AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Føler at en del her fremstiller det som fakta, slik fungerer det og at det er det aller viktigste for et barns utvikling. Men det er jo ikke som om det ikke finnes kritiske røster mot teorien (det er jo en teori)? Eller at det er bunnsolid evidens for det? Synes tilknytningsomsorg har en del bra, men det virker som om det kan bikke litt over for noen? Anonymkode: b3aa1...ffb 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Hva mener du med at det bikker over for noen? Har du noen eksempler? Anonymkode: c7b1e...419 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Tja, jeg vil se den løven eller sjimpansen som driver cry it out på barna sine. Tilknyttningsteori handler om å respondere på og følge instinktene våre, som er å holde barna våre nære og respondere på gråt. Det er vel mer de som holder barna mer på avstand som det har "bikket" over for. Anonymkode: c4bc9...66d 14 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler at en del her fremstiller det som fakta, slik fungerer det og at det er det aller viktigste for et barns utvikling. Men det er jo ikke som om det ikke finnes kritiske røster mot teorien (det er jo en teori)? Eller at det er bunnsolid evidens for det? Synes tilknytningsomsorg har en del bra, men det virker som om det kan bikke litt over for noen? Anonymkode: b3aa1...ffb De som ammer til 4 år Anonymkode: 33fdd...097 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Det er grove inndelinger. Har ikke fått så mye at av det annet enn at jeg ikke kjenner meg igjen i trygg tilknytning. Ble litt bevisst noe, men ikke noe jeg ikke var bevisst på og hadde verktøy til å bli bedre på fra før av. Anonymkode: a3866...537
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med at det bikker over for noen? Har du noen eksempler? Anonymkode: c7b1e...419 Har ikke noe konkret eksempel akkurat nå dessverre, men er med i noen Facebook-grupper hvor det noen ganger dukker opp historier som viser hvor lett det kan være å gå seg litt vill i det. For eksempel foreldre som bruker enormt med tid og krefter på å validere hver minste følelse hele tiden, men som ikke klarer å holde på grenser og rutiner. De blir kanskje så redde for å skade tilknytningen og føler seg mislykket når de ikke klarer å være supertålmodig og alltid validerende. Jeg vet ikke, det er jo for mange uoppnåelig å gjøre det hele tiden. Anonymkode: b3aa1...ffb 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har ikke noe konkret eksempel akkurat nå dessverre, men er med i noen Facebook-grupper hvor det noen ganger dukker opp historier som viser hvor lett det kan være å gå seg litt vill i det. For eksempel foreldre som bruker enormt med tid og krefter på å validere hver minste følelse hele tiden, men som ikke klarer å holde på grenser og rutiner. De blir kanskje så redde for å skade tilknytningen og føler seg mislykket når de ikke klarer å være supertålmodig og alltid validerende. Jeg vet ikke, det er jo for mange uoppnåelig å gjøre det hele tiden. Anonymkode: b3aa1...ffb Men dette handler jo om noe helt annet enn at tilknyting mellom foreldre og barn er bevist positivt eller ikke… jeg ser tilknytning som noe annet enn grensesetting og å holde på rutiner. Disse er ikke motstridende eller forsterkende, de er rett og slett to ulike deler av foreldreskapet. Forstår man tilknytningsteori blir man ikke daff med grenser og rutiner dersom man også forstår denne delen. Barn trenger god tilknytning til foreldrene sine, et stabilt hjem, gode rutiner og en passelig balanse mellom grensesetting og mulighet til å øve seg på selvstendighet. Litt som å få en plante til å gro, den trenger rett lys, passelig med vann (både for mye og for lite så dør planten), passelig fuktighet og passe temperatur. Disse er alle ulike faktorer, men selv bare en av fe feil vil gi en plante som vokser dårligere enn den ellers ville gjort. Anonymkode: 2b7cd...de3 6 3
