Gå til innhold

Er jeg den eneste som reagerer på dette? Dyr klassetur

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg er 1000 mye, og nei jeg er aldri ute å spiser eller er på byen.

Sparer det jeg kan så vi får en rimelig ferie sammen. Har ikke høy lønn selv om jeg jobber godt over 100%.

Anonymkode: 28c1e...543

Da får du og ungen bli enige om hva som er viktigst av skoletur eller ferie sammen da. Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå og akseptere? 

Anonymkode: 340d9...65c

• Liker 1
Skrevet

Dette burde du ikke tatt oppmerksomhet ildsjelen, men direkte med skolen. Det er faktisk ikke lov å arrangere slikt med krav til betaling.  Nettopp fordi man ikke skal være nøtt til å si man ikke har råd. Skole skal være gratis og ikke en arena du skal falle ut pga dårlig råd.

Anonymkode: 73395...ea2

• Liker 3
Skrevet

Våre barn er på årlige turer i regi av aktiviteter og klubber de går på. To overnattinger, all mat inkludert, helt topp opplegg rundt leirbål osv. Har aldri kostet 1000,- Tror ikke vi har betalt så mye som 500,- engang.. Så jeg hadde stusset om en ildsjel i klassen dro igang noe med én overnatting som kostet 1000,- …

Anonymkode: 871c5...60a

• Liker 8
Skrevet

Vi hadde aldri råd til sånne turer, så det var meg og to til i klassen som alltid ble igjen. Sånn var det bare. 

Læreren gjorde det koselig for oss som var igjen. 

Anonymkode: de6ea...3f6

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har penger til det, men det er ikke alle som har og gratisprinsippet i skolen står sterkt så jeg hadde sagt fra om st dette ikke er greit

Anonymkode: ec47c...c3b

• Liker 4
Skrevet

Når aktiviteter er lagt til skoletiden, om så bare bittelitt, gjelder gratisprinsippet. Det betyr at det ikke skal koste en krone for barna å delta. Er aktiviteten kun lagt utenfor skoletiden, kan ikke skolen bestemme noe.

TS bør kontakte skolen og informere om at det koster penger, og turen må derfor legges utenfor skoletiden. 

Jeg lurer også på hva pengene skal dekke. En tur for barn bør jo gjøres så billig som mulig, og det innebærer billig/enkel overnatting, rimelig transport og mat. Synes 1000kr høres mye ut for én overnatting. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. 

Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. 

Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? 

Anonymkode: 0d3d8...801

Hvis det er snakkom flere dager så er 1000 kr dyrt. Er det inkludert mat i den prisen? 

Skrevet

Dropp å bli med da. Har det blitt sånn at fordi man har dårlig råd, så skal ingen andre heller få gjøre noe? Min sønn skal på skoletur til Berlin. Det koster 7000,- Helt topp, de som ikke har råd arrangerer dugnad, de som har råd betaler bare. Eller mener du trådstarter at klassen ikke skulle dratt på utenlandstur fordi du ikke har råd?

Anonymkode: 29e6e...4a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dropp å bli med da. Har det blitt sånn at fordi man har dårlig råd, så skal ingen andre heller få gjøre noe? Min sønn skal på skoletur til Berlin. Det koster 7000,- Helt topp, de som ikke har råd arrangerer dugnad, de som har råd betaler bare. Eller mener du trådstarter at klassen ikke skulle dratt på utenlandstur fordi du ikke har råd?

Det var dyrt og veldig tydelig forskjellsbehandling på fattig og rik da. Her sponser kommunen halve turen og FAU arrangerer dugnad for oss foreldre (feks LAN-party der vi er vakt) for å dekke den andre halvparten (som er 3000,-). Alle bidrar, ingen kan «kjøpe seg ut» (har man lyst og råd kan man være sponsor, men man bidrar likevel på dugnaden). 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. 

Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. 

Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? 

Anonymkode: 0d3d8...801

Dette høres ulovlig ut, selv om det ikke er skolen selv som arrangerer. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får du og ungen bli enige om hva som er viktigst av skoletur eller ferie sammen da. Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå og akseptere? 

Har flere barn. Dette lager tydelig skille og nok mer mobbing. Fatter ikke at det er så vanskelig å forstå det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er dyrt. For dyrt til at turen skal arrangeres delvis i skoletiden. Jeg hadde tatt det opp med skolen. Og også sendt en sak til FAU, sånn at denne typen arrangement ikke legges til skoletiden.

Anonymkode: cf9d7...6d6

• Liker 1
Skrevet

Søk NAV sosial om du ligger tett på fattigdomsgrensen. 

Det er flott med en skoletur, det er dumt skolen ikke ordner dette for 10. klassingene. Det er derfor vanlig at barna må finansiere dette selv, gjennom foreldre eller dugnad.

Se positivt på det, betal 1000 lappen, eller søk NAV om du faktisk ikke har den. 

Det er flott med ildsjeler som drar i stand positive ting for barna.

Anonymkode: 82e70...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søk NAV sosial om du ligger tett på fattigdomsgrensen. 

Det er flott med en skoletur, det er dumt skolen ikke ordner dette for 10. klassingene. Det er derfor vanlig at barna må finansiere dette selv, gjennom foreldre eller dugnad.

Se positivt på det, betal 1000 lappen, eller søk NAV om du faktisk ikke har den. 

Det er flott med ildsjeler som drar i stand positive ting for barna.

Anonymkode: 82e70...16a

Man trenger jo ikke dra igang ting som koster mye da. Jeg er vant med ildsjeler som drar igang turer - ikke for klassen, men for en klubb barna går på. Det har aldri kostet så mye som 1000,- for to overnattinger, mat og ulike aktiviteter. De er flinke til å finne aktiviteter som ikke koster så mye, som likevel fenger barna. Og det ts sitt barn skal på er kun en overnatting. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det var dyrt og veldig tydelig forskjellsbehandling på fattig og rik da. Her sponser kommunen halve turen og FAU arrangerer dugnad for oss foreldre (feks LAN-party der vi er vakt) for å dekke den andre halvparten (som er 3000,-). Alle bidrar, ingen kan «kjøpe seg ut» (har man lyst og råd kan man være sponsor, men man bidrar likevel på dugnaden). 

Det er jo forskjellebehandling av f.eks. uføre som ofte ikke har energi til dugnadsarbeid. Hvorfor skal de presse seg syke fordi enkelte andre i klassen har dårlig råd? Har man kapasitet til å stå på en dugnad i flere timer kan man vel heller få velge å jobbe disse timene og betale sin andel.  

Hvorfor er det kun penger som er en ressurs som ikke kan være ulik, hvorfor ikke tid og energi også? 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo forskjellebehandling av f.eks. uføre som ofte ikke har energi til dugnadsarbeid. Hvorfor skal de presse seg syke fordi enkelte andre i klassen har dårlig råd? Har man kapasitet til å stå på en dugnad i flere timer kan man vel heller få velge å jobbe disse timene og betale sin andel.  

Hvorfor er det kun penger som er en ressurs som ikke kan være ulik, hvorfor ikke tid og energi også? 

Er man syk kan man jo få fritak. Jeg er selv syk og ufør, og ikke deltatt på noe dugnad pga ME. Nå er jeg såpass stabil form at jeg skal bidra - det er snakk om å stå i en cafe i 4 timer - dugnad for 9. trinn. Det har jeg vurdert at jeg kan klare, men skjønner at andre med kroniske sykdommer ikke kan orke det. Det har i alle fall aldri vært noe som helst å si at man ikke har helse til det. 

• Liker 1
Skrevet

Det har i alle fall aldri vært noe som helst problem å si at man ikke har helse til det. 

Glemte et ord ☺️

Skrevet

Er man syk kan man jo få fritak. Jeg er selv syk og ufør, og ikke deltatt på noe dugnad pga ME. Nå er jeg såpass stabil form at jeg skal bidra - det er snakk om å stå i en cafe i 4 timer - dugnad for 9. trinn. Det har jeg vurdert at jeg kan klare, men skjønner at andre med kroniske sykdommer ikke kan orke det. Det har i alle fall aldri vært noe som helst å si at man ikke har helse til det. 

Eller syke barn. 

• Liker 1
Skrevet

Men, mener dere seriøst at man skal droppe utenlandsturen i 10. fordi noen ikke har råd? Hvis 28 i en klasse ønsker å dra, skal da alle 28 bli hjemme fordi 2 ikke har råd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mange av oss er det mye mer invaderende å be om fritak for det, enn å bare si man ikke har råd til å delta. Hvis man må be om fritak av helsemessige grunner begynner folk å studere alt man gjør med lupe. «Åååh, gå en tur i skogen med barna klarer hun, men med en gang det er snakk om dugnad er hun for syk!» «jeg så henne på sats, men stå i kiosken er visst for hardt for henne» Etc etc.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...