Gå til innhold

Tannlege nekter å trekke tann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan tannleger faktisk nekte å trekke en tann hvis man ber om det? ja jeg har mulighet til å prøve å fikse den istedet for å trekke, men så mye pemger er det faktisk ikke verdt for meg å bruke på det. Men alle tannleger jeg har hørt med nå nekter å trekke den!

tannen er knekt og jeg har masse tannverk men får jo ikke gjort noe med det ettersom de ikke vil trekke og jeg ikke vil punge ut for å fikse den

Anonymkode: 048d5...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig. Gir de deg en grunn for det? 

Anonymkode: d8b9c...885

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig. Gir de deg en grunn for det? 

Anonymkode: d8b9c...885

Ja dem vil ikke trekke for de mener at den kan fikses med rotfylling osv. Men nesten hele tannen er råtten, stort hull plus halve tannen er knekt. så skjønner ikke hvordan de kan nekte meg å trekke den når jeg ønsker det selv.

Det er en hjørnetann da, så alle jeg har snakket med sier dem ikke vil trekke den fordi det vil vises hvis jeg smiler. noe jeg overhodet ikke bryr meg om

Skrevet

Har du fått noe overslag på hva det vil koste å fikse den?

Synes det er rart at du synes det ikke gjør noe å mangle en tann. Det ser ustelt og sjuskete ut. Som en hjemløs heroinist.

Anonymkode: c5f6c...998

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du fått noe overslag på hva det vil koste å fikse den?

Synes det er rart at du synes det ikke gjør noe å mangle en tann. Det ser ustelt og sjuskete ut. Som en hjemløs heroinist.

Anonymkode: c5f6c...998

ååja så du mener at alle folk som mangler en/flere ser hjemløse ut?😅 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan tannleger faktisk nekte å trekke en tann hvis man ber om det? ja jeg har mulighet til å prøve å fikse den istedet for å trekke, men så mye pemger er det faktisk ikke verdt for meg å bruke på det. Men alle tannleger jeg har hørt med nå nekter å trekke den!

tannen er knekt og jeg har masse tannverk men får jo ikke gjort noe med det ettersom de ikke vil trekke og jeg ikke vil punge ut for å fikse den

Ja, det kan de. Jeg har flere familiemedlemmer som er utdannet tannlege.  Tannlegene jeg kjenner hadde her om dagen en pasient som insisterte på åtrekke ei tann på ho. Men det var jo ingen faglig begrunnelse for å trekke den tannen. Så da lot de være å gjøre noe med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja dem vil ikke trekke for de mener at den kan fikses med rotfylling osv. Men nesten hele tannen er råtten, stort hull plus halve tannen er knekt. så skjønner ikke hvordan de kan nekte meg å trekke den når jeg ønsker det selv.

Det er en hjørnetann da, så alle jeg har snakket med sier dem ikke vil trekke den fordi det vil vises hvis jeg smiler. noe jeg overhodet ikke bryr meg om

For øvrig kan du jo rådføre deg med flere tannleger og høre hva de mener om saken. Hvis du får høre samme tilbakemelding fra flere tannleger så må jo det tyde på at den vurderingen den første tannlegen gjorde var ganske så riktig. 

• Liker 1
Skrevet
Serafin skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan de. Jeg har flere familiemedlemmer som er utdannet tannlege.  Tannlegene jeg kjenner hadde her om dagen en pasient som insisterte på åtrekke ei tann på ho. Men det var jo ingen faglig begrunnelse for å trekke den tannen. Så da lot de være å gjøre noe med det. 

Å det forteller tannlegen videre om til slekt?

Anonymkode: 3d344...e75

• Liker 4
Skrevet

Fiks hjørnetanna di. Kan ikke gå rundt uten framtann. Ta det på avbetaling. Det koster å trekke også. Du har vel betalt mange ulike tannleger for timer allerede for å vurdere trekking

Anonymkode: d7542...388

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Taushetsplikt gjelder for situasjoner og personer som kan kjennes igjen. At det fins en anonym pasient som ønsker å trekke ei tann, der tannlegen vurderer det som bedre å beholde tanna er ikke spesielt gjenkjennbart. Sannsynligvis er det så vanlig at alle tannleger opplever det hver eneste måned.

Anonymkode: c97a3...4f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om man trekker en hjørnetann så vil det være en mulighet for at fortennene flytter på seg, tenker det er grunnen til at tannlegen ikke vil trekke.

Anonymkode: 67d3b...bb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, hva er galt i det når de ikke forteller noe om personopplysninger eller andre taushetsbelagte ting? De sier jo bare at de hadde en pasient på jobben som kom til de og at hu ba om å trekke ei tann? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man trekker en hjørnetann så vil det være en mulighet for at fortennene flytter på seg, tenker det er grunnen til at tannlegen ikke vil trekke.

Alle tennene mine i overkjeven flyttet seg da jeg trakk en visdomstann, og nå passer bittet mitt ikke lenger og jeg har konstant vondt i kjeven og hodet. Så ville aldri trukket en tann med mindre den måtte ut. 

Anonymkode: a09a4...601

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har trukket mine hjørnetenner og mine fortenner står fortsatt like stødig på samme plass. Så det stemmer ikke.

Skrevet
Serafin skrev (Akkurat nå):

Jeg har trukket mine hjørnetenner og mine fortenner står fortsatt like stødig på samme plass. Så det stemmer ikke.

Hva måtte til for at du fikk trekke hjørnetenner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva måtte til for at du fikk trekke hjørnetenner?

Det begynner å bli så mange år siden  nå at det husker jeg ikke. 

Skrevet
Serafin skrev (15 minutter siden):

At noe kan skje betyr ikke at det må skje, men at det er fare for at det kan skje. 

Jeg har streng nå i voksen alder på grunn av at dette med at tenner forskjøv seg skjedde fordi jeg manglet tann på hver side. Det er både synlig og har konsekvenser for bittet. Var lenge ikke et problem, men kjeven vokser litt hele livet, og nå når jeg nærmer meg 50 år skjedde det stadig fortere endringer. Som en dominoeffekt da det først begynte. 

Anonymkode: 6d58c...970

Skrevet

Den langsiktige kostnaden her kan bli vesentlig mye større enn den du må ta for å fikse tannen. I form av at du kanskje må ha regulering, krone, bro eller lignende for å ikke ha en tanngard som ikke ligner grisen. 

Anonymkode: 3c0ad...0af

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

At noe kan skje betyr ikke at det må skje, men at det er fare for at det kan skje. 

Jeg har streng nå i voksen alder på grunn av at dette med at tenner forskjøv seg skjedde fordi jeg manglet tann på hver side. Det er både synlig og har konsekvenser for bittet. Var lenge ikke et problem, men kjeven vokser litt hele livet, og nå når jeg nærmer meg 50 år skjedde det stadig fortere endringer. Som en dominoeffekt da det først begynte. 

Anonymkode: 6d58c...970

Ja, det har du rett i.

Skrevet
Serafin skrev (1 time siden):

Ja, hva er galt i det når de ikke forteller noe om personopplysninger eller andre taushetsbelagte ting? De sier jo bare at de hadde en pasient på jobben som kom til de og at hu ba om å trekke ei tann? 

Tannleger jobber med tenner hele uka. Drar hjem og snakker om tenner..så det går i tenner konstant i samtaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...