Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å sammenligne røyking med fedme er å sette to grupper opp mot hverandre. Hva i alle dager er det godt for? De som bruker dette argumentet: Hadde det vært ok å forby røyking om man også kunne forby selvpåført fedme?

Nei.

:fy_fy: - ingen av delene er greit, men jeg bruker eksemplet for å vise det absurde i et slikt forslag. For å sitere Ingvar Ambjørnsen: " Norge har blitt et helsepolitisk hælvete!!"

Ambi

:smoke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ordet "diskriminering" hører ikke hjemme her, synes jeg. Høybråten advarer forresten mot "diskriminering" i denne sammenheng, last ned dagens Her og Nå fra NRK P1 så kan du høre at Per Fugelli faktisk sier Hurra for Høybråten...

;)

Kanskje er det ikke diskriminering, men det setter en presedens i forhold til hva slags krav arbeidsgiver vil kunne sette til sine ansattes bruk av fritid.

Teoretisk sett vill det som sagt være høyst interessant for en arbeidsgiver å vite mer om alkoholbruk, diett, familieforhold, helsehistorie, seksualmoral etc.

Jeg respekterer arbeidsgivers ønske om at det ikke skal røykes i arbeidstiden, men ikke at han/hun kan nekte å ansette røykere på prinsipielt grunnlag.

Skrevet
Enig i dette. På den siste jobben jeg hadde var det en regel som sa at man tok røykepause ca en gang i timen, og da sørget jeg for å få de samme pausene, enten ved å gå ut og trekke litt frisk luft, eller ved å ta en pause inne. Man har heller ikke krav på noen pauser utover lunsj (30 minutter pr dag), så det er lett for arbeidsgiver å forby dette.

Det er forskjellig på tariffavtalene hvor mye pause man har krav på. I mange fabrikker har man krav på tre pauser, for eksempel.

En annen ting er at arbeidsgiver ikke har lov til å forby folk å røyke i ubetalt lunsjpause, med mindre det finnes tungtveiende grunner for det (som i helsesektoren). Ubetalt lunsj er fritid, og der slutter arbeidsgivers styringrett.

Skrevet

Violetta og andre.

Hva er dere så redd for? Kulda, røykerne står jo ute ikke sant?

Det høres ut som om ikke-røykere er fullstendig paranoide. Tror du vi står og prater skitt om ikke-røykere?

Eller tror du vi koser oss med røyken og uterommet?

Skrevet

på alle plassene jeg har jobbet,har det vært slik at røykerne har tatt seg en røykepause på ca 10 min. en gang i timen.dette tilsammen blir dette altså ca en time pr. dag og 5 timer i uka. jeg synes derfor det er rettferdig at røykere som jobber 100% stilling får betalt som om det skulle vært en 80% stilling :ironi:

Skrevet (endret)
Hvorfor skal ikke røykerne ta konsekvensene av sine valg? Hvorfor skal vi andre måtte ta dem?

På mange arbeidsplasser der en røyker tar røykepauser, må andre arbeidstakere avlaste dem mens de røyker. Det vil si at to arbeidsplasser blir belastet i x antall minutter i løpet av en arbeidsdag.

Hver gang du er hjemme med sykt barn, må dine kollegaer gjøre dine oppgaver i x antall dager! Det var ditt valg å få barn, hvorfor skal jeg ta konsekvensene av det?

Jeg synes ikke arbeidsgiver har noe rett til å nekte sine ansatte ting på fritiden, men jeg har ingen problemer med å la være å røyke på jobben!

Jeg sier ikke at folk med barn ikke skal kunne jobbe, og eksempelet er satt på spissen, poenget er at hvis vi synes det er greit å luke ut enkelte søkere på grunn av at han/hun røyker, hva blir det neste?

Så lenge man ikke røyker i arbeidstiden, hva i all verden er problemet?

Endret av Milah
Skrevet
Er det også greit om arbeidsgiver legger seg opp i hva slags seksualmoral du har, alkoholbruk, diett, familieforhold etc?

Alt dette kan jo også beviselig påvirke innsats på jobb, fravær etc?

Tja, hvis det tar mange minutter av mange ansattes arbeidstid daglig og skaper et dårlig arbeidmiljø, så hadde det kanskje ikke vært så merkelig?

