Brunhilde Skrevet 21. januar 2006 #81 Skrevet 21. januar 2006 For å sette det litt på spissen: Hvorfor er det ok å "diskriminere" røykere - men ikke fete folk? Selvsagt forutsatt at de gjør jobben sin og ikke plager andre med røyklukta. Ambi ← Hvorfor sammenligner du egentlig "fete" folk og røykere? Jeg syns enhver arbeidsgiver kan forlange at folk er røykfrie så lenge de er på jobb. At røykere har så mye mer fravær enn andre stiller jeg meg tvilende til, men det er bare sett ut fra egen arbeidsplass. Den som toppet fraværsstatistikken der var innbitt ikkerøyker og treningsnarkoman... Bevares, vedlkommende var slank, det skal h*n ha, men altså ikke særlig sunn. Jeg forstår også ikkerøykerne som irriterer seg over at de som røyker tar seg 5 minutter her og 5 minutter der. På den annen side har alle godt av å strekke på bena i løpet av arbeidsdagen og røykerne gjør ihvertfall det! Jeg irriterer meg ikke over at folk røyker og heller ikke over at noen gjør seg et ærend ute på byen. Det som irriterer meg er de som "bare skal ha en røyk" og så blir borte 15-20 minutter hver eneste gang. Det er gjerne de samme som klager over arbeidspresset. Lurer på når, eller om, de vil forstå at det er deres egen feil at jobben ikke blir gjort? Spørsmålet var om det er OK å kreve at arbeidstakere er røykfrie og jeg er redd at jeg ender opp med et rungende TJA som svar.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #82 Skrevet 21. januar 2006 Arbeidsgivere landet over taper faktisk fortjeneste, offentlig som privat sektor, på at de ansatte tar seg mange små røykepauser i løpet av en dag, en uke, en måned og et år. Vi som ikek røyker merker at det stinker av munnen og klærne til de som røyker...og det er ekkelt. På vår arbeidsplass blir røykere uglesett go stigmatisert som gruppe og litt som personer også, fordi de må ut og røyke hele tiden. Vi andre kan ikke forstå at de gidder. Dessuten blir vi andre ikke-røykere irriterte fordi vi jobber mens de tar seg ekstra-pauser så ofte. Jeg liker ikke røykere, for det stinker av dem og de ser ikke sunne ut heller. Kan ikke forstå annet enn at det kun er negative ting forbundet med det å røyke.
Ugla Skrevet 21. januar 2006 #83 Skrevet 21. januar 2006 Arbeidsgivere landet over taper faktisk fortjeneste, offentlig som privat sektor, på at de ansatte tar seg mange små røykepauser i løpet av en dag, en uke, en måned og et år. Vi som ikek røyker merker at det stinker av munnen og klærne til de som røyker...og det er ekkelt. ← Arbeidsgiver kan jo gi klar beskjed om at det ikke er tillatt å ta røykepauser uten trekk i lønn. Nei, ingen har rett på ekstra røykepauser!!! Det stinker av de som spiser hvitløk, bruker parfyme, etterbarberingsvann, skyllemiddel o.s.v. også... Det er også ekkelt, og kan være plagsomt... Er det noen som klager over det?
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #84 Skrevet 21. januar 2006 Hva med de som bruker internett i arbeidstiden, sitter her inne hele dagen fek. Er det bedre? Oki noen av de røyker sikkert og er på nett, men alt for mange bruker alt for mye tid på nettet på jobb og det må arbreidsgiverene tape mye på.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #85 Skrevet 21. januar 2006 På vår arbeidsplass blir det loggført om de ansatte faktisk er mye på nettet eller ikke og om nettet brukes til informasjonssøk til nytte i jobben eller om det klart er private saker. IT-avdelingen passer på og kontrollerer slikt jevnlig på orde fra de i ledelsen. Hvis noen tar av på internett får de varsel om det på e-post. Det lukter nesten aldri hvitløk eller parfyme av de på jobben men av enkelte stinker det røyk, og det er kjempe-ekkelt.
