Ænema Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 tenker på sikt å emigrere store deler av året til utlandet. er ufør så tenker være borte 90 dager av gangen. noen som har forslag til hvor jeg får mest for pengene? trenger ikke være sydentemp, men må være billig. lett å leie noe på korttidsleie. er ikke kresen på hvordan jeg bor. har noen gjort tilsvarende selv? 1
CQM80 Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Ta en titt på denne lista: https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/1633-prisnivaet-i-europeiske-land To land jeg trodde ville være blant de billigste i Europa, er Moldova og Kosovo, vet ikke hvorfor de ikke er med på lista. De er vel uansett ikke steder jeg ville ha tilbrakt 90 dager i året, men du skriver jo at det eneste kravet er at det skal være billig. Korttidsleie får du stort sett overalt, det er veldig enkelt med Airbnb. Har du ingen andre ønsker enn pris? By, fjell, hav? Fin natur? Kultur? Lære et nytt språk? Hvis du virkelig vil ha det billig, ville jeg reist ut av Europa. Dyrere flyreise tjener du nok inn igjen på et 90 dagers opphold, om du reiser til riktig sted, og bestiller fly i god tid på forhånd. Det er flere land i Asia og i Mellom-Amerika som har veldig lave levekostnader. 1
Ænema Skrevet 26. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2023 CQM80 skrev (1 time siden): Takker for svar Ta en titt på denne lista: https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/1633-prisnivaet-i-europeiske-land To land jeg trodde ville være blant de billigste i Europa, er Moldova og Kosovo, vet ikke hvorfor de ikke er med på lista. De er vel uansett ikke steder jeg ville ha tilbrakt 90 dager i året, men du skriver jo at det eneste kravet er at det skal være billig. Jeg trenger ikke være på samme sted hele tiden. pr nå er det bare en brainstorming. jeg vil teste ut flere steder før jeg finner et sted jeg vil reise til fast evt. Korttidsleie får du stort sett overalt, det er veldig enkelt med Airbnb. Det er sant. Jeg er ikke så kresen på hvor da jeg må sove på gulvet uansett pga ryggen. Har du ingen andre ønsker enn pris? By, fjell, hav? Fin natur? Kultur? Lære et nytt språk? Alle disse her er relevante. kanskje ikke de høyeste fjellene. Avhenger av hvor jeg vil befinne meg. foretrekker jo nær kysten slik at jeg kan bade, men det kan man jo på sommeren hvor som helst. er glad i kulturhistorie men europa er jo full av slikt. så er åpen for alt mulig. viktigste er at jeg som ufør har råd til å oppholde meg der, samtidig som jeg betaler for leiligheten hjemme i norge. Hvis du virkelig vil ha det billig, ville jeg reist ut av Europa. Dyrere flyreise tjener du nok inn igjen på et 90 dagers opphold, om du reiser til riktig sted, og bestiller fly i god tid på forhånd. Det er flere land i Asia og i Mellom-Amerika som har veldig lave levekostnader. Jeg vil nok helst slippe å måtte fly, så utenfor europa er uaktuelt. dessverre. men fristende steder hvis jeg kunne tatt toget dit.
