Gå til innhold

Klassen til sønnen min skal på Polen-tur i 10.klasse, vil ikke være med på opplegget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går nå i 9.klasse, men allerede i 8.klasse var det et flertall av foreldrene på hele trinnet som bestemt at i 10.klasse skal hele trinnet på tur til Polen. Det er da for å besøke Auschwitz bl.a.

Jeg synes en sånn tur som skal finansieres av foreldrene (er en del tusen kroner den vil koste) ikke er greit. Jeg er alenemor og synes ikke at det er ok med sånne turer siden skolen i prinsippet skal være gratis. Vet at det er basert på at de skal selge toalettpapir, sokker etc., men alle vet jo at det omtrent er umulig å selge alt slik at foreldrene ender opp med å betale mye/det meste av turen. I tillegg så synes jeg tanken på at støyende 10.klassinger skal på tur til Auschwitz virker rart.

Sønnen min har heldigvis ikke lyst til å være på denne turen, så det er jo greit. Men, jeg vet ikke om det er flere i klassen eller på trinnet som ikke skal være med heller. Om han evt blir raringen som ikke blir med på tur?

Anonymkode: 274c5...ba5

• Liker 6
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen min går nå i 9.klasse, men allerede i 8.klasse var det et flertall av foreldrene på hele trinnet som bestemt at i 10.klasse skal hele trinnet på tur til Polen. Det er da for å besøke Auschwitz bl.a.

Jeg synes en sånn tur som skal finansieres av foreldrene (er en del tusen kroner den vil koste) ikke er greit. Jeg er alenemor og synes ikke at det er ok med sånne turer siden skolen i prinsippet skal være gratis. Vet at det er basert på at de skal selge toalettpapir, sokker etc., men alle vet jo at det omtrent er umulig å selge alt slik at foreldrene ender opp med å betale mye/det meste av turen. I tillegg så synes jeg tanken på at støyende 10.klassinger skal på tur til Auschwitz virker rart.

Sønnen min har heldigvis ikke lyst til å være på denne turen, så det er jo greit. Men, jeg vet ikke om det er flere i klassen eller på trinnet som ikke skal være med heller. Om han evt blir raringen som ikke blir med på tur?

Neida. Det går helt fint. Hold ham hjemme, du :) magefølelsen har rett

Anonymkode: 6dbe0...a58

• Liker 3
Skrevet

Det er jo veldig lærerrikt med en slik tur. Jeh har selv vært der, og det samme med barna. Det setter ting i perspektiv. Dette er jo en del av vår historie! 

Anonymkode: d00cd...72d

Det kan jo være så, men jeg synes ikke det er greit at en sånn tur som koster mange tusen, nesten skal bli slik at det forventes at alle blir med på den.

Om den hadde vært i skolens regi, hadde han jo selvsagt blitt med.

• Liker 17
Skrevet

Heldigvis dekker skolepengene vi betaler for tenåringene våre Tyskland reise i 10 klasse.., på den skolen mine 2 tenåringer går på

Skrevet

Det er svært vanlig å dra på tur med Hvite busser i 10. klasse. Jeg har vært med på det selv. Vi startet elevbedrift hvor vi lagde og solgte mat på skolen hver fredag fra 8. til 10. klasse. Vi tjente en del, men tror foreldrene måtte betale kanskje 1000 kr i tillegg.

Anonymkode: 62dca...38b

• Liker 25
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har 3 barn over 16. Ingen ville bli med til Polen. Gikk helt greit. Sønnen din bestemmer. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er svært vanlig å dra på tur med Hvite busser i 10. klasse. Jeg har vært med på det selv. Vi startet elevbedrift hvor vi lagde og solgte mat på skolen hver fredag fra 8. til 10. klasse. Vi tjente en del, men tror foreldrene måtte betale kanskje 1000 kr i tillegg.

Anonymkode: 62dca...38b

Det er heldigvis ikke vanlig her

Anonymkode: d5d24...4a5

• Liker 6
Skrevet

Du bestemmer hva ditt barn skal være med på har du ikke råd er det grunn nok slutt å tvil på deg selv.

Anonymkode: a87dd...a57

Skrevet

Meeeen går glipp av et unik samhold da som det jobbes i 2 år mot som ender opp i en mega tur med ennå mer samhold.

• Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meeeen går glipp av et unik samhold da som det jobbes i 2 år mot som ender opp i en mega tur med ennå mer samhold.

Haha, hadde du sagt det samme om det var grillfest i Sverige? Folk må få bestemme hva de bruker penger på. Når ungen i tillegg ikke VIL dit, er jo saken grei

Jeg var med på klassetur dit. Det var kaldt; drittvær, ræva mat, bare å sitte og få vondt i ræva i en buss. Skikkelig drittur.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Skolen skal være gratis, men her forstår jeg at dette ikke arrangeres av skolen, men av foreldrene. Kanskje finner også turen sted i en skoleferie, og da er det ikke ulovlig. 