ESFP Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har ikke noe konkret eksempel akkurat nå dessverre, men er med i noen Facebook-grupper hvor det noen ganger dukker opp historier som viser hvor lett det kan være å gå seg litt vill i det. For eksempel foreldre som bruker enormt med tid og krefter på å validere hver minste følelse hele tiden, men som ikke klarer å holde på grenser og rutiner. De blir kanskje så redde for å skade tilknytningen og føler seg mislykket når de ikke klarer å være supertålmodig og alltid validerende. Jeg vet ikke, det er jo for mange uoppnåelig å gjøre det hele tiden. Anonymkode: b3aa1...ffb Dette er ikke tilknytningomsorg!!!!! Det har i disse eksemplene bikket helt feil vei. Foreldre er nå redd for å være en autoritær forelder og havner ofte i fellen med å bli en ettergivende forelder. Det skaper like mye utrygghet hos et barn. 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja, jeg vil se den løven eller sjimpansen som driver cry it out på barna sine. Tilknyttningsteori handler om å respondere på og følge instinktene våre, som er å holde barna våre nære og respondere på gråt. Det er vel mer de som holder barna mer på avstand som det har "bikket" over for. Anonymkode: c4bc9...66d Du mener løvene og sjimpanser som dreper sine egne barn? De driver ganske hard justis altså. Anonymkode: 3c571...16b 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Noen få drar det nok litt for langt og i mine øyne misforstår litt hva det dreier seg om. Jeg har Cos-P sertifisering (Trygghetssirkelen) og har stor tro på prinsippene her. Vis meg (barnet) at verden er spennende å utforske og at du er der for meg om det blir for skummelt / utfordrende for meg. Et foreldrepar jeg hadde på tilvenning i bhg hadde ikke vært ute av øyesyn for sin 1-åring siden fødsel. Da mor hentet barnet etter 4 ukers tilvenning og en dag barnet var alene i bhg i et par timer, fikk med seg at jeg gikk ut i gangen for å hente utebukse og barnet rakk å knirke da jeg var ute av syne i 6 sekunder sa: «Det må du love meg aldri skjer igjen at hen ikke ser deg». Da måtte jeg bare være ærlig å si at det kan jeg ikke love. Barnet ditt er 1 av 9 på avdelingen og vi er gjennomsnittlig 2 voksne på jobb til enhver tid. Uka etter sa de opp barnehageplassen til både dette barnet og storesøsken for å gå hjemme… Anonymkode: 97018...844 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Nå må folk snart lære seg å skille mellom TILKNYTNINGSTEORI og TILKNYTNINGSOMSORG (a.k.a "attachment parenting")..... Det ene er en seriøs teori innen utviklingspsykologi og det andre er en amerikansk leges vrangforestilling om tilknytningsteori, som han også tjener masse penger på (Google Dr. Sears). Anonymkode: 8704a...518 5 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må folk snart lære seg å skille mellom TILKNYTNINGSTEORI og TILKNYTNINGSOMSORG (a.k.a "attachment parenting")..... Det ene er en seriøs teori innen utviklingspsykologi og det andre er en amerikansk leges vrangforestilling om tilknytningsteori, som han også tjener masse penger på (Google Dr. Sears). Anonymkode: 8704a...518 Hvorfor mener du Dr. Sears har vrangforestillinger? Jeg hadde en sånn high need baby som han kaller det, alt stemte på en prikk, og tilknyttningsomsorg var den eneste måten vi kom oss gjennom babytiden på. Hadde det ikke vært for det tørr jeg ikke tenke på hvor mye det hadde bikka over for både meg og ungen. Anonymkode: 50d01...117 1 3
Vera Vinge Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke noe konkret eksempel akkurat nå dessverre, men er med i noen Facebook-grupper hvor det noen ganger dukker opp historier som viser hvor lett det kan være å gå seg litt vill i det. For eksempel foreldre som bruker enormt med tid og krefter på å validere hver minste følelse hele tiden, men som ikke klarer å holde på grenser og rutiner. De blir kanskje så redde for å skade tilknytningen og føler seg mislykket når de ikke klarer å være supertålmodig og alltid validerende. Jeg vet ikke, det er jo for mange uoppnåelig å gjøre det hele tiden. Anonymkode: b3aa1...ffb Men dette er