CQM80 Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Da ville jeg sett litt på Montenegro, Slovenia, Bosnia-Hercegovina og Nord-Makedonia. De to sistnevnte har ikke kystlinje, men du kan og ta en titt på Albania. Jeg likte meg godt i disse landene, da de har mye historie og fin natur, og det er kort vei for å farte rundt mellom disse landene. Togforbindelser er dårlige her, men det er veldig greit å ta buss. Jeg brukte stort sett lokale busselskap som jeg fant på nett da jeg reiste der, og det var veldig billig. Et billig alternativ til Airbnb er hostell. Mange har private rom, noen også eget bad. Da har man tilgang til kjøkken, som er viktig når man skal leve billig. Veldig greit om du også har lyst til å møte andre folk. Det går an å kontakte dem direkte for å få en god pris på et lengre opphold. Mange som jobber mens de reiser gjør dette. Jeg pleier å gjøre litt research først (f. eks. lese anmeldelser på booking.com), for å sikre meg at det ikke er et partyhostell (hvis du ønsker å unngå det). Husk at reiseforsikringen har en begrensning på lengde per reise. Mitt selskap har en begrensning på 10 uker, noen har 60 dager. Skal du utvide med noen uker ekstra blir det veldig dyrt, fort flere hundre per uke. Dette gjelder alle de norske selskapene. Jeg har derfor brukt et utenlandsk selskap som heter ACS når jeg skal være lengre på reise. Du kan tegne en engangsforsikring hos de på kun de ukene som overgår grensa, bare være obs på at det er noen dagers karantene fra du tegner den til den er gyldig. Jeg vet at mange av de nordmennene som bor halve året i utlandet bruker AXA. Pass på å lese vilkårene først, så du vet hva som inngår i forsikringen. 2 1
Liebe Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Paris er chill alene, kjøp deg noe god vin og litt weed fra en trivelig gateselger og sett deg å se film i leiligheten din. Dra på Metro til ulike steder som Latinerkvartalet, Montmartre, Eiffeltårnet, Sacre Coeur osv osv 1
Ænema Skrevet 26. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2023 CQM80 skrev (27 minutter siden): Da ville jeg sett litt på Montenegro, Slovenia, Bosnia-Hercegovina og Nord-Makedonia. De to sistnevnte har ikke kystlinje, men du kan og ta en titt på Albania. Jeg likte meg godt i disse landene, da de har mye historie og fin natur, og det er kort vei for å farte rundt mellom disse landene. Togforbindelser er dårlige her, men det er veldig greit å ta buss. Jeg brukte stort sett lokale busselskap som jeg fant på nett da jeg reiste der, og det var veldig billig. Et billig alternativ til Airbnb er hostell. Mange har private rom, noen også eget bad. Da har man tilgang til kjøkken, som er viktig når man skal leve billig. Veldig greit om du også har lyst til å møte andre folk. Det går an å kontakte dem direkte for å få en god pris på et lengre opphold. Mange som jobber mens de reiser gjør dette. Jeg pleier å gjøre litt research først (f. eks. lese anmeldelser på booking.com), for å sikre meg at det ikke er et partyhostell (hvis du ønsker å unngå det). Husk at reiseforsikringen har en begrensning på lengde per reise. Mitt selskap har en begrensning på 10 uker, noen har 60 dager. Skal du utvide med noen uker ekstra blir det veldig dyrt, fort flere hundre per uke. Dette gjelder alle de norske selskapene. Jeg har derfor brukt et utenlandsk selskap som heter ACS når jeg skal være lengre på reise. Du kan tegne en engangsforsikring hos de på kun de ukene som overgår grensa, bare være obs på at det er noen dagers karantene fra du tegner den til den er gyldig. Jeg vet at mange av de nordmennene som bor halve året i utlandet bruker AXA. Pass på å lese vilkårene først, så du vet hva som inngår i forsikringen. takker for svar. mitt kredittkortselskap har 90 dagers reiseforsikring, men mulig jeg kjøper en tilleggsforsikring også har tenkt litt på hostel ja. blir nok en del av det når jeg skal et sted første gang. lettere å få tips av folk som er i samme sko, og har erfaring jeg har tenkt litt på bulgaria, der går det tog/buss til tyrkia også. men tenker ta meg en backpacking tur innom flere steder på vei mot bulgaria. litt lyst til portugal også. veldig lyst til å lære meg portugisisk.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 Portugal høres lurt ut. Der er det rimelig å leve, godt klima og mange andre utlendinger som bor store deler av året. Jeg har vært der en gang for mange år siden. Var i Faro og langs kysten der, Lisboa og inne i landet. Likte meg veldig godt. Anonymkode: 4dbc2...568 4 1
