Gå til innhold

Dine beste økonomitips til barnefamilier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen? Slike tips kan sikkert være nyttige for en del mennesker der ute. Så en artikkel for en stund tilbake om en mann som bruker restene av matpakka til ungen sin i middagen. Ehh. Ja, hver sin smak. Men det går jo an?

Mitt tips er å handle alt det dyre yttertøyet som ungene trenger på januarsalget (og lignende). Kjøp neste års yttertøy nå, med 50-70% avslag. Ikke i høst med 20% avslag på sensommer- og høstferiesalget 😂

Et annet tips er å bruke finn.no aktivt. Folk gir bort helt brukbare ting. Skøyter, ski og skisko f.eks. 

Det finnes også byttegrupper på Facebook der man kan bytte til seg ting (eller bytte vekk for smått tøy og få dagligvarer i gjengjeld). 

Dine tips? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å handle UTENOM sesong er også et godt tips. For da er det billigst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere ganger brent meg på å handle utenom sesong, eller handle neste års vintertøy på januarsalget osv. Plutselig vokser barnet veldig slik at det jeg kjøpte knapt blir brukt, eller har fått sterke meninger om hvilket yttertøy han/hun skal ha, og da er det IKKE det som jeg har kjøpt. Eller plutselig arver vi noe, uventet, og det jeg handlet var ikke nødvendig likevel.

Det er helt utrolig hvor mye penger som går med til barna nå som de er over småbarnsalderen også. Kjole til skoleball, fotballutstyr, ukepenger, turer i svømmehall med venner osv osv., mobilabonnement, spesielle typer mat/ingredienser til skolematpakka, Pengene bare renner ut :(

Anonymkode: 314cc...5b5

• Liker 2
Skrevet

Låne utstyr gratis på BUA dersom det er noe barnet kun trenger ett par ganger i løpet av sesongen. Feks er vi ikke ofte på båttur, så låner redningsvester der. Kan også låne alt fra slalåm til sykler.

Anonymkode: e2127...93a

Skrevet

Dropp SFO så tidlig som mulig, allier deg gjerne med andre foreldre slik at flere samles hos én, gjerne på rullering.

Lag all mat hjemme, altså ikke kjøpelunsj/kaffe og denslags i hverdagen. Ukeshandling og planlegging av måltider.

Lær barna om økonomi fra tidlig av, da slipper du en del mas om innkjøp som kanskje er unødvendig. Våre får ukepenger, og må selv fordele feks 10kr til godteri, 10kr til sparing osv. De ser at sparepenger vokser saaakte, men at de kan brukes opp på et blunk.

Mye av dette treffer ikke dem som alltid har dårlig råd, men for oss andre så er det litt å spare på fornuftige valg i hverdagen.

Anonymkode: c2681...090

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dropp SFO så tidlig som mulig, allier deg gjerne med andre foreldre slik at flere samles hos én, gjerne på rullering.

Lag all mat hjemme, altså ikke kjøpelunsj/kaffe og denslags i hverdagen. Ukeshandling og planlegging av måltider.

Lær barna om økonomi fra tidlig av, da slipper du en del mas om innkjøp som kanskje er unødvendig. Våre får ukepenger, og må selv fordele feks 10kr til godteri, 10kr til sparing osv. De ser at sparepenger vokser saaakte, men at de kan brukes opp på et blunk.

Mye av dette treffer ikke dem som alltid har dårlig råd, men for oss andre så er det litt å spare på fornuftige valg i hverdagen.

SFO har gratis 50 % plass for førsteklassinger nå :)

Vi betaler kun 200,- i kostpenger og har da gratis plass etter skolen frem til kl 15. 

Anonymkode: e2127...93a

• Liker 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Ikke få barn før man har økonomi til det. Tenk nøye igjennom hvor mange barn man skal få, ikke få mange barn fordi man har lyst, eller ønsker seg. Hva er realiteten??

Tar høyde for at ting kan skje. Blir man skilt, syk eller den ene parten dør. Har man økonomi til å ha barn alene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da hadde jeg heller jobbet fulltid så ungene kan ha det sosialt sammen på AKS/SFO.

For å rullere må man jo være en haug foreldre som jobber deltid 🤷‍♀️

Og det er jo en garanti for utestenging i praksis.

Så mitt tips er: søk heller jobber så man får en full stilling. 

Ellers kan jo et sparetips være konsekvent tråling på Finn/Tise, men det tipper jeg de som må gjør uansett. 

Anonymkode: f127c...d60

• Liker 2
Skrevet
Anonyme-meg skrev (3 minutter siden):

Ikke få barn før man har økonomi til det. Tenk nøye igjennom hvor mange barn man skal få, ikke få mange barn fordi man har lyst, eller ønsker seg. Hva er realiteten??

Tar høyde for at ting kan skje. Blir man skilt, syk eller den ene parten dør. Har man økonomi til å ha barn alene? 

Så....aldri få barn da mener du

Skrevet

Følg nøye med på tilbud, og er det tilbud på noe du vet du alltid bruker feks den shampooen du alltid bruker, eller frysevarer som du liker og uansett vil kjøpe - kjøp inn et lass. Det er jo litt dyrere der og da, men på sikt sparer du på det om det er produkter du uansett ville kjøpt til fullpris senere. 

Nevnt over her, men storhandling lønner seg. Det å reise i butikken for småhandling  blir fryktelig dyrt. 

Bruk all maten! Det å minimere matsvinnet er bra for både lommeboka og miljøet. Frys det du kan fryse hvis du ikke bruker det opp umiddelbart. Bli god på å bruk opp restene. Her er mitt tips og tenke mer småretter enn at du nødvendigvis må ha en stor middagsrett. 

Har du mulighet til å dyrke mat selv er jo det et veldig bra for lommeboka. Noe er jo sesong og du kan ikke fryse eller fermentere alt, men mye kan du faktisk foredle så du har det gjennom vinteren. 

Anonymkode: b12a7...135

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg heller jobbet fulltid så ungene kan ha det sosialt sammen på AKS/SFO.

For å rullere må man jo være en haug foreldre som jobber deltid 🤷‍♀️

Og det er jo en garanti for utestenging i praksis.

Så mitt tips er: søk heller jobber så man får en full stilling. 

Ellers kan jo et sparetips være konsekvent tråling på Finn/Tise, men det tipper jeg de som må gjør uansett. 

Anonymkode: f127c...d60

Mente ikke at foreldre skal være hjemme. Noen barn klarer å være alene fra tidlig av, og det er gjerne lettere dersom de er flere sammen.

Skrevet

Ikke få flere barn en man har tid og råd til.

Anonymkode: 31ce0...bee

• Liker 2
Skrevet

-middagsrester blir til babymat

-storhandling, vi handler for to uker i slengen og fyller på med melk og frukt/grønt utenom. Har spart enorme mengder på dette viset. Kjøper også i større mengder når det er tilbud på ting vi bruker uansett. 

-kjøpe utenom sesong, og bruker finn aktivt. Jeg har enda til gode å kjøpe en vinterdress til mer enn 300kr for eksempel, selv om de ny koster over 1500 minst. 

-Sparer med øremerke «barna» hver måned. Dette er ikke barnas penger direkte, pengegaver settes på en annen konto. Men det er penger vi kan bruke om det plutselig kommer dyre utgifter. Sånn som når vi var i en ulykke og måtte akutt ha to nye bilstoler, da brukte vi av de pengene. 

-tilegne seg kunnskap om ting. Jeg sparte mye på å innse at vogna til 4000 var like bra som den jeg egentlig hadde lyst på til 9000. De minste barna aner ikke hva ting koster og blir like fornøyd med billigere alternativer sålenge de fungerer til sitt formål.

• Liker 1
Skrevet

Å ha en skuff med noe fine og praktiske presanger og kort/gavepapir fra butikker som Søstrene Grene/TGR/Normal så slipper man en ofte dyrere «stress kjøpt» presang eller gi kontanter man egentlig ikke kan gi der og da. 
I min ligger tegneblokker, tusjer, badebomber, hårklemmer etc

(Ja, mine går oftest i rene jentebursdager)

Anonymkode: 0ae76...9f3

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (33 minutter siden):

Vedkommende har et utrolig godt poeng. Det er greit å være realistisk før man setter barn til verden.

Hvordan du klarer å få det til å bli "aldri få barn" forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 8a242...0dd

• Liker 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet (endret)
Sofakona skrev (1 time siden):

Det er ikke noe menneskerett å få barn. Har man ikke økonomi til å ta seg av et barn. Bør man tenke seg nøye om. Man har kanskje råd til et barn. Men da bør man stoppe der, hvis økonomien ikke strekker til. Det er tross alt et menneske man setter til verden. Da holder det ikke med mye kjærlighet og omtanke. Realiteten er tøff, men sånn er livet.

Endret av Anonyme-meg
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
Heln skrev (5 timer siden):

-middagsrester blir til babymat

-storhandling, vi handler for to uker i slengen og fyller på med melk og frukt/grønt utenom. Har spart enorme mengder på dette viset. Kjøper også i større mengder når det er tilbud på ting vi bruker uansett. 

-kjøpe utenom sesong, og bruker finn aktivt. Jeg har enda til gode å kjøpe en vinterdress til mer enn 300kr for eksempel, selv om de ny koster over 1500 minst. 

-Sparer med øremerke «barna» hver måned. Dette er ikke barnas penger direkte, pengegaver settes på en annen konto. Men det er penger vi kan bruke om det plutselig kommer dyre utgifter. Sånn som når vi var i en ulykke og måtte akutt ha to nye bilstoler, da brukte vi av de pengene. 

-tilegne seg kunnskap om ting. Jeg sparte mye på å innse at vogna til 4000 var like bra som den jeg egentlig hadde lyst på til 9000. De minste barna aner ikke hva ting koster og blir like fornøyd med billigere alternativer sålenge de fungerer til sitt formål.

Gode råd! ..Fordi gjør det samme ;)

I tillegg har vi byttegruppe i familien/blandt venner. Babybilstolen fikk vi gratis, og var brukt av flere barn før oss, men du vet jo at stolen er ok(ikke vært i ulykke) fordi du kjenner de som brukte den før deg. Har gjort det samme med senger, vippestol, tripptrapp, babycall osv.

+ Vi arver klær av hverandre til barna, og gravidklær. Kjøper mye brukt også. 

Skrevet

Storhandling - handle for 1-2 uker om gangen, da unngår man å kjøpe unødvendige ting flere ganger i uka.

Anonymkode: 0674a...06c

Skrevet

Både melk og ost kan fryses, så følg med på tilbud.

Ellers et Oslospesifikt tips, men bruk bibliotekene for alt det er verd! Det er nesten et gratis tilbud hver eneste lørdag om man reiser litt rundt. Masse gratis og gode kulturtilbud😊

Anonymkode: 6b0cb...6ef

• Liker 2
Skrevet

Vi har seks ukers meny, som rullerer. Menyen er satt opp slik at vi koker ekstra poteter i dag, til potetmosen i morgen, og lager dobbel porsjon lapskaus, fryser ned halvparten også er det lettvint middag torsdag om tre uker osv. Da vet vi hva vi skal handle på tilbud, og hva vi dropper.

Handler på Oda en gang i uka.

Traktekaffe fremfor kapsler. 

Ved endt sesong går jeg gjennom ungenes tøy, og skriver ned hva de trenger nytt av. Da vet jeg hva jeg skal slå til på hvis jeg «snubler over» et godt tilbud, og slipper å stresshandle dyrt når det plutselig blir kaldt/varmt igjen. Samme med penklær etter jul/17.mai.

Cubus har en dag med 40% i april og november. Da har jeg alltid en plan for hva det er behov for av klær.

Anonymkode: a734a...cac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...