Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
nei, det har man absolutt ikke!

og DET er det mange røkere som tror, og skylder på! da gir jeg dem arbeidsmiljøloven og ber de vise meg hvor det står.

i løpet av en 8timers arbeidsdag har man krav på 30min pause, det er det.

Men...

Så er det noen steder der man er bare EN på vakt, må ta spisepause på vaktrommet (ja, har betalt pause, og selve ordningen er fullt lovlig), og har ikke lov å forlate vaktrommet.

De har hittil fått lov å røyke der (røykeloven sier at dersom man er to eller flere, skal det ikke røykes).

Men så kommer det noen og klager over røykelukt (på tross av godt luftet). Det står ingen ting i røykeloven om røyklukt, men man skal slippe å oppholde seg i røyk...

Ja, lukta sitter nok i, men hvor langt kan man gå...

Hva kan man gjøre i et sånnt tilfelle? Hvilke "krav" kan røykere komme med, det er jo ikke forbudt (ikke ennå...) å være røyker?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
nei, det har man absolutt ikke!

og DET er det mange røkere som tror, og skylder på! da gir jeg dem arbeidsmiljøloven og ber de vise meg hvor det står.

i løpet av en 8timers arbeidsdag har man krav på 30min pause, det er det.

Regner med at du ikke skrev dette innlegget mens du var på jobb.

Skrevet

Og jeg regner med at ingen røykere er på nett på jobb. For hvis de både slarver ved kaffemaskinen OG surfer på nett i tillegg til røykpauser, så komemr de uansett mest uheldig ut.

Skrevet

Hva kan man gjøre i et sånnt tilfelle? Hvilke "krav" kan røykere komme med, det er jo ikke forbudt (ikke ennå...) å være røyker?

Jeg vet ikke. Men jeg kjenner allergikere som ikke tåler slik røyklukt. Synes ikke det er ok at de må bli hjemme fra jobb/bli syke, kun fordi andre ikke kan la være å røyke på jobb.

(Folk klarer jo å la være på lengre flyturer)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Og jeg regner med at ingen røykere er på nett på jobb. For hvis de både slarver ved kaffemaskinen OG surfer på nett i tillegg til røykpauser, så kommer de uansett mest uheldig ut.

:ler::ler:

Godt poeng!

Gjest TomKrus
Skrevet
Og jeg regner med at ingen røykere er på nett på jobb. For hvis de både slarver ved kaffemaskinen OG surfer på nett i tillegg til røykpauser, så komemr de uansett mest uheldig ut.

Poenget hennes var at du bare hadde en halvtimes pause, så regner med at de fleste av dere som er enig i det kun benytter internett til privat moro i lunsjpausen.

Vi andre som har jobber hvor vi får betalt for å gjøre jobben, og ikke være på jobb 7.5 timer, tar oss de frihetene vi føler for. Og for noen av oss er det å ta seg en røyk.

Skrevet
Dette at man har innført at man ansetter IKKE mennesker som røyker er helt åpenbart diskriminering! Selv er jeg fullstendig klar over at det er et valg man selv har tatt - men hvis denne røykelukten lukter så "forferdelig" vondt for kunder/arbeidsgiver har disse det gjelder vil jeg våge og påstå problemer.

Norge blir ikke noe bedre land og bo i om man attpåtil skal innføre en regel som tilsier at det ikke er lov og røyke lenger på ENKELTE arbidsplasser...

Kan vel heller ta seg en tyggis etter røyken man har tatt seg i sin pause,vel? Da kjenner man ikke denne lukten noe særlig. Men uansett... De fleste nordmenn røyker! Deal with it - or leave it:-) Er det noen som forresten vet noe om hvor disse REGLENE er innført? Blir meget provosert. Jeg er 20 år - og ønsker meg gjerne en røyk i pausen på jobben! Når man er AVHENGIG av røyk - overlever man ikke uten altså... Selv ikke på jobben. Man får overskudd til og starte arbeiodsøkten sin igjen. MIN MENING! Flere som er enige - eller?  :frustrert:

Jeg er enig!!

Hvilke regler folk har hjemme får bli deres sak. Men om dette er en begynnende trend i arbeidslivet - med begrunnelse i vond lukt - lurer jeg på hva som blir det neste. Hu' kontordama ved siden av meg som STINKER parfyme. Eller sjåføren som stinker hvitløk?? Og slapp av, ingen regler er innført - og regjeringen tar sterkt avstand fra det.

Ambi

:smoke:

Skrevet

Mener det er helt greit at de ansatte ikke får røyke på jobb. Det gjlder i mange bransjer allerede, blant annet hos oss. Vi har ansatte som røyker, men det er på fritida. Det må de få bestemme selv. (Ingen regler mot snus som så mange "vellykka sporty unge menn" driver med.)

