Gå til innhold

Klassen til sønnen min skal på Polen-tur i 10.klasse, vil ikke være med på opplegget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker selv tur til Polen og Auschwitz. Noe av det mest grusomme jeg noen gang har sett, men alikenvel noe av det mest lærerike. Er veldig glad for at vår skole hadde tur dit og at dette er noe jeg fikk vært med på. Når egne barn blir gamle nok kommer jeg til å engasjere meg i foreldregegruppen for å få til en slik tur for de også. Det å se alt med egne øyne og å faktisk være der, man lærer og husker på en helt annen måte enn å lese om det i historiebøkene. 

Vår tur ble fullfinansiert av foreldrene (vet ikke hvorfor det ble bestemt, men er jo noen år siden). De fleste begynner nå allerede i 8. Klasse å jobbe for å spare opp peng. Enkelte klasser har også fått sponset peng til tur fra bedrifter etc. I nærmiljøet. 

kan det være sønnen din sier han ikke ønsker å være med for å skåne deg? Fordi han vet at økonomi er et sårt tema? Hva med å sette av 100,- i mnd på en egen konto? Da er du litt på vei iallefall. Også kanskje gutten din kan få en liten jobb ved siden av skolen? Vaske/brøyte/klippe plen/ male/ barnevakt? Da kan han selv også sette av noen hundrelapper til formålet? 

En slik tur gjør noe med samholdet i klassen også. Jeg er veldig glad jeg ble meg på turen og husker mye av den enda selv nesten 20 år seinere! 

Anonymkode: 3b318...618

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sønnen min går nå i 9.klasse, men allerede i 8.klasse var det et flertall av foreldrene på hele trinnet som bestemt at i 10.klasse skal hele trinnet på tur til Polen. Det er da for å besøke Auschwitz bl.a.

Jeg synes en sånn tur som skal finansieres av foreldrene (er en del tusen kroner den vil koste) ikke er greit. Jeg er alenemor og synes ikke at det er ok med sånne turer siden skolen i prinsippet skal være gratis. Vet at det er basert på at de skal selge toalettpapir, sokker etc., men alle vet jo at det omtrent er umulig å selge alt slik at foreldrene ender opp med å betale mye/det meste av turen. I tillegg så synes jeg tanken på at støyende 10.klassinger skal på tur til Auschwitz virker rart.

Sønnen min har heldigvis ikke lyst til å være på denne turen, så det er jo greit. Men, jeg vet ikke om det er flere i klassen eller på trinnet som ikke skal være med heller. Om han evt blir raringen som ikke blir med på tur?

Anonymkode: 274c5...ba5

Tur til Polen inl konsentrasjonsleire er en skoletur blant 10.klassinger over hele landet, dette har ungdomskoleelever gjort i flere tiår og er blitt en tradisjon. Skolen min dro aldri, og det syntes jeg er skikkelig synd. Som ungdom lærer man mye ved å reise ned dit, å se alt på kloss hold. «Bråkete ungdommer der nede» - hva i all verden for en tankegang er dette? Det er utelukkende positivt at alle generasjoner med ungdommer reiser til slike steder, man lærer mye og får mange inntrykk. Her i Norge er vi veldig beskyttet og flertallet av oss trenger en slik opplevelse. 

Sønnen din kommer til å angre på å ikke reise ned dit, syntes du skal motivere han - dette er en skoletur og man får dermed fravær og mister en god del av pensum. Så det er vel egentlig obligatorisk, så sant man ikke har svært spesielle behov. 

Anonymkode: 33766...c09

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer, TS. Dette er ikke greit. Også i klassen til min sønn har foreldre ønsket å arrangere overnattingsturer med betaling som liksom skal dekkes av sånne salgsdugnader (men mye kortere og billigere turer enn å dra til Polen!), og jeg har klart å stoppe dem. Skolen skal være gratis. Å pålegge foreldre å selge dopapir og kjeks (som de også ofte må legge ut for først) er ikke ok. 

Anonymkode: 88077...37d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tur til Polen inl konsentrasjonsleire er en skoletur blant 10.klassinger over hele landet, dette har ungdomskoleelever gjort i flere tiår og er blitt en tradisjon. Skolen min dro aldri, og det syntes jeg er skikkelig synd. Som ungdom lærer man mye ved å reise ned dit, å se alt på kloss hold. «Bråkete ungdommer der nede» - hva i all verden for en tankegang er dette? Det er utelukkende positivt at alle generasjoner med ungdommer reiser til slike steder, man lærer mye og får mange inntrykk. Her i Norge er vi veldig beskyttet og flertallet av oss trenger en slik opplevelse. 

Sønnen din kommer til å angre på å ikke reise ned dit, syntes du skal motivere han - dette er en skoletur og man får dermed fravær og mister en god del av pensum. Så det er vel egentlig obligatorisk, så sant man ikke har svært spesielle behov. 

Jeg synes det er positivt å dra til Auschwitz, men her er poenget at mange i praksis ikke har råd. For det er foreldrene som ender opp med å betale for mye av tullet man skal selge. Ikke alle har de pengene! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at du reagerer, TS. Dette er ikke greit. Også i klassen til min sønn har foreldre ønsket å arrangere overnattingsturer med betaling som liksom skal dekkes av sånne salgsdugnader (men mye kortere og billigere turer enn å dra til Polen!), og jeg har klart å stoppe dem. Skolen skal være gratis. Å pålegge foreldre å selge dopapir og kjeks (som de også ofte må legge ut for først) er ikke ok. 

Det er da ikke foreldrene som skal selge toalettpapir og kjeks! Det er ungdommene. 

Det å jobbe for pengene er mye læring i det også! Nå må folk begynne å oppdra barna sine 😆

Anonymkode: 3b318...618

• Liker 10
Skrevet

Her vi bor dekker skolen mesteparten av kostnaden med Polen tur i 10.klasse, tror vi måtte betale rundt 1000 av egen lomme + lommepenger. Våre dro til Berlin og bodde i Berlin men er kort tur over til Polen. Begge våre hadde strålende tur og alle fra begge 10.klassene var med

Anonymkode: 4f1a5...ac1

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min går nå i 9.klasse, men allerede i 8.klasse var det et flertall av foreldrene på hele trinnet som bestemt at i 10.klasse skal hele trinnet på tur til Polen. Det er da for å besøke Auschwitz bl.a.

Jeg synes en sånn tur som skal finansieres av foreldrene (er en del tusen kroner den vil koste) ikke er greit. Jeg er alenemor og synes ikke at det er ok med sånne turer siden skolen i prinsippet skal være gratis. Vet at det er basert på at de skal selge toalettpapir, sokker etc., men alle vet jo at det omtrent er umulig å selge alt slik at foreldrene ender opp med å betale mye/det meste av turen. I tillegg så synes jeg tanken på at støyende 10.klassinger skal på tur til Auschwitz virker rart.

Sønnen min har heldigvis ikke lyst til å være på denne turen, så det er jo greit. Men, jeg vet ikke om det er flere i klassen eller på trinnet som ikke skal være med heller. Om han evt blir raringen som ikke blir med på tur?

At du nevner penger , alenemor og prinsipper GJESP 

Anonymkode: a87dd...a57

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så du kaller et besøk i Aushwitz for dritt? Hva med å heller vise respekt for de som levde under disse forholdene? Hvis en elev ikke vil dra dit, burde de bli tvunget til det da alle, både eldre og barn, har godt av å lære seg litt forståelse og respekt for 2. verdenskrigs ofre.

Anonymkode: c3a78...67e

De er for unge når de blir sendt på turen. Datteren min var der med klassen, men det gjorde ikke inntrykk på de. De var mest opptatt av alt annet. 

Anonymkode: 6e600...4f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke la han gå. Hele ordningen med at elever skal samle inn penger for å dra til Auschwitz er kjempeantisemittisk. Vi må slutte å fortelle barn historier fra 2. verdenskrig. Det får ikke noe ut av å vite om disse grusomhetene.

Anonymkode: 1ff8f...22c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke la han gå. Hele ordningen med at elever skal samle inn penger for å dra til Auschwitz er kjempeantisemittisk. Vi må slutte å fortelle barn historier fra 2. verdenskrig. Det får ikke noe ut av å vite om disse grusomhetene.

Jo, ungdommen lærer at slikt ikke må gjenta seg. Det har ingenting med dagens antisemittisme å gjøre

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sikker på at sønnen din ikke vil være med eller at han bare sier at han ikke vil da han vet hva du mener? Og forteller at du har dårlig råd?

Skolen skal være gratis ja, men sånne turer går vel med dugnad og?

Lenge å spare om han vil og.

Husker jeg hadde lyst når vi skulle men jeg fikk ikke lov. Tenker på det den dsg idag når alle andre reiste og alle opplevelser og minner de har.

Dumt å ikke la han få reise.

Anonymkode: fa1d0...0b7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan i all verden kan et slik besøk bli anti-semittisk? 
Av alle merkelige ting jeg har lest på KG………

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

I vår kommune skapte disse Polenturene til slutt så mye bråk og splittelse at kommunalsjefen for skole og oppvekst nektet at turene kunne arrangeres i skolens regi. I stedet er det tur i Norge med inntil 2 overnattinger. Veldig synd at ikke ungdommene får oppleve disse historisk viktige stedene, og høre historiene fra tidsvitnene.  

Anonymkode: 92a69...8b5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er positivt å dra til Auschwitz, men her er poenget at mange i praksis ikke har råd. For det er foreldrene som ender opp med å betale for mye av tullet man skal selge. Ikke alle har de pengene! 

Det er jo derfor du får 3 år på å spare da. På 3 år greier man å spare 1000 kr. Det er 6,4 kr. I uka. Evt. Kan ungdommen få seg en liten sommerjobb. Hvis du som forelder ikke greier det, har du i det hele tatt råd til å brødfø et barn? 

Jeg syntes 1000kr. For en slik tur var utrolig rimelig. 

Anonymkode: 521f9...914

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke over hele landet, heldigvis. Det er selvsagt ikke obligatorisk om det er en ferie 

Anonymkode: d5d24...4a5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Sønnen min skal på en sånn reise til høstferien. I klassen hans, skal 26 av 28 ungdommer være med. Han bil egentlig ikke og jeg synes de er alt for unge til å ta en sånn type reise i flokk, uten foreldre/veiledning. Men hsn bil ikke være på utsiden. Det snakkes mye om turen allerede nå, 9 mnd før. I tillegg må vi betale 7000 kr for turen, noe jeg synes er hårreisende. De to spm ikke er meldt på, har jeg en misstanke om ar det handler om økonomi m

Anonymkode: 955e8...538

• Nyttig 1
Skrevet

Meningen med å reise til Auschwitz er ikke for å ha det gøy, det er for å lære om hvordan folk i konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig hadde det.

Tror du virkelig ikke at jeg er klar over dette?? 

Men når flere i klassen mener at en sånn tur ikke er interessant / spennende nok, så blir det neppe noen reise til en sånn plass uansett hvor lærerikt dette er for dem.  

Anonymkode: 7e0d5...b9f

Skrevet

Her ser jeg begge sider av saken prinsipielt, men ikke praktisk.

Det å spare 1000 kroner over en lengre periode er helt overkommelig. Virkelig. Det du gjør er å planlegge innkjøp av eks. utstyr, bruker finn.no mer, ber om donasjoner til jul og bursdag osv. Dette kan umulig handle om det praktiske. Det får man til om man vil, siden man har fått tid på å planlegge.

Da står man igjen med det prinsipielle. Jeg er enig med deg i at skole skal være gratis. Men jeg reagerer veldig på tonen i innlegget ditt. Du virker blottet for forståelse for hva dette faktisk er for noe, og hvorfor det er viktig. Jeg reiste selv ned som 16-åring. Det var så sterkt. Du synes ikke "støyende 10.klassinger" skal på tur til Auschwitz? Det er akkurat de som trenger det. Når vi dro var det noen jenter som absolutt ikke var klare. De ønsket å bruke en dag ekstra på shopping, men fikk klar beskjed om at det utgikk. Resten av oss fikk en skikkelig oppvekker. Jeg skjønte egentlig ikke hvor viktig antirasisme var før da. Men jeg vet det nå. For å si det sånn: Min femåring skal dit som tenåring. På ett eller annet vis.

Anonymkode: 1054c...581

• Liker 7
Skrevet

Her har de sluttet å dra for ungdommen klarer ikke oppføre seg når de er der. Så nå drar de på snøhuletur langt inn i fjellheimen i tre dager istedet. 

Anonymkode: 98db9...e6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her har de sluttet å dra for ungdommen klarer ikke oppføre seg når de er der. Så nå drar de på snøhuletur langt inn i fjellheimen i tre dager istedet. 

Anonymkode: 98db9...e6c

Fuckings tragisk. Pinlig for Norges del, for å være ærlig. Men bra de drar inn i skauen hvor de ikke plager andre. Skam, altså. Hva pokker har foreldrene å si til dette?

Anonymkode: 1054c...581

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...