Grüner Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Liebe skrev (På 26.1.2023 den 15.29): Paris er chill alene, kjøp deg noe god vin og litt weed fra en trivelig gateselger og sett deg å se film i leiligheten din. Dra på Metro til ulike steder som Latinerkvartalet, Montmartre, Eiffeltårnet, Sacre Coeur osv osv Ts er ufør og Paris er en dyr by å bo i. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 Spania, greit klima og du kan eventuelt reise litt rundt. Vi låner ut huset vårt i Spania på vinteren til min mamma og min tante, de er der i januar, februar og mars, og gjerne litt utpå høsten også. De strotrives og det er ikke så dyrt å leve der som mange tror, blir en kjent så er det lett å finne frem til gode rimelige restauranter og butikker Anonymkode: 747d8...c56 2
Ænema Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2023 takker for svar. jeg blir nok ikke å reise til de mest vanlige syden strøkene, da det som sprenger banken er bolig, og dette er dessverre det som er dyrest i spania og paris ol. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Hadde flyttet til Polen, Nord Makedonia, Albania, Serbia Anonymkode: f93b7...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 Holder til i Spania 4-5 mnd i året. Jeg flyr ikke så bruker over en uke både ned og opp igjen. Tusler da rundt i Berlin, Paris, Barcelona noen dager hver vei. Blir alltid lengre til og fra enn jeg planla:-). Anonymkode: dd29b...cea 1
Ænema Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2023 ja min plan er å ta toget frem (og tilbake). med backpacking på hostel i div byer, før jeg kommer meg til ønsket destinasjon. planen min er 3 mnd på våren og 3 mnd på høsten. ikke sommeren og julen da blir jeg hjemme. jeg mangler bare destinasjon jeg skal oppholde meg. mulig jeg prøver noen forskjellige i begynnelsen. men målet er å finne en fast destinasjon jeg kan bli kjent med og komme tilbake. gjerne leie hos noen lokale i området, et rom og et bad f.eks. vil helst ha tilgang til strand eller iallfall felles basseng. festing og andre nordmenn er ikke nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Skrevet 28. januar 2023 Definitivt Italia Anonymkode: eaa80...ab6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Skrevet 28. januar 2023 Ænema skrev (3 minutter siden): ja min plan er å ta toget frem (og tilbake). med backpacking på hostel i div byer, før jeg kommer meg til ønsket destinasjon. planen min er 3 mnd på våren og 3 mnd på høsten. ikke sommeren og julen da blir jeg hjemme. jeg mangler bare destinasjon jeg skal oppholde meg. mulig jeg prøver noen forskjellige i begynnelsen. men målet er å finne en fast destinasjon jeg kan bli kjent med og komme tilbake. gjerne leie hos noen lokale i området, et rom og et bad f.eks. vil helst ha tilgang til strand eller iallfall felles basseng. festing og andre nordmenn er ikke nødvendig. Du drar alene, du og? Anonymkode: dd29b...cea
Ænema Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du drar alene, du og? Anonymkode: dd29b...cea ja jeg blir å dra alene evt med bikkja. vet ikke om det er noe lett egentlig. men vanskelig med pass av bikkja så lenge av gangen. du drar alene?
Ænema Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #18 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Definitivt Italia Anonymkode: eaa80...ab6 noen tips til hvor?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Skrevet 28. januar 2023 Ænema skrev (Akkurat nå): ja jeg blir å dra alene evt med bikkja. vet ikke om det er noe lett egentlig. men vanskelig med pass av bikkja så lenge av gangen. du drar alene? Å ha hund med kan bli mye styr. Ja, jeg drar alene. Er borte den mørke vinteren, drar enten i midten av november eller rett etter jul, om vinteren er tålig bra. Anonymkode: dd29b...cea
Ænema Skrevet 28. januar 2023 Forfatter #20 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha hund med kan bli mye styr. Ja, jeg drar alene. Er borte den mørke vinteren, drar enten i midten av november eller rett etter jul, om vinteren er tålig bra. Anonymkode: dd29b...cea aha. ja regner med hund kan bli slitsomt. men må da kunne gå an med planlegging. hvor i spania reiser du da? er det noe klima der som frister på den tiden? hvordan bor du der nede?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå