Gå til innhold

Info om nåværende arbeidssted i jobbintervju, innenfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i intervju da jeg ikke lenger ønsker å jobbe i nåværende stilling og selskap. Alle grunner til dette er elendig ledelse og at jeg ser at skipet synker.Vi har nå større utgifter enn inntekter grunnet ansattelse av svært dyre konsulenter som ikke skaper verdien de koster. Tallene er blodrøde. Er dette innenfor å nevne som grunn til å ønske skifte stilling, eller vil det bli oppfattet som illojalt og bare reflektere negativt på meg selv? Hvor mye negativt/info om nåværende arbeidsgiver er innenfor å nevne i intevju?

Anonymkode: 325e4...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si aldri negative ting om tidligere arbeidsplasser på intervju. Jeg hadde ikke gått videre med deg hvis du hadde sakt det der. Ønsker jo ansatte dom brenner og kjemper for arbeidsplassen, ikke den som hopper av båten så gort ting hår litt tregt. De fleste vil jo oppleve det en eller annen gang.

Anonymkode: 5fcf6...7c8

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser heller på hva du ser for deg i den nye jobben, hva du tror du kan bidra med opp mot ønskene til arbeidsgiver osv. Snakk så lite som mulig om tidligere jobb som mulig, og hvis du spørres om forhold på gammel arbeidsplass, så bare si at du ønsker andre utfordringer eller noe sånt. 

Anonymkode: cbdc7...d27

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det. Hvis du blir presset for en grunn, så snakk det bort. Evt si noe svada. Ikke snakk "dritt" (selv om det er sant) om nåværende arbeidsgiver.

Anonymkode: 20836...5e1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil kunne reflektere veldig negativt på deg. 
Det sier noe om at du åpnet prater om nedturer i en bedrift du er ansatt i, og ikke har noen hemninger med å fortelle utenforstående om hvordan det står til med økonomi. 
De fleste vil ikke ansette noen de vet snakker til andre om bedriftens økonomiske situasjon. Hva annet forteller du videre til utenforstående da? 

Anonymkode: c3b78...ed8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis synes jeg nedsnakking av nåværende eller tidligere arbeidsgiver er negativt, men har opplevd et par situasjoner der jeg synes det var OK. Den ene gangen var en kandidat som hadde hatt samme jobb i mange år og fortalte at hun hadde trivdes utmerket der i alle år, men så ble det gjort en restrukturering av arbeidsplassen og de fikk nye ledere som ikke brydde seg om kvaliteten på arbeidet eller de ansattes arbeidsmiljø. Hun forklarte situasjonen på en enkel og ryddig måte, uten å bruke nedsettende ord. Vi ansatte henne og nå har hun vært hos oss i flere år og det har aldri vært problemer med henne. 
Så mitt råd TS er å være ærlig om dårlig ledelse på nåværende arbeidsplass, men ikke utbrodere så mye. Si i så fall heller litt om hva god ledelse er for deg. Dropp å si noe om arbeidsplassens økonomi. 

Anonymkode: e71ae...fad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig krise å snakke om en bedrifts økonomi som hvermannsen kan gå på proff.no å finne info om…

Anonymkode: 12b13...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag hentet herfra: https://www.f-b.no/eksperter-dropp-dette-nar-du-soker-jobb/f/5-59-2851267
I intervjusituasjonen tenker jeg at fallgruve nummer én er at selv om du har vært i en konflikt med nåværende arbeidsgiver, så bør du holde deg for god til å komme med negative utsagn, sier Sande. 

Holst sier det samme. 

– Den store bommerten jeg kanskje hører oftest i intervju er kritikk mot tidligere leder eller arbeidsgiver. Vær veldig varsom med kritikken. Ofte er det flere sider av en sak, og det siste du ønsker er at jeg skal tenke på deg som en som lett havner i konflikt eller på kanten med kolleger. 

Konflikt med lederen din, mistrivsel på arbeidsplassen og ukollegial oppførsel fra andre, er absolutt gode grunner til å slutte i jobben og finne en annen. Men de bør likevel altså ikke fortelles om. Den nye arbeidsgiveren din vil selvsagt nødig risikere det samme neste gang du bytter jobb. 

Men så må du jo svare på spørsmålet «hvorfor bytter du jobb?» om det kommer opp. 

– Prøv å svare på en måte som viser at du er svært motivert for stillingen du har søkt på eller blitt innkalt til. For eksempel «denne stillingen virker altfor spennende til at jeg kunne la være å søke på den fordi ...» Det handler om å vise at du vil til en ny jobb fremfor vekk fra eksisterende jobb. Dette vil garantert gagne deg, mener Sande.

Anonymkode: 75c01...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, veldig krise å snakke om en bedrifts økonomi som hvermannsen kan gå på proff.no å finne info om…

Anonymkode: 12b13...b06

Ikke det det handler om. Men arbeidsplassens økonomi har ingen direkte påvirkning på arbeidsforholdet, så jeg synes det blir usaklig å nevne det. Mens dårlig ledelse har en direkte påvirkning, og er en saklig klage. 

Anonymkode: e71ae...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...