Paradokset Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Er det greit å diskriminere røykere ifm ansettelse/jobb?
Ambi Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Leser i Dagsavisen at fler og fler bedrifter kun ansetter røykfrie medarbeidere: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1874070.ece Vi kjenner jo alle til begrunnelsen om dårlig lukt, fraværenhet (tar litt tid å gå ut bak bygget for å røyke..), samt at det generelt sett er så politisk ukorrekt at det er helt ok å ha røykfrihet som ansettelsekriterie. Hvem vil vel ha slike undermennsker i sin stab Men at hensynet til medarbeidernes helse - og dermed sykefravær er - er en sentral tanke hos denne arbeidgiveren trur jeg ikke no' på!! Sjekk bildet -Den særdeles fornøyde damen som er avbildet - og også ansatt i firmaet - er jo direkte feit!! Kanskje en tanke å be om dokumentasjon på BMI, kolestrol og blodsukker før en evt ansettelse? Og forbud mot å kaste bort for mye tid på spising samt å innta kaker og sjokolade i arbeidstiden! Det vil da være helt i tråd med arbeidgivers helsefilosofi og generelle aksept for å sile og diskriminere arbedssøker. Bare pass deg, Ruslebiff - det kommer!! Ambi
Gjest Bellatrix Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Vet ikke hva jeg mener om det. Å røyke er jo et valg.
Ambi Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Vi startet vist en tråd om samme emne - samtidig. Men hva jeg mener fremkommer nok tydelig bak ironien.. Men mitt svar er: NEI Ambi
Mrs. K Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Sjekk bildet -Den særdeles fornøyde damen som er avbildet - og også ansatt i firmaet - er jo direkte feit!! Ambi ← Eller gravid.......
Mrs. K Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Selv om jeg selv er røyker synes jeg at det er greit.
Paradokset Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2005 Jeg spør meg også hvor langt arbeidsgiver kan gå i blande seg i hva arbedistaker gjør i pauser/på fritiden.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. desember 2005 #8 Skrevet 19. desember 2005 Det er allerede arbeidsplasser hvor det ikke er lov å røyke i arbeidstiden. Leger og sykepleiere f.eks.
Malama Skrevet 19. desember 2005 #9 Skrevet 19. desember 2005 Jeg spør meg også hvor langt arbeidsgiver kan gå i blande seg i hva arbedistaker gjør i pauser/på fritiden. ← Fritiden er vel ens egen, gog pausene også sånnsett, men 95% av alle "røypepausene" som tar her i landet er faktsik ARBEIDSGIVERS tid, betalt, og ikke røyerkens fritid. Om vi legger sammen alle røyepausene mine røykende kolleger tar vil det for hver enkelt av dem utgjøre såpass at jeg burde kunne argumentere for ei ekstra ferieuke eller to. Så at arbeidsgivere legger seg opp i at de TAR alle disse pausene, det er i alle fall ikke så rart....
Daria Skrevet 19. desember 2005 #10 Skrevet 19. desember 2005 Nei, det synes jeg ikke er greit. Si gjerne at det ikke er lov å røyke i arbeidstida, men jeg synes det er en skummel utvikling at det skal være greit å la være å ansette folk på et sånt grunnlag. Hvem blir da de neste det er "greit" å diskriminere?
Gjest Gjesta Skrevet 19. desember 2005 #11 Skrevet 19. desember 2005 Jeg synes det blir feil å bruke ordet "diskriminering" i denne sammenhengen, all den tid det å røyke faktisk er et bevisst valg folk tar, og ikke en medfødt egenskap.
Gjest 2324 Skrevet 19. desember 2005 #12 Skrevet 19. desember 2005 Hadde ikke hatt noen problemer med å la være å røyke i arbeidstiden, men synes det er synd at jeg skal kunne diskrimineres på grunn av noe jeg gjør på fritiden!
Gjest Bellatrix Skrevet 19. desember 2005 #13 Skrevet 19. desember 2005 Jeg synes det blir feil å bruke ordet "diskriminering" i denne sammenhengen, all den tid det å røyke faktisk er et bevisst valg folk tar, og ikke en medfødt egenskap. ← Enig.
Gjest 2324 Skrevet 19. desember 2005 #14 Skrevet 19. desember 2005 Jeg synes det blir feil å bruke ordet "diskriminering" i denne sammenhengen, all den tid det å røyke faktisk er et bevisst valg folk tar, og ikke en medfødt egenskap. ← Det samme kan man si om folk som får barn, det er også et valg!
Paradokset Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Er det også greit om arbeidsgiver legger seg opp i hva slags seksualmoral du har, alkoholbruk, diett, familieforhold etc? Alt dette kan jo også beviselig påvirke innsats på jobb, fravær etc? Endret 19. desember 2005 av Paradokset
Paradokset Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 19. desember 2005 Fritiden er vel ens egen, gog pausene også sånnsett, men 95% av alle "røypepausene" som tar her i landet er faktsik ARBEIDSGIVERS tid, betalt, og ikke røyerkens fritid. Om vi legger sammen alle røyepausene mine røykende kolleger tar vil det for hver enkelt av dem utgjøre såpass at jeg burde kunne argumentere for ei ekstra ferieuke eller to. Så at arbeidsgivere legger seg opp i at de TAR alle disse pausene, det er i alle fall ikke så rart.... ← Jeg kan forsåvidt være enig i det. Men om du er røyker og ikke gjør det på jobb synes jeg det er for ilel at du skal diskrimineres på bagrunn av hva du gjør på fritiden.
Gjest Lett? Skrevet 19. desember 2005 #17 Skrevet 19. desember 2005 Er det så lettvint? Å røyke er et valg... Jeg tror mange hadde sluttet (de fleste) om røyking var et valg. Det var et valg da man begynte, men man blir avhengig. Ja, jeg har prøvd å slutte flere ganger. Enig med en her inne, graviditet er også et valg, fedme et valg, så hvor står vi da? Alle på trygd. La de som verken har barn, er gravide, lider av fedme, røyker osv. gå på trygd så kan de som står utenfor jobbe!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #18 Skrevet 19. desember 2005 Det jeg bestandig har lurt på er hvorfor røykere trenger flere pauser enn ikke-røykere? På min arbeidsplass er det slik.............. de som røyker må har seg en 5-minutter i tide og utide, men ikke-røykerne klarer seg fint med de tilmålte pausene.
Malama Skrevet 19. desember 2005 #19 Skrevet 19. desember 2005 Ja, det er jeg enig i. Om mine røykend kolleger bare gjord det i sin gen fritid, så måtte jeg nok bare finne meg i at de lukter røyk.n Men når de gjør det i sin betalte arbeidstid, og derfor ikke er tilgjenglig når jeg har en sak til dem, og deretter stinker røyk når de endelig er tilbake.... da foretrekker jeg mine ikke-røykende kolleger ja.
Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2005 #20 Skrevet 19. desember 2005 Hadde ikke hatt noen problemer med å la være å røyke i arbeidstiden, men synes det er synd at jeg skal kunne diskrimineres på grunn av noe jeg gjør på fritiden! ← Hvis du ikke røyker i arbeidstiden, så har ikke arbeidsgiver interesse av å vite om du røyker. Alkohol og røyking er noe man velger å gjøre. Tror neppe arbeidsgivere vil ha folk som drikker på jobb heller. Samme med seksualmoral etc, så lenge man ikke puler på kontoret må man gjerne swinge i fritiden. Poenget i denne saken er at det røykes MENS man er på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå