Gå til innhold

Erfaring med en selvbestemt abort 10+?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil vite alt. Hele prosessen, hvordan kroppen reagerte, hvor lenge det varte, hvilken metode du fikk, og alt som er.

Anonymkode: c1a7b...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts trenger ikke begrunne hvorfor hun ønsker abort! Og stakkars babyen, det er strengt talt ingen baby så tidlig så ro ned egga

Anonymkode: 47da7...e23

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei .. 

På de fleste sykehus anbefales det medikamentell svangerskapsavbrudd.  Over 9 ukers graviditet  så anbefales det at det gjøres på sykehus.

Blødningsmengde og opplevelse av smerter varierer fra kvinne til kvinne. 

Du får smertelindring.

Anonymkode: 4ef3d...cf6

Skrevet

Detaljene fra mine erfaringer egner seg ikke på trykk for å si det sånn… har hatt 2 stk, en før uke 9, og en senabort, begge var like grusomme på hver sin måte. 

Anonymkode: 7b763...016

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, krenkende utsagn, avsporinger og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

Endret av Matas
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vil vite alt. Hele prosessen, hvordan kroppen reagerte, hvor lenge det varte, hvilken metode du fikk, og alt som er.

Jeg har hatt en Spontan abort i uke 13 hvor fosteret var ca 10 uker gammelt så det kan kanskje sammenlignes. selv om jeg ikke kan noe om dette med medisinene en får. 

men det var i allefall helt jævlig og jeg trodde jeg skulle blø i hjel. Først rier i noen timer, så vannavgang det sa knepp i magen og det rant ut vann, så blod, mer rier, mer blod, enda mer Rier, blod med klumper og så blod med enda større klumper og enda vondere rier og så stor klump. Og så gav det seg litt. Tok vel ca en hel natt. 

ville insistert på å gjøre det på sykehuset og fått smertestillende. Så går det nok bra. 

Anonymkode: 80d55...4ea

Skrevet

Jeg valgte å ta det kirurgisk. 

Anonymkode: 45eb0...f23

Skrevet

Jeg fikk kirurgisk abort i uke 13. Var først på en samtale og fikk så en dato. Kom på sykehuset og hadde meg med kryssord, fikk en seng å vente i og bare løste kryssord og tenkte ikke på hva som skulle gjøres. Ble trillet i et rom jeg fikk en maske foran ansiktet og da tok det toppen fem sekunder før jeg sluknet. Våknet opp i sengen på det første rommet igjen senere og kjente ikke at noe var gjort, husket ingenting så jeg trodde faktisk ingenting var gjort enda så jeg reiste meg opp, men da sa en sykepleier som overvåket rommet at jeg måtte ligge litt til for å få ut all narkosen og at alt var overstått. Det var overraskende at det gikk så lett og fort for seg uten smerter eller noe! Fikk med meg bind i trusa og blødde en mini flekk på en centimeter i løpet av den dagen og det var alt. Ingen smerter eller noe senere heller :)

følte meg godt ivaretatt 

tror det er viktig å ikke å grue seg eller tenke på selve inngrepet men heller bare se det som en hvilken som helst legetime eller tannlegetime man venter på på venteværelset og ikke overtenke

Anonymkode: 708ce...22b

Skrevet

Jeg tok kirurgisk abort i uke 11. Orket ikke tanken på å se den. Ble sendt på sykehuset for ultralyd, for å forsikre om alder på embryo. Så fikk jeg en dato til aborten. Fikk narkose. Blødde basically ikke etterpå. Hadde en sterk reaksjon på det. Hadde mareritt i flere uker etterpå, og angret veldig. Selve prosessen var grei, men taklet det psykisk veldig dårlig. 

Anonymkode: 87a57...9c6

Skrevet

Jeg hadde kirurgisk rett før utgangen av uke 12. 

Jeg hadde samme opplevelse på sykehuset som ab...22b over her. Jeg blødde litt i et par dager, men ikke mye og ikke lenge, og hadde ingen smerter. Jeg hadde en slags svak "mens-murring" første dagen. Dvs det var ikke helt slik, men nesten. Klarer ikke beskrive på noen annen måte. 

Anonymkode: 81d89...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har dessverre mye erfaring å dele her. 

Det finnes 2 metoder: medisinsk abort, hvor du får medisiner for å avslutte svangerskapet og for å støte ut embryo. Og kirurgisk, hvor du legges i narkose og får fjernet embryo.

Kirurgisk er best. Da du slipper langvarige blødninger og usikkerhet på om alt har kommet ut. Det skjer dagkirurgisk. Og etter oppvåkningen blir du trillet tilbake på avdelingen. Her får du alt fra enerom til felles sal. 

Ved medisinsk får du først en pille for å avslutte svangerskapet. Noen dager senere skal aborten utføres. Dette gjøres ved at du setter noen stikkpiller opp i skjeden. Disse sørger for at livmoren begynner å trekkes seg sammen slik at embryo støtes ut. Jo lengre man er på vei, jo mer smertefullt er det. Har du født før så vet du hvordan smertene kan arte seg. Hvis ikke kan det være du blir overrasket over nivået på smertene. Det er som kraftige menstruasjonssmerter. Du blør rikelig og det vil komme ut koagler, embryo, vevsrester og morkake. Blødningen vedvarer som regel noen uker.

Hvis du gjør aborten hjemme får du med deg tablettene hjem samt noe svake smertestillende og kvalmestillende. Du blir oppringt fra avdelingen i løpet av dagen for å høre hvordan det går. De anbefaler å ta en graviditetstest etter ca 1 mnd. Noe mer oppfølging er det ikke. 

Hormonene kan gjøre deg ekstra sårbar og trist. Men disse går raskt ut av kroppen etter en komplett abort.

Anonymkode: 28593...e60

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg valgte å ta det kirurgisk. 

Jeg fikk satt inn spiral etter at de utførte aborten, og det ble et 6 ukers smertehelvete med mye blødninger før kroppen til slutt støtte ut spiralen. Så ville anbefalt å vente med å sette inn evt spiral til livmoren har trukket seg sammen igjen.  Hvis det skulle være aktuelt. 

Selve aborten var null stress. Lett narkose, over på null komma niks.

Skrevet

Tatt abort 3 ganger, alle medisinsk.

Du får en pille som stopper utviklingen av fosteret. Etter et par dager skal du fullføre aborten, og dette gjøres enten på sykehus eller hjemme. Jeg valgte å være hjemme. Da kunne jeg slappe av med serier og musikk mens det skjedde. Noen føler seg tryggere på sykehus. Er du hjemme skal du ha noen med deg i tilfelle komplikasjoner. Du får med deg fra sykehuset tabletter som skal inn i skjeden, i tillegg får du smertestillende. Abort er smertefullt, litt som kraftig mens. Bruk bind etter aborten, ikke tampong. 

Anonymkode: 222bf...22a

Skrevet

Fikk medikamentell abort. Det var som en sterk mens, gjorde det hjemme. Var ikke kjempevondt men man kjenner det. Følte meg veldig trist og lei en stund etterpå.

Anonymkode: 2d4ba...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...