Det kan allikevel bli vanskelig for familier med svak økonomi. Ikke alle har råd til å betale flere tusen for en slik tur. Pengene finnes ikke. Da står man ofte ved et vanskelig valg. Man kan bruke penger man ikke har og ta opp dyre forbrukslån eller leve på "vann og brød" i månedsvis. Eller å la være å delta på turen og på den måten gjøre barnet til en "outsider" som kan bli stående utenfor gjengen og utenfor det sosiale fellesskapet når de er tilbake på skolen og snakker om sine opplevelser.

Jeg er enig, det å arrangere slike turer kan gjøre det veldig vanskelig for noen.

• Liker 5
Skrevet

Det er så kjipt med de som ikke gidder å prioritere å være med på Polen-tur. 

Anonymkode: 84caa...d23

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
aksase skrev (3 minutter siden):

Skolen skal være gratis, men her forstår jeg at dette ikke arrangeres av skolen, men av foreldrene. Kanskje finner også turen sted i en skoleferie, og da er det ikke ulovlig. 

Det kan allikevel bli vanskelig for familier med svak økonomi. Ikke alle har råd til å betale flere tusen for en slik tur. Pengene finnes ikke. Da står man ofte ved et vanskelig valg. Man kan bruke penger man ikke har og ta opp dyre forbrukslån eller leve på "vann og brød" i månedsvis. Eller å la være å delta på turen og på den måten gjøre barnet til en "outsider" som kan bli stående utenfor gjengen og utenfor det sosiale fellesskapet når de er tilbake på skolen og snakker om sine opplevelser.

Jeg er enig, det å arrangere slike turer kan gjøre det veldig vanskelig for noen.

Men nå bruker de 2 år på å jobbe og diverse for denne turen så ser ikke problemet om man har lyst da selvfølgelig :)

• Liker 4
Skrevet

Så du kaller et besøk i Aushwitz for dritt? Hva med å heller vise respekt for de som levde under disse forholdene? Hvis en elev ikke vil dra dit, burde de bli tvunget til det da alle, både eldre og barn, har godt av å lære seg litt forståelse og respekt for 2. verdenskrigs ofre.

Anonymkode: c3a78...67e

Tvunget og i tillegg betale?

Anonymkode: 613cb...b39

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det er delvis sant. Igjen dette er selvsagt bare min erfaring og hvor lett det er å selge toalettpapir vil jo avhenge av hvor man bor. Men min erfaring fra Oslo(hvor man kan selge til mange) er at det er greit å få solgt disse tingene så lenge man passer på å starte å selge tidlig. De som sitter igjen med alle produktene er ofte de som velger til siste liten med å selge og da har jo alle naboene allerede kjøpt produktene fra de andre i klassen som selger. 

I tillegg i min barns klasse hadde de en ordnig om at det var frivillig å betale for å reise til Polen. Alle som betalte betalte anonymt. De som ikke kunne betale fikk mulighet til å få betalt turen av de andre foreldrene. Det syntes jeg var en fin ordning. Kanskje de kunne hatt samme ordning hos dere? Men en slik ordning krever selvsagt at det ikkke er for mange som ikke betaler og at foreldrene som kan betale er villig til å betale for de som ikke kan betale. 

Anonymkode: 28339...211

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Haha, hadde du sagt det samme om det var grillfest i Sverige? Folk må få bestemme hva de bruker penger på. Når ungen i tillegg ikke VIL dit, er jo saken grei

Jeg var med på klassetur dit. Det var kaldt; drittvær, ræva mat, bare å sitte og få vondt i ræva i en buss. Skikkelig drittur.

Du tenker grillfest i Sverige kan sammenlignes med en tur til Polen hvor man lærer om en særdeles viktig del av vår historie?

Faktisk er det viktigere enn noensinne at barn får erfare og se med egne øyne de historiske bevis for hva som har foregått. Med all feilinformasjon, konspirasjonsteorier og historiefornektelse som florere på nettet som de eksponeres for hver eneste dag, har det aldri vært mer kritisk viktig at den oppvoksende generasjon får et solid fundament med kunnskap. 

Det tenker jeg alle andre som avfeier disse turene også kan tenke litt på.

Anonymkode: be5f8...7b5

• Liker 28
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tvunget og i tillegg betale?

Anonymkode: 613cb...b39

Ja.

Anonymkode: c3a78...67e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på en sånn tur og kan love at ingen bråkte og tøyset i konsentrasjonsleirene ihvertfall. Vi lærte masse. Tøyset og samholdet kom på bussene og hotellene osv. Men ser selvfølgelig at økonomien kan være problematisk. 

Anonymkode: 3af1e...604

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...