jo noe helt annet. Det er ingen forskning er fagpersoner som vil støtte det å være allstedsnærværende overfor barnet sitt, ikke ha grenser eller skåne barnet for alt ubehag. Det er ikke det samme som at tilknytningsteori er feil. Det er veldig bred oppslutning om at dette er en sentral del av en sunn utvikling for barn. Dette handler jo om at barnet har en trygg base, og at de kan utforske og vende tilbake til forelderen. Ikke at mor eller en annen voksen skal være i øyensyn for barnet til en hver tid gjennom småbarnsårene. Men vi er så innmari opptatt av å være flinke foreldre at jeg tror mange har mistet noe på veien. Kanskje også drevet av en del erfaringer fra egen barndom og hvor vondt det var å ikke få god nok omsorg. Man må finne en god balanse mellom å være til stede og respondere på barnets behov, og gradvis oppmuntre til utforskning og økende selvstendighet. 4
Cezanne Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå må folk snart lære seg å skille mellom TILKNYTNINGSTEORI og TILKNYTNINGSOMSORG (a.k.a "attachment parenting")..... Det ene er en seriøs teori innen utviklingspsykologi og det andre er en amerikansk leges vrangforestilling om tilknytningsteori, som han også tjener masse penger på (Google Dr. Sears). Anonymkode: 8704a...518 Dette! Og for de som vil lese mer - les Bethany Saltman «Strange Situation» - sterkt anbefalt om forskningen til John Bowlby og Mary Ainsworth og om hva tilknytningsteori ikke er (attachment parenting). Ikke st det trenger å være noe galt med prinsippene rundt attachment parenting, og også flott å bære rundt på babyen sin (jeg gjorde det selv) men det er altså ikke det som er det mest sentrale for å bygge en sterk tilknytning. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå må folk snart lære seg å skille mellom TILKNYTNINGSTEORI og TILKNYTNINGSOMSORG (a.k.a "attachment parenting")..... Det ene er en seriøs teori innen utviklingspsykologi og det andre er en amerikansk leges vrangforestilling om tilknytningsteori, som han også tjener masse penger på (Google Dr. Sears). Anonymkode: 8704a...518 Ok, har aldri hørt om Dr Sears før i dag, verken som mamma eller pedagog i 25 år. Jeg tenkte på trygghetssirkel og tilknytning, autoritative voksne etc. Da lærte jeg noe nytt i dag også…. Anonymkode: 97018...844 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor mener du Dr. Sears har vrangforestillinger? Jeg hadde en sånn high need baby som han kaller det, alt stemte på en prikk, og tilknyttningsomsorg var den eneste måten vi kom oss gjennom babytiden på. Hadde det ikke vært for det tørr jeg ikke tenke på hvor mye det hadde bikka over for både meg og ungen. Anonymkode: 50d01...117 Hva gikk det ut på? (Sorry, orker ikke lese engelsk). Aldri hørt om han. Jeg også hadde en high need baby 😱 Anonymkode: 3d8ed...4c2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå må folk snart lære seg å skille mellom TILKNYTNINGSTEORI og TILKNYTNINGSOMSORG (a.k.a "attachment parenting")..... Det ene er en seriøs teori innen utviklingspsykologi og det andre er en amerikansk leges vrangforestilling om tilknytningsteori, som han også tjener masse penger på (Google Dr. Sears). Anonymkode: 8704a...518 Nettopp! Jeg er ikke enig i at en kan kalle tilknytningsomsorg vrangforestillinger. Men jeg kan si meg enig i at det er det en del som drar det langt, og som flere er inne på, blir ettergivende og utydelig i frykt for å skade tilknytningen . Men det er ikke det samme som tilknytningsteori. Det er en allment akseptert innen utviklingspsykologi, og har støtte i forskning. Anonymkode: a4c0a...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Ok, så nå har jeg googlet litt. Og anbefalingene til Sears er: Amming i 1-4 år. Kun brystmelk første 6 måneder. Som er helt innenfor WHO og norske myndigheter sin forskningsbaserte anbefaling. Og legg merke til at det ikke er noe krav om å amme til 4 år .. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding WHO and UNICEF recommend: early initiation of breastfeeding within 1 hour of birth; exclusive breastfeeding for the first 6 months of life; and introduction of nutritionally-adequate and safe complementary (solid) foods at 6 months together with continued breastfeeding up to 2 years of age or beyond. Baby wearing Finnes lite forskning, men det som finnes er positivt. Feks kengurumetoden https://connect.springerpub.com/content/sgrcn/22/1/17.abstract Anonymkode: 17890...275 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Birth bonding Hud mot hud første timen etter fødsel. Praktiseres om mulig på sykehusene i Norge. Nevnt av WHO for å fremme amming i første linken. Samsoving Klarte jeg ikke finne noe om akkurat nå. Kun forskning på hvordan man gjorde det trygt. Anonymkode: 17890...275 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Respondere på gråt Her har noen i en tidligere tråd gjort en god jobb med å finne forskning: Sitat Hei, jeg er usikker på hva du mener med svak forskning, mangelfull metodeforståelse og mye synsing. Utdrag fra forskningsartikkelen Responsive parenting: interventions and outcomes. Methods: We conducted a systematic review of the literature for the role of responsive parenting in child health and development and the effectiveness of interventions used to enhance it. English-language articles were searched in the following databases: Medline (PubMed), WHOL LIS (the WHO Library database), Cochrane Review, the World Bank, the Latin American and Caribbean Center on Health Sciences Information (LILACS), and KoreaMed (Table 1). More than 200 papers (reviews and experimental studies) and book chapters were consulted, with an emphasis on recent articles that focused on responsiveness. We made a concerted effort to include articles from developing countries, but relaxed the selection criteria as most of the studies on responsiveness were from developed countries. We chose 50 articles that were representative examples of articles in each section (correlative studies and interventions), with priority given to randomized controlled trials. The studies we reviewed had sufficient detail to classify them as interventions or correlational studies and were focused on responsive care. The selected articles were subdivided by location (developed or developing country) and domain of responsiveness (correlative study of outcomes or experimental intervention). If the study was correlative, it was further divided by type of outcome: psychosocial or physical. If it was an intervention study, it was divided into home visiting or comprehensive. To aid in analysis, all cited intervention studies were summarized in a tabular format that included authors, publishing year, study site, intervention type, outcome measures and outcome. Les gjerne denne forskningsartikkelen også, basert på en longitudinell forskningsmetode. I korte trekk handler det om hvordan konsistent og responsiv omsorg fra foreldrene førte til at barna hadde høyere intelligens ved 12-års alder, bedre selvtillit, færre atferdsproblemer og lavere grad av mental uhelse. Link: Beckwith, L., Rodning, C., & Cohen, S. (1992). Preterm Children at Early Adolescence and Continuity and Discontinuity in Maternal Responsiveness from Infancy. Child Development, 63(5), 1198–1208. https://doi.org/10.2307/1131527 Utover dette finnes det mye annen forskning. Jeg har ikke kapasitet til å finne frem så mange flere kilder (har du høyere utdannelse antar jeg du er kapabel til å finne relevant forskning selv). Jeg kan likevel nevne at flere nevrobiologer, psykologer og barneleger støtter opp om en responsiv tilnærming for en optimal nevrologisk og mental utvikling hos barnet, der spesielt fraværet av stresshormoner tidlig i livet er sentralt. Blant annet dr. Concetta Ferretti, Dr. Gordon Neufeld, Dr. Shefali, Dr. Jessica Guy, Dr. Rocio Zunini og en rekke andre, ikke minst Dr. Gabor Maté, som med sine kontroversielle meninger er i ferd med å endre gammeldagse oppfatninger verden over. Anonymkode: 17890...275 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå