Gå til innhold

Er jeg den eneste som reagerer på dette? Dyr klassetur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke rart vi får store klasseskiller i samfunnet når det starter allerede på barneskolen. Trist å se at så mange ikke bryr seg om de som ikke har råd til å være med, og ikke evner å forstå at det ikke bare er "å hoste opp" 1000 kroner. 

Flere og flere faller utenfor, og det er derfor ekstra viktig at i hvert fall skolen er stedet hvor alle kan være med samme hva foreldrene tjener! 

Sønnen til en venn av oss er trener langrenn, og der hadde de en hel treningshelg i Trysil , med opphold på hotell for de som ikke har hytte der (!) - som foreldene måtte betale hvis ungen skulle være med. Kan man ikke være med på det går man glipp av trening, og da kommer man kanskje ikke langt treningsmessig og blir satset på videre. Det er helt forkastelig etter min mening, og selv om man selv har penger til alt dette burde man heve stemmen og sagt at dette ikke er greit under noen omstendigheter. 

Ikke la det samme skje i skolen. 

Idretten er sånn og har alltid vært sånn. Langrenn, noen typer dans, alpint, ishockey og og sikkert andre idretter også, er ikke for hvermannsen. Det er svindyrt og det vet man jo allerede før man melder på ungene.

Anonymkode: 02ae2...da7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Idretten er sånn og har alltid vært sånn. Langrenn, noen typer dans, alpint, ishockey og og sikkert andre idretter også, er ikke for hvermannsen. Det er svindyrt og det vet man jo allerede før man melder på ungene.

Vår venner har økonomi til det, så for dem funker det jo, men mange melder jo ikke på ungen som du skriver - nettopp fordi det er for dyrt. Så da får ikke barna muligheten. Og det er jo kjempetrist syns jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Vår venner har økonomi til det, så for dem funker det jo, men mange melder jo ikke på ungen som du skriver - nettopp fordi det er for dyrt. Så da får ikke barna muligheten. Og det er jo kjempetrist syns jeg. 

Absolutt. Man kan få hjelp via Bamsefondet og Zuccarellostiftelsen og sikkert andre organisasjoner også, men det tipper jeg bare er til utstyr og kontingent. Det som ofte koster i idrettene jeg nevnte er reiser, cuper, hotell og slike ting. Det tror jeg ikke man kan få støtte til, og da er man jo egentlig like langt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt. Man kan få hjelp via Bamsefondet og Zuccarellostiftelsen og sikkert andre organisasjoner også, men det tipper jeg bare er til utstyr og kontingent. Det som ofte koster i idrettene jeg nevnte er reiser, cuper, hotell og slike ting. Det tror jeg ikke man kan få støtte til, og da er man jo egentlig like langt.

Jeg har ikke barn så vet ikke så mye om slike støtteordninger, men jeg blir skremt med tanke på hvordan samfunnet utvikler seg. Vi har god økonomi NÅ, men hvem vet hva som skjer i fremtiden. Plutselig blir man syk, plutselig skjer det noe uventet som raserer økonomien, og da er det jo fryktelig trist om det skal hindre mulighetene våre eventuelle fremtidige barn vil få. 

Hele samfunnet går jo i en retning hvor de som har minst straffes mest, og også deres barn. Triste greier rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at ting i regi av skolen bør være gratis. Vesla si klasse var på overnattingstur i fjor vår og mener det var gratis. Mange foreldre var med og overnattet. Det var grilling og vi som ikke reiste sendte med kaker og frukt. Andre utgifter ble tatt fra klassekassa.

Det var en minne for livet, og for mange barn er det ikke så mye turer og opplevelser hjemme så da kan slike turer med klassen være gull verdt.

Til TS , det er jo positivt at en forelder faktisk tar seg bryet med å arrangere noe. 

Mitt andre barn ble invitert med på overnattingstur med buss til Hafjell, der fikk vi beskjed om å betale en viss sum for bensin+mat og heiskortet kom i tillegg.

Det synes jeg var helt greit, takknemlig for at noen tar med barnet mitt på sånne ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 7.38):

Har du ikke utgifter til strøm, forsikringer, evt gjeld, bil, osv? 

Anonymkode: 871c5...60a

Jo og bil har jeg ikke råd til på livsopphold satser, hvordan folk får regnestykke med bil til å gå opp forstår jeg ikke, det er vel kanskje derfor de ikke har råd til mat

Anonymkode: 59e90...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal ha klassetur må foreldre betale. Det er vanskelig å få til til under 1000 lappen.

Anonymkode: 82e70...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt var på leirskole i fjor, og det skal jo også være "gratis". Men pga kort varsel før reise, om hva de trengte, måtte jeg ut å bruke over 2000,- på klær/utstyr barnet måtte ha med seg. Hadde de reist på sommeren, hadde jeg ikke trengt å kjøpe noen av disse tingene. Jeg fikk det til, men pengene går jo på bekostning av noe annet, sånn er det jo når man lever litt trangt. Det er ikke gratis å ha barn, men om en tur er planlagt i god tid, burde de fleste av oss klare å spare opp 1000,-

Anonymkode: f317d...0bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr. pr barn i en klasse, dom ofte er på 25 elever… Det betyr at en forelder på eget initiativ har organisert en tur med budsjett på ca 25 000…! Aldri i livet om jeg hadde stilt økonomisk ansvarlig for det! Syns hele idéen er litt spesiell, og sånne ting må i det minste tas opp på foreldremøte hvor flere kan få si meningen sin. 

Anonymkode: cfc0f...176

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...