Gå til innhold

Klassen til sønnen min skal på Polen-tur i 10.klasse, vil ikke være med på opplegget

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fuckings tragisk. Pinlig for Norges del, for å være ærlig. Men bra de drar inn i skauen hvor de ikke plager andre. Skam, altså. Hva pokker har foreldrene å si til dette?

Anonymkode: 1054c...581

Dette er vel noe som skjer internasjonalt også. 

For eksempel folk som smiler og viser tommel opp, bare for å knipse selfier ved en konsentrasjonsleir. Noe de selvfølgelig legger ut, for å få "creds" og oppmerksomhet på Internett.  

Anonymkode: 7e0d5...b9f

• Liker 1
Skrevet

I vår kommune har de sluttet med Hvite busser. Kommunen sponser Polentur på 9. klassingene, fly og hotell m/frokost. 

Anonymkode: 3feab...cbd

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan jo være så, men jeg synes ikke det er greit at en sånn tur som koster mange tusen, nesten skal bli slik at det forventes at alle blir med på den.

Om den hadde vært i skolens regi, hadde han jo selvsagt blitt med.

Anonymkode: 274c5...ba5

Er det ikke en løsning for de med dårlig råd? Det har det vært på de turene jeg kjenner til. 

Anonymkode: 84f96...b74

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er ikke over hele landet, heldigvis. Det er selvsagt ikke obligatorisk om det er en ferie 

Anonymkode: d5d24...4a5

Det er over hele landet jo, men det betyr ikke at alle drar. 

Skrevet (endret)

Atte hva ? :overrasket:

13-14 åringer på tur til Pååålen med skolen? :bond: Hadde ikke vært snakk om det var snakk om, engang!!!

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er over hele landet jo, men det betyr ikke at alle drar. 

Mei det er ikke over hele landet

Anonymkode: d5d24...4a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo derfor du får 3 år på å spare da. På 3 år greier man å spare 1000 kr. Det er 6,4 kr. I uka. Evt. Kan ungdommen få seg en liten sommerjobb. Hvis du som forelder ikke greier det, har du i det hele tatt råd til å brødfø et barn? 

Jeg syntes 1000kr. For en slik tur var utrolig rimelig. 

Anonymkode: 521f9...914

Hvor står det at det koster 1000? Da min datter skulle reise, for 10 år siden, kostet turen 4500 kroner!!  Synes det var veldig mye penger!  Turen skulle ikke koste så mye i utgangspunktet, men så ble det lagt inn forskjellige "morsomme " stopp som badeland i Berlin bl.a . og mye annet. Heldigvis trakk min datter seg, pga at hun var redd for at hun ikke ville finne mat tilpasset hennes spesielle kosthold. Flere av vennene hennes trakk seg også, og tror ikke de gikk glipp av noe for det.  

Vi har vært i Auschwitz senere, så hun kjenner historien.  

Den eldste datteren min dro, og de betalte vel 3500 kr. Har forståelse for at folk synes det er dyrt.  De hadde en " morsom" tur først og fremst, men har aldri fått forståelse for at den turen var skjellsettende for henne.  

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I vår kommune skapte disse Polenturene til slutt så mye bråk og splittelse at kommunalsjefen for skole og oppvekst nektet at turene kunne arrangeres i skolens regi. I stedet er det tur i Norge med inntil 2 overnattinger. Veldig synd at ikke ungdommene får oppleve disse historisk viktige stedene, og høre historiene fra tidsvitnene.  

Anonymkode: 92a69...8b5

Tror ikke det er så mange tidsvitner der lenger. Det er snart 80 år siden krigen sluttet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er svært vanlig å dra på tur med Hvite busser i 10. klasse. Jeg har vært med på det selv. Vi startet elevbedrift hvor vi lagde og solgte mat på skolen hver fredag fra 8. til 10. klasse. Vi tjente en del, men tror foreldrene måtte betale kanskje 1000 kr i tillegg.

Anonymkode: 62dca...38b

Akkurat slik gjorde vi det også. I tillegg hadde vi disco for de yngre kullene og vår egen aldersgruppe, vi hadde en dugnad eller to iløpet av ungdomsskolen.. foreldrene våre betalte en liten sum, ca 1000kr.

Jeg hadde aldri ville vært foruten. 

Nå er både mine foreldre og jeg høgt utdannet, interessert i kultur, historie, mennesker.. for noen som ikke bryr seg om slikt så skjønner jeg en klassetur basert på historie virker rart. Jeg kan uansett virkelig anbefale opplegget på det sterkeste. 

Knowledge is power, er det noe som heter... 💪

Anonymkode: 004de...580

• Liker 4
Skrevet

Syns ikke økonomi skal stoppe det. Min sønn (14 år) og 3 kompiser ringte i desember rundt til mange butikker for å spørre om det var noen varetellinger de kunne bli med på. Fikk napp på Coop Extra. 4 timer dugnad en sønsdag morgen og de har allerede 13.000. Det gjelder å være litt på og ta ansvar!

Anonymkode: 2e654...b5f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du tenker grillfest i Sverige kan sammenlignes med en tur til Polen hvor man lærer om en særdeles viktig del av vår historie?

Faktisk er det viktigere enn noensinne at barn får erfare og se med egne øyne de historiske bevis for hva som har foregått. Med all feilinformasjon, konspirasjonsteorier og historiefornektelse som florere på nettet som de eksponeres for hver eneste dag, har det aldri vært mer kritisk viktig at den oppvoksende generasjon får et solid fundament med kunnskap. 

Det tenker jeg alle andre som avfeier disse turene også kan tenke litt på.

Anonymkode: 

Mange må betale selv. Hos oss kostet turen 15000. Alle har faktisk ikke råd til det.

Anonymkode: 29c6e...3b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er folk negative her?! Vi var på klassetur i Polen i 10. klasse vi også. Samlet inn penger på ulike måter, men ingen av foreldrene betalte noe spesielt. Dette er tradisjon for alle 10. klasser i denne kommunen. 
Enda dette er 15 år siden for min del, sitter jeg igjen med minner. Det å oppleve auschwitz på ekte, og ikke bare høre om det i historie/samfunnsfag satte preg på oss, og var vel verd det. Ikke var vi styrette heller, det voldsommeste vi gjorde til å være 15 år gamle var vel å farge håret til hverandre på hotellrommet. Vi hadde med lærere og frivillige foreldre, også hadde vi opplegg hver eneste dag (blant annet besøkte vi saltgruvene i krakow og vi var på museum). 

Anonymkode: 1ce68...fe8

• Liker 8
Skrevet

Her i byen er det også slutt på den turen for mange år siden. Er pga gratisprinsippet i skolen. Det tenker jeg er helt greit. Det får være en salderingspost i  skolebudsjettet. Har ikke vært der selv og kommer ikke til å sette mine ben i en konsentrasjonsleir.

Anonymkode: 443e8...93f

• Liker 8
Skrevet

Her i kommunen har de avviklet Polen turene for mange år siden. Da jeg gikk i tiende i 2006 var vi i London i stedet. Tok fly.  Ingen her drar til Polen lenger nettopp fordi ungdommene har ikke intresse av det, de lærer ikke en dritt, ingen vil være fanget på en buss i xantall timer med 15/16-åringer, lærerne som hadde gjort denne turen tusen ganger orker ikke mer for de syns det var bare tull og fjasing dra elevene uansett. Altså respektløse barn. Da er det bedre å gjøre noe gøy. 

Anonymkode: ea0c0...a28

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Meeeen går glipp av et unik samhold da som det jobbes i 2 år mot som ender opp i en mega tur med ennå mer samhold.

Anonymkode: a87dd...a57

Eller, som skjedde med sønnen min. De jobbet dugnad i 2 år, vi betalte inn masse penger, og det ble ikke noe tur på grunn av korona. Skolen ga beskjed om at pengene skulle gå til veldedighet, men da ble hele foreldregruppa forbanna og krevde pengene tilbake. Det er ikke lov å bruke penger øremerket skole tur til veldedighet. 

Anonymkode: ddb13...b2d

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Meeeen går glipp av et unik samhold da som det jobbes i 2 år mot som ender opp i en mega tur med ennå mer samhold.

Anonymkode: a87dd...a57

...sa forelderen som naivt tenker at alle inkluderes i et "unikt samhold". Er selv mor til barn i 9. klasse som etter mobbing gjennom barne- og ungdomsskolen er så nedbrutt og full av angst og PTSD at det er helt uaktuelt å sende barnet på tur med mobben for å lære om konsentrasjonsleire og andres traumatiske skjebner. Skulle jeg sendt barnet må jeg selv følge med for å bistå og skjerme barnet. Det vil koste ca 8-10000 per person å dra. Barnet her har absolutt ikke lyst til å dra på denne turen og vi dropper det da selvfølgelig. De som snakker om at dette er læringsrikt og del av historien har rett i det, men hvorfor må barn på 15 år på død og liv på denne turen nå?? Tenker dette egner seg bedre for ungdommer på videregående eller også senere i livet når man er moden nok til å ta inn over seg alvoret i en slik tur. Tenker med gru på ungdommene på trinnet til barnet mitt som vil le og fjase og ta selfier inne i gasskamrene og oppføre seg som ansvarsløse idioter. Enkelte mangler mye og det blir ikke bedre av å dra på sånne turer før de har lært noen lekser selv i dette livet. 

Anonymkode: 745e0...ba9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vet du hvorfor din sønn ikke har lyst? De får med seg mer enn man tror. Hva om han egentlig har veldig lyst, men sier han ikke har det av hensyn til at han vet du ikke har råd til å støtte?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ville ikke? Tror jeg ikke noe på. De forsto sikkert at du var negativ pga dårlig økonomi.

Mine har også vært på tilsvarende opplegg. Det har vært salgsdugnader og en dugnad der elevene arbeidet for et firma mot betaling, samt at elevene inviterte foreldre, besteforeldre m fl til konsert, hvor de sto for alt fra underholdning til kafé med selvbakte varer. Har ikke brukt en eneste krone i egenandel. Har såklart kjøpt litt av dugnadsproduktene selv, men kransekake til jul og sokker er noe vil likevel trenger. 

Vanvittig lærerike turer som elevene vokser på.

Anonymkode: 4802c...cf5

Ingen trenger dårlig, overpriset dopapir og sokker til 199 kroner per par. Man får ting med bedre kvalitet og mye lavere pris i vanlige butikker. I tillegg er det slik at det er selskaper bak produktene som stikker av med det meste av innsatsen til ungene. Skolen får noen smuler som er igjen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Syns ikke økonomi skal stoppe det. Min sønn (14 år) og 3 kompiser ringte i desember rundt til mange butikker for å spørre om det var noen varetellinger de kunne bli med på. Fikk napp på Coop Extra. 4 timer dugnad en sønsdag morgen og de har allerede 13.000. Det gjelder å være litt på og ta ansvar!

Anonymkode: 2e654...b5f

Hvis man bor på et forholdsvis lite sted, der alle klasser skal samle penger samtidig, i tillegg til idrettslag, russegrupper osv, er det ikke lett - verken å selge overprisede produkter eller få slike oppdrag. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tur til Polen inl konsentrasjonsleire er en skoletur blant 10.klassinger over hele landet, dette har ungdomskoleelever gjort i flere tiår og er blitt en tradisjon. Skolen min dro aldri, og det syntes jeg er skikkelig synd. Som ungdom lærer man mye ved å reise ned dit, å se alt på kloss hold. «Bråkete ungdommer der nede» - hva i all verden for en tankegang er dette? Det er utelukkende positivt at alle generasjoner med ungdommer reiser til slike steder, man lærer mye og får mange inntrykk. Her i Norge er vi veldig beskyttet og flertallet av oss trenger en slik opplevelse. 

Sønnen din kommer til å angre på å ikke reise ned dit, syntes du skal motivere han - dette er en skoletur og man får dermed fravær og mister en god del av pensum. Så det er vel egentlig obligatorisk, så sant man ikke har svært spesielle behov. 

Anonymkode: 33766...c09

Hæ? Hele landet? Neppe. Skolen min dro ikke til Polen i 2005 da det var min tur til klassetur. Vi var i Praha, direktefly, 9 dager. Ingen på min skole var i Polen. Ingen av mine venner eller slektninger på samme alder på den tiden heller. Det var London, Trondheim, Paris som var klasseturene.. Så «hele landet» er det ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...