Ambi Skrevet 21. januar 2006 #86 Skrevet 21. januar 2006 Hvorfor sammenligner du egentlig "fete" folk og røykere? Jeg syns enhver arbeidsgiver kan forlange at folk er røykfrie så lenge de er på jobb. At røykere har så mye mer fravær enn andre stiller jeg meg tvilende til, men det er bare sett ut fra egen arbeidsplass. Den som toppet fraværsstatistikken der var innbitt ikkerøyker og treningsnarkoman... Bevares, vedlkommende var slank, det skal h*n ha, men altså ikke særlig sunn. Jeg forstår også ikkerøykerne som irriterer seg over at de som røyker tar seg 5 minutter her og 5 minutter der. På den annen side har alle godt av å strekke på bena i løpet av arbeidsdagen og røykerne gjør ihvertfall det! Jeg irriterer meg ikke over at folk røyker og heller ikke over at noen gjør seg et ærend ute på byen. Det som irriterer meg er de som "bare skal ha en røyk" og så blir borte 15-20 minutter hver eneste gang. Det er gjerne de samme som klager over arbeidspresset. Lurer på når, eller om, de vil forstå at det er deres egen feil at jobben ikke blir gjort? Spørsmålet var om det er OK å kreve at arbeidstakere er røykfrie og jeg er redd at jeg ender opp med et rungende TJA som svar. ← Da er vi ikke så svært uenige - men ditt "tja" er hos meg et rungende "nei". Til ditt spørsmål om sammenligning av grupper, eks fete og røykere. Sammenligningen var IKKE min - jeg svarte på et annet innlegg. Poenget mitt er at det er et rimelig krav at alle skal kunne ferdes i røykfri luft, alle skal være på jobben i den tiden de de faktisk skal være der og alle skal skjøtte sin jobb og sine oppgaver i denne tiden. MEN når alle vikarierende motiver om at man ikk vil ansette røykere fordi de lukter vondt, har dårligere helse, eller rett og slett er politisk ukorrekte mennesker - da syns jeg likevel det er relevant å sammenligne ved å spørre seg om det hadde vært akseptabelt (og rimelig) at arbeidsgivere også siler andre grupper mennesker vekk fra arbeidslivet - med samme begrunnelse. Feks at de er overvektige, har små barn, lukter hvitløk - eller hva vet jeg. Sett i et slikt perspektiv blir "behandlingen" av røykere i arbeidslivet helt uakseptabel!! Ambi
Ambi Skrevet 21. januar 2006 #87 Skrevet 21. januar 2006 (endret) Arbeidsgivere landet over taper faktisk fortjeneste, offentlig som privat sektor, på at de ansatte tar seg mange små røykepauser i løpet av en dag, en uke, en måned og et år. Vi som ikek røyker merker at det stinker av munnen og klærne til de som røyker...og det er ekkelt. På vår arbeidsplass blir røykere uglesett go stigmatisert som gruppe og litt som personer også, fordi de må ut og røyke hele tiden. Vi andre kan ikke forstå at de gidder. Dessuten blir vi andre ikke-røykere irriterte fordi vi jobber mens de tar seg ekstra-pauser så ofte. Jeg liker ikke røykere, for det stinker av dem og de ser ikke sunne ut heller. Kan ikke forstå annet enn at det kun er negative ting forbundet med det å røyke. ← Jeg vil påstå at du tar feil hva gjelder tapt fortjeneste. Det er antagelig helt søkt. La meg ta et eksempel: Som ansatt i en offentlig institusjon har man et visst antall klienter som skal betjenes, visse arbeidsoppgaver utføres i løpet av dagen - og det selvsagt innen en viss tid. Tror du det var slik at man ved dagens slutt sier: "Sorry - jeg rakk ikke fru Jensen - jeg tok en røyk i stedet!" Nope. I privat sektor gjelder det samme: Man har sine kunder/oppdragsgivere/oppgaver som skal skjøttes innen en viss tid - og det blir gjort. Tror du man kan gjøre mindre og dermed fakturerer mindre fordi man tar en røykepause av og til?? Selv ikke nå når man må gå et par kilometer for å ta seg en røk (ironi!!) Faktisk kan det se ut som vi som røyker får gjort det samme som de som ikke røyker - like bra og på samme tida - som de som ikke røyker Ambi Ps! glemte et viktig punkt: Ditt siste avsnitt om at du ikke liker røykere sier vel alt om hvor langt dette har gått. Tidligere var det røyken (naturlig nok) som var problematisk, nå er det RØYKERE. Er du sikker på at du liker andre typer mennesker i det hele tatt? Andre typer mennesker som tar andre valg og andre kalkulerte risikoer enne deg?? Igjen kunne det være fristende å velge overvektige, hvitløs-spisere etc... Endret 21. januar 2006 av Ambi
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #88 Skrevet 22. januar 2006 Faktisk kan det se ut som vi som røyker får gjort det samme som de som ikke røyker - like bra og på samme tida - som de som ikke røyker Ikke i min jobb. Jeg jobber med å passe handikappede barn, og hver gang noen går ut for å røyke må jeg passe "deres" barn. Plutselig har ejg 4 å holde styr på fremfor 2. Røykeren kommer uthvilt tilbake etter en pause på 10 min, mens jeg er enda mer sliten. Om jeg hadde sagt 3-4 ganger i løpet av en arbeidsdag: "Kan du passe mine barn mens jeg går og leser avisen uten å bli forstyrret" så hadde de vel sett rart på meg. Mao: det er slettes ikke i alle jobber det ikke går utover andre at man røyker.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #89 Skrevet 22. januar 2006 Og forøvrig: For de som jobber på kontor, så skal man heller ikke se bort i fra at man har gått glipp av en telefon eller tre i løpet av en arbeidsdag, fordi man er borte fra pulten. Lite kundevennlig.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #90 Skrevet 22. januar 2006 Ikke i min jobb. Jeg jobber med å passe handikappede barn, og hver gang noen går ut for å røyke må jeg passe "deres" barn. Plutselig har ejg 4 å holde styr på fremfor 2. Røykeren kommer uthvilt tilbake etter en pause på 10 min, mens jeg er enda mer sliten. Om jeg hadde sagt 3-4 ganger i løpet av en arbeidsdag: "Kan du passe mine barn mens jeg går og leser avisen uten å bli forstyrret" så hadde de vel sett rart på meg. Mao: det er slettes ikke i alle jobber det ikke går utover andre at man røyker. ← Men all den tid røykerne tar seg slike uoffisielle pauser så KAN faktisk du også gjøre det. Du ser stygt på dem, da gjør det vel ikke noe om de ser rart på deg? Jeg er enig i at ekstrapauser ( i praksis røykepauser, i tillegg til at jeg har jobbet noen med irriterende liten blære) i en del typer jobber er en belastning for oss andre. I helsevesenet, i enkelte typer produksjonsjobber o.l. MEN poenget i diskusjonen er jo ikke dette! Arbeidsgiver har et ansvar for å sørge for at pauser blir overholdt og rettferdig fordelt allerede. For meg ser det mer ut som bekvemmelighetshensyn at de ikke ønsker å ansette røykere - fordi de ikke "orker" å ta direkte opp med dem at de ikke skal røyke på jobb eller utemom de vanlige pausene?
Ambi Skrevet 22. januar 2006 #91 Skrevet 22. januar 2006 Ikke i min jobb. Jeg jobber med å passe handikappede barn, og hver gang noen går ut for å røyke må jeg passe "deres" barn. Plutselig har ejg 4 å holde styr på fremfor 2. Røykeren kommer uthvilt tilbake etter en pause på 10 min, mens jeg er enda mer sliten. Om jeg hadde sagt 3-4 ganger i løpet av en arbeidsdag: "Kan du passe mine barn mens jeg går og leser avisen uten å bli forstyrret" så hadde de vel sett rart på meg. Mao: det er slettes ikke i alle jobber det ikke går utover andre at man røyker. ← Det skjønner jeg godt! neste gang du blir spurt om å holde fortet mens noen er ute -sørg for å si "Helt ok - så tar jeg 10 minutter når du kommer tilbake og tar over. Sånn gjør vi det hos oss. Og siden ingen skal "passes" mens vi er ute ber vi ofte med oss ikke-røykere slik at de også får en pause. Det er faktisk sundt - og særlig i en slik jobb som du har, som jeg antar er ganske intens. Telefonen passer vi for hverandre eller setter over til mobilen slik at vi kan svare selv om vi er ute et øyeblikk. Det behøver ikke være vanskeligere enn det Ambi
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #92 Skrevet 22. januar 2006 Det skjønner jeg godt! neste gang du blir spurt om å holde fortet mens noen er ute -sørg for å si "Helt ok - så tar jeg 10 minutter når du kommer tilbake og tar over. ← men dette er da ikke til barnas beste? De får tross alt til dels ganske kraftige epilepsianfall, de skal mates og stelles, ha oppmerksomhet og trening. Om 4-5 voksne skal rullere på 10 minutters pauser flere ganger om dagen, så blir det lite tid til slik pass disse barna faktisk skal ha.