Skrevet
Man har krav på fem minutter pause i timen pluss lunsjpause iflg. arbeidsmiljøloven. I alle fall var det slik før.

Dette er ikke riktig. Jeg har ihvertfall ikke klart å finne noe om det. Vil gjerne vite hvor det står, hvis jeg har vært unøyaktig.

Skrevet
Tja, hvis det tar mange minutter av mange ansattes arbeidstid daglig og skaper et dårlig arbeidmiljø, så hadde det kanskje ikke vært så merkelig?

Det er ikke noe argument all den tid man ikke røyker i arbeidstiden.

• 4 uker senere...
Skrevet
Dette er ikke riktig. Jeg har ihvertfall ikke klart å finne noe om det. Vil gjerne vite hvor det står, hvis jeg har vært unøyaktig.

Denne regelen er ikke en generell regel for hele arbeidslivet. Den gjelder innenfor spesielle yrker som for eksempel folk som jobber på callsenter og sitter i telefonen hele dagen (Og som regel foran en PC). Jeg har selv hatt 3 slike jobber og man MÅ ha 5 minutter fri i timen enten man røyker eller ikke. Dersom man ikke tar pauser gjevnlig med en slik jobb så er man utbrent før man vet ordet av det. Tror denne regelen er kun for disse yrkene og satt av Norges telemaketing byrå og ikke en generell regel for hele arbeidslivet.

Skrevet

Man har ikke krav på flere pauser ("røykepauser")! Det ble jo sagt tydelig i går, på "Holmgang"!

"Røykere lukter vondt..."!?

Det gjør de som spiser hvitløk, bruker "feil" parfyme, "feil" skyllemiddel, "feil" deodorant... osv. osv... også!

Hvor skal dette ende??? :sjenert:

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)

Ja, det blir litt feil.

Jeg har venner som røyker, men som samtidig gjør jobben til minst to andre. Det er ikke akkurat sånn at resten av oss sitter og er 100% effektive 7.5 timer pr. dag. Tror nok de fleste leser nettaviser i ny og ne.

Eller er alle dere som poster her i arbeidstida arbeidsløse? Jeg er ikke det.

Endret av TomKrus
Skrevet
Hver gang du er hjemme med sykt barn, må dine kollegaer gjøre dine oppgaver i x antall dager! Det var ditt valg å få barn, hvorfor skal jeg ta konsekvensene av det?

Jeg synes ikke arbeidsgiver har noe rett til å nekte sine ansatte ting på fritiden, men jeg har ingen problemer med å la være å røyke på jobben!

Jeg sier ikke at folk med barn ikke skal kunne jobbe, og eksempelet er satt på spissen, poenget er at hvis vi synes det er greit å luke ut enkelte søkere på grunn av at han/hun røyker, hva blir det neste?

Så lenge man ikke røyker i arbeidstiden, hva i all verden er problemet?

Enig med deg. Røyker ikke selv. Det arbeidsgiver kan gjøre er jo heller å bli strengere på antall røykepauser og oppfordre røykere til å slutte pga langsiktige helseproblemer. Litt på samme måte som noen arbeidsgivere tilbyr arb.takerne trim i eller utenfor arbeidstida.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

[dobbelt

Endret av Fruktfat
Skrevet

Med tanke på gårsdagens "Holmegang" syns jeg det er både en trøst og en seier at de sentrale stortingspolitikere, en avdanka helseminister (som skapte klima for slike holdninger) og proffesorer i sosialmedisin SAMLET tar avstand fra diskriminering av røykere i arbeidslivet :klappe:

Ambi

:smoke:

Gjest Fruktfat
Skrevet
Fritiden er vel ens egen, gog pausene også sånnsett, men 95% av alle "røypepausene" som tar her i landet er faktsik ARBEIDSGIVERS tid, betalt, og ikke røyerkens fritid. Om vi legger sammen alle røyepausene mine røykende kolleger tar vil det for hver enkelt av dem utgjøre såpass at jeg burde kunne argumentere for ei ekstra ferieuke eller to. Så at arbeidsgivere legger seg opp i at de TAR alle disse pausene, det er i alle fall ikke så rart....

:enig_anim:

jeg jobbet et sted hvor jeg var den eneste som ikke røyktet, og ble dritt lei av å stå igjen alene inne, mens folk gikk ut og røyka.

tok det opp på personalmøte, og først da skjønte de faktisk HVOR mye de røyket i løpet av en uke.

er helt for at det ikke er lov å røyke utenom matpausa, eller bli trekt for det den tiden de røyker/stemple ut og inn når de skal ut og røyke, på arb.plasser hvor det blir gjort.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Man har krav på fem minutter pause i timen pluss lunsjpause iflg. arbeidsmiljøloven. I alle fall var det slik før.

...

nei, det har man absolutt ikke!

og DET er det mange røkere som tror, og skylder på! da gir jeg dem arbeidsmiljøloven og ber de vise meg hvor det står.

i løpet av en 8timers arbeidsdag har man krav på 30min pause, det er det.

Skrevet

Dette at man har innført at man ansetter IKKE mennesker som røyker er helt åpenbart diskriminering! Selv er jeg fullstendig klar over at det er et valg man selv har tatt - men hvis denne røykelukten lukter så "forferdelig" vondt for kunder/arbeidsgiver har disse det gjelder vil jeg våge og påstå problemer.

Norge blir ikke noe bedre land og bo i om man attpåtil skal innføre en regel som tilsier at det ikke er lov og røyke lenger på ENKELTE arbidsplasser...

Kan vel heller ta seg en tyggis etter røyken man har tatt seg i sin pause,vel? Da kjenner man ikke denne lukten noe særlig. Men uansett... De fleste nordmenn røyker! Deal with it - or leave it:-) Er det noen som forresten vet noe om hvor disse REGLENE er innført? Blir meget provosert. Jeg er 20 år - og ønsker meg gjerne en røyk i pausen på jobben! Når man er AVHENGIG av røyk - overlever man ikke uten altså... Selv ikke på jobben. Man får overskudd til og starte arbeiodsøkten sin igjen. MIN MENING! Flere som er enige - eller? :frustrert:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Når man røyker selv, så kjenner man ikke hvor intenst lukten sitter i klærne.

For å forklare hvor ille det faktisk er:

I går var jeg på besøk hos min søster og samboeren. De røyker inne. Selvfølgelig setter røyklukta seg i klærne til meg og samboer, og på vei hjem kommenterer jeg dette til ham som aldri har røykt. Så sier han at i morgen når jeg skal på jobb, kommer jeg til å kjenne røyklukta i bilen fremdeles... Jeg nekter å tro på det, for vi sitter jo med jakker mellom bilsetene og klærne vi har fått røyk på..

I dag morges da jeg satte meg i bilen, kunne jeg fremdeles kjenne den sure røyklukta... Det hadde jeg aldri trodd!!

Jeg røykte selv i 16 år, og sluttet for et år siden, først det siste året har jeg blitt klar over hvor utrolig sterkt lukta sitter i klærne.

Det hjelper nok ikke å tygge tyggis, dere stinker like ille uansett.

Skrevet
Når man røyker selv, så kjenner man ikke hvor intenst lukten sitter i klærne.

For å forklare hvor ille det faktisk er:

I går var jeg på besøk hos min søster og samboeren. De røyker inne. Selvfølgelig setter røyklukta seg i klærne til meg og samboer, og på vei hjem kommenterer jeg dette til ham som aldri har røykt. Så sier han at i morgen når jeg skal på jobb, kommer jeg til å kjenne røyklukta i bilen fremdeles... Jeg nekter å tro på det, for vi sitter jo med jakker mellom bilsetene og klærne vi har fått røyk på..

I dag morges da jeg satte meg i bilen, kunne jeg fremdeles kjenne den sure røyklukta... Det hadde jeg aldri trodd!!

Jeg røykte selv i 16 år, og sluttet for et år siden, først det siste året har jeg blitt klar over hvor utrolig sterkt lukta sitter i klærne.

Det hjelper nok ikke å tygge tyggis, dere stinker like ille uansett.

Jeg har også vært ikke-røyker i litt over 1 år, og opplever også røyklukta som veldig sterk og ubehagelig. Jeg godtar at folk røyker hos seg selv, men hos meg er det trappa og pledd som gjelder :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...