode: 8b221...8af 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det her var litt interessant lesning synes jeg. Dette er motsatt av hva jeg føler. Noen av oss kan synes det er en tilitserklæring når en person betror seg med noe personlig. Jeg synes det kan være fint å forsøke å støtte et menneske som trenger det, det gir meg noe tilbake og jeg har faktisk aldri reagert med å ønske å trekke meg unna eller skifte samtaleemne. Anonymkode: 43cf0...8f7 Selvfølgelig er det en slags tillitserklæring, men når det egentlig verken er nært kjennskap eller opparbeidet en slik tillit kan det bli for mye. Jeg svarte som første i denne tråden, og føler slikt veldig belastende. Jeg har egne traumer å håndtere, og ene måten jeg håndterer mine traumer på er å fylle livet mitt med gode opplevelser. Ha fokus på at livet kan være bra også. Jeg trenger de gode opplevelser, som pauser fra å håndtere utfordringer, og spesielt i perioder som har vært svært tøffe var det særdeles viktig for meg med positivt påfyll. Så kommer plutselig noen og fyller det som skulle være positivt og nødvendig påfyll for meg med tragiske og vonde betroelser. Det har faktisk ikke vært ok. Jeg har lyttet høflig, og ikke fortalt at jeg selv har mer enn nok å håndtere selv, fordi det blir ufint, men det har hendt at jeg har gått hjem og vært på gråten av at det som skulle være positivt påfyll, helt prekært nødvendig for meg, ble kuppet av en som brukte meg for å dumpe sin smerte over meg. Kanskje egentlig mindre problemer enn jeg selv sto i, eller verre, men uansett svært destruktivt for det JEG desperat trengte. Fristund. Når man ikke kjenner noen vet man heller ikke hva de sliter med, og da bør man være varsom for å trykke ting nedover dem. Jeg ser kanskje vellykket/sterk/positiv ut, men jeg bærer på mye vondt. Det er det nok mange som gjør, så dumper man slikt på ukjente kan man faktisk være en som gjør en allerede vond situasjon verre for vedkommende. Man vet ikke hva ukjente bærer på selv. Anonymkode: 5b53b...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 Med litt for mye drikke kan det hende at tungebåndet løsner og folk deler ting de ikke mente, kanskje aldri har sagt høyt før, selv om intensjonen deres var å ha det hyggelig. Vi er tross alt bare mennesker, om noe skjer en gang, betyr ikke det at det skjer neste gang personen er i festlig lag. Ha litt medfølelse da. Det føles garantert ikke godt for den personen heller dagen derpå, først ubearbeidede usagte ting som plopper ut og dagen etter, garantert kjempeflau i tillegg. Stakkars altså, like greit at dømmende folk holder seg unna for han/hennes skyld egentlig. JEg er heldigvis ikke perfekt selv, så jeg kan leve med at noen som har vondt forteller om det uten å dømme. Anonymkode: 2b41e...3e4 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med litt for mye drikke kan det hende at tungebåndet løsner og folk deler ting de ikke mente, kanskje aldri har sagt høyt før, selv om intensjonen deres var å ha det hyggelig. Vi er tross alt bare mennesker, om noe skjer en gang, betyr ikke det at det skjer neste gang personen er i festlig lag. Ha litt medfølelse da. Det føles garantert ikke godt for den personen heller dagen derpå, først ubearbeidede usagte ting som plopper ut og dagen etter, garantert kjempeflau i tillegg. Stakkars altså, like greit at dømmende folk holder seg unna for han/hennes skyld egentlig. JEg er heldigvis ikke perfekt selv, så jeg kan leve med at noen som har vondt forteller om det uten å dømme. Anonymkode: 2b41e...3e4 Jeg mener at det ikke handler om å dømme, men om at det oppleves belastende. Jeg regner med at det er ok å innrømme at det oppleves belastende her på kg. Jeg har aldri vært ufin mot noen som betror seg slik, eller tenkt vondt om dem, men ja det har vært belastende for meg. Det er min opplevelse av det. Anonymkode: 5b53b...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 Jeg tenker meg unna sånne folk på fest. Noen kaller meg kald innimellom. Men jeg er ikke på fest. Og har barnefri for å sitte være barnevakt eller dulle med folk jeg ikke kjenner ! Anonymkode: 3cf12...b5c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mener at det ikke handler om å dømme, men om at det oppleves belastende. Jeg regner med at det er ok å innrømme at det oppleves belastende her på kg. Jeg har aldri vært ufin mot noen som betror seg slik, eller tenkt vondt om dem, men ja det har vært belastende for meg. Det er min opplevelse av det. Anonymkode: 5b53b...4ad Ja selvfølgelig, om dette er noe som hender ofte forstår jeg at det oppleves belastende. Men forøverig er det greit å ha litt medfølelse. Fint å lese at du ikke dømmer Vi kan alle dumme oss ut en gang i blandt Anonymkode: 2b41e...3e4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå