Gå til innhold

Melde trygdesvindel skriftlig eller på telefon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal melde fra om trygdesvindel via NAV, men er det best å levere det inn skriftlig eller ta det på telefon?  

Og før jeg blir angrepet, jeg VET at vedkommende svindler. Jeg sitter på bevis.

Anonymkode: e3d92...178

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Anbefaler at du tar dette skriftlig. Da har du dokumentasjon på hva du faktisk har sagt, og ikke noe som kan bli misforstått, uteglemt eller vridd på, hvis noe skulle skje.  I tillegg kan du lese igjennom å legge til eller slette ting du ønsker å legge til eller ønsker å slette.

Hold deg til saken. Er det noe du er usikker på, så si at " det slik jeg oppfatter det" eller "det er slik har har forstått det, eller forstår det." Hvis du tar feil vil de kun kunne ta deg på at du har misforstått eller oppfattet feil.

Det er mange som snakker om alt mulig rart, som i realiteten ikke vedkommer saken.

Du kan anmelde annonymt, hvis det er av interesse.

Mine råd.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Skriftlig. Anonymt. Med bevisene lagt ved. Obs faren for at vedkommende skjønner hvem angiveren er.

Anonymkode: 8fb0b...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skriftlig. Anonymt. Med bevisene lagt ved. Obs faren for at vedkommende skjønner hvem angiveren er.

Anonymkode: 8fb0b...ace

Jeg har allerede fortalt vedkommende at jeg kommer til å melde henne. Det er snakk om flere titusener om ikke hundretusen+ hun ikke har meldt fra til NAV.

• Nyttig 1
Skrevet
TBergh skrev (7 timer siden):

Hei.

Anbefaler at du tar dette skriftlig. Da har du dokumentasjon på hva du faktisk har sagt, og ikke noe som kan bli misforstått, uteglemt eller vridd på, hvis noe skulle skje.  I tillegg kan du lese igjennom å legge til eller slette ting du ønsker å legge til eller ønsker å slette.

Hold deg til saken. Er det noe du er usikker på, så si at " det slik jeg oppfatter det" eller "det er slik har har forstått det, eller forstår det." Hvis du tar feil vil de kun kunne ta deg på at du har misforstått eller oppfattet feil.

Det er mange som snakker om alt mulig rart, som i realiteten ikke vedkommer saken.

Du kan anmelde annonymt, hvis det er av interesse.

Mine råd.

Med vennlig hilsen

TBergh

Million skrev (7 timer siden):

Ta det skriftlig. Så ikke jeg en rapporteringsside for anonyme henvendelser på NAV sine sider for litt siden? Du får sjekke rundt der og se. Det beste er å ta det skriftlig uansett, for da er det dokumentert, hva du faktisk sa eller uttrykte.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/arbeidslivskriminalitet-og-trygdesvindel/trygdesvindel

Takk, da tar jeg det skriftlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har allerede fortalt vedkommende at jeg kommer til å melde henne. Det er snakk om flere titusener om ikke hundretusen+ hun ikke har meldt fra til NAV.

Hva er dette snakk om? En som jobber svart, en som har dagpenger og ikke har meldt inn alle timer hun faktisk jobber?

NAV har systemer for å fange opp dette på egenhånd,  det med å føre for få timer mener jeg., så sant timene ikke er svart arbeid da.

Anonymkode: 717c6...d56

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er dette snakk om? En som jobber svart, en som har dagpenger og ikke har meldt inn alle timer hun faktisk jobber?

NAV har systemer for å fange opp dette på egenhånd,  det med å føre for få timer mener jeg., så sant timene ikke er svart arbeid da.

Anonymkode: 717c6...d56

NAV har både eget telefonnummer og egen adresse man kan bruke for å tipse om trygdesvindel. Det hjelper NAV at man tipser dem, og de ønsker tips.

Anonymkode: 27210...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

NAV har både eget telefonnummer og egen adresse man kan bruke for å tipse om trygdesvindel. Det hjelper NAV at man tipser dem, og de ønsker tips.

Hvorfor utheve dette?

Anonymkode: 60834...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor utheve dette?

Anonymkode: 60834...e1c

Fordi den jeg svarer skriver "NAV har systemer for å fange opp dette på egenhånd"

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi den jeg svarer skriver "NAV har systemer for å fange opp dette på egenhånd"

Men de har jo masse kontrollrutiner som går helt uavhengig av tips. Tips er det jo ingen sikkerhet i.

Anonymkode: a4014...61c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men de har jo masse kontrollrutiner som går helt uavhengig av tips. Tips er det jo ingen sikkerhet i.

Anonymkode: a4014...61c

Ja, NAV har kontrollrutiner. Sannsynligvis flere enn mange er klare over. Det forhindrer ikke at tips fra publikum tas imot med takk, og følges opp. Det er en grunn til at NAV har tipstelefon og tipsadresse, selv om NAV også har sine egne kontrollrutiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...