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #93 Skrevet 22. januar 2006 men dette er da ikke til barnas beste? De får tross alt til dels ganske kraftige epilepsianfall, de skal mates og stelles, ha oppmerksomhet og trening. Om 4-5 voksne skal rullere på 10 minutters pauser flere ganger om dagen, så blir det lite tid til slik pass disse barna faktisk skal ha. ← Da er alternativet kanskje heller å kutte ned på eller helt droppe uoffisielle pauser, da. Jeg hadde sommerjobb på sykehjem hvor det var hengt opp lapper om at ingen hadde krav på mer enn èn (eller to?) røykepauser pr vakt (altså pauser utenom fellespausene). Rett nok ble dette ikke alltid overholdt, men det er i hvert fall noe det går an å peke på om arbeidsbelastningen blir feil og tilstedeværelsen for dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #94 Skrevet 22. januar 2006 Nei det er ikke greit å diskriminere folk hverken for røyking, utseende, religion eller andre ting. Heldigvis røyker alle på jobben min, og vi følger ikke denne røykeloven som sier at arbeidsstedet skal være røykfritt. Sjefen min kommer aldri til å nekte oss ansatte å ikke røyke, han ser heller det positive i det. Så lenge vi røyker mens vi jobber, er det bedre og billigere enn å stikke ut for å ta en blås en gang i timen. Nå er jeg en av de som forbanner røykeloven, sammen med alle på jobben. Vi har så pass bra lokaler, med topp moderne ventilasjon, at røyking ikke plager kunder som er innom, heller tvert i mot, mange er glad for å kunne sitte ned og ta seg en blås sammen med oss når de er innom bedriften vår. Så, skal vi ansette nye folk blir det garantert en røyker, eller en som ikke har noe i mot røykere iallfall. Hørte forresten her at en nabo bedrift som driver med sveising, nektet de ansatte å røyke på arbeidsstedet. Det må jo være patetisk. Sveiserøyk??? PrinceRøyk?? Hva er farligere enn det andre. Når de i tillegg nesten ikke har avsug for sveiserøyk.
Ambi Skrevet 23. januar 2006 #95 Skrevet 23. januar 2006 Nei det er ikke greit å diskriminere folk hverken for røyking, utseende, religion eller andre ting. Heldigvis røyker alle på jobben min, og vi følger ikke denne røykeloven som sier at arbeidsstedet skal være røykfritt. Sjefen min kommer aldri til å nekte oss ansatte å ikke røyke, han ser heller det positive i det. Så lenge vi røyker mens vi jobber, er det bedre og billigere enn å stikke ut for å ta en blås en gang i timen. Nå er jeg en av de som forbanner røykeloven, sammen med alle på jobben. Vi har så pass bra lokaler, med topp moderne ventilasjon, at røyking ikke plager kunder som er innom, heller tvert i mot, mange er glad for å kunne sitte ned og ta seg en blås sammen med oss når de er innom bedriften vår. Så, skal vi ansette nye folk blir det garantert en røyker, eller en som ikke har noe i mot røykere iallfall. Hørte forresten her at en nabo bedrift som driver med sveising, nektet de ansatte å røyke på arbeidsstedet. Det må jo være patetisk. Sveiserøyk??? PrinceRøyk?? Hva er farligere enn det andre. Når de i tillegg nesten ikke har avsug for sveiserøyk. ← For et herlig backflash fra gamledager - those were the days Ambi
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #96 Skrevet 27. januar 2006 ærlig talt altså! De som røyker på jobb, går ute, og det er ikke hver time heller! og ikke røykere tar seg også friheter- istedet for å fyre opp en røyk, er de mere på internett og tar private telefoner, fordi de mener de har rett til det, fordi de ikke røyker, alle kan gjøre hva de vil i pausen sin, om noen røyker, ja la de gjøre det, plager det deg!
Gjest Minne Skrevet 27. januar 2006 #97 Skrevet 27. januar 2006 Å røyke er et valg... når du begynner å røyke. Ja, veldig mange slutter å røyke. Og tilbake står noen av oss, de 'svake', de som prøver og prøver - og prøver, men som aldri har klart å slutte. Man har jo - til det kjedsommelige kanskje - hørt at å slutte å røyke kan være verre enn å slutte med heroin... Vel... for noen av oss er det ihvertfall tilnærmet umulig! Men man har så mange avhengighetskapende ting: Nikotin, alkohol, sukker, sjokolade, div. kjemiske stoffer, mat, div. B-preparater... Hvor mye skal en arbeidsgiver sjekke en arbeidssøkende for før han vurderer søknaden? Det er greit ikke å røyke på arbeidsplassen, men jeg kjøper ikke helt den at røykere tar flere pauser enn ikkerøykere. De tar kanskje sine tilmålte 5-minutter og ikke mer enn det. En ikke-røyker blir kansje stående på gangen med en kollega i noen minutter her, ved plassen til en annen noen minutter der - det blir tid av sånt også... Men, helt okei, forbud mot røyking i arbeidstiden, men å blande seg opp i hva en gjør i fritiden - det er diskriminering. Det går ikke utover arbeidsevnen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå