Gå til innhold

vannkopper hos større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 8 år har ikke hatt vannkopper enda. Jeg vet man ofte får mildere sykdom som liten, så synes ikke det er så bra egentlig. Jeg fikk det som 12-åring og var kjempesyk! Er det noen her som har barn som fikk vannkopper da de var 8 år eller eldre? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 3572f...c64

Skrevet

Datteren min var 9. Jeg var selv 8-9, og hadde det veldig mildt, MEN jeg smittet min far som var på kanten av innleggelse og var ekstremt dårlig lenge. 

Jeg prøvde selv å smitte henne flere ganger, og det gikk i barnehagen og på skolen uten at hun fikk det i flere runder. Da hun var 9, så fikk vi endelig smittet henne fordi et småsøsken av ei venninne fikk det. Nettopp fordi jeg visste hvor syk min far ble som nesten 30-åring gikk vi veldig inn for at hun skulle få det.

I motsetning til meg ble hun skikkelig dårlig. Ikke sånn at jeg var direkte bekymret eller følte at vi trengte legehjelp, men hun hadde høy feber i mange dager, mye utslett og var veldig plaget av både feberen og kløen. Veldig slapp og rett og slett "syk".

Jeg angret faktisk litt mens det sto på som verst, på at jeg hadde smittet henne med vilje. Men fornuften sa jo at det ikke hadde blitt noe bedre 10-20 år senere...

Og som sagt, jeg var i samme alder, og jeg hadde knapt litt kløe og muligens bittelitt lett feber en dag.... Så det finnes nok ingen standard på dette... Ville egentlig bare si at jeg forstår tankene dine...

• Liker 1
Skrevet

Det finnes vel en vaksine forøvrig, som man kan få hvis man er voksen og enda ikke har hatt vannkopper...

• Liker 2
Skrevet

Mitt ene barn fikk vannkopper som 16-åring. Hun var syk med høy feber iallfall en uke. Slapp og med tydelig utslett i flere uker.  Flyreise måtte avlyses. Hun hadde aldri fått gått ombord på et fly med det utslettet. Hun hadde enormt mye utslett som har gitt noen arr selv om hun ikke klødde mye. Søsteren, som er noen år yngre fikk det mye lettere, men hadde like mye utslett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok gitt vaksine til større barn som ikke har hatt det enda. Mine fikk vannkopper rett før skolestart, hadde egentlig tenkt å vaksinere ved 7år. Vaksinen er del av barnevaksinasjonsprogram i mange andre land.

Anonymkode: 2e178...250

• Liker 6
Skrevet

Mine hadde vannkopper i høst, en på 6 år, en på 10 år og en på 14 år. Alle var like syke, merket ikke noe annerledes med de to eldste. Alle hadde vanvittig mye utslett.

Jeg hadde hørt det samme som deg, så ble ganske engstelig da spesielt eldste fikk det. Han er også en stor kar på 187 cm, så føltes som om om voksen skulle få det, men det gikk bedre enn fryktet. I

Anonymkode: 8764f...8c9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet mitt på 8 år har ikke hatt vannkopper enda. Jeg vet man ofte får mildere sykdom som liten, så synes ikke det er så bra egentlig. Jeg fikk det som 12-åring og var kjempesyk! Er det noen her som har barn som fikk vannkopper da de var 8 år eller eldre? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 3572f...c64

Jeg har ikke hatt det enda. Men har tydeligvis hatt kyssesyken ut fra blodprøvene, helt umerkbart.

Sønnen min fikk vannkopper da han var 10 år. Full i prikker både i munnen, øyet, øret, nedentil, og mest på ryggen. Men han var feberfri, og det var tørket ut og kommet skorper på på dag 4. Det bar rett på fotballkamp siden han gikk glipp av en midtuke kamp 😅 

Så her var det null stress. Kjenner flere som har barn som fikk det i samme alder, null stress.

Anonymkode: 766e3...ab6

• Liker 1
Skrevet

Fikk vannkopper når jeg var 18, var mindre syk og hadde færre prikker enn mine søsken som var 9 og 6år... var på jobb før jeg fant ut hva det var og dro hjem...

• Liker 1
Skrevet

Datteren min var 14. Hun var ikke kjempesyk, moderat + nedsatt allmenntilstand og utilpass. Men hun hadde sinnsykt med kopper! Helt j××××××!!

Anonymkode: ceabf...180

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 9 år, og hadde et veldig lett forløp. Et titalls kopper som klødde og ikke noe redusert allmenntilstand.

Men i dag ville jeg vurdert vaksine, denne kan man betale for hos lege, og den beskytter også mot helvetesild, som mange får som voksne, etter gjennomgått sykdom som barn. Og etter å ha sett det på nært hold tenker jeg at det er noe jeg ville brukt litt penger på å beskytte barna mine mot. 

Anonymkode: ed3c5...f6b

Skrevet

Jeg var 13, og ble skikkelig syk. Var borte fra skolen i over 2 uker, gikk glipp av avslutningen på barneskolen. Hadde utslett over alt, og det gikk betennelse i noen av vannkoppene. Har fremdeles arr bl.a i ansiktet 40 år etter.

Skrevet

Ble også nokså dårlig, da jeg fikk vannkopper som 13-åring.

Men alle mine tre barn har hatt vannkopper i 3-4-årsalderen, og også blitt ganske dårlig. Min yngste fikk feberkramper, sluttet å puste og ble hentet av ambulanse. Fikk høre av legen at vannkoppviruset er spesielt tøft og at kroppen virkelig får kjørt seg.

To av barna har arr i dag, også i ansiktet. Små og få, men likevel…

Ville absolutt vurdert vaksine til et større barn, eller til barna mine i det hele tatt, hadde jeg rukket å egentlig ta stilling til den muligheten før de allerede hadde fått det. 

Anonymkode: 19786...823

Skrevet

Jeg hadde det selv når jeg var 12, men var ikke spesielt syk, tror ikke jeg hadde særlig med feber. 

To av mine barn var hhv 3 år og 9 mnd når de hadde det, spesielt yngste hadde mange vannkopper, men særlig syke var de ikke, en dag med feber eller noe sånt.

Anonymkode: 0dd23...ab5

Skrevet

Min eldste var 8 år, og det gikk veldig bra. Men har snakket med flere som har hatt barn som har vært fra 12 år og oppover når de fikk det, og alle har sagt at barna var ganske dårlige. Kjenner også et par som har fått det i voksen alder, en av de ble innlagt på sykehuset i flere dager (det kan jo også skje med barn, men skjer så vidt jeg har forstått med en større andel av voksne som får det). Fikk smittet min med vilje for å unngå at hun ble kjempedårlig senere, og etter fem dager var hun frisk igjen. Hadde én dag med feber og litt slapphet, ellers var hun bare prikkete. 

Anonymkode: 82311...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...