Noen har trukket paralell til fedme. både røyking og fedme kan føre til at personen er mer syk og borte fra jobb, men det er litt på kanten viss arbeidsgiver skal begynne å se på alt som kan føre til fravær. Da kommer barn og inn i bildet.

På mange arbeidsplasser er forøvig fedme et større hinder for å utføre jobben enn røyking (som foregår utenom arbeidstida)

Skrevet
Mener det er helt greit at de ansatte ikke får røyke på jobb. Det gjlder i mange bransjer allerede, blant annet hos oss. Vi har ansatte som røyker, men det er på fritida. Det må de få bestemme selv. (Ingen regler mot snus som så mange "vellykka sporty unge menn" driver med.)

Noen har trukket paralell til fedme. både røyking og fedme kan føre til at personen er mer syk og borte fra jobb, men det er litt på kanten viss arbeidsgiver skal begynne å se på alt som kan føre til fravær. Da kommer barn og inn i bildet.

På mange arbeidsplasser er forøvig fedme et større hinder for å utføre jobben enn røyking (som foregår utenom arbeidstida)

For å sette det litt på spissen: Hvorfor er det ok å "diskriminere" røykere - men ikke fete folk? Selvsagt forutsatt at de gjør jobben sin og ikke plager andre med røyklukta.

Ambi

Skrevet
For å sette det litt på spissen: Hvorfor er det ok å "diskriminere" røykere - men ikke fete folk? Selvsagt forutsatt at de gjør jobben sin og ikke plager andre med røyklukta.

Ambi

Mener ikke at det er ok å "diskriminere " noen av dem. Men mener heller ikke at røykerene har "krav" på andre rettigheter enn andre som feks. ekstra røykepause utenom den vanlige pausen mm.

Skrevet (endret)
Men om dette er en begynnende trend i arbeidslivet  - med begrunnelse i vond lukt - lurer jeg på hva som blir det neste. Hu' kontordama ved siden av meg som STINKER parfyme. Eller sjåføren som stinker hvitløk?? Og slapp av, ingen regler er innført - og regjeringen tar sterkt avstand fra det.

Ambi

Ambi

I røykelova står det ikke noe om røyklukt, men at andre ikke skal plages av røyk (=den grå "skya" som en som sitter og røyker omgir seg med). Dette er to forskjellige ting, mener jeg.

Om et menneske lukter hvitløk, svette, parfyme, etterbarberingsvann, røyk, skyllemiddel, dårlig ånde... For noen kan både "det ene og det andre" være plagsomt. Kan man begynne å "sile ut" mennesker etter lukt...

Hva blir i såfall det neste... :overrasket:

Endret av Ugla
Skrevet

Men at hensynet til medarbeidernes helse - og dermed sykefravær er - er en sentral tanke hos denne arbeidgiveren trur jeg ikke no' på!! Sjekk bildet -Den særdeles fornøyde damen som er avbildet - og også ansatt i firmaet - er jo direkte feit!!  :overrasket:

Kanskje en tanke å be om dokumentasjon på BMI, kolestrol og blodsukker før en evt ansettelse? Og forbud mot å kaste bort for mye tid på spising samt å innta kaker og sjokolade i arbeidstiden! Det vil da være helt i tråd med arbeidgivers helsefilosofi og generelle aksept for å sile og diskriminere arbedssøker. Bare pass deg, Ruslebiff - det kommer!!

Ambi

:klappe: Bra sagt!!

Det er såvisst ikke av hensyn til helse og sykefravær dette kommer. Dette er rein og skjær diskriminering, fordi når det gjelder røykere så er visst allting lov.

Dessuten tror jeg ikke røykere har noe mer fravær, og et visst antall pauser i løpet av en arbeidsdag har vel alle rett på.

Men hva i all verden skal de ergre seg over på arbeidsplassen nå da, når det ikke er røykere der lenger :forvirra:

Skrevet

Noen har trukket paralell til fedme. både røyking og fedme kan føre til at personen er mer syk og borte fra jobb, men det er litt på kanten viss arbeidsgiver skal begynne å se på alt som kan føre til fravær. 

På mange arbeidsplasser er forøvig fedme et større hinder for å utføre jobben enn røyking

Jepp, så hvorfor er det mer på kanten da? Røykere har følelser også...

Og dette er jo ikke for å diskriminere sies det, dette er kun av hensyn til helse/sykefravær og økt effektivitet.

Så hvorfor skille mellom røyking og andre ting som fører til økt sykefravær og mindre effektivitet :klø:

Gjest TomKrus
Skrevet
Jepp, så hvorfor er det mer på kanten da? Røykere har følelser også...

Og dette er jo ikke for å diskriminere sies det, dette er kun av hensyn til helse/sykefravær og økt effektivitet.

Så hvorfor skille mellom røyking og andre ting som fører til økt sykefravær og mindre effektivitet  :klø:

Synes vi skal ha en genscreening, jeg. Selv er jeg aldri syk, og må si jeg blir irritert på dem som stadig vekk er syke på jobben. Vekk med alle svake individer. Vi konkurrerer mot Kina nå. Kan ikke ha fullt av veike nordmenn i arbeidsstokken da.

Gjest Fruktfat
Skrevet

nei, har ikke internett på jobb! ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Poenget hennes var at du bare hadde en halvtimes pause, så regner med at de fleste av dere som er enig i det kun benytter internett til privat moro i lunsjpausen.

Vi andre som har jobber hvor vi får betalt for å gjøre jobben, og ikke være på jobb 7.5 timer, tar oss de frihetene vi føler for. Og for noen av oss er det å ta seg en røyk.

mitt poeng var at man ikke har krav på 5min pause pr time som mange tror! den jeg siterte da jeg skrev det, refererte til arbeidsmiljøloven, og der står det ikke noe m 5 min pause pr time!

jeg har ikke noe i mot røykere, kan godt røyke i pausene sine for min del.

noen steder praktiserer de 5min pause mellom hver time; flott det, håper både ikke-røykere og røykere nyter godt av det, men det er fortsatt ikke noe man har KRAV på i følge arbeidsmiljøloven.

når det gjelder røyklukt; jeg personlig synes ikke det lukter godt, men folk gjør som de vil, det henger jeg meg ikke opp i. er frisør, og tenker på de stakkars kundene som blir behandlet av en som akkurat har røyka, selv om man vasker henda, lukter det jo, og de henda skal være noen cm fra nesa di i ca en halvtime...

Endret av Fruktfat
Skrevet
mitt poeng var at man ikke har krav på 5min pause pr time som mange tror! den jeg siterte da jeg skrev det, refererte til arbeidsmiljøloven, og der står det ikke noe m 5 min pause pr time!

jeg har ikke noe i mot røykere, kan godt røyke i pausene sine for min del.

noen steder praktiserer de 5min pause mellom hver time; flott det, håper både ikke-røykere og røykere nyter godt av det, men det er fortsatt ikke noe man har KRAV på i følge arbeidsmiljøloven.

når det gjelder røyklukt; jeg personlig synes ikke det lukter godt, men folk gjør som de vil, det henger jeg meg ikke opp i. er frisør, og tenker på de stakkars kundene som blir behandlet av en som akkurat har røyka, selv om man vasker henda, lukter det jo, og de henda skal være noen cm fra nesa di i ca en halvtime...

Det synes jeg var rart, husker vi hadde besøk av fysioerapeut på den ene jobben min, og hun sa at man hadde krav på det. Evt kan man ta disse pausene til andre tidspunkt - det er vel det som er den daglige 30-minutters pausen det snakkes om? Der jeg jobbet var det umulig å ta pause hver time (melket kyr, måtte liksom gjøre oss ferdig), men vi hadde heller færre og lengre pauser. Nå er dette nesten ti år siden, dog.

Røyklukt: Jeg synes heller ikke nyinnkomne røykere lukter godt. Men med mindre de har en sneip i lomma (en UTING) forsvinner mesteparten av lukta i løpet av kort tid. For min del er det mer plagsomt med parfyme, uansett mengde.

Om røykepauser mener jeg ellers at røykere bør kunne rette seg etter arbeidsgivers pålegg om få/færre/ingen røykepauser, men å ikke ansette røykere under påskudd av at de har dårligere helse synes jeg ER diskriminering. Forøvrig er det færre og færre arbeistagere som har hele arbeidslivsløpet sitt i EN bedrift, så det må da være litt vnaskelig å sile ut folk bare på slike kriterier. Kjenner mange røykere som aldri er borte fra jobb, og mange ikke-røykere med mye fravær, selv om røykere statistisk kommer dårligere ut på sikt.

Hilsen en ikkerøyker

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Nei, lukta forsvinner ikke, det er du som ikke kjenner den lenger etter en stund. Andre som kommer inn vil kjenne den med en gang..

Skrevet
Nei, lukta forsvinner ikke, det er du som ikke kjenner den lenger etter en stund. Andre som kommer inn vil kjenne den med en gang..

:Nikke:

Skrevet

Om røykepauser mener jeg ellers at røykere bør kunne rette seg etter arbeidsgivers pålegg om få/færre/ingen røykepauser, men å ikke ansette røykere under påskudd av at de har dårligere helse synes jeg ER diskriminering.

dette er jeg helt enig i

fruktfat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...